eigen paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:01

Femkev2001 schreef:
Ragdollcat schreef:
Als je ze onder controle hebt en ze de leiding geven kan dan wel ja, maar meestal kunnen beginners dat nog niet. Heb het vaak zat fout zien gaan.

klopt, heb ik ook gezien ja. Heb ik zelf ook meegemaakt. toen zat ik pas een jaartje op paardrijden en had ik nog geen zelfvertrouwen... tja dat ging natuurlijk mis. Zo onderhand zit ik al meer dan zes jaar op paardrijden, en rijd nu drie keer in de week.

ik ken juist heel verschillende koudbloeden.
haflinger zijn familie van elkaar 1 durf ik iedereen wel op weg te laten rijden die zou geen vlieg kwaad doen de andere daar in tegen zou ik niet zomaar iemand op durfen te zetten.

denk dat ze niet gelijk zich aan een ras moet vast klemmen want ook zijn er arabieren die heel kalm zijn en zijn er haflingers die pittig of moeilijk zijn.

Nicolle89

Re: eigen paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:06

Misschien kan je eens bij een aantal gerenomeerde manege's in de buurt informeren of zij nog leuke betrouwbare paarden te koop hebben staan! Vaak verkopen ze nog wel eens brave paarden waar lestechnisch te weinig rendement uit valt te halen. Ik heb het hier over nette goed geregelde manege's met een goed dierenwelzijn. Niet de 1 ster FNRS maneges met afgetrapte knollen.

Verder zou ik eens kijken naar een Welsh Cob, Fries, Tinker, Barok Pinto, Haflinger (mits die al goed beleerd is) en laat je vooral goed informeren!!

;) Succes!!

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:10

Denk ook om de kosten, een eigen paard kost veel geld:
Dierenarts
Hoefsmid
Voer
Inenten
Stalling
En nog veel meer natuurlijk
Maar ik neem aan dat je daar goed over na gedacht hebt.
Ik zou gewoon eens gaan kijken naar iets van een kwpner ofzo.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:22

viv34 schreef:
Dierenarts
Hoefsmid
Voer
Inenten
Stalling

ja, ik let op de kosten heb het echt letterlijk in een schema staan allemaal. het geld is er, mijn ouders zijn nu bijv. al 390 kwijt aan mij p.m. voor alleen al paardrijden en nog iets, zonder dat min of meer is het dus hetzelfde qua bedrag, ook al blijf je natuurlijk wel lessen volgen ;)

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:39

Femkev2001 schreef:
viv34 schreef:
Dierenarts
Hoefsmid
Voer
Inenten
Stalling

ja, ik let op de kosten heb het echt letterlijk in een schema staan allemaal. het geld is er, mijn ouders zijn nu bijv. al 390 kwijt aan mij p.m. voor alleen al paardrijden en nog iets, zonder dat min of meer is het dus hetzelfde qua bedrag, ook al blijf je natuurlijk wel lessen volgen ;)

Dat is mooi!
Ik zou in principe niet gelijk een Arabier kopen, zeker gezien jou leeftijd.
Gewoon een leuk allround warmbloed paard, zijn ook paarden met karakter. Maar over het algemeen wat minder "heet" dan Arabieren

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:47

Ik ben nu een beetje aan het kijken bij de kwpn'ers. Ik probeer het allemaal wel zo ruim mogelijk te bekijken. en de prijs van het paard zou toch wel max 3000 zijn. (kun je meestal niet eens een goede arabier van kopen ;) )

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:49

Femkev2001 schreef:
Ik ben nu een beetje aan het kijken bij de kwpn'ers. Ik probeer het allemaal wel zo ruim mogelijk te bekijken. en de prijs van het paard zou toch wel max 3000 zijn. (kun je meestal niet eens een goede arabier van kopen ;) )

Neem ook eens een kijke op deze pagina
https://www.facebook.com/groups/1944321 ... 7/?fref=ts

Veelal eigenaren die een goed tehuis belangrijker vinden dan de prijs

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:52

Ik zou idd niet op ras kijken zoals al is gezegd , er zijn genoeg allroundpaarden op de markt en als je wat rondkijkt heb je al meteen een lijstje. Het s gewoon kwestie van alles te gaan bekijken / uitproberen en zien wat klikt. ;)

Probeer ook altijd iemand mee te nemen met verstand van paarden indien mogelijk.(instructrice,...) Je hebt trouwens ook mensen die die service speciaal aanbieden(?) Hier toch; Dit is natuurlijk geen must en dat zal dan ook wel wat kosten neem ik aan maar je ken het altijd bekijken, toch?

Ik raad ook altijd iedereen aan dat ze hun paard moeten laten keuren. Dan ben ja altijd zeker van je stuk en weet je zeker dat je 3000 euro een jaar later plots alleen nog maar op weide mag staan wegens een chronisch of acuut probleem ;)

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:05

KellyR schreef:
Femkev2001 schreef:

Neem ook eens een kijke op deze pagina
https://www.facebook.com/groups/1944321 ... 7/?fref=ts

Veelal eigenaren die een goed tehuis belangrijker vinden dan de prijs

die facebook pagina is idd goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:47

Femkev2001 schreef:
oke dankje wel babootje, heb je dan nog tips voor een goede handelstal?

Ik PB wel even.

Het nadeel van bij een particulier kopen is dat je het paard niet gemakkelijk terug kunt laten nemen als er sprake blijkt te zijn van bijvoorbeeld een verborgen gebrek. Kopen bij een handelaar biedt toch wat meer garantie (die overigens wettelijk is vastgesteld in het consumentenkooprecht).

Ook is het wat makkelijker om een paard "op proef" te krijgen bij een handelaar. Maar ook bij een handelaar blijft het opletten.

Als je weinig ervaring hebt met het kopen van een paard, kun je bij een particulier aardig "het schip ingaan" als blijkt dat het paard toch niet beantwoordt aan hetgeen ze jou hebben verteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:01

Je hebt wel de pech dat je met jouw lengte toch wel bij de wat meer courante (dus beter verkoopbare en dus duurdere) paarden terecht komt, wil je ze ook nog eens gezond en braaf beleerd. De "kleintjes" zijn in het algemeen wat goedkoper.
Ga vooral veel rondkijken (zo kun je goed vergelijken). Ga hier en daar proefrijden om te zien wat je zou passen en laat je niet onder druk zetten met verkooppraatjes dat er meer kijkers zijn. Genoeg paarden te koop.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:38

Super bedankt allemaal. Ik heb echt al veel goede tips gekregen! Het zal natuurlijk wel even zoeken blijven, maard dat hoort er ook bij!

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:53

Je heb ook grotere fjorden, en wat breederen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:38

Ik heb mijn huidig paard via mijn hoefsmid gekocht, hij is door hem gefokt, maar hij weet ook veel paarden te koop staan bij klanten. Denk wel dat de meeste hoefsmeden je aan een goed paard kunnen helpen.
Als er hier nog een paard bij komt, zal het via een fokker gaan of via mensen die anderen begeleiden bij de aankoop van paarden (hier wordt het volgend paard een gangenpaard, vandaar).

Cientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:50

Ik zou ook kijken voor een koudbloed of een braaf leerpaard. Arabieren kunnen inderdaad wat heet zijn met rijden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:05

Met jou lengte zou ik echt geen haflinger of fjord nemen onder de 1.55.
Heb jaaaaren een haflinger gereden van +/- 1.46. Na 3 jaar lang echt te hebben genoten van hem was het klaar, had ik er geen zin meer in en begon ik me overal aan te storen. Ik was gewoon te lang geworden (1.80)

Nu heb ik mijn eerste eigen paard. Een 4 jarige barock pinto merrie van +/- 1.66.
Veel beter qua rijden (alhoewel ik met de haf natuurlijk veel verder was qua oefeningen)
Ik ben niet te groot en mijn paard is wat breder dan de gemiddelde warmbloed.

Dus ik ga het niet afkeuren om een jong dier te kopen aangezien ik dat zelf ook heb gedaan.
Als je maar ervaren genoeg bent.
Ik heb mijn paard nu bijna een halfjaar en we genieten van buitenritten.
Dresuurmatig is het echt nog prut, maar mijn paard had nou ook niet echt een goede basis voor ze bij mij kwam, dus het valt niet mee om te verbeteren, maar we zijn zeker verbeterd!
En ik heb heel veel lol aan haar, dat is wat telt.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 07:51

Idd esaqar! Ik heb toch even gekeken, en mijn lievelingenpony is een c of d pony. Ergens daar tussen in. Nou reed ik een paar weken geleden op hem en toen schrok ik dat ik zoveel gegroeid was want 3 maanden geleden paste ik nog goed op hem. nu ben ik met mijn 1.77 echt wel te groot ;( balen natuurlijk want het is mijn lievelingspony... Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik erachter kwam dat een E-pony nog wel te doen is mits het niet een hele smalle pony is. Paard zal altijd beter zijn want daar kan ik eigenlijk niet meer onderuit groeien. Toch daarom nog een vraag: ik denk dat ik 1.80 ga worden, kan je dan nou nog goed op een E-pony rijden of kun je op dit moment beter meteen een paard aanschaffen?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:08

Ik zou voor een paard gaan. Dan heb je meer zekerheid dat je er op kan blijven rijden. Bij een R-pony heb je minder zekerheid, maar de kans is er wel dat het past.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:17

Maaikevdk schreef:
Ik zou voor een paard gaan. Dan heb je meer zekerheid dat je er op kan blijven rijden. Bij een R-pony heb je minder zekerheid, maar de kans is er wel dat het past.

ja dat is waar, mijn verzorgpony is wel een E-pony en dat past nog maar ja je weet idd maar nooit :j

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:27

Ik zou een lijstje maken van eigenschappen die je wil bij je toekomstige pony/paard en dingen die je ermee wil gaan doen. Dan met dat lijstje bij de hand gaan zoeken. En zeker ook gewoon bij wat paarden en pony's die je heel leuk lijken gaat kijken, want in het echt kan je pas echt goed voelen of het paard bij je past.

Leeftijd, geslacht, ervaring, niveau is allemaal heel belangrijk, maar het belangrijkste is dat jij een je paard een goede klik hebben en in verbinding kunnen komen. Ikzelf was op zoek naar een braaf paard van 10 jaar of ouder met wedstrijdervaring, en ik kwam thuis met een 4-jarige zadelmakke pony met 60% arabierenbloed, waar ik een hele goede klik mee had. Niet helemaal wat ik zocht dus, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! Dus ook heel goed naar je hart luisteren.

(Je hart is trouwens weer iets anders dan je ego he, aan een paard met geweldige gangen die niet goed bij je past heb je nog niks :o ;) )

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:04

Femkev2001 schreef:
Idd esaqar! Ik heb toch even gekeken, en mijn lievelingenpony is een c of d pony. Ergens daar tussen in. Nou reed ik een paar weken geleden op hem en toen schrok ik dat ik zoveel gegroeid was want 3 maanden geleden paste ik nog goed op hem. nu ben ik met mijn 1.77 echt wel te groot ;( balen natuurlijk want het is mijn lievelingspony... Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik erachter kwam dat een E-pony nog wel te doen is mits het niet een hele smalle pony is. Paard zal altijd beter zijn want daar kan ik eigenlijk niet meer onderuit groeien. Toch daarom nog een vraag: ik denk dat ik 1.80 ga worden, kan je dan nou nog goed op een E-pony rijden of kun je op dit moment beter meteen een paard aanschaffen?

Een E-pony kan passen als die wat steviger is, maar een paard ziet er mooier uit en ik denk dat je na een tijdje gek wordt van je 'kleine' e-pony.
Ik zou zoeken naar een paard van 1.65+ (: (en geen smal paard trouwens als je lange benen hebt, haha)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:06

Billy_Jean schreef:
Ikzelf was op zoek naar een braaf paard van 10 jaar of ouder met wedstrijdervaring, en ik kwam thuis met een 4-jarige zadelmakke pony met 60% arabierenbloed, waar ik een hele goede klik mee had. Niet helemaal wat ik zocht dus, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! Dus ook heel goed naar je hart luisteren.

Hier ben ik het ook mee eens.
Ging zelf ook op zoek naar een braaf paard van rond de 10, had tegen iedereen verteld dat ik geen jonkie ging kopen en raad is waar ik mee thuis kwam :')

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:14

Esaqar schreef:
Billy_Jean schreef:
Ikzelf was op zoek naar een braaf paard van 10 jaar of ouder met wedstrijdervaring, en ik kwam thuis met een 4-jarige zadelmakke pony met 60% arabierenbloed, waar ik een hele goede klik mee had. Niet helemaal wat ik zocht dus, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! Dus ook heel goed naar je hart luisteren.

Hier ben ik het ook mee eens.
Ging zelf ook op zoek naar een braaf paard van rond de 10, had tegen iedereen verteld dat ik geen jonkie ging kopen en raad is waar ik mee thuis kwam :')

haha ja! Dat ken ik wel hoor maar dan iets anders. zo schreeuw ik bijvoorbeeld dat ik brave paardjes het leukst vindt en drie keer raden wat voor lievelingspony's ik heb. :D

HORSES2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:05

Zoek niet naar een ras. Maar naar een paard. Op ehorses (dat is een site) kan je vanalles aanklikken zo van hoe oud en hoe groot en wat hij moet kunnen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:24

E-pony zou op zich moeten kunnen. Ik weet niet of je zelf smal gebouwd bent. Ik ben 1.78 maar weeg maar 60 kg en heb zelf een arabier en hiervoor ook voornamelijk arabieren gereden. Vanaf 1.50 ziet het er nog oke uit al denk ik dat een groter paard voor wedstrijden er misschien mooier uit had gezien, maar ik rij voornamelijk recreatief. Ik zou idd niet rasspecifiek kijken, ga gewoon bij een aantal paardjes kijken! Veel plezier