Ik mag niet meer paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:10

Ik heb ook tot mijn 17e gehockeyd. Ik moet zeggen dat ik de sport wel mis, en het leuke team ook. Ik ben alleen gestopt omdat ik in een bagger team zou komen en ik wilde na mijn 18e weer verder gaan, dan kwam ik bij de dames en daar zaten leuke mensen. Maar ik vond het echt jammer dat ik moest stoppen.
Maar toen ik 17 was kwam mijn paard op mijn pad en een maand na mijn 18e verjaardag kocht ik haar en toen was het geen optie meer. Mijn tijd is al zo schaars en ik werk elk vrij uurtje om alles te betalen. Nu met de studie zie ik mijn paard soms alleen op zaterdag. Dus ernaast hockeyen is niet te doen.
Maar ik vind het nu wel jammer. Destijds was ik er wel klaar mee, maar een transport is toch anders dan paardrijden. Teamgenootjes zijn toch anders dan stalgenoten. Bovendien is mijn hele wereld nu paard (alleen mijn bijbaan niet), omdat ik ook diergeneeskunde studeer. Heel soms wil ik wel eens wat anders dan de paarden, en dan heb ik nu eigenlijk niet. Dat is niet erg, ik ben gelukkig zo, maar soms mis ik de hockey wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:14

Lillian__ schreef:
Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden?

Zoals TS al aangaf heeft ze 5 jaar gereden (tot vorig jaar) en ze speelde hockey.
Maar moest kiezen tussen hockey en paardrijden.

Zij heeft toen zelf gekozen voor hockey (niet haar ouders), en nu willen haar ouders dat ze dat blijft doen.

UhNee

Re: Ik mag niet meer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:16

Paardrijden is helaas geen teamsport, hoe graag mensen dat ook zouden willen...
Ik hoop dat je een goed gesprek met je ouders gaat hebben en alsnog kan blijven paardrijden!

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:17

Mijn moeder stimuleert mijn grote paardenliefde juist, omdat ze ziet dat ik er blij van word en dat ik die ontspanning ook nodig heb. Ze zegt dat je van de paarden een hoop leert voor later in de praktijk als je een baan krijgt. Je leert leiding nemen en coachen, beter communiceren , je krijgt meer verantwoordelijkheids gevoel en leert er sterker door in je schoenen staan. Daarom vind mijn moeder het ook niet zo'n ramp dat ik havo ga doen (met paarden erbij) terwijl ik vwo makkelijk had gekund. :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:22

Brainless schreef:
Lillian__ schreef:
Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden?

Zoals TS al aangaf heeft ze 5 jaar gereden (tot vorig jaar) en ze speelde hockey.
Maar moest kiezen tussen hockey en paardrijden.

Zij heeft toen zelf gekozen voor hockey (niet haar ouders), en nu willen haar ouders dat ze dat blijft doen.

Ja dat had ik gelezen en ik snap ook wel dat d'r ouders willen dat ze het doorzet want wat als ze de paarden na een jaar toch niet zo heel tof vind. mijn broertje is na 10 jaar en twee blessures ook gestopt met korfbal terwijl hij door naar een landelijk team kon. mijn ouders vonden dat heel zonde want hij is echt heel goed maar toen hij zei van nee hier ligt mijn passie niet meer snapte ze het wel.

Ik lees wel vaker dat kinderen een sport MOETEN doen terwijl ze het helemaal niet leuk vinden vandaar mijn vraag moeten de kinderen het doen omdat de ouders het leuk vinden? Kunnen ze dan de kinderen niet beter zelf de keuzes laten maken want dat is toch het hele doel van het leven? keuzes maken

oeh wat ben ik toch filosofisch bezig :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:25

UhNee schreef:
Ik hoop dat je een goed gesprek met je ouders gaat hebben en alsnog kan blijven paardrijden!

Carroussel? Viertal achtal enz. :+ Misschien vind je dat iets TS? Dan is argument geen teamsport ook meteen van tafel.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:27

Geryon schreef:
UhNee schreef:

Carroussel? Viertal achtal enz. :+ Misschien vind je dat iets TS? Dan is argument geen teamsport ook meteen van tafel.

Voltige, houd je lenig, in conditie en je traint in en met een team en dan ook nog eens op een paard.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:29

Ik weet trouwens exact hoe jij je voelt! Vorig jaar gestopt met paardrijden en gaan handballen ik viel fysiek uit elkaar. Nam niet weg dat ik het een hele leuke sport vind alleen ik kon het niet meer. Toen in een wedstrijd iedereen over elkaar begon te zeiken ben ik het veld af gelopen en ik heb tegen mn coach gezegd dat ik er mee kap (mijn vader is de coach). Naar de kleedkamer gelopen omgekleed en uit de groepsapp gegaan en heb mn gezicht nooit meer laten zien daar! Als het een leuk team was geweest had ik hoe dan ook alsnog gestopt alleen dan pas aan het einde van het seizoen. Ik had ondertussen al 4 keer geroepen dat ik wilde stoppen alleen dat liet mijn vader niet gebeuren! En toen ik zei dat ik ga 9 jaar paardrijden toch weer wilde gaan rijden werd hij gek alleen heeft hij eerlijk toegegeven dat het beter is om te doen wat jij leuk vind!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:33

Lillian__ schreef:
Ik lees wel vaker dat kinderen een sport MOETEN doen terwijl ze het helemaal niet leuk vinden vandaar mijn vraag moeten de kinderen het doen omdat de ouders het leuk vinden? Kunnen ze dan de kinderen niet beter zelf de keuzes laten maken want dat is toch het hele doel van het leven? keuzes maken

Maar even andersom...
Stel TS had dit jaar een eigen pony gekregen en zegt nu, gatver ik wil liever voetballen.
En haar ouders zouden zeggen: nee je hebt zelf gekozen voor een eigen pony en wij vinden dat je die moet verzorgen.
Zeg jij dan ook: Tja dat is TS haar eigen keuze; of zeg je dan: De ouders hebben groot gelijk!
Als je kiest voor een dier, kun je niet na een paar maanden zeggen: ik hoef hem niet meer.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:42

Brainless schreef:
Lillian__ schreef:

Maar even andersom...
Stel TS had dit jaar een eigen pony gekregen en zegt nu, gatver ik wil liever voetballen.
En haar ouders zouden zeggen: nee je hebt zelf gekozen voor een eigen pony en wij vinden dat je die moet verzorgen.
Zeg jij dan ook: Tja dat is TS haar eigen keuze; of zeg je dan: De ouders hebben groot gelijk!
Als je kiest voor een dier, kun je niet na een paar maanden zeggen: ik hoef hem niet meer.

Ja dat is ook weer zo. Dan ga je het ''wat als....'' verhaal krijgen.
Ergens snap ik TS wel, natuurlijk, paarden en paardrijden is gewoon het leukste wat er is. maar haar ouders wil ik ook nog wel snappen.
het ligt met een eigen paard dan wel weer anders als een manege. je bent er zo af en ergens anders ingeschreven. (tenzij er een wachtlijst is van hier naar rome en weer terug maar dat terzijde)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:48

Geryon schreef:
UhNee schreef:

Dan nog maak je de meeste uren solo. Voordat je dat kan rijden moet je een basis hebben en tijdens het rijden ben je (als het goed is) met je paard bezig en niet met de andere Ruiters. Voor en na de les heb je wel tijd met elkaar, maar dat is vaak anders. Ik ken het manege idee niet, maar als ik klaar ben met mijn paard heb ik ongeveer nog 3000 andere dingen te doen op stal of thuis, dus dan heb ik niet altijd tijd om eindeloos na te babbelen. Bovendien snapt niet iedereen mij als het over de paarden gaat. Ik zit wat anders in elkaar dan sommige andere paardenmensen...
En dat heb je op de manege ook, de verhouding met je lesgenoten is anders. Met de een kan je heel goed, en de ander is een arrogant zeikwijf. Ga je daarmee gezellig in de kantine zitten? Ik niet :p
Bij hockey moet je wel samenwerken, anders werkt het niet. Maar ik kan prima paardrijden tussen mensen die ik niet mag, na de les ga je dan gewoon weg.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:50

Maar aan de andere kant, er worden ontzettend veel vriendschappen voor het leven tussen (en met) de paarden geboren. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:55

jolijn2001 schreef:
Maar aan de andere kant, er worden ontzettend veel vriendschappen voor het leven tussen (en met) de paarden geboren. :)

Ja, maar dat is in de onderwereld ook zo;) wn bij de hockey ook.

Ouders zien hun geld verdampen, allemaal spullen kopen, en straks is het ineens toch niet zo leuk en zit je met nog 9 ritten op de 10 rittenkaart en eindeloze hoeveelheden borstels, rijbroeken en zweepjes. Oh ja, en dochter lief met een nek brace op de bank omdat Polly de pony haar met haar voortanden op de baktand parkeerde.

De waarheid is meestal anders, maar ouders zien vaak alleen maar de horror.
Daarom is het verstandig om niet te zeuren, maar er hard voor te werken zodat ze zien dat je er echt voor wil gaan en het heel graag wil. Bovendien waardeer je het zelf dan meer en zet je ook meer door omdat je er zelf hard voor gewerkt hebt.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 06:57

laurienblue schreef:
Geryon schreef:
Als ze het na een goed gesprek niet wilt begrijpen, gewoon stoppen/weigeren naar hocky te gaan zou ik doen.

Haha, zou ik dus ook doen :P . Maar ik denk dan wel dat je dan helemaal weinig kans maakt, en bytheway.. Een uurtje paardrijden of een uurtje achter een bal aan rennen.. Is de keus toch snel gemaakt :j

:P Ja zo heb ik het nog niet bekeken hockey is ook maar een uurtje achter een bal aan rennen. Ik ga dan gewoon staken :j

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 07:01

Brainless schreef:
Lillian__ schreef:

Maar even andersom...
Zeg jij dan ook: Tja dat is TS haar eigen keuze; of zeg je d
an: De ouders hebben groot gelijk!

Als je uiteindelijk toch kiest voor een eigen paard dan kun je inderdaad niet meer zomaar gaan voetballen ofzo iets. Dan heb je de verantwoordelijkheid dat je je paard moet verzorgen. Daar ben ik het mee eens. Maar gelukkig heb je met hockey alleen een stick gekocht. :)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 07:31

Ik rijd inmiddels al 10 jaar op de manege en heb het er erg naar mijn zin. Mijn lesgroep is erg gezellig. Voor en na de les praten wij altijd met elkaar en ook tijdens de les is het bij ons gezelig. Tijdens het echte rijden, rijden we natuurlijk wel serieus en kletsen we niet. Maar als we even rustig stappen praten we vaak ook even met elkaar en met de instructrice die ook gewoon gezellig is. Hartstikke sociaal dus ;)
En met paarden omgaan vergt ook wel wat communicatie, waar je veel van leert. Paarden praten immers niet.
Daarnaast heb ik er al bijna 10 jaar lang een hele goede vriendin aan over gehouden. Wij reden op het begin samen in de beginnersles, raakten bevriend en zijn altijd samen in dezelfde les blijven rijden. En we zijn nog steeds hele goede vriendinnen :) En dat is zeker niet de enige vriendschap die ik aan het paardrijden over gehouden heb.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:30

Tja, lastig he.

Mijn ouders zeiden altijd: 'die pony is het beste wat wij voor je hebben kunnen aanschaffen'. Ik kreeg een leuke Welsh toen ik 11 was (verzorgpony werd verkocht, groot verdriet, mijn lieve vader heeft haar toen nog kunnen kopen) en ik ben tot mijn 20e dag in dag uit naar haar toegegaan. Helaas stierf ze toen.

Wanneer vriendinnen uit gingen (of op 'berucht' hockey kamp... :+ }> ), was ik lekker bij mijn pony, samen met paardenvriendinnen. Vriendjes? Nee hoor, ik had mijn pony! S'ochtends uitslapen als tiener? Nee hoor, wij (team: pony en ik) galoppeerden om 09.00 uur al over het strand. Ik had een hoog verantwoordelijkheids gevoel op een jonge leeftijd, mede dankzij die pony waar ik zo gek op was. Moest leren geven & nemen, samenwerken, over teleurstellingen heenkomen en leerde overwinningen waarderen. Doorzetten, nog zo'n mooie eigenschap die ik mee kreeg. Als ik ooit een kind krijg, zou ik paardrijden zeker stimuleren!

Hopelijk kun je bovenstaand voorbeeld gebruiken in het gesprek met je ouders, heel veel succes! Paardrijden brengt een mens heel veel, naast geluk en ontspanning, leer je veel vaardigheden die je later van pas komen!

xx_ls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:40

Lillian__ schreef:
Misschien je ouders dit eens laten lezen
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/mam- ... aard/4164/

Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden? mijn moeder is doodsbenauwd voor paarden maar toen we gingen verhuizen naar een dorp met een manege om de hoek zat ik binnen een half jaar op les, ging ze mee kijken bij een nieuwe verzorgpony, kocht nieuwe rijbroeken en handschoenen (wist precies welke ik wel wou en welke niet). Vaders 'helpt' soms zelfs mee lees: borstelen terwijl ik sta uit te mesten, maakt fotos en filmpjes en rijd me soms zelfs heen en weer papa vind ze stiekem dan ook wel heel leuk.

nee hoor mijn ouders hebben mij en mn broers altijd zelf onze hobbys laten zoeken en stonden er ook altijd achter (tenzij mn broertje weer eens op krukken aankwam hobbelen omdat hij z'n enkelbanden had verrekt, mn broer pezen in zn arm doorscheurde omdat de pees van z'n boog te strak was afgestelt of ik met een mitella rond liep omdat shetlandercrossen zonder hoofdstel en cap toch niet zo verstandig is)

Ik heb precies hetzelfde, zo hoort het toch ook! :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:17

eilleen333 schreef:
Geryon schreef:

Dan nog maak je de meeste uren solo. Voordat je dat kan rijden moet je een basis hebben en tijdens het rijden ben je (als het goed is) met je paard bezig en niet met de andere Ruiters. Voor en na de les heb je wel tijd met elkaar, maar dat is vaak anders. Ik ken het manege idee niet, maar als ik klaar ben met mijn paard heb ik ongeveer nog 3000 andere dingen te doen op stal of thuis, dus dan heb ik niet altijd tijd om eindeloos na te babbelen. Bovendien snapt niet iedereen mij als het over de paarden gaat. Ik zit wat anders in elkaar dan sommige andere paardenmensen...
En dat heb je op de manege ook, de verhouding met je lesgenoten is anders. Met de een kan je heel goed, en de ander is een arrogant zeikwijf. Ga je daarmee gezellig in de kantine zitten? Ik niet :p
Bij hockey moet je wel samenwerken, anders werkt het niet. Maar ik kan prima paardrijden tussen mensen die ik niet mag, na de les ga je dan gewoon weg.

Je bent juist alleen maar met de andere ruiters bezig, constant richten. Je bent ook allemaal afhankelijk van elkaar om een goeie proef neer te zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:23

Geryon schreef:
eilleen333 schreef:

Je bent juist alleen maar met de andere ruiters bezig, constant richten. Je bent ook allemaal afhankelijk van elkaar om een goeie proef neer te zetten.

Ja dat wel, maar voordat je eraan toe bent om dat te rijden moet je wel eerst een basis hebben ;)

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:39

DominiqueDG schreef:
Tja, lastig he.

Mijn ouders zeiden altijd: 'die pony is het beste wat wij voor je hebben kunnen aanschaffen'. Ik kreeg een leuke Welsh toen ik 11 was (verzorgpony werd verkocht, groot verdriet, mijn lieve vader heeft haar toen nog kunnen kopen) en ik ben tot mijn 20e dag in dag uit naar haar toegegaan. Helaas stierf ze toen.

Wanneer vriendinnen uit gingen (of op 'berucht' hockey kamp... :+ }> ), was ik lekker bij mijn pony, samen met paardenvriendinnen. Vriendjes? Nee hoor, ik had mijn pony! S'ochtends uitslapen als tiener? Nee hoor, wij (team: pony en ik) galoppeerden om 09.00 uur al over het strand. Ik had een hoog verantwoordelijkheids gevoel op een jonge leeftijd, mede dankzij die pony waar ik zo gek op was. Moest leren geven & nemen, samenwerken, over teleurstellingen heenkomen en leerde overwinningen waarderen. Doorzetten, nog zo'n mooie eigenschap die ik mee kreeg. Als ik ooit een kind krijg, zou ik paardrijden zeker stimuleren!

Hopelijk kun je bovenstaand voorbeeld gebruiken in het gesprek met je ouders, heel veel succes! Paardrijden brengt een mens heel veel, naast geluk en ontspanning, leer je veel vaardigheden die je later van pas komen!

Dat lijkt me helemaal geweldig een eigen pony <3 Ik vind het een erg goed voorbeeld wat ik zeker ga gebruiken. Bedankt :)

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 16:28

Hoi, ik heb alle argumenten op een rijtje gezet en de voor en nadelen. En ik ben een goed gesprek aangegaan. Mijn ouders hadden een paar dagen bedenk tijd nodig. Maar ik mag nu opzoek gaan naar een verzorg paard. *\o/* Ik ben zo blij! Wel met de afspraak dat school altijd voor gaat. Dat komt wel goed. Ik ga nu eerst op de manege mijn CBR diploma's halen. En dan verzorg paardje. Echt super bedankt allemaal!

P.s. Sorry dat ik het topic omhoog haal maar ik wou het toch wel even laten weten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:37

Wat fijn TS, goed gedaan! Ik vind je erg volwassen overkomen :j

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:36

Tarenko schreef:
Hoi, ik heb alle argumenten op een rijtje gezet en de voor en nadelen. En ik ben een goed gesprek aangegaan. Mijn ouders hadden een paar dagen bedenk tijd nodig. Maar ik mag nu opzoek gaan naar een verzorg paard. *\o/* Ik ben zo blij! Wel met de afspraak dat school altijd voor gaat. Dat komt wel goed. Ik ga nu eerst op de manege mijn CBR diploma's halen. En dan verzorg paardje. Echt super bedankt allemaal!

P.s. Sorry dat ik het topic omhoog haal maar ik wou het toch wel even laten weten.

Super TS!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:19

Tarenko schreef:

Wat ontzettend leuk! Ik heb ook via de CBR diploma's mijn ruiterbewijs gehaald in 2013, ik vond dat erg leuk om te doen.