recht zitten op paard??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:48

Hoi allemaal, ik loop nu al lange tijd tegen een probleem aan en vroeg me af of jullie mij hiermee zouden kunnen helpen:

Ik kan namelijk niet goed rechtzitten in het zadel en erger mij hier ook heel erg aan.

Ik zit met mijn schouders naar voor in het zadel waardoor mijn hele lichaam mee gaat. Ik probeer mijn schouders zoveel mogelijk recht te houden maar alsnog zit ik dan nog een beetje naar voren. Ook heb ik nogal het probleem dat als ik eindelijk goed zit in stap en ik bijvoorbeeld ga draven mijn zit weer compleet veranderd.

Hebben jullie hier misschien tips voor?

Ik krijg gewoon les dus opmerkingen zoals neem les hoeven niet :o

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:55

Nouja, als je les hebt, waarom bespreek je dit dan niet met de instructeur zodat hij/zij jou verder op weg kan helpen? Denk dat je daar meer aan hebt als aan ons advies :)

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:00

heb je dit ook als je met een ander zadel rijd? of alleen in je eigen zadel?
de ene is het andere zadel namelijk niet en betrap mijzelf er ook op dat ik in elk zadel weer anders zit.
zo heb ik een keer gereden met een zadel met best wel wat kniewrongen en kon daar gewoon niet lekker in zitten.

ik heb ook snel de neiging om naar voren te gaan zitten, ik moest van mijn instructeur naar achteren gaan zitten, voor mijn gevoel zat ik dan als een aardappelzak, maar het werkte echt.
dieper in het zadel gaan zitten, benen lang, handen rechtop en meer naar achteren leunen en dus je bekken kantelen.

nu heb je speciale hesjes om je houding te corrigeren, dat zou je als tijdelijk hulpmiddel kunnen gebruiken tot je het jezelf hebt aangeleerd hoe te gaan zitten.

https://www.dochorse.nl/equifit-shouldersback-lite.html

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:02

Iets van een foto zou helpen. Waarschijnlijk komt het probleem namelijk niet bij je schouders vandaan... en heeft het dus weinig zin om je schouders naar achteren te doen.

Als je op het zadel zit voel je dan beide zitbeenknobbels?
Voel je je veilig en ontspannen op het paard?

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:05

Er zijn van die balletjes die je onder je zitbeenknobbels kan plaatsen tijdens het rijden, misschien kunnen die wat helpen

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 20:09

SavannahNx, daar heb je natuurlijk gelijk in maar als ik alleen train betrap ik mezelf hier toch op en kan het dan dus niet aan een instructeur vragen. Ook was ik gewoon benieuwd of jullie hier ervaring of tips voor hebben omdat ik vind dat mijn houding nog niet echt verbeterd.

Keell94, ik rijd eigenlijk voornamelijk met mijn eigen zadels en weet dus niet of ik in iemand anders zijn zadel anders zit, dit ga ik binnenkort wel een keertje uitproberen! Dat gevoel van een aardappelzak heb ik inderdaad ook heel erg en ga daarom zonder dat ik het door heb weer naar voren zitten omdat dat voor mijn gevoel 'normaal' is. Dat hesje zou inderdaad ook een optie kunnen zijn.

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 20:11

Evelijn, ik zal even kijken of ik een foto heb. Ik snap dat je dat denkt en dat kan natuurlijk ook het geval zijn maar ik heb eigenlijk altijd al wel last gehad van mijn schouders en nek dus vandaar dat ik denk dat het probleem daar vandaan komt. Ik vertrouw mijn paard en heb ook niet het idee dat ik dus door bijvoorbeeld door angst wat naar voren zit.

Kaatje_S, ik ga daar ook nog even naar kijken!

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:16

Probeer eens niet je schouders recht of naar achteren te doen, maar probeer je borstbeen 'op te tillen'. Vind het lastig uit te leggen, maar vraag je instructie maar eens.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:19

Hoe heb je je eerste lessen paardrijden gehad, met of zonder zadel? Hier is de volgorde in het leren rijden eerst zonder zadel (start met voltipad en singel, kan ook met bbp ofzo natuurlijk als je dat niet hebt). Als je direct in het zadel start, sla je eigenlijk al enkele stappen over. Zoek desnoods een andere lesgever die via die werkwijze werkt als de jouwe dat niet doet. Veel succes!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:25

Ik heb toevallig gisteren voor het eerst sinds twee jaar les gehad en ze zei meteen: “doe je beugels eens uit”. Ik zat toen veel meer IN het zadel in plaats van OP het zadel. Ik heb van mezelf een holle rug als ik recht zit, dus is de bedoeling dat je je bekken kantelt. Dat is wat ik gisteren te horen kreeg.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:37

Ha ja, dat kan je ook nog doen, je beugels van het zadel halen als je geen bbp of voltipad hebt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:53

Mbt correct zitten zijn er verschillende 'scholen'.

In Deurne leerde je vroeger een verdunde Duitse versie.
De Duitsers zeggen: eerst je bekken correct in het zadel - dan je benen correct laten afhangen - dan pas gaan we het over het bovenlichaam hebben.

Centered riding begint bij je ... centrum, core, zwaartepunt. Iets voor je lagere rugwervels, iets lager dan je navel. Van daar uit "de blokken van je lichaam correct opstapelen" terwijl je rustig doorademt en zachte ogen hebt. Er zijn 2 mooie boeken over en je kunt er gericht les/clinics in nemen.

En de Alexander techniek: begin met de juiste onderlinge samenhang van bekken, je hele wervelkolom en hoofd.
Zowel te paard als te voet kun je hier les in krijgen: kleine aanwijzingen met vaak fiks resultaat.

En bij een paard praten we ook niet alleen over 'houding' - een goede houding moet gebaseerd zijn op goed spiergebruik.
Google/ you tube zijn handig: zoek eens op psoas sterk maken, psoas lang maken (2 verschillende dingen) transversus abdominis en 'core muscle strengthening'.

Succes!

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: recht zitten op paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 21:07

Dankjulliewel allemaal, ik ga dit meenemen in de lessen en in mijn trainingen.

Ilsey, ik heb mijn eerste lessen met zadel gehad.