Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lillian__ schreef:Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden?
Brainless schreef:Lillian__ schreef:Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden?
Zoals TS al aangaf heeft ze 5 jaar gereden (tot vorig jaar) en ze speelde hockey.
Maar moest kiezen tussen hockey en paardrijden.
Zij heeft toen zelf gekozen voor hockey (niet haar ouders), en nu willen haar ouders dat ze dat blijft doen.
UhNee schreef:Paardrijden is helaas geen teamsport, hoe graag mensen dat ook zouden willen...
Ik hoop dat je een goed gesprek met je ouders gaat hebben en alsnog kan blijven paardrijden!
Misschien vind je dat iets TS? Dan is argument geen teamsport ook meteen van tafel. Geryon schreef:UhNee schreef:Paardrijden is helaas geen teamsport, hoe graag mensen dat ook zouden willen...
Ik hoop dat je een goed gesprek met je ouders gaat hebben en alsnog kan blijven paardrijden!
Carroussel? Viertal achtal enz.Misschien vind je dat iets TS? Dan is argument geen teamsport ook meteen van tafel.
Lillian__ schreef:Ik lees wel vaker dat kinderen een sport MOETEN doen terwijl ze het helemaal niet leuk vinden vandaar mijn vraag moeten de kinderen het doen omdat de ouders het leuk vinden? Kunnen ze dan de kinderen niet beter zelf de keuzes laten maken want dat is toch het hele doel van het leven? keuzes maken
oeh wat ben ik toch filosofisch bezig
Brainless schreef:Lillian__ schreef:Ik lees wel vaker dat kinderen een sport MOETEN doen terwijl ze het helemaal niet leuk vinden vandaar mijn vraag moeten de kinderen het doen omdat de ouders het leuk vinden? Kunnen ze dan de kinderen niet beter zelf de keuzes laten maken want dat is toch het hele doel van het leven? keuzes maken
Maar even andersom...
Stel TS had dit jaar een eigen pony gekregen en zegt nu, gatver ik wil liever voetballen.
En haar ouders zouden zeggen: nee je hebt zelf gekozen voor een eigen pony en wij vinden dat je die moet verzorgen.
Zeg jij dan ook: Tja dat is TS haar eigen keuze; of zeg je dan: De ouders hebben groot gelijk!
Als je kiest voor een dier, kun je niet na een paar maanden zeggen: ik hoef hem niet meer.
Geryon schreef:UhNee schreef:Paardrijden is helaas geen teamsport, hoe graag mensen dat ook zouden willen...
Carroussel? Viertal achtal enz.Misschien vind je dat iets TS? Dan is argument geen teamsport ook meteen van tafel.
jolijn2001 schreef:Maar aan de andere kant, er worden ontzettend veel vriendschappen voor het leven tussen (en met) de paarden geboren.
laurienblue schreef:Geryon schreef:Als ze het na een goed gesprek niet wilt begrijpen, gewoon stoppen/weigeren naar hocky te gaan zou ik doen.
Haha, zou ik dus ook doen. Maar ik denk dan wel dat je dan helemaal weinig kans maakt, en bytheway.. Een uurtje paardrijden of een uurtje achter een bal aan rennen.. Is de keus toch snel gemaakt
Ja zo heb ik het nog niet bekeken hockey is ook maar een uurtje achter een bal aan rennen. Ik ga dan gewoon staken
Brainless schreef:Lillian__ schreef:Ik lees wel vaker dat kinderen een sport MOETEN doen terwijl ze het helemaal niet leuk vinden vandaar mijn vraag moeten de kinderen het doen omdat de ouders het leuk vinden? Kunnen ze dan de kinderen niet beter zelf de keuzes laten maken want dat is toch het hele doel van het leven? keuzes maken
Maar even andersom...
Stel TS had dit jaar een eigen pony gekregen en zegt nu, gatver ik wil liever voetballen.
En haar ouders zouden zeggen: nee je hebt zelf gekozen voor een eigen pony en wij vinden dat je die moet verzorgen.
Zeg jij dan ook: Tja dat is TS haar eigen keuze; of zeg je d
an: De ouders hebben groot gelijk!
Als je kiest voor een dier, kun je niet na een paar maanden zeggen: ik hoef hem niet meer.

En dat is zeker niet de enige vriendschap die ik aan het paardrijden over gehouden heb.
), was ik lekker bij mijn pony, samen met paardenvriendinnen. Vriendjes? Nee hoor, ik had mijn pony! S'ochtends uitslapen als tiener? Nee hoor, wij (team: pony en ik) galoppeerden om 09.00 uur al over het strand. Ik had een hoog verantwoordelijkheids gevoel op een jonge leeftijd, mede dankzij die pony waar ik zo gek op was. Moest leren geven & nemen, samenwerken, over teleurstellingen heenkomen en leerde overwinningen waarderen. Doorzetten, nog zo'n mooie eigenschap die ik mee kreeg. Als ik ooit een kind krijg, zou ik paardrijden zeker stimuleren! Lillian__ schreef:Misschien je ouders dit eens laten lezen
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/mam- ... aard/4164/
Wat gek dat ouders bepalen wat de hobby van hun kind is. is dit omdat ze het zelf leuk vinden? mijn moeder is doodsbenauwd voor paarden maar toen we gingen verhuizen naar een dorp met een manege om de hoek zat ik binnen een half jaar op les, ging ze mee kijken bij een nieuwe verzorgpony, kocht nieuwe rijbroeken en handschoenen (wist precies welke ik wel wou en welke niet). Vaders 'helpt' soms zelfs mee lees: borstelen terwijl ik sta uit te mesten, maakt fotos en filmpjes en rijd me soms zelfs heen en weer papa vind ze stiekem dan ook wel heel leuk.
nee hoor mijn ouders hebben mij en mn broers altijd zelf onze hobbys laten zoeken en stonden er ook altijd achter (tenzij mn broertje weer eens op krukken aankwam hobbelen omdat hij z'n enkelbanden had verrekt, mn broer pezen in zn arm doorscheurde omdat de pees van z'n boog te strak was afgestelt of ik met een mitella rond liep omdat shetlandercrossen zonder hoofdstel en cap toch niet zo verstandig is)
eilleen333 schreef:Geryon schreef:
Dan nog maak je de meeste uren solo. Voordat je dat kan rijden moet je een basis hebben en tijdens het rijden ben je (als het goed is) met je paard bezig en niet met de andere Ruiters. Voor en na de les heb je wel tijd met elkaar, maar dat is vaak anders. Ik ken het manege idee niet, maar als ik klaar ben met mijn paard heb ik ongeveer nog 3000 andere dingen te doen op stal of thuis, dus dan heb ik niet altijd tijd om eindeloos na te babbelen. Bovendien snapt niet iedereen mij als het over de paarden gaat. Ik zit wat anders in elkaar dan sommige andere paardenmensen...
En dat heb je op de manege ook, de verhouding met je lesgenoten is anders. Met de een kan je heel goed, en de ander is een arrogant zeikwijf. Ga je daarmee gezellig in de kantine zitten? Ik niet :p
Bij hockey moet je wel samenwerken, anders werkt het niet. Maar ik kan prima paardrijden tussen mensen die ik niet mag, na de les ga je dan gewoon weg.
Geryon schreef:eilleen333 schreef:
Dan nog maak je de meeste uren solo. Voordat je dat kan rijden moet je een basis hebben en tijdens het rijden ben je (als het goed is) met je paard bezig en niet met de andere Ruiters. Voor en na de les heb je wel tijd met elkaar, maar dat is vaak anders. Ik ken het manege idee niet, maar als ik klaar ben met mijn paard heb ik ongeveer nog 3000 andere dingen te doen op stal of thuis, dus dan heb ik niet altijd tijd om eindeloos na te babbelen. Bovendien snapt niet iedereen mij als het over de paarden gaat. Ik zit wat anders in elkaar dan sommige andere paardenmensen...
En dat heb je op de manege ook, de verhouding met je lesgenoten is anders. Met de een kan je heel goed, en de ander is een arrogant zeikwijf. Ga je daarmee gezellig in de kantine zitten? Ik niet :p
Bij hockey moet je wel samenwerken, anders werkt het niet. Maar ik kan prima paardrijden tussen mensen die ik niet mag, na de les ga je dan gewoon weg.
Je bent juist alleen maar met de andere ruiters bezig, constant richten. Je bent ook allemaal afhankelijk van elkaar om een goeie proef neer te zetten.
DominiqueDG schreef:Tja, lastig he.
Mijn ouders zeiden altijd: 'die pony is het beste wat wij voor je hebben kunnen aanschaffen'. Ik kreeg een leuke Welsh toen ik 11 was (verzorgpony werd verkocht, groot verdriet, mijn lieve vader heeft haar toen nog kunnen kopen) en ik ben tot mijn 20e dag in dag uit naar haar toegegaan. Helaas stierf ze toen.
Wanneer vriendinnen uit gingen (of op 'berucht' hockey kamp...![]()
), was ik lekker bij mijn pony, samen met paardenvriendinnen. Vriendjes? Nee hoor, ik had mijn pony! S'ochtends uitslapen als tiener? Nee hoor, wij (team: pony en ik) galoppeerden om 09.00 uur al over het strand. Ik had een hoog verantwoordelijkheids gevoel op een jonge leeftijd, mede dankzij die pony waar ik zo gek op was. Moest leren geven & nemen, samenwerken, over teleurstellingen heenkomen en leerde overwinningen waarderen. Doorzetten, nog zo'n mooie eigenschap die ik mee kreeg. Als ik ooit een kind krijg, zou ik paardrijden zeker stimuleren!
Hopelijk kun je bovenstaand voorbeeld gebruiken in het gesprek met je ouders, heel veel succes! Paardrijden brengt een mens heel veel, naast geluk en ontspanning, leer je veel vaardigheden die je later van pas komen!
Ik vind het een erg goed voorbeeld wat ik zeker ga gebruiken. Bedankt
Ik ben zo blij! Wel met de afspraak dat school altijd voor gaat. Dat komt wel goed. Ik ga nu eerst op de manege mijn CBR diploma's halen. En dan verzorg paardje. Echt super bedankt allemaal!
Tarenko schreef:Hoi, ik heb alle argumenten op een rijtje gezet en de voor en nadelen. En ik ben een goed gesprek aangegaan. Mijn ouders hadden een paar dagen bedenk tijd nodig. Maar ik mag nu opzoek gaan naar een verzorg paard.Ik ben zo blij! Wel met de afspraak dat school altijd voor gaat. Dat komt wel goed. Ik ga nu eerst op de manege mijn CBR diploma's halen. En dan verzorg paardje. Echt super bedankt allemaal!
P.s. Sorry dat ik het topic omhoog haal maar ik wou het toch wel even laten weten.
Tarenko schreef:Hoi, ik heb alle argumenten op een rijtje gezet en de voor en nadelen. En ik ben een goed gesprek aangegaan. Mijn ouders hadden een paar dagen bedenk tijd nodig. Maar ik mag nu opzoek gaan naar een verzorg paard.Ik ben zo blij! Wel met de afspraak dat school altijd voor gaat. Dat komt wel goed. Ik ga nu eerst op de manege mijn CBR diploma's halen. En dan verzorg paardje. Echt super bedankt allemaal!
P.s. Sorry dat ik het topic omhoog haal maar ik wou het toch wel even laten weten.