Buiten teugel er bijhouden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Buiten teugel er bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 19:41

Hoi,

Ik ben de laatste tijd erg veel aan het hameren om meer mijn buitenteugel er bij te houden. Alleen ik twijfel steeds of ik dit wel op de goede manier doe. Is het de bedoeling om je buitenhand iets naar achteren te verplaatsen dat er meer druk op de buitenteugel komt of juist je hand meer richting je knie of naar beneden (bij alle methodes is trouwens wel het doel om op beide teugels evenveel druk te hebben). Als jullie weten hoe dit werkt let me now

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Buiten teugel er bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:51

Je hand blijft nog steeds voor je en luchtig. Je beweegt je hand niet terug, omlaag of opzij. Je buitenteugel ligt tegen de hals van je paard en jij hebt als het goed is met beide - ademende - handen een licht contact met de mond van je paard.

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Re: Buiten teugel er bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:10

Heeft je instructeur/instructrice je dat aanbevolen om te doen, of heb je het van iemand anders gehoord/ gezien?

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:33

Farandulera schreef:
Heeft je instructeur/instructrice je dat aanbevolen om te doen, of heb je het van iemand anders gehoord/ gezien?


nee mijn instructrice heeft me dit aangeraden

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:35

xChanelx schreef:
Je hand blijft nog steeds voor je en luchtig. Je beweegt je hand niet terug, omlaag of opzij. Je buitenteugel ligt tegen de hals van je paard en jij hebt als het goed is met beide - ademende - handen een licht contact met de mond van je paard.


bedank voor je tip dus als ik het goed begrijp moet ik als mijn instructrice zegt buitenteugel er bij gewoon mijn hand laten staan en de verbinding luchtig houden

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:37

Maar heeft je instructrice je dan niet verteld hoe je dat doet en waarom? Want als je het waarom snapt zul je ook begrijpen dat je je buitenhand niet naar achteren moet halen of naar beneden moet duwen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:42

Als ze buitenteugel roept, is het waarschijnlijk (even een aanname) zo dat je pony/paard over de schouder wegloopt.

Wat je dan kan doen is even met je buitenteugel een kleine ophouding maken. Contact blijft daarbuiten gelijk en luchtig. Hierbij kan je je teugel tegen de hals aan leggen. Dit zorgt ervoor dat je de hals als het ware 'terug duwt'. Belangrijk is hierbij je binnenbeen erbij te houden zodat jullie niet naar binnen vallen, of van jullie 'lijn' afgaan.
De buitenteugel stuurt de schouder.

Hopelijk is het een beetje duidelijk!

Op welke momenten roept ze dat naar je? Als jullie op de volte zijn, of tijdens een specifiek figuur?

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:03

Melewel94 schreef:
Als ze buitenteugel roept, is het waarschijnlijk (even een aanname) zo dat je pony/paard over de schouder wegloopt.

Wat je dan kan doen is even met je buitenteugel een kleine ophouding maken. Contact blijft daarbuiten gelijk en luchtig. Hierbij kan je je teugel tegen de hals aan leggen. Dit zorgt ervoor dat je de hals als het ware 'terug duwt'. Belangrijk is hierbij je binnenbeen erbij te houden zodat jullie niet naar binnen vallen, of van jullie 'lijn' afgaan.
De buitenteugel stuurt de schouder.

Hopelijk is het een beetje duidelijk!

Op welke momenten roept ze dat naar je? Als jullie op de volte zijn, of tijdens een specifiek figuur?



heel erg bedankt voor je tip inderdaad op de volte

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:32

juliaatje_x schreef:
Melewel94 schreef:
Als ze buitenteugel roept, is het waarschijnlijk (even een aanname) zo dat je pony/paard over de schouder wegloopt.

Wat je dan kan doen is even met je buitenteugel een kleine ophouding maken. Contact blijft daarbuiten gelijk en luchtig. Hierbij kan je je teugel tegen de hals aan leggen. Dit zorgt ervoor dat je de hals als het ware 'terug duwt'. Belangrijk is hierbij je binnenbeen erbij te houden zodat jullie niet naar binnen vallen, of van jullie 'lijn' afgaan.
De buitenteugel stuurt de schouder.

Hopelijk is het een beetje duidelijk!

Op welke momenten roept ze dat naar je? Als jullie op de volte zijn, of tijdens een specifiek figuur?



heel erg bedankt voor je tip inderdaad op de volte



Ja dan zoals hierboven loopt ze wss over de buitenschouder weg en is de tip die je hierboven krijgt een oplossing. Als je niet teveel met handen wilt manouvreren kun je ook een zweepje in je buiten hand houden en daar mee op de buiten schouder toucheren.