Kan ik een eigen paard kopen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabellac

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-17
Woonplaats: Soesterberg

Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 16:21

Hey! Geen idee of dit de goede topic is, maar ik heb een vraagje.
Ik heb m'n ouders over kunnen halen voor een eigen pony, maar we willen toch ervaringen weten en de daadwerkelijke kosten.
Ik heb sinds kort een baantje in de plus (vakkenvullen) en ben echt net begonnen. Ik ga sparen en ik ga van paardrijden af zodat m'n ouders mee kunnen sparen.
Wij willen bij PaardZoektBaas een pony adopteren, omdat m'n moeder dat fijner vind ivm verantwoording. De adoptie kosten zijn van €600 tot €800.
Hij gaat bij een boer staan, waarvan de maandelijkse kosten €200,- gaan zijn. Daar zitten 2 hele grote stukken land bij, hooi, evt. biks, een stal en een bak met zand (niet heel groot) en springmateriaal. De boer kan de hoeven doen dus we hebben geen hoefsmid kosten. Ik wil hem natuurlijk inenten dus dat zal rond €50,- per jaar zijn? Jullie mogen verbeteren .
Ik zou trouwens ook een zak krachtvoer erbij willen kopen.
Én we willen het paard verzekeren! Waar ik de kosten ook niet van weet.
Er komen natuurlijk kosten bij van de spullen, en hoeveel zal dat zijn?
We hebben €1500,- voor DA of eventuele kosten.
Les wil ik misschien nemen en anders een keer in de 2 weken.
Geen idee of ik nog wat ben vergeten. Hopelijk kunnen jullie me meer vertellen!
Groetjesss

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:22

Qua kosten klinkt het wel oké, maar een boer die hoeven doet heb ik niet zo’n hele goede ervaring mee :=

Edit, vergeet ook de tandarts niet, en de zadelmaker en evt osteopaat/fysio

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:24

50 euro per jaar lijkt me ook wat krap gerekend. Zeker als je ook tegen rhino wilt enten. Spullen kan je zo duur maken als je wilt, uiteraard. Verzekering goed achter informeren! Wij wilden het ook doen, maar voor ons komt het gewoon goedkoper uit om elke maand wat op te sparen.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:25

Ik zou de leskosten even los hiervan berekenen, aangezien dat nu niet je basis is (en die kosten erg kunnen verschillen).

Hij doet de hoeven? Ik zou dat zelf niet durven met mijn paard. :o

Vind 200 pm ook best duur voor een gewoon boerenerf. Of staan er ook andere mensen?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:25


Isabellac

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-17
Woonplaats: Soesterberg

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 16:27

Geen idee hoe ik iemands reactie kan terugantwoorden, maar er staan meerdere paarden ja.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:28

Ik raad sowieso les aan met een eigen paard al is het 1x in de 2 week. Zodat hij mooi recht blijft en goed onder je blijft lopen. Dat scheelt je later misschien weer kosten.

En 1500 voor veearts kosten vind ik heel mager gerekend. Dat kan natuurlijk echt heel duur worden.
Hoeft natuurlijk niks te gebeuren maar hou wel rekening mee dat als er wat gebeurd het niet altijd met 1500 klaar is.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:29

Ik zou nog even wachten, want heb je ook een potje achter de hand mocht hij ziek worden oid? Een osteopaat e.d. zijn namelijk niet meeverzekerd en een boer hoeven laten doen klinkt ook niet echt goed. De hoeven van het paard zij het belangrijkste aan het lichaam als dat kapot is komt het nooit meer goed.!!

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:31

En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:33

hoikimmmy schreef:
Ik raad sowieso les aan met een eigen paard al is het 1x in de 2 week. Zodat hij mooi recht blijft en goed onder je blijft lopen. Dat scheelt je later misschien weer kosten.

En 1500 voor veearts kosten vind ik heel mager gerekend. Dat kan natuurlijk echt heel duur worden.
Hoeft natuurlijk niks te gebeuren maar hou wel rekening mee dat als er wat gebeurd het niet altijd met 1500 klaar is.


Dat sowieso, maar zou het niet bij al deze basis kosten rekenen. Vooral omdat ze nog geen instructeur/trice heeft waar ze de kosten van heeft. De een lest 12,50 voor een uur en de ander 20,-. In het begin zou ik sowieso wekelijks rijden zodat de basis van de basis er even in zit. Dan kan je daarna minder gaan lessen om gewoon alles op het rechte padje te houden. :P
Sowieso, als ze een paard adopteert van PZB is het sowieso wel belangrijk om te lessen, aangezien niet al die paarden zo lekker lopen en natuurlijk sommigen een verleden hebben gehad.

Tandartskosten? Zadelmaker die het tuig checkt? Allemaal 'medische/lichamelijke' kosten die je soms onverwacht moet betalen, en sommigen als vaste last. (als je het goed wil doen)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:33

Onali schreef:
En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.


Dit is inderdaad ook wel een goed advies! Staan er bij die boer trouwens wel andere paarden? Een paard alleen kan natuurlijk niet :o

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:34

Paarden bij paardzoektbaas hebben meestal al medische problemen/ gebreken dus dat zou ik al niet aanraden als eerste paard...

Ik zou bv aan je instructeur vragen om mee op zoek te gaan naar een geschikt paard. Verder mag je de opgenoemde kosten wat opschroeven...

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:35


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:35

CathyTBP schreef:
Onali schreef:
En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.


Dit is inderdaad ook wel een goed advies! Staan er bij die boer trouwens wel andere paarden? Een paard alleen kan natuurlijk niet :o


Die staan er ja.

Ben het er ook wel mee eens wbt PZB, maar dat is gewoon een mening. Ik zou het risico niet nemen. Op marktplaats kan je ook kijken voor een recreatiepaardje van +/-1000,-

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:35

Qua dierenartskosten en hoefsmid zou ik toch wat ruimer rekenen. Dan kan het alleen maar meevallen. Als het paard dan iets krijgt loopt niet je hele plan in de war. Kijk ook even verder voor meerdere adresjes. Verder weet je de kosten van voer etc moeilijk op voorhand. Misschien heeft je paard geen voer nodig, of juist wel. Ook hooikosten moeten ruim gerekend worden. Deze zijn erg afhankelijk van het maaien en het weer

Verder vindt ik het wel verstandig dat je een paard via een stichting zoekt, misschien niet per se die stichting. Als het dan niet klikt of lukt kan die altijd nog terug.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:38

Ach, ik kan het evengoed niet laten, veel te leuk als iemand een eigen paard kan krijgen :)

Mijn kostenraming:
200 voor stalling
5000 als potje voor de dierenarts
30 per jaar aan verzekering (als je paard niet wa verzekerd is via je eigen wa)
1500 voor álle spullen (een goed zadel kost al gauw 2e hands 500, aan halster, dekje, hoofdstel, bitjes, evt. zweep, touwen, poets spullen etc. ben je verbazingwekkend veel kwijt)
100 euro voor de tandarts is ook niet teveel
Wat de boer en de hoeven betreft: sommige boeren kunnen heel goed hoeven doen. Laat het echter wel even (in het begin) nakijken door de hoefsmid. Als je paard ijzers moet, moet je rond de 75-110 per keer rekenen.
Voer zal je rond de 20 euro per zak goed mee rond moeten komen

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:51

maximuss schreef:
Paarden bij paardzoektbaas hebben meestal al medische problemen/ gebreken dus dat zou ik al niet aanraden als eerste paard...

Ik zou bv aan je instructeur vragen om mee op zoek te gaan naar een geschikt paard. Verder mag je de opgenoemde kosten wat opschroeven...


Idd. Wanneer je een eerste paard gaat kopen, dan raad ik je deze plek ook af!
Je moet niet gelijk aan een paard beginnen met problemen.
Een eerste paard is al lastig genoeg.

Verder is het verstandig om wat meer budget voor de aanschaf te reserveren. Onderaan de markt heb je veel kans op problemen en daardoor ook meer kans op hoge kosten (of zelfs een onbruikbaar paard) door medische problemen of gedragsproblemen.
Neem echt iemand mee die er verstand van heeft.

Een dierenarts die een paard keurt, kan dit doen voor de sport en recreatie. Kies altijd voor sport, want dan zijn de eisen hoger. Maar het blijft een moment opname. Verwacht er niet teveel van.
Mocht de d.a aangeven dat het paard bijv een Franse stand heeft en jij weet niet wat voor risico dat kan geven, dan moet je hier zelf naar vragen en dat geldt voor alles. Een dierenarts constateert, meer doet hij niet!
Bij afwijkingen is het soms raadzaam om ook bepaalde röntgenologische foto's te laten maken, wanneer het paard verder heel erg geschikt lijkt.

Bij een handelsstal kopen zorgt voor iets meer rechten voor jullie, maar het niet goed, geld terug is meestal niet van toepassing. Een paard ruilen is dan meestal met een dikke bijbetaling.

Oh ja, met lessen, hou eerst rekening met veel kosten om les te kunnen nemen. Vaak loop je tegen problemen aan. Met zo'n dure hobby is het wel belangrijk dat je hobby leuk blijft en je lekker kunt rijden.

Succes!
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 20-05-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:53

Vergeet ook de kosten van een zadel niet en de halfjaarlijkse controle hiervan.
Een paard van 600 euro zal ook vanalles mankeren dus hou hier ook rekening mee.
Ik zou als je lengte en gewicht hierbij passen kijken voor een leuke gezonde e pony.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:54

Da potje is erg 'mager'. Ik dacht met mijn gekeurde 4 jarige die nog compleet groen was ook goedkoop uit te zijn. Maar na 2 scans zijn wij al €900 verder. En dat zijn scans. Dan is er nog niets gebeurd..... Verzekeren is dus ook een overweging, of langer doorsparen. Je bent zo door die 1500 heen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:56

Gewoon hoefsmid kosten erbij rekenen...als je dat al niet kan betalen zou ik er niet aan beginnen.
30 a 35 euro voor bekappen 1x per 8 weken moet toch kunnen lijkt mij. Heb je een handige stalhouder die dat netjes kan dan is dat mooi meegenomen.
Maar als je bv veel buitenrijd en de pony heeft wat extra's nodig zoals ijzers of hoefschoenen dan ontkom je zeker bij de eerste niet onder een hoefsmid vandaan.

En blijf idd weg bij die stichting , grote kans dat je daar gelijk al ellende koopt. Die paarden worden daar niet voor niets gedumpt. Ga rond kijken wat je wilt en wat dat kost. Zoek iemand met ervaring en ga paarden bekijken met die persoon.

Veearts kosten vind ik eigenlijk ieder voor zich. De een gaat tot 2000 euro en de ander trekt er rustig 15.000 voor uit.
Bedenk wat je van te voren wilt en hoever wil je gaan.
Startkapitaal van 1500 lijkt mij prima. Je kunt er altijd geld bij sparen.


En ja wat kosten spullen?
Zadels varieren van 800 2e hands tot 5000 euro nieuw.
Ben je iemand die elke maand een nieuw setje wilt of ben je tevreden met een 2e hands dekje van MP en een shirtje van de decathlon?
Paard met dek of zonder dek.
En dan denk ik dat je beter op dit soort dingen kunt besparen (uitgezonderd zadel...niet dat dat gelijk betekend dat je een zadel moet kopen van 5000euro) dan op het dagelijks onderhoud zoals DA , smid en voer.

De boer moet ook zijn voer inkopen...kun je het ook redden als de boer elk jaar een 10tje of 20 euro in stalling omhoog gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:21

Er is een spreekwoord dat zegt "een slecht paard eet net zoveel als een goed paard". Koop dus het beste paard voor jouw situatie, niet het goedkoopste. Paard van vierhonderd euro goedkoper is toch nog duurder als je zeshonderd dierenarts kosten hebt. Om van de ellende nog maar te zwijgenen.

Ik heb de mijne gekocht na een tip van mijn instructrice. Zij kent veel paarden en eigenaren en wist dat deze perfect bij mij zou passen. Ik heb er al een paar jaar een wereldpaard aan <3

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:28

Onali schreef:
En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.

Waarom niet?Volgens mij kunnen die paarden terug alsze niet bevallen? Die garantie heb je ergens anders meestal niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:31

anjali schreef:
Onali schreef:
En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.

Waarom niet?Volgens mij kunnen die paarden terug alsze niet bevallen? Die garantie heb je ergens anders meestal niet.



Natuurlijk kunnen ze terug, je krijgt ze maar in bruikleen dus het is niet eens jouw paard...

Sunsetlover

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-01-16
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:38

Ik zou voor de zekerheid nog alle kosten van de hoefsmid, osteopaat extra dierenartskosten enzovoort erbij rekenen. Want ik zou pas een paard kopen als je er echt het geld voor hebt, want anders sta je dadelijk voor onverwachte verrassingen zoals ziekte of een paard dat niet goed loopt. Want als je dan te weinig geld hebt om je paard te laten behandelen tegen bijv de ziekte. Dan zit je met een heel moeilijk dillemma. Want dan kun je je paard dus niet helpen. Het hoeft natuurlijk helemaal niet fout te gaan kwa gezondheid van je paard, maar ik zou het wel in je achterhoofd houden voor het geval dat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:39

Blijf vooral lessen totdat je een paard hebt, beknibbel nooit op lessen en leren paardrijden.
Beknibbel ook niet op bekappen of beslaan (je weet van te voren nooit zeker of je paard zonder ijzers kan of niet) en een boer die bekapt ligt er maar net aan of hij dat wel of niet netjes kan.

Verder mis ik in je berekening de kosten voor lessen als je je paard hebt, want ook dan moet je lessen.
En paard via die stichting zou ik niet doen, koop gewoon gezond goed paard en laat je paard keuren door een door jou uitgekozen dierenarts (kost ook geld uiteraard).
Je hebt ook een goed passend zadel nodig, dat is vaak best flink dure aanschaf en hoofdstel (dat is al stuk goedkoper). En voor de rest van de paardespulletjes is maar net hoeveel geld je er voor over hebt of aan kwijt kan.