Wat is er mis met manegeruiters?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:11

Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?

Ik vind het zelf vaak niet sympathiek overkomen, dat neerbuigende over maneges en manegeruiters. Ik ken goede maneges en goede manegeruiters, en vooral heel veel geweldige manegepaarden.


Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:49

khirshanta schreef:
Er is niets mis met manege ruiters, maar op een redelijk groot aantal maneges is het zo dat de paarden zo 'ingewerkt' zijn, dat een aantal fijne kneepjes moeilijk te leren zijn.


Dat zegt men, en ik snap daar dus niet zo heel veel van.

Ik ben een langdurige manegeruiter, en dan hebben we ook nog eens de meest door de wol geverfde paarden.
En zelfs daarbij is het verbazend wat je allemaal kunt bereiken.

Citaat:
Ook vaak genoeg perfecte maneges hoor, maar de paarden die ik vroeger reed, gingen gewoon de hoefslag volgen, en liepen netjes achter hun voorganger aan.


Dat kunnen vrijwel alle manegepaarden ja, en dat is ook goed, maar als je inderdaad goed genoeg rijdt om naar de fijne kneepjes toe te gaan, dan rij je daar toch zo doorheen?

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:04

Sizzle schreef:
Pas als je leert rijden op paarden die op alles wat je (fout) doet reageren merk je wat je niet kan.


Misschien, maar je rijdt toch voor je plezier? Ik leer liever en beter doordat de paarden reageren op wat ik goed doe. En da's prima, want dat is waar je naartoe wilt: samenwerking.

Bovendien - ook het gebruik van de vluchterigheid van een gevoelig paard kan fouten van de ruiter verdoezelen. Alleen dan op een manier die meer status geeft.

Citaat:
Logisch ook, een paard wat dagelijks ingezet wordt bij beginnende ruiters kan domweg niet sensibel blijven.


Zeker wel. Paarden kunnen dat eigenlijk juist verbazend goed. Beginnende ruiters zijn voor de meeste paarden ook niet het probleem en als paarden al afgestompt raken niet de reden.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:26

Janine1990 schreef:
Wat leer je van paarden als je alleen maar dingen goed doet???
Wat leer je überhaupt in het leven als je geen fouten maakt???


Haha, ik denk niet dat er ruiters zijn die alleen maar dingen goed doen, of dat mensen nooit fouten maken in het leven. Ik zeker niet :)
Maar ik vind leren door te merken dat mijn rijden een positief effect heeft (ik doe iets goed, paard ontspant, doet wat ik vraag en geeft na) een stuk leuker dan rijden waarbij vooral fouten worden bestraft (ik doe iets fout, paard bokt mij eraf.)

En de spanning en uitdaging haal ik wel uit andere dingen dan uit ongevraagde rodeo.

(Vanwaar trouwens de meerdere vraagtekens? Komt nogal aanvallend over maar waarom?)

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:29

sneeuwpop schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?


Maar wat wil je nu zeggen met je bovenste reactie?
Dat de vele mensen die het anders ervaren ongelijk hebben?


Dat was een reactie op "Manegepaarden zijn dit wel gewend (want, totaal afgestompt) en laten dit rustig toe. Maar een manegepaard is een speciaal type paard: ze weten hoe ze het meeste 'gezeik' aan hun hoofd moeten ontlopen en reageren gewoon anders dan een particulier paard."

Nou zijn de manegepaarden die ik ken niet totaal afgestompt, gelukkig, maar de niet-manegepaarden die ik heb gereden heb waren niet anders dan de manegepaarden. Ze reageerden helemaal niet anders. Ik vind manegepaarden geen 'speciaal type paard.' Voor sommige paarden is het manegewerk echt niet geschikt, maar behalve dat valt het allemaal wel mee met de enorme verschillen, en helpt het als je ze gewoon als paarden ziet en als paarden behandelt.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:44

Ja, maar dat heeft de paardenwereld als geheel ook erg - dat niet openstaan voor anderen. Dat lijkt een beetje de cultuur te zijn die er heerste. Ook een sfeer waarin gehoorzaamheid aan de mensen die hoger in 'rang' zijn heel belangrijk is (mond dicht en als je zelf Z rijdt mag je pas wat zeggen), en dan tegelijkertijd kan er heel veel kritiek zijn als je toevallig de verkeerde treft die zichzelf het Z in heeft gereden met niet zo vriendelijke methoden.
Dan zet je mensen wel heel erg klem. Ze mogen niet twijfelen, ze mogen niet leren, ze worden niet serieus genomen, maar moeten op een of andere magische manier wel de perfecte keuze maken.

(En de maneges worden in diezelfde houdgreep gehouden: als er misstanden zijn in de topsport, dan is de reactie vaak om niet de topsport te veranderen, maar de maneges aan te spreken. Wat verwachten we dan allemaal van maneges?)

Maar persoonlijk heb ik het idee dat een aantal dingen beginnen te veranderen, en dat de cultuur rondom lesgeven en methoden wel veranderen. En dat er op maneges ook meer ruimte is om eens kennis te maken met andere stijlen van omgang met paarden, en meer ruimte om te praten en minder nadruk op kop dicht en rijden. Gelukkig.
Zoals er ook meer aandacht komt voor paardenwelzijn en vooral hun sociale behoeften.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:19

Janine1990 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk om te vallen. Maar het gaat ook helemaal niet om het vallen op zich. Het gaat om het verwerken van tegenslagen en het daarmee omgaan. Daardoor kán je ook de positieve momenten zien.


Het zal ook komen omdat wij vaak angstige ruiters krijgen, of ruiters die gewoon echt niet mogen vallen als het ook maar enigzins vermeden kan worden. En dan zie je dat er ook veel te leren is door helemaal die confrontatie niet aan te gaan, en vrijwel alleen maar uit te gaan van de positieve dingen. En dan zie ik dus zowel bij de ruiters als bij de paarden dat je veel kunt bereiken met betrekkelijk weinig.

En ik heb vaak het idee dat de nadruk op een zekere hardheid binnen de paardensport veel van die kansen mist. En daar komt de neerbuigendheid richting manegeruiters wel echt om de hoek kijken: het gaat vaak niet alleen om de werkelijke rijtechnische handigheid of ervaring van manegeruiters, maar ook om een soort wens om te definieren wie de echte paardenmensen zijn, en wie niet.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:42

Janine1990 schreef:
Maar dat zeg je er niet bij, dat het gaat om paardrijden voor minder valide mensen of mensen met een beperking ;)


Het is ook niet zo heel belangrijk, omdat het meer de aanleiding is waardoor ik anders ben gaan kijken dan dat het echt het hoofdpunt is.

Citaat:
Ben het met je eens dat er neerbuigend wordt gedaan over manegeruiters. Maar de wens van het definiëren wie de echte paardenmensen zijn? Nee, die volg ik totaal niet. :n Wederom denk ik dat dit een invulling is van de manegeruiters zelf. Dat ze te veel op kijken naar andere mensen in het paardenwereldje. De wens is de vader van de gedachte zeg maar.


Oh, nee, want dit baseer ik niet op de manegeruiters maar meer op wat ik hier op Bokt lees (en ook wel heb opgevangen her en der) van eigenruiters. Die neiging om een soort van maatstaf te bepalen wat echte paardenmensen zijn speelt vaker, ook op andere onderwerpen die niet met maneges te maken hebben. Maar ik denk dat de neerbuigendheid richting maneges en -ruiters daar wel een deel van is.

Citaat:
En het volgende gaat er vast beroerder uit komen dan het is bedoeld, maar ik denk dat het een verkapt smoesje is om niet zelf in het diepe te springen. En niet persoonlijk bedoeld: "Lekker veilig in je comfort zone blijven, omdat daarbuiten aan alle kanten duidelijk is dat er hard gewerkt moet worden."
Gebeurt op zoveel verschillende vlakken, is echt niet alleen paardensport.


Dit is eigenlijk de hardheid die ik bedoel. Het idee dat je in het diepe moet springen, dat het goed is om uit je comfortzone te komen.

Dat is precies waardoor het paardrijden voor mensen met een beperking mij een andere blik heeft gegeven: het rijden binnen iemands comfort zone is hartstikke waardevol! Daar hoef je helemaal niet uit - maar het grappige is dat als je erbinnen blijft, mensen dus toch groeien en die comfortzone ook groeit. Terwijl je als je ze probeert daar geforceerd buiten te krijgen, vooral ongelukken krijgt.

Het idee dat je dingen moet bereiken, moet overwinnen... dat is heel veel aanwezig. En in die context van het overwinnen is het denk ik ook logisch dat bepaalde uitdagingen in het paardrijden meer waarde krijgen dan andere. Het is tastbaarder, zowel wat je overwint als wat je bereikt. Maar ik heb dus zelf ervaren dat het niet iets is wat hoeft. Ook als je helemaal niets probeert te bereiken kun je ineens toch veel bereiken.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:13

Tango1979 schreef:
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens Shadow. Ik blijf heel graag op safe rijden en merk heel erg dat ik daar niet door verbeter.


Kan. Maar de aanname dat dat algemeen is, die klopt volgens mij niet.


Janine1990 schreef:
Maar Shadow, dan is het toch niet de hardheid van de paardensport, maar die van het leven? ;)


Ook, maar het leven is, en paardrijden doen de meeste mensen vooral als hobby.

Citaat:
En het mooie ervan is, die zogenoemde hardheid komt voort uit mensen die een ander juist méér gunnen dan die veilige comfortzone. Omdat ze zelf al hebben ervaren dat er daarbuiten zoveel meer moois te halen valt ;)


(Ik vind die smileys nu wel een beetje aanmatigend worden.)

Maar het is dus niet zo. Misschien dat er voor jou buiten die comfort zone meer moois is, maar voor een boel mensen is wat er buiten die comfort zone ligt vooral 'niet rijden.' Ik heb daar veel ruiters op af zien knappen en ben ook zelf ooit bijna gestopt met paardrijden om die reden. En als ik dan veel ruiters zie worstelen om iets te bereiken, dan heb ik dus lang niet altijd het idee dat ze daar echt blijer van worden dan ik ben met het rijden.

Citaat:
Aan wie valt de hardheid nu toe te dichten? Aan de mensen die iemand aanmoedigen die comfortzone te verlaten of aan degene die zich vastklampt aan die comfortzone ;)


Opnieuw de smiley, maar wat een negatieve woordkeuze, 'vastklampen'? Dat is juist waarom ik ook de link leg met het paardrijden voor mensen met beperkingen - daar is het geen kwestie van vastklampen. Je ziet alleen veel sneller welk negatief effect het heeft als je te snel gaat, te veel forceert. Namelijk: ongelukken. En ik zie dus hoeveel groei er gebeurt zonder dat je daar echt op aanstuurt.

Citaat:
Druk leg je jezelf op of laat je jezelf opleggen.


Da's natuurlijk te simpel. Dan is er nooit een discussie te starten. Als er gepost wordt over hoe je als manegeruiter nooit 'echt' kunt leren paardrijden, dan wordt er wel degelijk druk uitgeoefend. Ik heb daar gelukkig weinig meer mee te maken, maar die druk is er. En hoewel je inderdaad invloed hebt in hoeverre je daardoor laat sturen, maakt dat niet alsof dat oordeel ineens weg is. Daar zitten twee kanten aan. Het is prima mogelijk om iets te zeggen over hoe de paardensport druk op elkaar zet om bepaalde dingen te bewijzen, zonder dat dat betekent dat je alles altijd ooit bij anderen legt.

Citaat:
Enneuh... we nemen Bokt toch niet als afspiegeling van de werkelijke, real-life paardenwereld? Diezelfde paardenwereld waarin zo vreselijk neerbuigend over Bokt en Bokkers wordt gedaan? ;)


Nee, en ja. Ik neem het niet als een afspiegeling, maar het is wel opmerkelijk dat je benoemt dat er in de 'real life' paardenwereld neerbuigend gedaan wordt over Bokt en Bokkers - want dat geeft wel ongeveer aan hoezeer dat neerbuigend doen over anderen deel van de paardensport is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers