Na een lange tijd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:14

Anoniem schreef:
Heel erg leuk! En wat schrijf je fijn om te lezen ;)
Zo te zien heb je alles al goed voor elkaar, wel mis ik één ding in je verhaal... Die stal waar je het over hebt, heb je daar al aangegeven dat je die wilt huren? ;)
En laat alsjeblieeeeeft het paard keuren voordat je hem/haar mee naar huis neemt!
Verder volg ik mee, ben benieuwd!

Inmiddels heb ik het toekomstige lege plekje 'gereserveerd', dus dat zit sowieso goed! Het paardje dat er nu staat (mijn bijrijdpaard) is in principe verkocht, vrijdag wordt hij gekeurd en bij goedkeuring verhuisd hij meteen.

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:23

EarthFocus schreef:
Je schrijft heel duidelijk voor een 15-jarige, die ook goed nadenkt over de kosten!

Gaat vast goed komen met je zoektocht naar een eigen paardje.

Enige tips die ik mee wil geven:
-Ga voor een paardje boven de 5 jaar oud, het is je eerste eigen paardje en je bent pas 15, dan moet je niet aan een heel jong ding beginnen!

-Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met handelstallen, je hebt er goede stallen tussen zitten, maar je moet je altijd bedenken waarom iemand zijn paard maar de handel in doet, als je een braaf, gezond paardje hebt, dan neem ik persoonlijk aan dat je die liever particulier verkoopt dan de handel in te doen, aangezien je er dan nog meer centen voor vangt en je weet waar je paard terrecht komt.

-Als je tot een koop komt, stel dan een contract op met de verkoper dat je het paard een maand op proef wilt hebben en als het paard toch niet iets voor je is je hem terug kan brengen.

-Keur je paardje voor je hem/haar koopt door een onafhankelijke dierenarts.
En hoe verliefd je ook al op het paard bent, als die niet door de keuring komt, niet doen!
Je weet niet wat voor ellende je op je hals haalt.

En tot slot.
Lijkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dit het waarschijnlijk ook!

Succes!!

Super bedankt voor je tips! _/-\o_

- 5 jaar is inderdaad de minimale leeftijd die ik eis voor het paard.
- Handelstallen sluit ik niet helemaal uit, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar particulieren. Zou ik nou toch een leuk paard zien die op een handelsstal staat, ben ik (eigenlijk vooral de deskundige die meegaat) erg streng en kijken we goed uit.
- over het contract, bij de site van VEP die ik net gaf in een ander bericht, kun je (als je lid bent) kant-en-klare contracten downloaden. Dat is ook een van de redenen dat ik overweeg om lid te worden.
- klinische keuring doe ik sowieso! Röntgenologisch waarschijnlijk niet, aangezien ik niet uit ben op een heel duur paard.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:27

plunder schreef:
... is het dan eindelijk zover!
Ik mag een eigen paard! :D

Uiteraard is er goed over nagedacht, over alles, financiëel, tijd, toekomst, doelen, etc.

Maar na vele jaren, gesprekken, lijstjes, sparen, berekeningen, 'brainstorm-momenten', vragen, maar vooral denken, denken en overleggen... Is het dus zover.

Wat ooit begon als een 'Penny-droom' toen ik een jaar of 10 was, wordt nu werkelijkheid. Vroeger klonk het allemaal heel mooi, stoer en gaaf. Een eigen paard (het liefst een zwarte hengst natuurlijk), waar alleen jij op rijd en wat over te zeggen hebt (en uiteraard allerlei eigen spulletjes *D ) Later kwam ik er al snel achter dat het veel meer is dan enkel dit mooie beeld. Toen begon het, de avonden dat ik op de computer lijstjes maakte met dingen waar je aan moest denken, vergelijkingen van hoefsmeden, DA's en spullen en optelsommingen wat het allemaal bij elkaar zou kosten. Nu, een paar jaar later, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat je het eigenlijk nooit weet met een paard (buiten de vaste kosten een aanschaf) Maar ach, die avonden heb ik wel veel plezier gehad :)

Zodra ik 13 was geworden, nam ik een krantenwijk waar ik elk weekend, weer en wind, mijn krantjes bezorgde. Het betaalde niet goed, maar met wat klusjes voor papa erbij verdiende ik toch redelijk wat. Op verjaardagen en feestjes kwam uiteraard de standaard vraag: 'Wat wil je voor je verjaardag?' Met uiteindelijk ook een standaard antwoord: 'Geld'. Op de kaarten kwam zo ook de standaard zin: 'Voor in het spaarpotje van je paard'
2 jaar later ben ik 'gepromoveerd' tot vakkenvuller bij de AH, waar ik nu zo'n 2 maanden werk (verdiend goed en ik heb het erg naar mijn zin _/-\o_ )

Ik heb diverse verzorgpaardjes gehad (die ik allemaal eigenlijk als enige reed) en nog een tijdje een paard op winterstalling met een vriendin. Het paardje wat ik nu nog rijd, word verkocht (ivm. studie eigenaresse) en daarmee komt er een plekje vrij op mijn ideale stal: niet te duur, kleinschalig en gezellig, paarden 24/7 buiten in een leuke, kleine kudde, met grote inloopstal en in de zomer nog een graswei waar ze op staan.
Uiteraard zag ik dan ook mijn kans schoon en begon weer serieus over een eigen paard na te denken. Toen boodt de eigenaresse (niet geheel onverwacht) mij aan het paardje waar ik op rijd over te nemen. Het zou perfect klinken, maar als vrij snel besloot ik toch om het niet te doen, ALS ik al een paard zou mogen, wil ik wel zo ver als mogelijk het ideale paardje en daarvoor was deze toch net iets te oud.
Aangezien mijn moeder en ik waren uitgenodigd voor een gesprek bij de eigenaresse toen de vraag op tafel werd gelegd, had mama al snel door waar ik aan zat te denken na mijn antwoord :o .
Toen beginnen de gesprekken weer, maar dit keer echt serieus. Ik wil helemaal niet het verwende en opdringerige kind zijn en daarom wacht ik altijd een beetje af tot mijn ouders de tijd hebben gehad om erover te praten. Dit keer was ik echter al meteen de avond na het gesprek met de eigenaresse getuige van een gesprek tussen mijn ouders over het idee. Het klonk positief, maar niet helemaal zeker. Mijn ouders hebben allebei geen verstand van paarden en willen uiteraard wel zeker weten dat het echt mogelijk is! Weer een avond later (inmiddels een week geleden) kreeg ik HET nieuws, het kan, het mag, het gaat gebeuren! Ik krijg een eigen paard!
Ik was natuurlijk helemaal blij en had dan ook meteen vriendinnen geappt waarmee ik mijn vreugde kon delen.

Mijn geluk kan nog steeds (en ik denk voorlopig) niet op, maar het serieuze werk gaat nu ook beginnen.

Als eerst de verkoop van de pony waar ik op dit moment nog op rijd (mag ik ook op blijven rijden tot het moment dat hij weggaat). Hier ga ik niet zo veel over zeggen, aangezien dit niet mijn project is buiten het feit dat ik help met foto's maken en een tekst verzinnen voor de advertentie.

Dan het kopen van een eigen paard/pony. Ondanks het feit dat ik inmiddels verder kijk dan het eerder beschreven beeld van een eigen paard (het Penny-beeld:) ), ben ik nog steeds 'maar' een 15-jarig meisje en daarom lijkt het me niet verstandig alleen te beginnen aan dit project. Ik heb al diverse mensen op de hoogte gebracht en gevraagd om hulp. Onder andere een man met veel ervaring en kennis in de paardenwereld. Hij zal en wil vooral helpen met het vinden en kopen van het paard/pony. Dan heb ik mijn lesgeefster. Zij zal mij van begin tot eind begeleiden, en met eind bedoel ik dan tot het paardje en ik niet meer samen zijn. Ook zij heeft ervaring en de nodige tips en trucs. Bovendien kent ze mij al een tijdje en begrijpen we elkaar goed.

Dat is het paard, maar buiten het paard zijn er uiteraard ook een hoop spullen. Ik heb al de nodige catalogussen (en online-sites) om prijzen te vergelijken en ik houd aanbiedingen goed in de gaten. Toen ik vandaag ging zoeken, kwam ik erachter dat ik zo door de jaren heen eigenlijk al best veel paarden-spulletjes heb verzameld en op Marktplaars zijn ook genoeg, niet te dure spullen te vinden. Toch heb ik nog wel het een en ander nodig, ook al kan (en wil) ik veel dingen pas aanschaffen als het paard er zelf is.

Over 2 weken ga ik een tijdje op vakantie, waardoor het plan heeeel even 'in de koelkast gezet word'. Ook al zal ook in het buitenland het project door mijn enthousiasme voortgezet worden vrees ik :j .

Het leek me leuk om dit topic te maken om het verloop van het hele proces later nog eens terug te kunnen lezen. En uiteraard zijn jullie tips, tops en reacties zeeer welkom. *\o/* ! Ik hoop over een tijdje heerlijk op gang te zijn met mijn paardje en volop te genieten. Ik heb helemaal geen haast en wil alles heel zorgvuldig doen. Zo lijkt het me dan echt leuk een aantal Bokkers te hebben die mij volgen en helpen bij dit project. Vragen stellen mag natuurlijk, dit hele bericht is zo veel typen geweest dat ik vast en zeker dingen ben vergeten.
Ik zal altijd als er nieuws is een update geven!

Ik heb er enorm veel zin in en hopelijk jullie nu ook een beetje! <3 *\o/*

(Sorry overigens voor het 'enigszins rare tijdstip van uploaden, ik kwam niet in slaap door het warme weer en dit allemaal typen duurde toch ieeets langer dan ik dacht := )

Wat klink jij vreselijk volwassen voor je leeftijd (als je kijkt naar sommige meisjes van jouw leeftijd, stelletje verwende apen) en echt super dat je er zo goed over hebt nagedacht! Helemaal verdiend na al het harde werken, gefeliciteerd en succes ermee!

gezienanas

Re: Na een lange tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:53

Wat leuk! Ik hoop dat mijn droom ooit ook nog uit mag komen. Erg leuk om te lezen hoe jij alles ervaart.

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:14

Weer een update!

Vanochtend ben ik dus voor het eerst gaan kijken bij een paard. Mijn algemene indruk is erg positief! Het paardje heeft een gezond, glanzend vachtje en ziet er goed uit, al zegt dat natuurlijk niet altijd alles. Half 2014 is hij een keer klinisch en röntgenologisch goed gekeurd. Dit betekent niet dat ik hem (als het zover komt) niet meer laat keuren, maar zegt wel dat hij niet van geboorte af aan al iets heeft. In de tijd dat deze mensen hem hebben gehad is hij nooit kreupel of ziek geweest.
Rede van verkoop: moeder heeft het druk met werk en wil op dit moment liever 2x per week lessen bij de manege dan 5x per week een eigen paard. Dochter is klaar met haar opleiding en gaat nu de zorg in.
De eigenaresse heeft eerst zelf even gereden, daarna ben ik erop gegaan. Het was wel even wennen, daar hij veel grotere gangen heeft dan het paard dat ik nu rijd, maar na een tijdje werden we beide meer ontspannen en reed hij erg fijn! Hij is pas 5 en dat merk je soms wel. Hij is dan wat onstabiel/onzeker in de hoeken (die hij dan ook het liefst afsnijdt :+ ) en houdt de voltes graag groot. Zoals gezegd ging dit na een paar minuten al een stuk beter. Op het eind hebben we ook nog een mini-sprongetje gemaakt, puur om te kijken wat hij ermee doet. Hij was duidelijk erg enthousiast, maar makkelijk in te houden. Met genoeg les en hulp denk ik dat we zeker een eind kunnen komen!

Zijn afstamming (of hoe zeg je dat precies?) is volledig bekend. Ik geloof dat zelfs zijn over, overgrootvader en -moeder erop stonden. Nou ben ik niet echt van de bloedlijnen etc., maar toch leuk om te weten dat zijn vader een goede springer is (Hagedoorn).

Goed, ik kan nog veel meer over hem vertellen, maar ik denk dat dit wel even genoeg is zolang nog niks zeker is :)

De mensen waren ook erg vriendelijk en open. Ze hebben vorige week 3 kijkers gehad, maar daar bleek niks tussen te zitten en deze week hebben ze er na mij nog 2.

Het plan is nu om nog een keer te gaan kijken en daarbij nog een keer te rijden. Er gaat dan ook een 'deskundige' mee die mij kent en er erg veel vanaf weet. Stel dat na de 2e keer kijken alles nog steeds positief is, zullen daarna vooral veel praktische dingen aan de orde komen denk ik (prijs, trailer, contract etc.), want de klik is er :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:25

Enig idee wat de reden is dat ze hem halverwege 2014 hebben gekeurd? Was dat bij aankoop door hen? En heb je de keuringsrapporten gezien?

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:52

Babootje schreef:
Enig idee wat de reden is dat ze hem halverwege 2014 hebben gekeurd? Was dat bij aankoop door hen? En heb je de keuringsrapporten gezien?

In 2014 hebben ze hem gekeurd, omdat zij hem toen kochten. Ze hebben hem nog niet zolang dus. Ik heb het keuringsrapport gezien, alleen maar 'niet afwijkend'. :)

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:55

Ik schrijf trouwens vanaf nu weer verder vanaf dit account. Dit is mijn oorspronkelijke, ik dacht dat ik het wachtwoord niet meer wist en had al zolang niks meer erop gezet dat ik een nieuwe aanmaakte. Dit mag alleen niet eigenlijk (volkomen begrijpelijk) en na even proberen schoot het wachtwoord me toch weer binnen, dus vandaar :)

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:00

Vandaag voor de 2e keer gaan kijken. Nog steeds een hele goede indruk! De vorige keer hielp ik hun een beetje met opzadelen en reed de eigenaresse eerst nog even, vandaag deed ik alles zelf. We reden dit keer buiten. Rennende kinderen, andere paarden etc. keek hij wel naar (nieuwsgierigheid), maar waren verder geen probleem. Naderhand heb ik hem ook nog afgespoten, ook dat ging heel goed.

Tijd voor de volgende stap :Y)
We hebben het al even kort gehad over de prijs. Ik weet zeker dat we hier goed uit gaan komen. Ik kan ook nog wat toebehoren (zadel en hoofdstel) overnemen, dus dat is superfijn!
Straks opzoek naar een dierenarts voor het keuren, maar eerst verder 'onderhandelen' *D

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:57

Heb je hem al laten keuren? :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:20

Ja, hoe gaat het er ondertussen mee? Ben je tot een akkoord kunnen komen? Heb je hem al laten keuren? Spannend!

Je zei dat je enkel een klinische keuring zou laten doen maar indien die vorig jaar niet gebeurd is, bij de vorige eigenaars, zou ik dit wel overwegen ....
Veel succes!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:03

Ben ook wel benieuwd of je hem al hebt laten keuren. Laat ook meneer Trommelen er even naar kijken die heeft er zicht genoeg op! Ik heb hem ooit als leraar gehad ;)

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:01

Lukasje schreef:
Ja, hoe gaat het er ondertussen mee? Ben je tot een akkoord kunnen komen? Heb je hem al laten keuren? Spannend!

Je zei dat je enkel een klinische keuring zou laten doen maar indien die vorig jaar niet gebeurd is, bij de vorige eigenaars, zou ik dit wel overwegen ....
Veel succes!!

Ja, er is nieuws! We zijn tot een akkoord gekomen (inclusief toebehoren) en dinsdag wordt hij gekeurd! +:)+

Vorig jaar is hij wel gekeurd hoor! Klinisch en deels röntgenologisch.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:11

oh, wat spannend!! Ik duim volgende dinsdag voor je!
Hou je ons op de hoogte dan? En, je post dan toch een fotootje?

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:21

Lukasje schreef:
oh, wat spannend!! Ik duim volgende dinsdag voor je!
Hou je ons op de hoogte dan? En, je post dan toch een fotootje?

Zeker weten <3

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:34

Even een toevoeging; dinsdag wordt hij gekeurd, maar daarna neem ik hem nog niet meteen mee (als hij goed gekeurd zou zijn uiteraard). Het plekje op stal waar nu mijn bijrijdpaard staat is namelijk nog niet vrij. Hij is klinisch afgekeurd wat een goed plekje vinden nu erg lastig maakt.. (Iemand toevallig op zoek naar een leuk, braaf, ouder paardje?) Spicy (paardje dat ik heb gevonden) kan nog tot 1 oktober op zijn huidige stal blijven staand. Mocht de plek dan nog niet vrij zijn, moeten we een tijdelijke oplossing vinden. Hier maak ik me geen zorgen over. Misschien kan Spicy in een andere weide op stal staan, of toch in deze wei. Dan maar met 1tje meer.. (ook al contact gehad met de staleigenaar)

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:00

Nou, hij is goed gekeurd hoor! Hij komt waarschijnlijk zondag (plaatsje op stal is inmiddels vrij). En dit is 'm!

Afbeelding

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:02

Afbeelding

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:14

Gefeliciteerd! Neem de tijd om te wennen aan elkaar!

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:33

Gefeliciteerd! Veel plezier en geluk met je eerste aanwinst! :D

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:57

Net even snel bijgelezen, gefeliciteerd & veel geluk!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:03

Gefeliciteerd! Heel veel plezier met je nieuwe paard :D

Rianne_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:04

Gefeliciteerd en veel plezier samen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:08

van harte gefeliciteerd..
ik kom jullie avonturen volgen :D

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:36

Dankjewel allemaal!!

Trailer en chauffeur zijn inmiddels geregeld voor zondagochtend. Nu wordt het aftellen.. :):)