Stalrust en verveling

Moderators: balance, Ymor, Melissa0304, RianneH, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:53

Sommige wonden is stalrust belangrijk bij omdat het plaatsen zijn die veel rekken bij beweging. Bij ons op stal heeft een veulen ook 4 weken stalrust moeten hebben om die reden. Juist bij de benen, direct op de pezen, kan dat echt van belang zijn om littekenweefsel zo veel mogelijk te voorkomen. Want littekenweefsel daar kan permanente kreupelheid geven.

Voor nu zou ik zeggen onbeperkt ruwvoer vanuit een slowfeeder hooinet en geen krachtvoer, bij voorkeur wel een mineralenbrok, pavo vital (30g/100kg paard) is prima. Daar worden ze niet druk van, maar krijgen ze wel de vitaminen en mienralen mee binnen die ze nodig hebben, dat is extra belangrijk bij zieke en gewonde dieren.

Behalve als het dier moddervet is, zou ik me even minder druk maken of het dier wat aankomt van meer hooi. Het moet uiteraard niet de spuigaten uit lopen, maar eventueel een beetje aankomen lijkt me in deze situatie beter dan gaan ijsberen van verveling.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:04

Ik zou overigens géén lick-its gebruiken. Hoewel het zeker tegen de verveling helpt, bestaan ze voor 99% uit puur suiker. Dat is nu net waarmee je ze knettergek krijgt.

Als je zoiets wilt, zou ik een horselyx regelen. Die bestaat uit 33% uit suiker, dus dat is al wat minder ruig en zijn paarden er minder geneigd mee om hem in één keer op te eten (sowieso is het bijten bij dit product minder t.o.v. de lick-it, maar ook het likken is minder extreem). Overigens is het dan ook een prima product om het paard zijn mineralen binnen te laten krijgen (bij een consumptie van minimaal 50g/100kg paard).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie