Paardenvlees eten en paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:18

Ik eet geen paardenvlees, tenminste niet expres. Vind het toch een heel naar idee dat ik bijv mn liefste paardje op zou eten, ik kan het gewoon niet. Met lammetjes hetzelfde maar vind de manier hoe bijv lamsribjes voorgeschoteld worden al kotswekkend. Koe eet ik wel gewoon en varken ook. Het voelt gewoon anders. Maarja voor iedereen iets anders!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:21

kwita schreef:
als je uberhoubt vlees lust is paardenvlees niet anders hoor, dat zit tussen je oren! ;)

Ben ik helaas niet met je eens. Paardenvlees heeft een wat zoetige smaak wat ik persoonlijk niet lekker vindt.
Elk vlees smaakt volgens mij anders, waarom zouden we anders zoveel soorten hebben? :')

AlwaysH

Re: Paardenvlees eten en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:08

@ClaudiaDer
Jup klopt, zo lus ik echt geen eend, paard en kalkoen, blegh.
Ik ben vegetarier nu maar de smaken ben ik niet vergeten, als ik wil proef ik zo een frikandel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:12

Ik hou van paarden! Zowel om op te rijden, om mee te knuffelen of gebraden op m'n bord!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:14

Paardenrookvlees vind ik heerlijk. Paardenlappen vind ik niet lekker. De smaak is mij te zoet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:08

ClaudiaDer schreef:
kwita schreef:
als je uberhoubt vlees lust is paardenvlees niet anders hoor, dat zit tussen je oren! ;)

Ben ik helaas niet met je eens. Paardenvlees heeft een wat zoetige smaak wat ik persoonlijk niet lekker vindt.
Elk vlees smaakt volgens mij anders, waarom zouden we anders zoveel soorten hebben? :')

Toch was er vorig jaar een "schandaal" met restaurants die paardenbiefstuk verkochten als gewone biefstuk, mensen dachten dat het runderbiefstuk was. 1 van die restaurants stond zelfs bekend om hun biefstuk, de beste uit de regio.
Ook is het niemand opgevallen dat de gehaktballetjes van de IKEA van paardenvlees waren gemaakt en dat er in veel kant en klaar maaltijden ook paardenvlees zat is ook niemand opgevallen.

Ik weet dus niet zo goed of het mij zou opvallen als het verder gewoon hetzelfde gemaakt is als rundvlees en ik het vooral niet weet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:26

Ik denk inderdaad dat je de smaak flink kan verbloemen door flink wat kruiden bijv. door gehaktballen te doen. Zelfs bedorven vlees kan je met flink wat kruiden nog eetbaar maken. Even denkend aan de VOC schepen en de komst van de kruiden heeeeel vroeger :+
Maar simpele paardenlappen smaken echt heel anders dan bijv. rundvlees.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:30

Ja hoor :j

Paard, kudu, zebra, krokodil, struisvogel of impala, het gaat er bij mij allemaal in :9

Ik vind het belangrijker te weten dat het dier een eerlijk leven en een eerlijke dood heeft gehad, dan wat voor diersoort het is!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:37

Ik eet liever vlees van een paard dat een goed leven gehad heeft dan vlees van een plofkip, varken, koe of ander dier dat onder erbarmelijke omstandigheden geleefd heeft. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:02

Ik vind paardenbiefstuk ook niet zo enorm veel afwijken van runderbiefstuk. Ik vind het wel iets sappiger maar verder best vergelijkbaar. En het heeft betere voedingswaarden :P Maar als je je paard hetzelfde kruidt als je rund (wij doen altijd alleen een beetje peper en zout) dan vind ik het verschil verwaarloosbaar.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:10

ik eet het niet omdat ik een hoop paarden ken die naar de slacht gegaan :(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:18

Ik eet het niet. Maar puur omdat ik weet dat veel paarde die ik ken, waar ik gek op ben geweest, een goede klik mee heb gehad of wat dan ook, bij de slacht belanden. Het idee dat ik een paard aan het eten ben dat ooit mijn maatje was... Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.. Soms wil ik best hoor, maar dit houd mij gewoon tegen.. In mijn hoofd word er gewoon iets gedaan waardoor ik het niet doe/kan.

Als we hier in Nederland (zoals in china) honden zouden eten, zou ik die ook niet eten. Het punt is met koeien, varkens, schapen, kippen etc.. Daar heb ik geen band of wat dan ook mee..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:26

Mohh... ik weet ook niet wat voor vlees er in chinees eten zit hoor.
Zondag nog 2 bakken opgehaald. Ik vind het vlees lekker, als ze zouden zeggen dat er hond of kat in zou zitten. Okey! Nouja! Lekker.

Maar in china wordt alles gebruikt van het dier.
Ze eten daar dus ook kippenpoten, gefrituurd en koeienmaken.
Volgens mijn klasgenote die daar nu is, zou het onwijs lekker moeten smaken.

Ze mogen mij alles voorschotelen. Niets is mij te gek.
Zolang het lekker smaakt.

Ik heb ook konijn gehad, en die was super bereid. Heerlijk!
Ook Hert gehad (beest had een trap van een paard niet overleefd.) echt verukkelijk bereid!
Die vrouw mag voor mij altijd wel koken! Of ik moet daar voor altijd stage blijven lopen haha.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:28

Paardenworst vind ik heel lekker :D
Ik eet ook varken en koe en kip enz..

Mijn opa en oma verkopen worst op markten , en de manege heeft dit jaar gevraagd of ze wat worsten konden kopen voor de jaarlijkse markt op stal :)
Tuurlijk kon dat , heel veel worsten verkocht , was een goed succes +:)+
Maarreh .. opa heeft ook 50 paardenworsten geleverd :') :') :')
Je kan je wel voorstellen wat er gebeurd als je op een manege paardenworsten gaat verkopen ?

Veel mensen die ook met paarden werken vinden het heerlijk , maar ik kan me ook best voorstellen dat je het gewoon niet over je hart krijgt om zoiets te eten .. ik schrok ook nogal toen ik hoorde dat er paardenworsten geleverd waren :+

Maar dat mensen er soms zo raar over moeten doen dat je het eet of juist niet :roll:

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:33

Oh. ik heb nog even iets te zeggen :Y)

Mijn moeder zegt altijd , paarden worden er niet voor gefokt.
Kippen , varkens of wat dan ook , worden voor de slacht gefokt , hebben een verschrikkelijk ''leven'' en worden vervolgens geslacht en gegeten.
Paarden hebben ( als het goed is .. ) een fijn en goed leven gehad en vervolgens , als ze zelf niet meer kunnen en willen word er een einde aan gemaakt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:10

LisaXLoll schreef:
Oh. ik heb nog even iets te zeggen :Y)

Mijn moeder zegt altijd , paarden worden er niet voor gefokt.
Kippen , varkens of wat dan ook , worden voor de slacht gefokt , hebben een verschrikkelijk ''leven'' en worden vervolgens geslacht en gegeten.
Paarden hebben ( als het goed is .. ) een fijn en goed leven gehad en vervolgens , als ze zelf niet meer kunnen en willen word er een einde aan gemaakt.

Helaas is dat niet helemaal waar. Veel paarden die op de markt niet verkocht worden gaan naar Italië voor de worst. En dat transport is geen pretje.
Veel paardenvlees komt uit Argentinië en daar was niet zo lang geleden nog een artikel over dat de paarden met gebroken benen op transport staan (want dan kunnen ze iig het vlees er nog afhalen), zonder water, zonder voer.

Er zijn altijd twee kampen, welke diersoort je nou eet. Je kan inderdaad een stuk vlees hebben van een dier dat een prutleven heeft gehad, maar ook van een dier die het wel goed had. Om dat te weten moet je gewoon goed kijken naar de herkomst van het vlees of het bij de bron zelf gaan halen. Maar dat is duurder en veel mensen willen dat niet.
Er worden genoeg koeien en varkens gefokt die een topleven hebben, maar wel bedoeld zijn voor consumptie. Net zoals er genoeg paarden gefokt worden die een rotleven hadden en die ook bedoeld zijn voor de consumptie (of voor voor ons entertainment, maar dan kan je soms net zo goed een biefstukje zijn).

Het beeld wat mensen hebben van vlees is vaak helemaal verkeerd. Mensen hebben geen idee wat er precies gebeurd van de geboorte tot het slachten. En dat verschilt ook per dier/merk. Maar het zou fijn zijn als mensen daar meer van wisten. Dan zouden mensen rustig kalf eten en juist minder Zuid Amerikaans Rund. Dan zouden de mensen eerder paard eten en de C1000 aanbieding van BBQ vlees laten staan. Als je de prijs alleen al ziet, dan weet je toch al dat zo'n aanbieding eigenlijk niet kan?

Ik hoor het vaak: "Ja, was in de aanbieding, maar is niet zo mals als wat jij laatst had." Nee dûh! Dit kost 25% van wat ik betaal voor mijn vlees. Het zit vol water, is geen echte entrecote, maar dat zie je niet eens en door de marinade lijkt het net wat, maar stiekem is het al zowat over datum. Alleen dat verbloemen ze met een of andere pittige marinade die niet te eten is...
Soms lijkt het wel of mensen willen dat je ze aan het lijntje houd.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:48

Als ik geen vlees hoef te eten doe ik het niet. Ik vind het niet alleen zielig maar het is ook nog eens slecht voor het milieu. Met het voer dat we gebruiken om alle koeien vet te mesten, zouden we ook de 'hongersnood' van afrika kunnen stopen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:22

Dat is wel heel kort door de bocht, als er in heel het westen geen vlees meer zou zijn, dan zouden we hier ook een probleem hebben en op andere manieren aan ander voedsel zoals groenten moeten komen...

Als we alle voetballers minder salaris zouden laten krijgen en dat gebruiken om eten te kopen dan was de hongersnood ook allang opgelost.

Er zijn wel betere dingen die we kunnen doen om mensen te helpen in de wereld, dan zulke voorstellen die in de praktijk niet haalbaar zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:36

Iriscope schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht, als er in heel het westen geen vlees meer zou zijn, dan zouden we hier ook een probleem hebben en op andere manieren aan ander voedsel zoals groenten moeten komen...

Als we alle voetballers minder salaris zouden laten krijgen en dat gebruiken om eten te kopen dan was de hongersnood ook allang opgelost.

Er zijn wel betere dingen die we kunnen doen om mensen te helpen in de wereld, dan zulke voorstellen die in de praktijk niet haalbaar zijn.

Mooie uitspraak.
Over huisvesting van vleesdieren laat ik me niet meet over uit.
Mensen luisteren naar wakker dier ipv een x een boer te bezoeken en daar mee te praten.
De staat maakt het boerenlevrn moeilijk.

En de gene die durft te roepen dat boeren rijk zijn kan ik garanderen dat die nooit een gesprek met n boee hebben gehad.

Jammer dat mensen zo snel verhalen geloven. Ipv te vragen aan de producent.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:11

Iriscope schreef:

Daar heb je gelijk in.

kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:17

Ik heb een eigen paard en ik eet geen paardenvlees!
Ik vind het zielig ik weet nu al dat veel het niet met mij eens zijn. Maar ik moet er toch niet aan denken dat er een stuk vlees van een paard op me bord ligt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:22

kieta schreef:
Ik heb een eigen paard en ik eet geen paardenvlees!
Ik vind het zielig ik weet nu al dat veel het niet met mij eens zijn. Maar ik moet er toch niet aan denken dat er een stuk vlees van een paard op me bord ligt

Waarom vind je een paard wel zielig en een ander dier niet? :)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:28

Nee, maar ik ben al een aantal jaren een vegetariër. Geen vlees en/of vis voor mij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:28

Nee, ik eet geen paard. Net als dat ik geen hond eet

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:29

Ik heb varkentjes (en kippen en hooglanders gehad) paarden en cavia's konijn... papegaai (beetje duur voor consumptie) Maar wat is er erg aan iets eten wat je liefheb? Paard smaakt lekker en Je ziet niet wie je op je bord heb. Tenminste.. als je iets in een winkel koopt, dus wat zou het uitmaken of je nu een dooie kip koopt om op te eten of dat je een paarde lapje of paardenworst koopt om te nuttigen? Enkel het verschil dat het paard waarschijnlijk geknuffeld is door een eigenaar (als ze het getroffen heeft)