Oornetje maken

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Wike

Berichten: 23
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:01


Ike en Diana <3


SCC

Berichten: 884
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:09

Ik ben er nu 1 zelf aan het breien met patroon uit het hoofd.
Maar hoe doen jullie dat met de gaten voor de oren ?

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

0verwijderd
Berichten: 1311
Geregistreerd: 26-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:26

wil iemand mij ook een breipatroon sturen voor het oornetje? :) en wat voor stof gebruiken jullie voor het echte oorgedeelte en waar kan je dat kopen?

janex

Berichten: 268
Geregistreerd: 13-03-14
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:50

Valt vast wel ergens te vinden je moet alleen even goed speuren!

miroxmill

Berichten: 546
Geregistreerd: 26-05-14

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:55

Mijn vriendin heeft ook wel eens een oornetje gemaakt em haar idee na een site ingestuurd. Iets van creabea voor paarden? :Y) Lijkt me sowieso wel een goede naam om dit op te zoeken.

Veel succes met het maken btw!!

F A L C O
The reason that I'm happy
Instagram & YouTube: newforestday

12paardenfan
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

Mij ook aub?

nicolevdveen
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:47

Tigra_ schreef:
Zo heb ik mijn eerste gemaakt zal nog even de foto's uploaden en erbij plaatsen.
Ben nu bezig aan me tweede deze is beter, ik brei die met naald nr 4,5 en met 100% acryl voor naald 3/3,5. Deze is wel iets anders. Deze is zo goed als af moet alleen nog stof halen voor de oren en de verdere afwerking.

Oornetje maat full:
Breinaalden nr 5

10 steken opzetten.
1ste naald alles recht breien

Vervolgens brei je alles via dit patroon:
1e naald: 1 recht – 2 recht samenbreien – omslag – 2 recht samenbreien – omslag - laatste steek recht.
2e naald: van 1 steek 2 maken – Alles recht – Laatste steek van 1 steek 2 maken.
3e naald: 1 recht – omslag- 2 recht samenbreien – omslag – 2 recht samenbreien – laatste steek recht.
4e naald: van 1 steek 2 maken – Alles recht – Laatste steek van 1 steek 2 maken.

Brei dit vervolgens 7 x in totaal(totaal heb je dan 28 naalden van dit patroon).
Vervolgens brei je van het volgende serie van 4 naalden de 1ste serie de 2e naald zonder te meerderen. De 2de serie brei je alleen de 4e naald zonder te meerderen.( totaal van 36 naalden van het patroon)
Dit omdat het anders te breed wordt.
Daarna brei je nogmaals 1 serie van 4 naalden volgens het patroon(40 naalden van patroon).

Vervolgens gaan we in totaal 48 steken meerderen in 1 serie van het patroon.
1ste naald brei je volgens patroon.
2de naald ga je aan het begin 12 steken meerderen – daarna alles recht tot de laatste 12 steken en ook deze meerderen zodat er in totaal 24 steken bij komen.
3de naald brei volgens patroon.
4de naald ga je aan het begin 12 steken meerderen – daarna alles recht tot de laatste 12 steken en ook deze meerderen zodat er in totaal 24 steken bij komen.
Brei dan de serie vervolgens nog 2 maal maar dan zonder meerderen.

Daarna de eerste 3 naalden van de serie breien volgens patroon zonder te meerdere in 2de naald(Als alles goed is heb je nu in totaal 72 steken)
De 4de naald: 12 steken recht breien – 10 steken afkanten – 28 steken recht breien – 10 steken afkanten – 12 steken recht breien. ( Nu in totaal 52 steken op je naald)

Vervolgens gaan we de eerste 12 steken van de naald breien de rest blijft zitten.
Je vervolgt gewoon het patroon maar dan zonder te meerderen dus de 2de en 4de naald doe je geheel recht breien.
Doe de serie van 4 naalden 6x.
Daarna gaan de 12 steken die je net gebreid hebt op een veiligheid speld zodat je ze wel behoudt maar je hebt ze even niet nodig let er goed op dat je ze niet kwijt helpt en knip vervolgens ook je draad af moet wel een stuk aanblijven zitten voor later.
Dan zet je de volgende 28 steken op de andere naald daar doe je helemaal niets mee gewoon overzetten.
We gaan nu de andere 12 steken van de andere kant breien die doen we hetzelfde als de andere 12 steken ook 6x de serie van 4 naalden.
Ook deze zetten we op een veiligheidsspeld zoals de andere 12 steken ook hieraan laten we een stuk draad zitten.
Nu gaan we de 28 steken die nog op de naald zitten breien. Weer volgens het patroon zonder te meerderen. We doen nu 6x een serie van de 4 naalden.

Vervolgens maak je de flappen vast aan het middenstuk. Je legt het aan de bovenkant op elkaar als het goed is heb je dan 2 gelijke gaten voor het oor waar je straks de stof in kan maken.

Zou kunnen dat er wat foutjes instaan gezien ik het zelf zo geschreven heb dat ik het zelf begrijp.


Hoe maak je dat stukje dat dan over de oren gaat? En hoe kun je leren haken, want ik wil ook graag zelf oornetjes gaan maken maar kan niet haken XD Hoe kan ik dit leren?
Groetjes Nicole

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:40

Zouden er ook haakpatronen zijn voor oornetjes? :roll:
Breien is niet bepaald mijn grootste talent..

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

Joseph22
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:56

<3 <3 /3
lisaxlucas schreef:
Tigra_ schreef:
Hoe wil je hem maken?
Haken of breien?
Met haken kan ik je niet helpen want dat kan ik niet breien is het niet zo lastig als je weet hoe je moet breien.
Heb zelf alleen nog maar full oornetjes gedaan dus met kleinere maten kan ik je niet helpen. Ik gebruik zelf wel een voorbeeld voor de richting van de maten. Moet nog wel eentje maken voor een shet en een pony maar daar moet ik dus nog aan beginnen.



Ik wil hem breien en het is ook een full oornetje zou je me daar mee kunnen helpen?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:11

Er zijn al genoeg topics geopend met deze vraag.
In de topic: zelf paardenspullen ontwerpen deel2 staat op pagina 113 een foto verslag van mij hoe je een oornetje in elkaar zet.

Daarbij is het niet belangrijk welke steken je gebruikt en hoeveel maar hier zijn de maten erg belangrijk die kloppen.

Op de eerste pagina is die oornetje erg mooi

maxime08
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:04

hoi hoi allemaal,
ik weet dat dit al een oud topic is maar kan je mij alsnog dat Duitse patroon PB-en :D
alvast bedankt!
xx maxime. *\o/*

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:17

Hallo,

Ik zou dit heel graag zelf willen doen! ik kan alleen niet haken of breien en ik heb er ook de spullen niet voor liggen.
Is er iemand die een oornetje voor mij zou willen maken voor een leuk prijsje? ik zag hele mooie voorbij komen in het topic.
Groetjes!

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:40

Wat leuk dit! Ik ga t ook proberen!

Lieve Zilver... zal je nooit vergeten... R.I.P
Take your horse, take a ride and free your mind.

idylle
Berichten: 5743
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:17

Ik zou ook graag een haak patroon ontvangen!

Nynkster

Berichten: 5327
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Oornetje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:33

Ik ook heel graag!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:12

Ik krijg vaak pb's met de vraag of ik het patroon voor een oornetje kan doorsturen...
Ik denk dat het een misverstand is dat ik de patronen doorgeef.
Dus aan iedereen van wie ik berichtjes krijg, sorry maar ik mag dit niet doen.

Bonnelover

Berichten: 1531
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:24

Heeft iemand het patroon dan zou ik :D deze heel graag ontvangen

Didi17

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:20

@ikkebenhier wil je mij het patroon om een oornetje te haken alsjeblieft ook sturen??

Alvast bedankt

Xx...Love Bibo Toscana...xX

123horses0
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:45

Tigra_ schreef:
Het begin:
http://i48.tinypic.com/2lcn3ar.jpg

Stukje verder:
http://i47.tinypic.com/2ewobrr.jpg

Nog wat verder:
http://i46.tinypic.com/2ep28lc.png

http://i49.tinypic.com/2mos1dt.jpg

Stukje bij de oortjes gebreid:
http://i49.tinypic.com/ael4qd.jpg

Even passen of de oortjes er in passen en het geheel mooi aansluit:
http://i49.tinypic.com/zn94w0.jpg

En een gehaakt randje om het af te maken kun je ook anders doen bv gewoon een lapje stof om naaien.
http://i47.tinypic.com/2drrix4.jpg

En het resultaat toen die helemaal af was:
[ Afbeelding ]

En nu deze is inmiddels wel af qua breien, staat al in elkaar moet alleen nog even passen omdat dit paard breeder is tussen de oren is de verhouding anders als bij de bovenstaande en ik heb nog niet gepast. Staat wel een beetje scheef op de foto zie ik nu.
http://i49.tinypic.com/1pwlm8.jpg


heel duidelijke uitleg over hoe het gemaakt hoort te worden, maar kun je misschien ook zeggen hoe je het randje hebt gemaakt? En ook hoe je de oren hebt gedaan want ik snap niet hoe je die vorm van oren krijgt en hoe je ze vast moet naaien, zou je daar nog eens een uitleg over willen geven? Ik heb mijn oornetje wel gehaakt omdat ik wel kan breien maar niet perfect dus heb ik het gehaakt.

xPareltje

Berichten: 934
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:09

Hallo. Ik ben aan het haken, maar heeft iemand een patroon voor een oornetje te maken met haken? Alvast bedankt :)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:50

Hallo Bokkers,

Is er iemand die een eenvoudig graag nederlands haakpatroon heeft voor een een full oornetje?


Groetjessssssssss

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:26


hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:29

Wellicht helpt dit jullie op weg.
Bron:

http://handcraftdeco.blogspot.com/2015/ ... n.html?m=1

Ik maak hem met ruim 1 bolletje haakkatoen, en naald 4.

Eerst maak je de twee oren;
maak een ketting van 45 lossen.
1; overal een vaste in
2; overal een half stokje in.
3; we gaan al minderen! In de eerste steek doe je een halve vaste, de rest een vaste.
4; 1e steek een halve vaste, de rest een half stokje.
Ga zo door tot je aan 16 toeren zit.
17; een halve vaste in de 2e steek, de rest een vaste
18; een halve vaste in de 2e steek, de rest een half stokje
Ga zo door tot de steken op zijn & hecht af

Maak de oren dicht door vanaf de punt bovenin naar beneden toe alles toe te naaien met vasten. Neem alleen de buitenste steken hiervoor, zodat de oren niet te strak worden.

Versier de oren evt met een leuk randje, ik gebruik graag zelf het schulprandje van Sew Natural Blog. Begin weer bovenaan, en haak het randje op de vasten.

Nu gaan we de kroon maken. Die maken we direct aan het rechteroor. Zoek de 14 steken in het midden van het oor op, maak het garen vast en begin dan met 4 lossen, een stokje, en dan steeds een losse en een stokje afwisselen. Je krijgt zo een soort netje met 7 vierkantjes. Aan het eind keer je het werk om, 4 lossen, stokje - 1 losse en zo verder. Ga zo door tot je 8 rijen vierkantjes gehaakt hebt. Het wordt het mooiste als de stokjes steeds IN een steek gehaakt worden.

Maak het andere oor aan de kroon vast. Even opletten dat ze goed uitkomen...

Nu gaan we de wenkbrauwband maken. Eerst komen rondom vasten. Begin bij het rechteroor, langs het oor in iedere steek een vaste, bij de kroon langs ieder stokje 3 vasten, het andere oor vanzelfsprekend weer in iedere steek een vaste, bij de achterkant van de kroon zoals aan de voorkant en het oor afmaken met in iedere steek een vaste. Hieraan maken we de wenkbrauwband. We beginnen met 4 lossen, 1 stokje, 1 losse, en dan blijven we stokjes en lossen afwisselen. Aan het eind keren we het werk, en gaan op dezelfde manier terug. Zo maken we 4 rijen met vierkantjes. Hecht af.

Voor de bles zoeken we de voorste 8 vierkantjes op, in de eerste hechten we aan, We beginnen met 4 lossen, 1 stokje, 1 losse, en dan blijven we stokjes en lossen afwisselen. We maken zo 8 vierkantjes.
Daarna een halve vaste in de 1e steek, en maken nog 7 vierkantjes. We minderen dus n vierkantje per keer. Zo gaan we door tot het laatste vierkantje op is!

Ter afwerking maak ik er graag opnieuw een schulprandje omheen, maar andere leuke randjes voldoen natuurlijk ook :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers