Heeft dit paard ook pijn?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:36

WietskeK schreef:
Suzanne F. schreef:
Kan je zo niet zeggen. Heb je foto’s of filmpjes? Heeft ze genoeg looplust? Hoe is ze verder in het rijden?
Staartdracht kan van het Arabierenbloed komen. Op de voorhand lopen doen er duizenden.


In het begin was ze heel sloom en totaal niet ontspannen. Na een paar keer rijden was het al een wereld van verschil en nu loopt ze super ontspannen en merk ik dat ze het leuk vindt. Eerst kreeg ik haar nauwelijks in de linkergalop, nu springt ze altijd aan maar wel vaak overkruist...


Ja dat is niet zo gek. Een goede galop ontwikkelen onder de man kost tijd en heel veel kracht. En ze heeft haar bouw ook niet mee.


Ik wil toch heel voorzichtig aanraden om eerst veel werk tussen de dubbele lijnen te doen met haar en alleen aan de longeer lijn te laten galopperen. Dan leert ze beter haar bekken kantelen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:58

Rolfje schreef:
Absolem, voor een normaal paard is galop de makkelijkste gang, daarom doe je jonge paarden juist veel galopperen in verlichte zit en het liefst lange rechte stukken.

Begrijp de laatste jaren wel dat ruiters galop de moeilijkste ( spannendste) gang vinden.



Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:15

Rolfje schreef:
Absolem schreef:
Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.


Er zijn maar een handje vol mensen op deze aardbol die goed kunnen werken met dubbele lijnen. Op een volte aan de longe is een enorme belasting voor een paard.

Een gedragen galop krijg je door gewoon het SKALA te volgen, en door het te doen. Door lange stukken rechtuit te galopperen ontwikkeld een paard kracht en balans en dan kun je steeds een beetje meer gaan schakelen en daardoor komt het dier beter op het achterbeen. Niet door aan de dubbele lijnen te gaan klooien.



Deze hele reactie verteld meteen al dat jij geen flauw idee hebt hoe je moet trainen met dubbele lijnen.

Als je het niet weet. Zeg dan gewoon niks. Is beter.

Edit: werken met dubbele lijnen is geen rocket science hoor. Iedereen kan het leren.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:19


Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:43

Rolfje schreef:
Absolem schreef:
Deze hele reactie verteld meteen al dat jij geen flauw idee hebt hoe je moet trainen met dubbele lijnen.

Als je het niet weet. Zeg dan gewoon niks. Is beter.

Edit: werken met dubbele lijnen is geen rocket science hoor. Iedereen kan het leren.


Ik heb het geleerd van dhr. Haanstra................

Maar jij hebt denk ik geen flauw idee wat goed met dubbele lijnen trainen is :+ :+



Dhr haanstra springt van een bok af als een tweespan paarden iets te wild worden terwijl z'n groom er nog opzit dus die neem ik sowieso niet serieus meer _O-

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:09

Maar omdat de ts er anders helemaal niks meer van snapt.

Als je met dubbele lijnen gaat trainen. Kun je feitelijk alles doen wat je ook doet als je in het zadel zit. Alleen dan onbelast. Kun je paard de hele bak door leren sturen. Travers leren doen schouder binnenwaarts. Of gewoon op de volte om je heen laten lopen.

Door dat jij de lijnen houd zonder hulp teugels er tussen kun jij dus zelf bepalen hoe laag of hoe hoog jij je paard in stelt.

Hierdoor kun jij dus snel schakelen tussen lang en laag om vervolgens twee seconden later bijvoorbeeld je paard weer wat meer opgericht in te stellen en hem op het achterbeen te zetten.

Je kunt uitstekend het tempo bepalen. Je paard begrenzen en goed controle krijgen over de schouders.

Door je paard tempo wisselingen te laten uitvoeren aan de dubbele longe en zeer goed op te letten dat ze haar binnen achterbeen er bij houd, kun je haar achterhand versterken en haar balans verbeteren zonder dat je haar in de weg zit.

Uit eindelijk kun je werken naar de galop tussen de dubbele lijnen. Als ze die beheerst kan uitvoeren tussen de lijnen kan je zeggen ik ga het ook proberen onder het zadel.

Ze heeft dan namelijk geleerd hoe ze haar bekken moet kantelen en heeft al een beginnetje gemaakt aan het trainen van de juiste spieren :)

Maaaaarr. Doe dit wel onder begeleiding als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Stapje voor stapje leren jullie ( jij en je paard) dan samen steeds een beetje meer.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers