Ouders overtuigen om paard te kopen...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 19:28

Hoi daar bokkers

Ik zou echt heel graag een eigen paard hebben. Ik heb nagedacht over de kosten etc. Mijn moeder heeft vroeger zelf ook paard gereden en zal het daarom beter begrijpen dan mijn vader. Ik heb met hun er nog niet echt over gepraat dus kan ik van voor af aan proberen hun te overtuigen. Hebben jullie hier tips voor? (Ps: ik ben van plan om het paard/pony dan in de manege te gaan stallen.)

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)


heidy_wilco

Berichten: 4474
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:40

Vooral realistisch zijn. Een paard is heel leuk, maar ook als hij op volpension staat is het nog veel werk en tijd dat je eraan kwijt bent. Dat zal nu nog niet zo meespelen voor jou, maar later misschien wel als je gaat studeren. Heb je daar al ideeën over? Nu klinkt het een beetje alsof ik je wil ontmoedigen, maar ik spreek op het moment uit ervaring.

Praat er gewoon normaal over met wat jou ideeën erbij zijn. Ga je het zelf betalen? Misschien wil jou moeder wel samen met jou een paard. Als er "nee" wordt gezegd of "we denken er over na", niet door gaan drammen, maar gewoon het antwoord accepteren.

Veel succes!

*pum**pum**pum**pum**pum*

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:48

Als je van ouders afhankelijk bent dan is nee gewoon nee. Je kunt het natuurlijk vragen.
Heb je al verzorgpony 's of rij je alleen op de manege?

Een paard is duur, ik ben in de goede maanden 300 euro in de maand kwijt, en in de duurdere maanden zo 500 euro. Dit moet je wel kunnen betalen.
En je kunt hem wel op de manege willen zetten, maar wil de manege dit ook. En je moet je afvragen of je toekomstige paard hier gelukkig wordt en zal blijven. Dit alleen kan al erg verschillen per paard.


Zoek lekker een verzorgpony, misschien is er nog een pensionpaard op de manege waar een eigenaar wel eens wat hulp kan gebruiken.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:58

Niet, als je ouders niet willen dan moet je niet aan hun kop blijven zeuren. Hard werken, sparen en als je zelf alles kunt bekostigen dan kun je zelf een paard kopen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:48

Waarom per see een eigen paard en niet eerst een verzorgpaard? Er is bij het beste geval nauwelijks verschil, behalve dat je zelf niet alle kosten hoeft te betalen. Heb zelf ook een hele tijd een verzorgtinker gehad (heb ik later overgenomen), en ik kon er altijd heen, rijden, knuffelen, poetsen whatever. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog naar de middelbare moet gaan; wacht dan nog ff tot en met de 3e klas, kijk daarna of je nog een realistische combinatie kunt plannen. Denk dat dat erg lastig gaat worden. het kan natuurlijk wel, als het erg dichtbij is, maar als de gewilde resultaten eronder lijden, dan zal ik het niet doen, of wachten tot na de middelbare. Tevens als je een verzorgpaard neemt die je dus als je "eigen paard" kunt behandelen, dan geeft dat ook een goed beeld hoe lang je er ubehaubt mee bezig bent. Schrijf dan gewoon op hoelang je bij je verzorgpaard bent, en hoe lang je thuis bent (wanneer je dus tijd voor hw hebt).
Hoop dat je dr iets mee kan!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:58

Je verteld dat je nagedacht hebt over de kosten, betekend dit dan dat je zelf (een deel) gaat betalen?

Vragen kan altijd, maar zeker niet gaan zeuren. Een paard is duur en neemt veel tijd in beslag.

Nog een ander puntje, lees je ook eens in de basis behoeften van een paard. Je zegt dat je hem op een manege wil stallen, maar lang niet alle maneges beiden weidegang en voldoende ruwvoer.

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:03

ik wilde dat ik 14 was altijd mijn eigen paard. maar je hebt zoveel meer als je een verzorgpaard kan krijgen. je zit bijvoorbeeld niet vast aan de eventuele extra kosten die er bij komen als eigenaar..

ik rijd nu 2 jaar mijn verzorgpaard en zou niet meer anders willen <3 daarnaast als ik wat ouder ben op mezelf woon en financieel stabiel ben komt er zeker wel een eigen paard. :o

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:12

annelies01 schreef:
ik wilde dat ik 14 was altijd mijn eigen paard. maar je hebt zoveel meer als je een verzorgpaard kan krijgen. je zit bijvoorbeeld niet vast aan de eventuele extra kosten die er bij komen als eigenaar..

ik rijd nu 2 jaar mijn verzorgpaard en zou niet meer anders willen <3 daarnaast als ik wat ouder ben op mezelf woon en financieel stabiel ben komt er zeker wel een eigen paard. :o


daarnaast als je zelf wat ouder hebt en je wilt bijvoorbeeld naar je vrienden of naar je werk, Paard gaat altijd voor want dat is dan jouw verantwoordelijkheid :j ik zou eerst vragen aan je ouders hoe ze erover denken. en zoals ik heb geleerd en blij ben dat het zo is gegaan.. nee is nee, helemaal met zulke financiële kosten :(:)

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:22

Ik zou je ouders overtuigen door eerst te tonen dat je het echt wel meent. Zoek een leasepaardje/halve stal/verzorgpaard waar je meerdere dagen per week mee bezig bent en bouw ook ineens je ervaring op.
Ik was helemaal klaar om een paard te kopen nadat ik uit de gevorderdenles op de manege niets meer kon leren. Daarna toch maar een paard geleased en nog zoveel meer geleerd! Nu weet ik veel beter wat ik precies zoek in een paard en hoeveel tijd het houden van een paard nu juist kost.
En verder gewoon een studentenjob zoeken en zo alvast beginnen sparen. Want zelfs als je het paard krijgt, zijn er nog 1000 dingen die je nodig hebt/wil die je ouders misschien niet willen betalen.


pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:23

Vraag het eens. Een nee heb je, een ja kan je krijgen. Ga niet zeuren als het antwoord nee is.
Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 16 was. Ik heb er nooit om gezeurd; er was mij altijd gezegd dat ik geen eigen paard zou krijgen. Uiteindelijk heeft mijn vader op zeker moment gezegd dat het wel mocht. Op voorwaarde dat mijn resultaten er niet onder zouden lijden en mijn paard altijd goed verzorgd zou zijn en worden. Ik heb ook van in het begin een deel van de kosten zelf moeten betalen. Intussen is dat paard door omstandigheden verkocht, maar na de verkoop heb ik een pony gekregen die nu 12 jaar later nog steeds mijn maatje is!

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:09

heyy!!
ik heb het zelf ook een heeeleee lange tijd geprobeerd maar uiteindelijk opgegeven.
Ik kan je wel wat tips geven!

waarom willen je ouders niet dat je een pony krijgt??

Mere, voor altijd in mijn hart

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:58

heyy

als eerst zou ik helemaal gaan uitzoeken wat het hebben van een paard nou eigenlijk inhoud en alle kosten die bij het hebben van een paard horen. als je dit allemaal op een rijtje zet en ook aan je ouders laat zien zou dat al veel inzicht geven. ga rustig met je ouders praten en laat ze er goed over nadenken, het hebben van een paard is niet niks!
ik zou ook in het gesprek met je ouders begrip tonen voor de tegenargumenten en echt heel goed nadenken of je het wel echt wilt.
als je je ouders laat zien dat je al tijd hebt gestoken in alles uitzoeken zal dit ook al aangeven dat je er wel wat voor over hebt. en als je al eens een verzorg pony hebt gehad helpt dit ook wel mee. ik zou ook proberen zelf mee te betalen als je dat lukt.

ik heb zelf 6 jaar op een manege gereden en verzorg nu 2 jaar 7 paarden en ga daar bijna elke dag naartoe. na 13 jaar vragen om een eigen paard hebben mijn ouders eindelijk besloten om een paard met mij te kopen omdat ze zagen dat ik er echt wat voor over had en het niet een 'paarden periode' was. ik ben nu ook gaan werken om extra geld te verdienen zodat mij ouders niet alles moeten betalen.

het kopen van een paard is ook een heel traject. ik ben nu al 4 maanden opzoek naar een geschikt paard en het kan best dat we er pas een hebben gevonden over een half jaar.

denk ook echt goed na of je dit echt wilt want het gaat je super veel tijd en geldt kosten! probeer het te accepteren als je ouders nee zeggen

ik hoop dat je iets aan dit veel te lange bericht hebt en alvast succes.

hallo

Anastasia24

Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:29

HeyHey!

Wacht gewoon af. Maak wel duidelijk, dat het écht je droom is! Echt, echt echt zeg maar. Dat kost soms wel jaren. Maar, niet zeurend. Uiteindelijk ( Als je bijv. oud genoeg bent ofzo. ) dan denken ze er echt wel over na.

Maar, nu het 2de ding. Wil je het zelf wel, echt echt écht heel graag? Bij mij viel het in het begin namelijk best tegen. Elke dag, moest ik naar stal, hele stal uitmesten, voeren, binnenzetten voor school, savonds laat binnen halen etc. Maar, als volpension mogelijk is, bedenk dan hoe je het gaat doen met school, en huiswerk. Ik heb bijv geen ''vriendinnen'' ja, een beste vriendin, en die snapt het als ik tóch nog naar Ana moet omdat ze iets heeft. Maargoed, ik snap opzich ook wel dat ''naaste'' vriendinnen dan minder tijd krijgen? Een paard kost nou eenmaal veel geld, tijd, en soms ook pijn. Dit werd mij ''vroeger'' ( 8 maanden geleden ) ook vaak genoeg gezegt. Hier dacht ik eigenlijk nooit echt over na. Van ''ja, duh! Natuurlijk ga ik dan elke dag! '' Maar toen het baggerslecht ging met Johny ( vorige paardje ) ben ik ook 3 weken niet geweest. ( Persoonlijke redenen. ) En je paard 3 weken laten staan? Nee, en vooral niet als het vaker gaat gebeuren, dus please. Denk na. :$

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:54

Weet je zeker dat je het echt maar dan ook echt wil? Nu is het heerlijk weer, maar wat als het nog warmer is, zo warm dat je echt niks wil doen en bijvoorbeeld alleen in de tuin wil zitten? Dan moet je toch naar stal om uit te mesten.. Hetzelfde als het vriest (ook bij -10), waait, hagelt, regent, kun je niet binnen blijven zitten bij de kachel. ook dan moet je elke dag heen.
Heb je dat er ook allemaal voor over?
Als je paard een blessure krijgt, en je mag bijvoorbeeld een jaar lang alleen een halfuur per dag wandelen. Ga je dan ook elke dag?

Als je het ECHT wil nog een paar tips:
-Wat zijn je doelen op korte en lange termijn?
-Wat is je budget?
-Leeftijd, geslacht, ras en hoogte
-Medische staat (als je paard wat krijgt en meerdere nachten op de kliniek moet staan, heb je dan het geld om dat te betalen?)
- wat wil je absoluut niet in je paard en wat juist wel? (bijvoorbeeld bomproof of eentje met veel pit)

succes!

F13+1

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:24

Ik zou zorgen dat je het geld hebt, met die manege heb gepraat etc. Dus zorgen dat je alles al voor mekaar is, en alleen je ouders nog in de weg staan of niet natuurlijk :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:28

Tja lastig onderwerp. Bij mij is het gelukt door jarenlang het volgende wensenlijstje te maken bij iedere mogelijke gelegenheid:

1) een paard
2) een klein paard
3) een pony
4) een kleine pony
5) een shetlander

Maar achteraf gezien besef ik pas wat een groot cadeau mijn pony was. Want TS het kost echt heel veel geld. Als je jong bent dan zie je dat niet zo, of althans ik niet. Nu ik alles zelf moet betalen is dat wel anders ;)

Mijn tip: blijf niet zeuren. Dat is voor jouw ouders alleen maar vervelend en helpt niet.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:21

Zelf heb ik ook een dochter, die geen paard wil rijden. Zelf heb ik 2 paarden van verschillende eigenaren die ik elk 3 keer per week mag rijden. Stel mijn dochter wil toch paard rijden, maakt het nog mooier door te zeggen mag jij er ook op rijden. Ik zou een eigen paard pas in overweging nemen als ik zie dat mijn dochter al ELKE DAG minimaal 1 jaar lang met paarden bezig is en tevens dat ik overtuigd ben dat de studie er niet onder door gaat. Ook zullen de kosten, ik mag ook rijden, 50/50 zijn iets wat in jou geval moeilijker is. Immers er is nog geen sprake van dat 1 van je ouders ook gaat rijden. De kosten van een eigen paard worden meestal onderschat echter ik zou minimaal € 500,- per maand ( stalling manege en overige kosten ) aanhouden. Immers vrijwel altijd zal de waarde van het paard dalen en ook een potje voor onvoorziene kosten. Ook zadel e.d. Moet je mee rekenen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:57

Ten eerste: ga je het zelf betalen of wordt het betaald?
Als je zelf moet betalen, houdt dan echt rekening met finke kosten! Ik ben nu in +-8 weken al meer dan 1000 euro kwijt en gaat nog meer kosten (blessure).

Verder is het niet allemaal rozegeur en manenschijn. Hoe warm of koud het ook is, je zilt er elke dag heen moeten (ook als ze op volpension staan vind ik dat niet meer dan normaal).

Overleg goed met je ouders, zorg dat je dingen hebt uitgezocht voor je de discussie aangaat. Ik mocht het vroeger nooit, baalde daar echt van maar geloof me: ik snap waarom het toen niet mocht.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:04

Een paard kopen is natuurlijk fantastisch! Maar denk wel om bijkomende kosten. Deze vallen vaak veel hoger uit dan in eerste instantie bedacht is. Maar je krijgt er natuurlijk ook weer veel plezier en geluk voor terug.

Als je toch je ouders gaat vragen, zorg dan dat je goed voorbereid bent en weet waar je het over hebt;p

Succes!!

Gezocht fokkers om enquête in te vullen voor afstudeerwerkstuk --> http://www.thesistools.com/web/?id=546805

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:32

Het enige voordeel van het hebben van een eigen paard (wat inderdaad veeeeel geld kost) is dat er geen geld overblijft voor drank en drugs :D

Maar even zonder gekheid, ik vind het hebben van een eigen paard het allermooiste wat er is. Maar realiseer je goed dat een eigen paard inderdaad wel een grote verantwoordelijkheid is en dus ook veel stress kan geven op momenten dat er bijvoorbeeld iets gebeurd (zoals onvoorziene dierenarts kosten).
Veel succes in ieder geval!

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:56

Ik zou eerst kijken voor een paard of pony die je mag verzorgen en eventueel mag rijden. Dan kan je leren wat er bij komt kijken, hoeveel tijd en energie het kost, kan je vragen hoeveel de eigenaar(en) kwijt zijn per maand en overige kosten, maar je leert ook veel meer van de paarden zelf natuurlijk. Bijkomend voordeel is: mocht het zo zijn dat je het kwa tijd, geld of iets anders niet red, zit je niet met een paard 'opgescheept'. Een paard (ver)kopen doe je niet even snel. En het zijn dieren, geen paar schoenen die je weggooit als het niet meer leuk of heel is.

Ik heb zelf meerdere pony's verzorgd, waaronder 2 jaar lang een fjorden merrie. Enorm veel van geleerd en dat zonder les. Als tussenstap van manege en eigen paard vind ik het ideaal. Sowieso in mijn geval, anders had ik nooit het paard gekocht die ik nu heb! En zou echt geen ander willen hebben. :D

En kwa verdere tips: vooral niet zeuren. Je kunt uiteraard normaal vragen waarom niet, maar als ze daar antwoord geven moet je het natuurlijk wel accepteren.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Ouders overtuigen om paard te kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:14

Eerst veel ervaring op gaan doen door een verzorgpaard te mogen gaan verzorgen.

Daar krijg je veel profijt van en kom je veel meer te weten wat het inhoudt om een eigen paard te hebben en wat daarbij allemaal hoort en komt kijken. Verder ben ik het eens met de meesten hier.

Aurero
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:27

Wat ik vooral aanraad is een verzorgpony zoeken! De kosten zullen minder zijn en je bent niet gebonden aan allerlei verantwoordingen.. Een eigen paard kopen zal ik doen als je financiële zekerheid hebt door een goed betaalde baan :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers