Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.. Ik vind het iig niet raar:) SandraVerl schreef:eilleen333 schreef:[quote="
Tja, ik eet dan ook geen tonijn of ander vis. Ik eet zelfs amper vlees en dan nog meestal gevogelte. Paard, kalf, konijn komt nooit op mijn bord. Schaap, koe en varken, zeer zelden en moest mijn lichaam,er tegen kunnen, kwam er helemaal geen vlees in.
[/quote
Wat ik me dan afvraag, puur uit nieuwsgierigheid. Waarom wel koe, maar geen kalf? Ik hoor mensen dat vaker zeggen in de winkel, maar ik begrijp de theorie niet helemaal. Ze nemen dan een biefstuk van een koe die een niet al te tof leven heeft gehad, terwijl ons kalfvlees hartstikke goed is en de dieren een mooi leven hebben gehad. Dat vind ik dan krom. Maar het zou zielig zijn omdat het een jong dier is. Liever een kort maar mooi leven, dan met gebroken benen op transport in Brazilie als volwassen koe dacht ik.
Ik koop enkel vlees van weiderund, het dier moet minstens 2 seizoenen op de wei gelopen hebben. Varkenvlees komt maar een paar keer per jaar in huis en dat moet ook van vrije uitloop zijn (porc de plain air) en ik koop enkel vlees van dieren die in België geboren, geslacht en verwerkt zijn. Bij dat soort teelt, vind je geen kalf, gewoon om dat kalveren amper op die manier gehouden worden, dus ik koop het niet. Ik weet trouwens van een veeboer dat kalveren voor ze naar de slacht gaan, producten ingespoten krijgen om hun rode bloedcellen af te breken, de consument wil immers wit vlees en als de vrachtwagen een dag later als afgesproken op zijn bedrijf aan komt, dan ligt de helft van zijn slachtrijpe kalveren dood op stal (hij zegt dat alle boeren zo werken). Tja, dan is het ook logisch dat je geen kalf bij de bioproducten vindt.
Froukje schreef:Ja, ik eet paard en heb er drie in de wei staan. Vind dat net zo iets als een schaap/koe/varken. Alleen eten we onze eigen koeien wel op, maar m'n eigen paard eten gaat me net een stapje te ver. Zo hypocriet ben ik dan weer wel.SandraVerl schreef:Ik weet trouwens van een veeboer dat kalveren voor ze naar de slacht gaan, producten ingespoten krijgen om hun rode bloedcellen af te breken, de consument wil immers wit vlees en als de vrachtwagen een dag later als afgesproken op zijn bedrijf aan komt, dan ligt de helft van zijn slachtrijpe kalveren dood op stal (hij zegt dat alle boeren zo werken). Tja, dan is het ook logisch dat je geen kalf bij de bioproducten vindt.
Weet niet met wat voor boeren jij praat hoor, maar das gewoon een banketstaaf verhaal.
Ja, er zullen vast van die gekken zijn die dat doen, maar dat is maar een heel klein gedeelte.
Ze worden voor verwerking allemaal gekeurd, als er iets niet goed is wordt er geld ingehouden.
Boeren zouden gek zijn als ze dat deden, dan houden ze geen cent over.
Lusitana schreef:SandraVerl . Dat is en aanvraag uit 2009 om de praktijken te stoppen en dat is gebeurd, in elk geval in Nederland.
Er wordt nog steeds wel gesjoemeld met medicijnen voor bepaalde resultaten als snellere groei etc, maar wetelijk is het verboden.
Tenzij je zelf slacht of de boer kent en alles weet, of je weet dat de boer aan alle kanten gekeurd is, is het altijd lastig om te weten wat er in je vlees zit.
SandraVerl schreef:Kayleigh_ schreef:Waar is het onderscheid in gevogelte en paard dan op gebaseerd, volgens jou, SandraVerl?
Een paard is voor mij een huisdier, een kip niet. Hilarisch toch hoe een ruiter die geen paard eet, zich hiervoor steeds moet verantwoorden tegenover zij die het wel eten. Denken jullie dat wij een bedreiging zijn voor jullie eetgewoonte ofzo? Paarden genoeg hoor die naar de slacht gaan, zonder die van mij, dus je kan lekker blijven eten wat jij wil.
Het komt niet eens bij mij op om aan mensen zoals jij verantwoording te vragen waarom jij nu net wel paard eet. Jou leven, jou keuze, eet wat je wil, het zal mij worst wezen. Maar heb dan tenminste ook het fatsoen (en het respect), om mijn keuze te aanvaarden zonder dat ik mij daarvoor moet verantwoorden. Ik mijn leven, ik mijn keuzes en ik doe daar niemand kwaad mee. Mijn visie is niet beter en niet slechter als die van jou, maar ik leef wel op een manier wat naar mijn geweten de juiste weg is.
SandraVerl schreef:Kayleigh_ schreef:Gaat het verder wel goed met je, SandraVerl? Je voelt je nogal aangevallen, terwijl het een gewone vraag uit interesse is. Wat kom je op een discussieforum doen als je niet wil discussiëren?
Wel, als je heel het topic gelezen had, dan had je zeker al gemerkt dat ik reeds eerder schreef wat voor mij het verschil is. Dus ja, als mensen daar dan over blijven zeuren, dan blok ik dat op die manier af. Het heeft geen zin dat mensen op een discutieforum x aantal keer op dezelfde vraag moeten blijven antwoorden. Je vraag klonkt trouwens helemaal niet informatief, maar wel degelijk aanvallend. Degene na jou die me wel op een gewone manier een vraag stelde, heeft dan ook een gewoon antwoord van me gekregen. Ik reageer op mensen zoals ze mij aanspreken, is ook in het dagelijks leven zo.
SandraVerl schreef:Die extreme waarden zijn er dan wel uit, maar een Hg van 5 à 5.5 mmol die nu gehanteerd wordt, blijft nog steeds een milde bloedarmoede, met dat verschil dat het dier daarmee nog op de benen blijft staan. Waarom geen teelt waarbij de dieren een normaal Hg hebben????
Europees mogen ze zelfs nog tot 4 of 4.5 mmol zakken
zelf zou ik verder niet echt speciaal paardenvlees willen, onder anderen omdat ik dan denk:'Zou ik mijn avondeten gekend hebben?' en dat lijk me niet erg prettig Juliette61 schreef:Een paardenbiefstuk hoef ik niet, maar ik ben absoluut fan van de frikandel. Sterker nog, ik heb een keer zo'n ding op de manege besteld.zelf zou ik verder niet echt speciaal paardenvlees willen, onder anderen omdat ik dan denk:'Zou ik mijn avondeten gekend hebben?' en dat lijk me niet erg prettig
Lusitana schreef:Die vraag ligt hier gewoon niet op de juiste plek.
Het gaat hier om het eten van paardenvlees.
En niet om het een of ander, maar dat is een van de weinige vleessoorten waar niet moedwillig van alles in in gedaan om het te beïnvloeden en de dieren hebben gewoonlijk een normaal leven gehad.
Levend vervoer van paarden met bestemming slachthuis over de grens is volgens mij inmiddels verboden in Europa, dus die drama´s bestaan ook niet meer in Nederland.
Helaas gaan er nog wel Amerikaanse paarden de wereld over, maar dat is weer een ander verhaal. Die krijgen wij niet op ons bord.
In Europa is paardenvlees over het algemeen een "eerlijk stukje vlees" , wat betreft hoe het dier is grootgeworden en hoe schoon het is van medicijnen...(en laten we het humaan doden voor het slachten niet vergeten)
Froukje schreef:Juliette61 schreef:Een paardenbiefstuk hoef ik niet, maar ik ben absoluut fan van de frikandel. Sterker nog, ik heb een keer zo'n ding op de manege besteld.zelf zou ik verder niet echt speciaal paardenvlees willen, onder anderen omdat ik dan denk:'Zou ik mijn avondeten gekend hebben?' en dat lijk me niet erg prettig
Dat paard van de manege die er ineens niet meer is kan net zo goed verwerkt in je frkandel zitten hoor, daar hoef je niet speciaal een biefstukje voor te kopen![]()
Alleen omdat frikadel niet meer te herkennen is als vlees denk je daar niet bij na.
En, volgens mij kan een frikandel ook van ander vlees gemaakt zijn, dus dat is ook een smoes om ze te blijven eten