Aankoop half-blind paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

Aankoop half-blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:17

Hey! Sorry als het niet goed staat, wist niet goed waar ik het zou moeten plaatsen.

Mijn paard gaat verhuizen van weide en we waren op zoek naar een weidemaatje :) Nu hebben kennissen een paardje te koop staan dat maar geen nieuw plekje vond. Ik helemaal verliefd en hij komt volgende week samen bij mijn paard te staan.
Het ding is wel, hij mist een oogje. Is weggehaald dus hij is volledig blind aan zijn linkerkant. Voor de rest is hij kerngezond. Hij heeft er nu niet zo veel last van, hij het is heel rustig en wordt niet heel erg belemmerd door zijn beperking.
Het is vooral de bedoeling dat hij als gezelschap dient voor mijn paard. Mss dat we er enkel nog wat mee wandelen en wat grondwerk doen, maar niet meer rijden. (hoewel dat nog wel op hem wordt gedaan)
Maar nu, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zelf zo'n paardje hebben? En weten jullie dingen waar ik mee rekening moet houden? (natuurlijk vooral dingen doen aan de kant waar hij ziet) Maar zowel in de omgang als dingen waar ik rekening mee moet houden in stal en weide etc.

Heel erg bedankt! :)

anjali

Re: Aankoop half-blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:19

Bij mij op stal staat een paard met een oog.Die schijnt er geen last van te hebben,wordt ook gewoon gereden,gaat de wei op etc. :) /3

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:23

Ik heb op een manege gereden waar ze een fjord hadden die ook aan 1 oog blind was. Nooit iets gebeurd. En tot vorig Jaar heb ik met een pony op stal gestaan die 1 oog helemaal miste wegens een ongeluk. Ook nooit problemen mee gehad. Pony liep zelfs voor de wagen etc.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:25

Ik denk dat je rustig aan moet doen en je kunt er heus wel op rijden ;)maar je moet wel rekening houden Dat hij/zij aan die kant niks kan zien dus zou ik altijd aan de kant waar hij kan zien staan en naar die kant toe lopen zodat je hem niet laat schrikken Of waardoor jij een trap kan krijgen

Samengevat: Hou rekening dat hij naar die kant toe niks kan zien dus niet weet wat er staat? is? beweegt? geluid maakt? Etc.
Hopelijk heb ik je een beetje geholpen:)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:29

Mijn oude paard had 1 oog was als veulen getrapt en toen een oog verloren. Nooit last van gehad, hij draaide tijdens het poetsen zijn hoofd nog wel is snel om als hij wat hoorde maar verder niet!!
Rijden deed ik vooral dressuur maar springen ook geen probleem, buiten ritten ook altijd gedaan, niks geen moeite. Nou zijn niet alle paarden zo natuurlijk maar ik heb er goede ervaringen mee.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:29

Ik heb zelf een paard wat blind is aan 1 oog. De pony die je gaat kopen is er al zo mee vertrouwd dat je er weinig tot geen rekening mee hoeft te houden qua schrikreacties. Ik heb mijn paard als 3 jarige gekregen en als veulen is zij met een riek in haar oog gestoken. Bij mij is het gewoon gewenning dat als ik haar van haar blinde kant aanraak dat ik wel laat horen dat ik er ben. Verder in de zomer zorg voor een vliegenkap, hij heeft maar 1 oog en als dat gaat ontsteken ziet die niks meer. Dat is het enige wat ik er speciaal voor doe :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:32

Op onze manege staan ook twee paarden met 1 oog en ze doen het beide prima tijdens het rijden. Ik denk dat als hij lekker op de wei kan staan het geen probleem is toch. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:32

mijn paard heeft ook maar 1 oog, is wel zo geboren, maar ik rij er western mee en ze doet/kan alles spinnen ook de blinde kant op, verder rijden wij nu alleen nog maar buiten (is 22) en ik heb er eigenlijk zelden of nooit erg in, niet met rijden maar ook met andere dingen niet.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:42

Oh, jullie reacties luchten me wel enorm op, dankjewel iedereen! :D Hij kan wel gereden worden, maar dat is voor ons niet echt een doel om ermee te bereiken. We willen geen paard waar ik nog mee moet rijden en mee moet trainen, omdat ik daar geen tijd voor heb. Dus hij lijkt me de perfecte optie! Als hij alles was gewoon is, mij, de omgeving, mijn paard,... dan kan ik mss wel eens wat rijden :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:22

PP -> YRT

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:47

Ik heb ook een paard gehad met een niet- aangeboren blind oog. Kon er alles mee, alsof er niks miste!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:14

op de manege vroeger reed ik op een half blind paard. zij had er eigenlijk geen last van buiten dat ze kon schrikken van iets dat van haar verkeerde kant kwam. Ze werd ook gewoon gereden en vond vind erg leuk :) Ze nam zelfs soms een laag sprongetje.

ook ken ik mensen hier in de buurt (ofja kennen is een groot woord) die een blind paard hadden. Deze had zoveel vertrouwen in zijn ruiter dat hij eigenlijk alles nog deed.

alle 2 btw niet aangeboren

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:20

12 jaar geleden was ik helemaal verliefd op een pony op een manege. Ook een blind oog. Ik wilde haar ook kopen, maar manege wou haar niet kwijt. Anders had ik ook een half blinde pony gekocht!

Pony loopt daar nog steeds voor zover ik weet en loopt nu in de beginnerslessen.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:28

Djura, heel veel plezier van je gezelschapspaard.
Als dat paard nu nog bereden wordt dat zal hij er inderdaad weinig last van hebben.

Cinnepin, loopt die pony in Veenendaal bij een manege?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:35

Op de manege waar ik een tijd geleden reed hadden ze ook een oudere pony met een niet aangeboren blind oog. Dat was echt de braafste van allemaal! We moesten een keer over een hindernis met een emmer eronder en hij was de enige die hem zo sprong. Hij kon die emmer toch niet zien staan :') Ik zou het gewoon doen, zeker als je niet van plan bent om er echt actieve dingen mee te gaan doen :)

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:48

Bij mijn paard op stal staat ook een paard met één oog. Echt een heel leuk en dapper dier! Gaat vaak alleen met zijn baasje naar het bos en ze maken dan lange ritten. We nemen ook wel eens samen een springles. Gaat hem prima af! Ook in de wei geen problemen. Ik denk dat die dieren er zelf minder moeite mee hebben dan de mensen soms.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:57

http://www.dehoefslag.nl/tag/adventure-de-kannan
Deze is ook blind aan een kant.

Ik ken ook meerdere paarden die blind zijn aan 1 oog die gewoon sgm lopen en totaal nergens last van hebben en zick ook absoluut nergens aan stoten op hoge snelheden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:04

Er loop er ook een in de springpiste op olimpisch niveau. Je merkt vanzelf wat het dier nodig heeft. Staat ze met de verkeerde kant naar je toe, maak dan even een geluidje zodat ze niet schrikt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:32

De mijne is ook aan 1 oog blind,loopt ZZ zwaar.
Merk er wel iets van,kijkt met rijden de ene kant op meer dan de andere kant op.
Als ik aan haar blinde kant loop en ineens stop dan loopt ze me ondersteboven.
Dus ik geef altijd duidelijk een stopteken en meld het als ik aan haar blinde kant iets doe.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:43

Mijn merrie heb ik 15 jaar gehad en was blind aan haar linker oog vanaf dat ze 6 jaar was.

Ik deed alles gewoon als met elk ander paard. Ze heeft na een tijdje wennen alles weer normaal opgepakt.
Hoe meer ik juist anders ging doen hoe onzekerder ze werd. Sprong gewoon wedstrijden (1.20m) en heb er nooit problemen mee gehad.
Elk paard is natuurlijk anders maar, kan je dus geen tips geven behalve doe alles gewoon zoals ze het geleerd heeft dat geeft het minste verwarring.

Veel plezier samen! :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:44

Ik heb een half blinde haha.
Niks geen last mee eigenlijk. Ik ga met haar op buitenrit en ook naar plekken met veel verkeer. Daarnaast rijden we gewoon in de bak en trainen we lekker op dressuur. Ook wat vrijheidsdressuur, alleen hierbij moet ik wat opletten dat ze me wel blijft zien.

Ik zie het niet als belemmering en zoek gewoon naar manieren als ik merk dat we ergens tegenaan lopen. Zoals voor de eerste keer op een vreemde plek in een vreemde bak. Dan loop ik eerst een rondje linksom en rechtsom aan de hand. Maar het is zelden dat ze er last van heeft, maar als ze het toch heeft los ik het zo op.

Je hoeft het rijden zeker niet te laten omdat de pony een oog mist. Ze weten zich prima aan te passen en wennen er makkelijk aan. Of een heel groot deel dan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:52

Ik heb 8 jaar een verzorgd paard gehad met 1 volledig blind oog. Ging prima, merkte je vrij weinig van. Kon er zelfs mee springen. Enige is dat ze soms haar hoofd wat meer moest draaien om dingen beter te zien.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:21

Suziiiie schreef:
Djura, heel veel plezier van je gezelschapspaard.
Als dat paard nu nog bereden wordt dat zal hij er inderdaad weinig last van hebben.

Cinnepin, loopt die pony in Veenendaal bij een manege?

Jupp, Tamira

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:43

Gewoon lekker rustig aan doen. En lekker genieten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:21

Mijn paard is ook aan haar linkeroog blind. Heeft met de vorige eigenaresse M2 gelopen. Ik rij op haar ook buiten. Het enigste wat ik niet doe is echt de straat op maar dat heeft meer met de andere verkeersdeelnemers te maken. Als ik naar het bos ga, ga ik met de trailer naar een vriendin zij woont ongeveer 200 meter van het bos af dus hoef ik maar een heel klein stukje over straat.
Ik merk wel dat ik tegen mijn merrie veel meer praat als tegen mijn ruin, zo van let op, pas op gewoon om haar te "waarschuwen" dat er iets aan komt, er iets is, dat ik ergens sta. Het enigste wat mijn merrie lastig vind is rechtsom longeren..
Een half blind paard hoeft echt geen probleem te zijn..