Hoe kan mijn pony normaal lopen op wedstrijden?

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Have

Hoe kan mijn pony normaal lopen op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 21:10

Ho
Ik heb een pony have. Als ik thuis op hem rijd gaat het altijd super goed en dan merk ik ook dat als ik hem naar beneden kneed, hij gewoon aan de teugel blijft. Maar als ik op wedstrijd ga dan steek tie zn hoofd in de lucht. Maar hoe hard ik ook kneed hij bleeft daar lopen en wordt htie heeel sterk. Thuis doet ie het wel en dan kan ik hem ook veel meer aan elkaar rijden en tempowissing maken zonder dat ik me handen hoef te gebruiken om kneedjes te makeno. Op wedstrijd is hij dan veel te sterk. Heeft iemand daar tips voor?

caboclo

Re: Hoe kan mijn pony normaal lopen op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:13

blijven oefenen en verschillende tereinen uit proberen niet opgeven niet thuis blijven gewoon gaan
elke ervaring is er 1..

eventueel bij echte verveling een slofje of een ander hulpmiddel proberen? natuurlijk niet op een echte wedstrijd want dan is dat (in mijn tijd) niet toe gelaten (misschien nu wel geen idee)

succes

onze zoon Dylan geboren op 01-12-11

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:18

Heel hard kneden? Pony vindt het op wedstrijd ook spannend en jij waarschijnlijk nog veel meer. Ga gewoon eens weg met het doel een ontspannen proef te rijden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:29

Relaccount? Gezellig :roll:

Naar beneden kneden is niet de bedoeling, nageeflijkheid komt uit ontspanning.
Neem goed les en blijf van de voorkant af.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-11-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Mijter af, Kerstmuts op {:)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:29

Ben je misschien zelf ook zenuwachtig op wedstrijd? En blijven oefenen!!

Je kan ook bijvoorbeeld meedoen met een wedstrijd en dan niet te rijden voor winstpunten, dus een oefenwedstrijd, misschien ligt er dan minder druk op !!

Dit bericht hierboven heeft trouwens echt geen nut.
Laatst bijgewerkt door JuliaKamm op 05-11-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord Lindro (v. London)
B+10 (PR 201) L1+3 (PR 190):D
Zazou
B+6 (214 & 215,5)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:31

gewoon rustig blijven en hier en daar een andere omgeving afhuren

succes

idd die reactie is nuttenloos!

onze zoon Dylan geboren op 01-12-11

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:33

Gewoon rustig blijven en niet met die voorkant bezig zijn. Naar beneden kneden heeft weinig zin, je pony moet uit ontspanning naar beneden lopen!
Ik zou eens naar een wedstrijd gaan en niet meedoen aan de proef zelf maar alleen inrijden (kan niet op elke wedstrijd). Zo ben je zelf niet gespannen omdat je een wedstrijd moet rijden en kun je gewoon proberen om lekker een rondje te rijden.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:43

Ten eerste een paard kneed je niet naar beneden maar loopt a/d teugel door van achteren het paard actief te maken en heel licht op te vangen a/d voorkant en dan direct de hand weer ontspannen. Zo zoekt hij jouw hand op en gaat hij nageeflijk worden. Dat is een lang proces. Veel overgangen ed. ook op het wedstrijdterrein. Veel voltes draaien maar een goed actief tempo houden. Succes ermee!

Have

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 22:50

Bedankt voor de tips!
Ik wist niet dat aan de teugel lopen door ontspanning wkomt. Ik ben altijd best zenuwachtig voor een wedstrijd omdat ik een keer wel een winstpunt halen wil. (het is me nog niet met have gelukt). Maar ik heb van mijn lesgever geleerd dat kneden een middel is om nageeflijk te lopen, maar dat is dus fout?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:55

Je kunt niet van je pony verwachten dat hij op vreemd terrein meteen de sterren van de hemel loopt he. Paarden moeten daar ook aan wennen.

Gewoon door rijden en je pony bezig houden, daarvoor hoef je niet hard te gaan zitten kneden, maar wel contact houden met de mond. Tempowisselingen, figuurtjes rijden.. Die nafgeeflijkheid is op dat moment ook niet zo belangrijk. Tenminste, dat is wat ik zou doen, maar ik ben ook geen ervaringsdeskundige. ;) Nageeflijkheid komt voort uit ontspanning. Je pony hoort jou hand op te zoeken, niet jij de mond door een partij te gaan lopen zagen.

Each day's a gift, not a given right

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:01

'Aan de teugel' komt voort uit ontspanning, wat jij doet met het kneden is spanning (en pijn) veroorzaken. Precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling is! Je lesgever heeft het dus heel erg fout!

Om te ontspannen moet je proberen rustig diep in- en uit te ademen. Dit klinkt misschien raar, maar probeer ook dit eens in combinatie met de ademhalingsoefening: probeer al je spieren te voelen. Span ze een voor een aan en ontspan ze dan. Zo ga je alle spieren in je lichaam af. Met deze oefening leer je dus de spanning in je spieren te voelen. Als jij je spieren ontspant en een rustige ademhaling hebt, breng je die ontspanning over op je paard.

Succes

'Al geef je een boor een gouden ring, het is en blijft een boormachine' ~ Yves
Alcohol halveert je leven.. Maar je ziet wel dubbel zo veel!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:11

Have schreef:
Bedankt voor de tips!
Ik wist niet dat aan de teugel lopen door ontspanning wkomt. Ik ben altijd best zenuwachtig voor een wedstrijd omdat ik een keer wel een winstpunt halen wil. (het is me nog niet met have gelukt). Maar ik heb van mijn lesgever geleerd dat kneden een middel is om nageeflijk te lopen, maar dat is dus fout?

Waarom rijd jij je pony aan de teugel? Omdat het moet? Omdat het hoort?

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Have

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 07:48

Oke dankjewel! Waarom ik have aan de teugel probeer te rijden? Dat moet van mn lesgever. Maar ik was al opzoek naar een andere want ik heb nu maar 1 x in de 3 weken les.

Ik heb zaterdag onderlinge wedstrijd, dus ik ga proberen jullie tips te gebruiken!

Have

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:16

Heel erg bedankt voor de tips! Ik had vandaag wedstrijd op Have, en het ging beter dan alle andere keren! Ik heb 180 punten gereden :D. Vandaag heb ik expres niet aan de voorkant gezeten, en gewoon mijn handen stil gehouden, en ik merkte dat Have al een stuk losser liep.

Ja, ik weet het, mijn houding is beroerd en er moet nog erg aan gewerkt worden, maar dit was het beeld hoe Have liep.
Afbeelding

Niet de hele tijd overigens, af en toe begon ik weer met mijn handen en dan kreeg je dit:
Afbeelding
P.s Mijn beugels zaten heel erg ongelijk! Helemaal niet gemerkt.

(ik weet het, ik ben groot voor Have, we willen de B uitrijden en dan gaat mijn zusje. Ik heb last van een groeistoornis en groei niet meer)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:58

Fijn dat de tips werken!

'Al geef je een boor een gouden ring, het is en blijft een boormachine' ~ Yves
Alcohol halveert je leven.. Maar je ziet wel dubbel zo veel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie