[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:33

Flynnieman schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het op t randje, in theorie kan het net, maar het is een jonge pony en nog erg onbespierd. Ik zou adviseren eerst meer vanaf de grond te trainen, spieren op te bouwen en werken aan balans en draagkracht. Dan zal het al een heel ander beeld geven en zal jij je pony minder in de weg zitten.


Bedankt voor de tip! Werk inderdaad vooral veel op de grond en rij er niet veel mee, heeft ook nog geen goede balans, dat merk je zeker als je erop zit. Is wel al goed verbeterd sinds ik hem gekocht heb in september


Leuk, ik heb ook een maand geleden een 5 jarige gekocht waar nog bijna niets mee gedaan is. Hij was zadelmak, dus heb er heel even opgezeten, maar hij had totaal geen balans onder het zadel. Hij is 178 cm en ik 182 cm, in theorie past dat prima, maar ik weeg wel 92 kilo, dus ik ga hem pas weer rijden als hij flink wat bespiering en conditie erbij heeft en tot die tijd werken we lekker vanaf de grond. Nu trainen we 2x per week met de dubbele lijnen, en 2x los in de longeerbak. Veel balkjes werk, veel werken naar ontspannen inspanning en elkaar gewoon goed leren kennen.

Mijn advies als je hem nog maar zo kort hebt, laat het rijden even zitten en werk vanaf de grond. Daar zul je op de lange termijn veel meer profijt van hebben!

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:36

Nou, eindelijk een foto van mij OP m'n paard i.p.v. ernaast. Wat vinden jullie?
Afbeelding

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:42

past nog vind ik! je bent niet klein, maar het ziet er leuk uit!

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:37

Daphara schreef:
Leuk, ik heb ook een maand geleden een 5 jarige gekocht waar nog bijna niets mee gedaan is. Hij was zadelmak, dus heb er heel even opgezeten, maar hij had totaal geen balans onder het zadel. Hij is 178 cm en ik 182 cm, in theorie past dat prima, maar ik weeg wel 92 kilo, dus ik ga hem pas weer rijden als hij flink wat bespiering en conditie erbij heeft en tot die tijd werken we lekker vanaf de grond. Nu trainen we 2x per week met de dubbele lijnen, en 2x los in de longeerbak. Veel balkjes werk, veel werken naar ontspannen inspanning en elkaar gewoon goed leren kennen.

Mijn advies als je hem nog maar zo kort hebt, laat het rijden even zitten en werk vanaf de grond. Daar zul je op de lange termijn veel meer profijt van hebben!


Dubbele lijnen wil ik ook graag mee beginnen, doe nu vooral balkjes en longeren met cirkel vergroten en verkleinen. Gaat alvast zeker de goed kant op vind ik, vergelijking van toen ik em net had en een foto van vandaag. Niet de meest representatieve foto's, maar ik zie al verschil :P


Afbeelding

En on topic,
xjolien past vind ik wel :) Je hebt een lang bovenlijf wat er een beetje hoog bovenuit steekt zegmaar, maar te groot vind ik het niet ogen.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:32

Dank jullie! Blij om het te horen. Af en toe twijfel ik, omdat ie zo ielig is. Maar hij gaat nooit meer weg, dus ben opgelucht dat het kan :) Ik ben 1.87m en 65 kg, hij is ongeveer 1.65m :)

Edit: deze foto's zijn ook van vandaag.
Edit 2: schoenen en geen cap zijn uiteraard enkel voor de foto's. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xJolien op 20-11-18 00:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:37

Ja hoor, past makkelijk. Niet aan twijfelen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:19

Past prima.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:28

Past inderdaad!

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:25

Vind het ook prima passen
Maar goed je weet waarom :')

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:25

Thanks allemaal! Geruststelling :):)

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:28

Als je er niet 6 dagen per week op zit, zal het inderdaad nog wat passen.
Voor het intensieve vind ik je net iets té groot :)

KwpnValkje
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:12

Hoi Hoi,
eventjes een vraag tussendoor.
Mijn dochter van 12 jaar mag eindelijk een eigen paard, helemaal blij natuurlijk.
Ze heeft ongeveer 5 jaar ervaring, en heeft wedstrijden in de B klasse gereden.
Haar groeispurt heeft ze al gehad, ze is nu ongeveer 1.72 en weegt 55 kg. Waarschijnlijk zal ze niet veel meer groeien.
Hierbij de vraag of het handig is om een e-pony te kopen, of toch als eerste ervaring een wat groter paard aan te schaffen.
Die zijn meestal wat sterker en moeilijker dus ik twijfel erg.
Misschien heeft iemand advies?

Groet,

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:40

Ik denk dat je vooral moet kijken wat het gebruiksdoel is van de pony of het paard.
Wil ze wedstrijden rijden, dan mag ze met haar leeftijd bij de pony's rijden met een pony.
Koop je een paard, dan moet ze tussen de paarden en dus volwassenen rijden - toch vaak wel wat moeilijker.

Maar die 55 kilo zal wsl niet altijd blijven en met haar lengte is een paard heel mooi.

Maar is het puur recreatie, zou ik eerder voor een paard gaan, die allround is.
Je ziet vaak dat de wens nogal kan veranderen.


Ik vond de overstap van pony naar paard wel even wennen, maar vind ze niet moeilijker. (Eerder makkelijker)

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:43

Ehm 12 jaar en niet veel meer groeien? Daar geloof ik niet in.
Heb ook dochter van bijna 12, ze groeien echt nog wel
ondanks geoeispurt

Ik zou voor een kind van 12 zeker geen groot paard kopen.
Mijn dochter heeft een fjord, daar kan ze nog een hele poos mee vooruit, sterker nog ik rijd ee zelf ook op.

Qua lengte van je dochter zou een fijne e pony wel geschikt zijn nu denk ik.

Veel plezier met jullie nieuwe maatje

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:03

Stripe000 schreef:
Ehm 12 jaar en niet veel meer groeien? Daar geloof ik niet in.
Heb ook dochter van bijna 12, ze groeien echt nog wel
ondanks geoeispurt

Ik zou voor een kind van 12 zeker geen groot paard kopen.
Mijn dochter heeft een fjord, daar kan ze nog een hele poos mee vooruit, sterker nog ik rijd ee zelf ook op.

Qua lengte van je dochter zou een fijne e pony wel geschikt zijn nu denk ik.

Veel plezier met jullie nieuwe maatje


Ik ben sinds ik in de eerste klas zat twee centimeter gegroeid, en ik ben nu 18
Ik had mijn groeispurt al in groep 8, toen ik elf was en ik heb daadwerkelijk nog kleren uit de eerste klas.
Mijn zus had dat net zo.

Het kan dus wel degelijk :j

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:05

Hier inderdaad ook. Sinds mijn 12e geen cm meer gegroeid.

Met haar lengte zal ze denk ik ook nieg veel meer groeien. Als ze verder netjes op gewicht blijft denk ik dat een grote E pony wel moet kunnen. Al zou ik persoonlijk voor een paard gaan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:27

Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.

KwpnValkje
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:30

Daphara schreef:
Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.


Dus 1.72 is niet te groot voor een e-pony van nog 1.54? of 1.55 cm?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:35

Ik zou echt een maatje groter gaan. Een klein paard. Die zijn er ook in kuikenmakke variant. Daar kan ze veel langer op rijden. Het klinkt zo makkelijk om weer te verkopen als je eruit groeit maar er is weinig naarders dan het dier weg doen waar je enorm aan gehecht bent!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:50

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.


Dus 1.72 is niet te groot voor een e-pony van nog 1.54? of 1.55 cm?


E-pony kan nu nog wel, al moet je geen smalle pony kiezen.
Voor de toekomst is een paard mooier met haar lengte.
Ze zal straks wat meer rondingen krijgen en wat meer gewicht.

Als je gaat voor een breed ras, kan ze misschien wel op een Eigen pony blijven rijden, alleen wedstrijd springen is dan meestal geen optie.

Wat is haar/jullie doel met het paard?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:39

1.72 moet makkelijk kunnen op een niet te kleine e-pony hoor. Ik ben zelf 1.70 en ongeveer 65 kg, en ik rij standaart op een pony van 1.46 (welliswaar een fjord) en naast die fjord meerdere pony-s vanaf dat formaat gereden.

Ik denk dat een pony fijner is, mocht ze wedstrijdambities krijgen is het voor haar ook veel leuker en gezelliger om tussen leeftijdsgenootjes te rijden. Op wedstrijden met alleen volwassenen is de sfeer toch wat anders, en ik denk minder leuk voor een jonge meid.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:32

Afbeelding
Paard is 161 ik ben 173 en 70 kilo

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:02

Francieen schreef:
[ [url=m/ERwX90.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard is 161 ik ben 173 en 70 kilo


Dat past makkelijk!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:12

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
Ik groeide nog eens 11 cm tussen 13 en 14 jarige leeftijd, van 1.71 naar 1.82 cm.
Tussen 14 en 19 jaarnog 1 cm erbij.

Toch zou ik voor een meisje van 12 dat B niveau rijdt, max een leuke makkelijke e-pony adviseren en geen paard. Je hebt sowieso kans dat ze over 3-4 jaar op een hoger niveau wil/kan rijden en weer een overstap naar een ander moet maken om dat te bereiken.


Dus 1.72 is niet te groot voor een e-pony van nog 1.54? of 1.55 cm?


Nee hoor, zeker niet met 55 kilo. Ik zou voor een niet al te slank type gaan, misschien iets als bijvoorbeeld een kleine Fries als ze dressuur echt leuk vind. Voordeel is dat ze met een e-pony bij de paarden mag starten als ze er aan toe is, maar ook bij de pony’s mag blijven rijden.

Ik reed in mijn jeugd met mijn 183 cm ook nog op een grote e-pony af en toe. Ik woog toen iets van 68 kilo en de pony was een Gelders type KWPN van rond de 13 jaar, echt zo’n leermeester. Heb veel lol met dat diertje gehad.

eva_arie

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-10-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:48

Mijn vriendin is 1.74 en past echt nog prima op een New Forest van 1.45 , dus een D pony. Paarden zijn vaak wel makkelijker dan pony’s, dus als het daaraan ligt zou ik voor een paard gaan. Maar gezien haar lengte kan een E pony ook nog goed!