Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:25

Hi allemaal, ik ga binnenkort kijken bij een appaloosa van 3,5 en nou vroeg ik me wat dingen af qua uiterlijk en dergelijke. Hij is bijna hellemaal wit met in de hals grijs en op het lichaam een paar grijze vlekjes, veranderd dit nog naarmate hij ouder word? Ook heeft hij zover ik op de foto's kan zien erg dunnen manen, kan dit ook nog veranderen naar wat dikkere en of langere manen?

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:28

Amerikaanse appaloosa’s hebben volgens mij dunner/korter behang dan bijv. warmbloed appa‘s.

Indien er ook schimmel/roan in zit oid kan er nog het een en ander veranderen aan kleur. Maar verwacht geen heel bijzondere/schokkende veranderingen meer op die leeftijd.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:31

Van wat ik weet worden appaloosa's alleen maar witter naarmate ze ouder worden. Ook de manen zullen niet meer veranderen kan ik me voorstellen, tenzij er bijvoorbeeld exceem oid een rol speelt dat kan worden aangepakt.
Maar als het een leuk en gezond paard is dat aan je eisen voldoet zal ik me daar niet te druk om maken. :D

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:32

Balou_k schreef:
Amerikaanse appaloosa’s hebben volgens mij dunner/korter behang dan bijv. warmbloed appa‘s.

Indien er ook schimmel/roan in zit oid kan er nog het een en ander veranderen aan kleur. Maar verwacht geen heel bijzondere/schokkende veranderingen meer op die leeftijd.



Ow oke, ik vind hem heel mooi maar mijn moeder vind hem "lelijk" ik snap het niet hoor maar ik vroeg het me dus een beetje af, jammer van de manen maar ja als dat alles is bedankt!

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:15

RiverHunter schreef:
Balou_k schreef:
Amerikaanse appaloosa’s hebben volgens mij dunner/korter behang dan bijv. warmbloed appa‘s.

Indien er ook schimmel/roan in zit oid kan er nog het een en ander veranderen aan kleur. Maar verwacht geen heel bijzondere/schokkende veranderingen meer op die leeftijd.



Ow oke, ik vind hem heel mooi maar mijn moeder vind hem "lelijk" ik snap het niet hoor maar ik vroeg het me dus een beetje af, jammer van de manen maar ja als dat alles is bedankt!


Ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Is het paard leuk, lief, braaf etc. dat is dubbel zo belangrijk!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:18

Appies zitten meestal niet heel dik in het manen- en staarthaar, dat is rasgebonden.

Qua kleur kan het zijn dat hij nog lichter wordt met de jaren.

Als ie maar lief is toch?

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 10:39

Balou_k schreef:
Amerikaanse appaloosa’s hebben volgens mij dunner/korter behang dan bijv. warmbloed appa‘s.

Indien er ook schimmel/roan in zit oid kan er nog het een en ander veranderen aan kleur. Maar verwacht geen heel bijzondere/schokkende veranderingen meer op die leeftijd.



Ow oke, ik vind hem heel mooi maar mijn moeder vind hem "lelijk" ik snap het niet hoor maar ik vroeg het me dus een beetje af, jammer van de manen maar ja als dat alles is bedankt![/quote]

Ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Is het paard leuk, lief, braaf etc. dat is dubbel zo belangrijk![/quote]


vind ik ook, de eigenaressen zegt dat ie goudeerlijk is ontzettend braaf buiten en voor je door t vuur gaat. Dus wat kan mij het schelen dat mijn moeder het oog van het paard niet mooi vind XD

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 10:39

Maflinger_S schreef:
Appies zitten meestal niet heel dik in het manen- en staarthaar, dat is rasgebonden.

Qua kleur kan het zijn dat hij nog lichter wordt met de jaren.

Als ie maar lief is toch?



precies!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:01

ik heb hier een appie met dunnen manen en staart en rest heeft iets te dikke manen en staart.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:15

Mooi is relatief.
Over smaak valt immers niet te twisten.
Belangrijker is dat het paard enigszins correct gebouwd is en in dit geval een goede 5-panel test uitslag heeft.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:21

Ik heb een appie bijrijdpaard en die heeft ook bijna geen manen, een inimini voorpluk en een dunne staart. Hij is niet mega knap maar wel mega leuk :D en ik zeg altijd maar op mooi kan je niet rijden, klik en vertrouwen is veel belangrijker.

Zeg nou zelf, hier wordt je toch gewoon blij van :D

Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:28

ik vind appies juist wel knap! Ik heb er zelf ook 1 gehad, die had stippies over zijn hele lichaam..panterbond dus.


Afbeelding

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:33

Ben gek op appies! <3 Zelf een aantal jaar een gereden die vroeger maar liefst 3 witte stipjes had, inmiddels op 21 jarige leeftijd is hij toch iets meer wit geworden haha. Maar inderdaad ook weinig behang. Wel een goudeerlijk paard, dat is uiteindelijk waar het om draait!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:51

Manen is idd genetisch bepaald. Maar niet perse ras gebonden is mijn ervaring binnen het nas. De een heeft een hele bos de ander niets:

Afbeelding

Afbeelding
Hengst en merrie, wereld van verschil. De hengst zijn manen nog ingekort en nog dikke knotten.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 08:54

MarjanB schreef:
Ik heb een appie bijrijdpaard en die heeft ook bijna geen manen, een inimini voorpluk en een dunne staart. Hij is niet mega knap maar wel mega leuk :D en ik zeg altijd maar op mooi kan je niet rijden, klik en vertrouwen is veel belangrijker.

Zeg nou zelf, hier wordt je toch gewoon blij van :D

[ [url=m/XKMx6b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fkds8a.jpg]Afbeelding[/url] ]



wat een leukeerddd. Mij kan het ook echt niet uit hoe hij eruit ziet als het maar een schatje is

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 08:54

lailapri schreef:
Manen is idd genetisch bepaald. Maar niet perse ras gebonden is mijn ervaring binnen het nas. De een heeft een hele bos de ander niets:

[ [url=m/jizvlT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mix62R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hengst en merrie, wereld van verschil. De hengst zijn manen nog ingekort en nog dikke knotten.



Ow ja als ik het zo zie vind ik het wel meevallen. Die appaloosa waar ik ga kijken heeft ook zulke manen als de onderste

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:18

Als er Amerikaans bloed in zit wel laten testen op genetische afwijkingen hoor. Dat heet de 5- panel test. Is niet heel duur en kan veel problemen voorkomen!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 13:22

troi schreef:
Als er Amerikaans bloed in zit wel laten testen op genetische afwijkingen hoor. Dat heet de 5- panel test. Is niet heel duur en kan veel problemen voorkomen!



oh nog nooit van gehoord haha, maar volgensmij is het sowieso geen volbloed en al helemaal geen Amerikaanse. Heb niet echt verstand van appaloosas haha

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:29

Een appaloosa (ook niet amerikaanse) sowieso minimaal op PSSM1 testen.
Een amerikaanse 5-panel inderdaad.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 08:10

oke ik kom nu misschien heel dom over maar ik heb geen idee wat dat is

edit: Heb het opgezocht

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:26

Mijn appie van 26 heeft er nog geen één jaar hetzelfde uit gezien :')
Soms is ze compleet wit, met alleen twee stippen op haar kont,
Soms is ze van hals tot kont bedenkt met stippen :+

Alleen haar hoofd blijft altijd hetzelfde :j

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:34

Wij hebben op stal ook een appie die bijna geen haar heeft. Zijn manen en staart zijn heel zielig, maar ook de vacht is alles behalve dik. Je ziet de huid er doorheen. Maar behalve dat die heftiger reageert op vliegen en dat die in de winter graag een dekentje op heeft, merk je daar helemaal niks van.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 10:00

prugelpiet schreef:
Wij hebben op stal ook een appie die bijna geen haar heeft. Zijn manen en staart zijn heel zielig, maar ook de vacht is alles behalve dik. Je ziet de huid er doorheen. Maar behalve dat die heftiger reageert op vliegen en dat die in de winter graag een dekentje op heeft, merk je daar helemaal niks van.



ow oke, de staart van de appaloosa waar ik ga kijken is wel juist heel mooi

Anoniem

Re: Jonge Appaloosa, uiterlijk? Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:20

Idd niet alleen maar uitkiezen omdat je m mooi vind he. Kijk vooral of je je fijn voelt bij hem.
En mocht je m kopen, dan vooral laten keuren, en ook al zegt de eigenaar dat het niet nodig is, regel 1: ga nooit blind af op wat de verkoper zegt. Nooit, hoe lief of leuk de verkoper ook is.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:49

prugelpiet schreef:
Wij hebben op stal ook een appie die bijna geen haar heeft. Zijn manen en staart zijn heel zielig, maar ook de vacht is alles behalve dik. Je ziet de huid er doorheen. Maar behalve dat die heftiger reageert op vliegen en dat die in de winter graag een dekentje op heeft, merk je daar helemaal niks van.

Mijn ervaring is juist korter fijner haar maar wel veel haren op het lijf. Staan hier eigenlijk nooit op stal.