Toe aan eigen paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 14:22

Al járen wil ik een eigen paard. Nu vraag ik mij toch af of dit wel zo'n goed idee is. Kijken jullie even mee?

Ervaring:
- 4 jaar rijervaring
- opa, oma, tantes en ooms en moeder hebben ervaring (hadden vroeger een groningerfokkerij)
- Meerdere verzorgpony's gehad (3)
- nu 6 verzorgshetten

Tijd:
- Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag en zaterdag en zondag heb ik tijd.


Voor de duidelijkheid..
Ik wil een pony samen met mijn vriendin.

Haar ervaring:
- 4 jaar
- verzorgt (samen dus) 6 shetlanders
- gaat 1x in de week naar een manege om gehandicapten te helpen paardrijden.

tijd:
- maandag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag

Wat denken jullie? Is het een optie? Genoeg ervaring?

!! antwoord eerlijk. Het maakt niks uit als je antwoord hard is :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:28

Ik zou nooit samen met iemand een pony nemen, komt geheid ellende van.

Verder zou ik vooral kijken naar of je voldoende geld hebt, ervaring komt vanzelf als je een pony hebt en les neemt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:34

Niet samen doen, gaat zelden goed.

En ik zou lekker nog even genieten van je verzorgpaarden.

Straks ga je studeren, wil je op kamers, krijg je een lief, of misschien komen je paarden ambities wel ergens anders te liggen dan de wens die je nu hebt voor een paardje.

Aan de andere kant zijn er genoeg meiden die wel een paard hebben (gekregen) en daar ontzettend gelukkig mee zijn en zelfs nog studeren etc.

Wat zeggen je ouders?

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:42

Allereerst niet samen kopen. Als je het perse samen wil doen om de kosten te drukken zou ik haar je pony laten leasen voor een paar dagen.

Ervaring kijk ik niet zo naar, dat ontwikkel je wel. Geld vind ik een belangrijker punt. Waar komt jouw inkomen vandaan? Kan je minimaal €500 per maand spenderen aan je paard zonder zelf dingen te laten?

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:54

Wat anderen al zeggen, niet samen kopen! Klinkt heel leuk en gezellig, maar wat als jullie er niet uit komen, wie hakt dan de knoop door?

Daarnaast, heb je over het volgende gedacht:
- Genoeg inkomen om per maand €500-600 makkelijk te kunnen ophoesten voor de pony, daarbij nog €2000 in een klap kunnen betalen (nood/spoedgeval dierenarts).
- Wat doe je met vakanties?
- Vriend/man/partner, vindt die het wel leuk dat je elke dag 2-3 uur met de pony bezig bent? En wat als je later kinderen wilt hebben, hoe past dat erin?
- Is het te combineren met school/werk/studie/andere hobbies? Ook als je ergens anders gaat studeren?
- Pony is leuk, maar als jij groeit, wat dan? Verkopen of waar laat je hem dan en wat doe je ermee?
- Heb je een startkapitaal om ten eerste de pony te kopen, en ten tweede alle spullen (denk aan €2000 voor spullen als je een goed zadel wilt en kwaliteit)?
- Heb je de kennis in huis om te kunnen beoordelen of je paard gezond is of niet?
- Kan je op de manege elke pony en paard aan? En op een goede manier of gaat het maar net goed?

4 jaar rijervaring lijkt me weinig, maar je hebt wel een familie met ervaring achter je, dat telt wel mee. Echter, ik zou nog even door leren, veel lessen en evt een paard/pony leasen om het eigen-paard-gevoel een beetje te testen.
Om een voorbeeld te geven, ik heb twintig jaar rijervaring, een deel daarvan verzorgpaarden gehad waarvan 3 jaar vrij intensief voordat ik mijn verzorgpaard overkocht. ik dacht dat ik na die tijd veel wist... viel vies tegen, echt heel erg veel moeten leren!

Mijn advies, wacht nog even. Dan leer je jezelf beter kennen, je smaken kwa paarden, en als je een stabiel inkomen/uitgestudeerd bent, kan je gaan voor wat echt bij je past ;-)

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:59

idd niet samen kopen! ik had daar eerst ook aan zitten denken maar ik ken alleen maar verhalen waarbij het dan toch misloopt. dat zou zonde zijn van de vriendschap en voor het paard!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:00

Samen kopen zorgt alleen maar voor drama. Not done!

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:01

Kan prima als je ouders erachter staan en je willen helpen. Toen ik die leeftijd had waren er zat meiden op de manege met een eigen pony, die zitten er allrmaal nog in en hebben juist meer ervaring doordat ze toen al een pony hadden.

Het geld is een verantwoordelijkheid van je ouders aangezien ik aanneem dat je niet zo oud bent.

Je ouders zullen er dus echt achter moeten staan en het betalen.

Anoniem

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:14

Ervaring is niet het belangrijkste, geld wel. Wie gaat het betalen en hoe realistisch is dat? Wil je delen met een vriendin omdat je het anders niet kan betalen? Dan niet doen. Er gaat sowieso ruzie over komen. Heb je zelf genoeg inkomsten om een eventuele dierenartsrekening van 1000 euro af te tikken? Of om een nieuwe deken te kopen als je paard/pony die kapot trapt? Als je ouders betalen moet je niet vragen of Bokt vindt dat jij er klaar voor bent, maar dan moet je je ouders vragen of zij vinden dat je er klaar voor bent.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:23

Als je ouders er financieel achter staan en bereid zijn jou ervaring mee te geven, te begeleiden, tja waarom niet?

Maar echt geen paard delen. Je ouders betalen alles (even een aanname), en je vriendin loopt voor noppes met de lusten weg? Of verdient ze genoeg om de kosten te delen? Alle kosten?

Als ouder zijnde zou ik alleen voor de dochter een pony kopen, een vriendinnetje mag wel komen en mee plezier hebben, verzorgen etc, maar om 50/50 dan paard te delen met iemand anders zijn kind, nee sorry. :) komen geheid ruzies van tussen jullie en misschien ook ouders.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 15:50

RedKiwi schreef:
Wat anderen al zeggen, niet samen kopen! Klinkt heel leuk en gezellig, maar wat als jullie er niet uit komen, wie hakt dan de knoop door?

Daarnaast, heb je over het volgende gedacht:
- Genoeg inkomen om per maand €500-600 makkelijk te kunnen ophoesten voor de pony, daarbij nog €2000 in een klap kunnen betalen (nood/spoedgeval dierenarts).
- Wat doe je met vakanties?
- Vriend/man/partner, vindt die het wel leuk dat je elke dag 2-3 uur met de pony bezig bent? En wat als je later kinderen wilt hebben, hoe past dat erin?
- Is het te combineren met school/werk/studie/andere hobbies? Ook als je ergens anders gaat studeren?
- Pony is leuk, maar als jij groeit, wat dan? Verkopen of waar laat je hem dan en wat doe je ermee?
- Heb je een startkapitaal om ten eerste de pony te kopen, en ten tweede alle spullen (denk aan €2000 voor spullen als je een goed zadel wilt en kwaliteit)?
- Heb je de kennis in huis om te kunnen beoordelen of je paard gezond is of niet?
- Kan je op de manege elke pony en paard aan? En op een goede manier of gaat het maar net goed?

4 jaar rijervaring lijkt me weinig, maar je hebt wel een familie met ervaring achter je, dat telt wel mee. Echter, ik zou nog even door leren, veel lessen en evt een paard/pony leasen om het eigen-paard-gevoel een beetje te testen.
Om een voorbeeld te geven, ik heb twintig jaar rijervaring, een deel daarvan verzorgpaarden gehad waarvan 3 jaar vrij intensief voordat ik mijn verzorgpaard overkocht. ik dacht dat ik na die tijd veel wist... viel vies tegen, echt heel erg veel moeten leren!

Mijn advies, wacht nog even. Dan leer je jezelf beter kennen, je smaken kwa paarden, en als je een stabiel inkomen/uitgestudeerd bent, kan je gaan voor wat echt bij je past ;-)


Mijn ouders zullen de pony betalen en ik ''betaal'' hun terug door veel klusjes in huis en tuin te doen.
In vakanties heb ik een stuk of twintig meiden die wel op mijn paard wil passen + plus familie (tante en nichtje in voorkeur) Aangezien ik 13 ben hoop ik de komende 10 jaar nog niet met (eigen) kinderen te maken te hebben :) Ik heb ondanks dat ik gymnasium doe, zeeën van tijd over en behalve paardrijden doe ik niks anders dan lezen, netflixen en met mijn hond er op uit. Ik zal het liefst voor een E-pony/paard gaan, want dan kan ik er mee groeien. Ik ben 1.75 trouwens. Ik heb al een groot deel van de spullen. Een landje 5 min. op de fiets van huis gevonden waar ik het paard kan stallen met een ini mini strandje waar ik ook op kan rijden. Er is geen rijbak maar wel plaats om spullen te houden en grote platte weilanden waar ik kan rijden. Op de manege gaan de moeilijke paarden altijd naar mij. Ik stap er dan ook niet meteen op en ga de eerste week alleen met ze wandelen, borstelen en knuffelen. en dan pas voorzichtig er op rijden. Meestal heb ik er al snel een goede band mee (ik ben dan de enigste die er op rijd) en gaan anderen er op. Maar die zitten te zagen en te slaan en te schoppen. Ik word daar zó naar van. Ik loop er altijd bij weg. Ik kan gewoon niet aan zien hoe sommige ruiters met die arme lieverds omgaan :?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:54

Zoals meerdere zeggen, laat 1 persoon het paard kopen en de ander “huurt” het paard gedeeltelijk als jullie dat willen.

Hoe zitten je financiën in elkaar, kan je het betalen?

Waar ga je het dier stallen? Op sommige stallingen kan je goede begeleiding krijgen, dit in tegenstelling wanneer je hem alleen op een weitje achteraf zet.

4 jaar rijervaring zegt weinig, heb je enkel op beginnersmanege paarden gereden of ben je ook meer in aanraking geweest met verzorging en ziektes/problemen rondom paarden?

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:58

Denk je er ook aan dat je paard niet alleen kan staan? Je hebt het over een landje waar je je paard kan stallen, maar hier moet je paard echt met minimaal 1 ander paard komen te staan, anders wordt hij eenzaam. Maar misschien is hier al een pensionstalling of staat er al een kudde en dan heb ik niets gezegd. :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:00

Ik denk dat je nooit een pony moet kopen met iemand anders. Wat als er problemen komen? Je rijdt beide anders en kunt nooit op 1 dezelfde lijn zitten. Is voor mij echt een no-go. Ook een stalgenoot gehad die dit gedaan heeft en die heeft er zoveel spijt van, heeft via via het paard moeten verkopen en uiteindelijk zo moeten terug kopen. Echt verschrikkelijk.

Ik zag op je profiel dat je nog maar 13 bent en het dus zeer belangrijk is om na te denken over wat je later gaat doen en dat je genoeg hulp van je ouders krijgt. Ik heb ook in mijn puberjaren mijn paard gekocht en loop nu tegen een muur aan, ik heb nog genoeg tijd MAAR ik moet voor studies/job veel reizen. Gelukkig heb ik hulp van mijn moeder, anders zou ik het niet kunnen.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:08

Als je 13 bent zit je waarschijnlijk in de tweede klas; er gaat nog wel verandering komen in die zeeën van tijd. :o Verder vind ik dat je er nog niet heel realistisch over hebt nagedacht. Samen een pony delen kan echt nooit goed gaan. Dat zou moeten betekenen dat je alles, maar dan ook alles samen moet bespreken en ervoor moet zorgen dat dit ook goed gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat ook echt vaak lukt.
Daarnaast is een paard hebben een gigantische verantwoordelijkheid. Op een landje alleen staan gaat gewoon niet, en ik denk dat dat weiland waar je rondjes in kan lopen ook niet ideaal zou zijn. In de winter kan dat nog wel eens veranderen in een grote blubberboel, wat bijvoorbeeld ook weer veel last voor de pezen is. En wat doe je als er iets mis is met je paard? Of als je er door een blessure maanden lang niks mee kan?

Ik wil niet zeggen dat je geen eigen paard moet nemen, maar denk er eerst even wat beter over na. Er komt zoveel meer kijken bij een paard dan alleen hoe duur een paard is en hoe goed je kan rijden.

Anoniem

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:10

Heb je je plan waarin je ouders betalen en jij klusjes doet voor ze ook al met hen besproken? En weten zij ook dat je het samen met een vriendin wil doen?

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:44

Met een vriendin samen kan wel goed gaan heb ik van dichtbij gezien echter was hier 1 ouder die de beslissingen maakte en de andere ouders betaalden gewoon

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 16:44

Jessica_K schreef:
Denk je er ook aan dat je paard niet alleen kan staan? Je hebt het over een landje waar je je paard kan stallen, maar hier moet je paard echt met minimaal 1 ander paard komen te staan, anders wordt hij eenzaam. Maar misschien is hier al een pensionstalling of staat er al een kudde en dan heb ik niets gezegd. :)


Er is een grote overdekking en er staan nog 6 pony's. Het is echt megagroot bovendien

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 16:45

cobiie schreef:
Zoals meerdere zeggen, laat 1 persoon het paard kopen en de ander “huurt” het paard gedeeltelijk als jullie dat willen.

Hoe zitten je financiën in elkaar, kan je het betalen?

Waar ga je het dier stallen? Op sommige stallingen kan je goede begeleiding krijgen, dit in tegenstelling wanneer je hem alleen op een weitje achteraf zet.

4 jaar rijervaring zegt weinig, heb je enkel op beginnersmanege paarden gereden of ben je ook meer in aanraking geweest met verzorging en ziektes/problemen rondom paarden?


Het is zoals jij het noemt ''een weitje achteraf'' Wel komt er elke dag een man die al 30 jaar in de paardenwereld zit en hij kan prima zie wanneer er iets niet goed gaat. Bovendien heb ik begeleiding van familie.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:49

Ik zou niet samen een pony kopen. Je kan niet garanderen dat je geen ruzie krijgt en wat gebeurd er als het paard heel erg ziek is? Wie bepaald dan of er nog een behandeling gestart kan worden?

Je kan het beste alleen een paard kopen, maar met jouw leeftijd zou ik dat ook niet doen. Je gaat het nog een stuk rustiger krijgen dan nu. Nog even wachten tot je ouder bent :-) Toen ik 14 was kreeg ik ook een eigen pony en dat was eigenlijk te veel in combinatie met school.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:53

nouja opzich over het hebben van tijd kun je niets zeggen. ik had vanaf mn 8 jaar mijn eigen eerste pony en het is me altijd goed afgegaan. ik moest het ook alleen doen, dus geen stalgenoten, broers of zussen, ouders of andere die de pony konden trainen. ik zit nu op een HBO, een bijbaan en een vriend en nog lukt het me goed om mijn paard te verzorgen en trainen. soms was het natuurlijk even plannen maar het is me wel altijd goed gelukt.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:56

Volgensmij wil je alleen maar horen dat je er klaar voor bent, omdat je overal al een antwoord op hebt. :')

Mijn advies: koop niet samen met een ander een pony, komt altijd ruzie van. Verder kunnen je ouders/familie beter bepalen of je er klaar voor bent, zij moeten er namelijk ook klaar voor zijn.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:57

Als ik jou was zou ik eens beginnen met een leasepaard.Want er komt echt heel veel bij kijken en als er problemen ontstaan is de lol er gauw af.Als het heel goed gaat meteen leasepaard kun je die vaak later overkopen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:03

CorkyLover heeft gelijk: je ouders moeten er ook klaar voor zijn! zij kennen jou beter dan wij dus ik denk dat zij beter in kunnen schatten of je er klaar voor bent of niet en of je die verantwoordelijkheid voor een dier kunt nemen. Je koopt namelijk een dier.... levende have... dient dus altijd verzorgd te worden ookal wil je liever na het opstap uitslapen, ookal heb je het even druk met school.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:04

Ik ben benieuwd of al die mensen die roepen niet doen, zelf wel een paard hebben :D. Als ik een paard had gekregen op die leeftijd had ik er zeker 10 jaar voor kunnen zorgen, omdat het niet haalbaar was wbt kosten heb ik zelf altijd in ruil voor rijden op stallen gewerkt en mocht altijd met de moeilijke paarden omgaan, heb zoveel geleerd, altijd het gevoel gehad eigen paard te hebben en verder geen kosten gemaakt. Ik begon hiermee op mijn twaalfde omdat ik ook naast school zeeen van tijd had.

Dat zou ook nog een optie zijn. Dus dat je betaald in natura, door stallen uitmesten en al het andere reilen en zeilen op een stal.

Want het enige wat mij tegenhield waren de kosten.