Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:38

Ouders hebben mijn eerste pony gekocht toen ik 8 was, ook het eerste paard toen ik 13 was en eerste pony overleden was. En datzelfde paard heb ik nu nog steeds. Hebben altijd het stalgeld betaald en doen dat nu nog steeds, gelukkig. Ik studeer nu en heb wel lang een studentenjob gehad (recent ontslag genomen waarbij ik steun kreeg van mijn ouders) waar ik al de rest van betaalde (materiaal, lessen, ontwormingen, vaccinaties etc) maar dingen als DA en hoefsmid zijn mijn ouders eigenlijk altijd zelf blijven betalen. Het gebeurt natuurlijk wel eens dat door omstandigheden ik dit betaal en ik ga het dan ook niet terugvragen ofzo. Het is al heel wat dat ze het 'normaal' vinden om dat allemaal maar te betalen dus als ik dan een keer moet betalen vind ik dat heel vanzelfsprekend. Moeder heeft wel zelf ook een paard, grootvader is ook erg betrokken (zijn paard is helaas vorige maand overleden) dus is wel een beetje een paardenfamilie waarin ze graag alle mogelijke kansen bieden mbt de paarden. Daar heb ik veel geluk mee. Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je ouders alles betalen en je zelf niks doet, of dat je zelf ook gewoon studeert en een baantje hebt. Mijn ouders hebben zeker het geld om mij te ondersteunen dus willen dan ook dat ik alles wat ik nu verdien door te werken opzij kan zetten en me niet al blauw betaal aan de paarden. Ik zorg ook elke dag met heel veel liefde voor het paard van mijn moeder zodat ze daar eigenlijk niet naar om hoeft te kijken (ze komt vaak maar 1 keer per week even hoi zeggen) dus ik doe ook zeker mijn best om mijn ouders hier in tegemoet te komen. Dat is wel erg vanzelfsprekend voor mij, gezien alles wat ze doen voor mij.

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:42

Nu geen paard meer, maar heb zelf mijn (verzorg)pony overgekocht toen ik 14 was, mijn vader betaalde stalling, en ik betaalde verder alles aan DA, hoefsmid, lessen, spullen, enz. Eigenlijk alles behalve de stallingskosten haha. Ze is helaas ingeslapen toen ik 17 was na een jaar van kreupelheid aan beide voorbenen. Ik heb in elk geval geleerd hard te werken in die tijd, want ze moest constant naar de dierenarts, foto's maken, chiropractor, speciale ijzers en dergelijke.

mariskakok
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:43

mijn tinkertje gekocht toen ik 16 was nu ben ik bijna 20 en altijd alles zelf betaald.
van aanschaf ,dierenarts etcetc.
voor me verjaardag krijg ik af en toe wat spullrn maar daar blijft het bij

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:45

Wij hebben 2 paarden. 1 daarvan is ook van mijn moeder, daar hoef ik niet aan mee te betalen. De ander is echter van mij, dus daarover heb ik met mijn ouders een bepaald bedrag afgesproken dat ik per maand betaal. Naarmate ik meer kan verdienen (15-jarige loon is niets) zal ik ook meer voor haar betalen.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:56

Het doet me best wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben :+ ben 18, hoef gelukkig geen stallingskosten te betalen maar moest vanaf mijn 16e rijspullen zelf betalen en nu ik 18 ben in principe alles..... Dure hobby. := Denk er regelmatig over om te stoppen (omdat ik maar 1x per week kan rijden logistiek gezien) en het zoveel kost (ik moet alles zelf betalen straks ook mijn rijbewijs enz) maarja...ik ben zo gehecht aan mijn pony en de sport.... :* Maar wedstrijden en lessen stapelt het wel allemaal op.... Startpas, contributie enzovoort.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:02

Ik betaalde mijn vorige paard al vanaf mijn 15e volledig zelf en nu mijn huidige paard ook. Ben nu bijna 21. Mijn ouders staan wel altijd klaar voor eventuele kliniekkosten etc (die ik helaas afgelopen 2 jaar genoeg heb gehad).

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:15

Ook ik betaal mijn paard “zelf”!

Ik heb vanaf moment 1 mee betaald. Mijn ouders hebben haar gekocht, dat wel. Ik betaalde de smid, en €100 stalling, op dat moment was ik (net) 17 en kon ik niet meer missen.

Nu 2 jaar later betaal ik de stalling, smid en vaak ook mn lessen zelf. Voor eventuele dierenarts kosten hebben we een potje en is ze verzekerd (dat betaald mijn moeder haha) Ik bén van plan te gaan starten en zou dat dan ook zelf moeten betalen.. dat is dan wel een beetje jammer.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:18

Ik heb tot nu toe zo goed als alles zelf betaald.
Maar na 10 jaar heb ik het ermee gehad. Veel te zwaar in combi met een full time master studie en geen auto. Heeft me dan ook al extra studiejaren gekost omdat ik teveel moest werken om het te blijven onderhouden.
Nu is de knop om. Heel fijn als het lukt, maar het moet wel leuk blijven. Ik ben 24 overigens.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:45

Bij mijn eerste pony hebben ze de helft bijgelegd voor mij. Verder was alles voor mij. Kreeg toen wel 50 euro p.m. Voor de stalling.

Nu ben ik 24 en betaal alles zelf, zowel aanschaf van het nieuwe paard als tandarts, hoefsmid en lessen. Regelmatig wordt ik wel gematst en betalen mijn ouders de les, of een nieuwe broek of iets anders.

Het is niet altijd even makkelijk als studente maar ik leer er nu wel erg goed omgaan met mijn geld. :o

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 13:15

Het verbaast mij eigenlijk hoeveel mensen het zelf betalen op jonge leeftijd. Ik denk dat het 'logisch' is dat je je paard zelf betaalt vanaf je fulltime werkt. Ik zou het bijvoorbeeld met mijn studies echt niet kunnen combineren om ook nog een weekend werkje te gaan doen, maar ik ga wel gaan babysitten, werk af en toe in een winkel of als model (waar je gelukkig een bak geld mee verdient), en werk in de grote vakantie een maand in een paardenwinkel. Zo raak ik eigenlijk aan de bijkomende kosten. Maar elk weekend zou ik helaas niet kunnen. Ik heb ook niemand in mijn omgeving die het zelf betaalt, op mijn stal waren de meisjes van mijn leeftijd ook nooit mee om de stal te komen uitmesten.

Ik heb ook wel een 'spaarpotje' met wat geld voor moest er echt iets ernstig gebeuren en mijn paard bijvoorbeeld naar de kliniek moet. Eigenlijk heb ik dit geld ook gespaard om binnen 4-5 aar nog een paard te kunnen kopen. Die zal wel 100% op mijn schouders vallen qua kosten.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:24

Ik had al een hele ruime buffer voordat ik een paard kocht, onder andere voor studie, huis, etc. Daarnaast studeer ik dus aan de universiteit, op dit moment bezig met afstuderen en hoop vanaf maart ongeveer een fulltime baan te hebben. Om alles te kunnen bekostigen heb ik twee bijbanen die ik vanuit huis kan doen, waardoor ik dus mijn eigen uren kan indelen. Dat is voor mij echt ideaal! Ik zit dus niet vast aan dagen/uren dat ik moet werken :j

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 13:27

Ghostattack schreef:
Ik had al een hele ruime buffer voordat ik een paard kocht, onder andere voor studie, huis, etc. Daarnaast studeer ik dus aan de universiteit, op dit moment bezig met afstuderen en hoop vanaf maart ongeveer een fulltime baan te hebben. Om alles te kunnen bekostigen heb ik twee bijbanen die ik vanuit huis kan doen, waardoor ik dus mijn eigen uren kan indelen. Dat is voor mij echt ideaal! Ik zit dus niet vast aan dagen/uren dat ik moet werken :j

Ja voor mij is het ook ideaal om af en toe 'opgeroepen' te worden ipv vaste dagen en uren. Ben vaak al zo moe. Trok het dit jaar zelfs niet meer om elke dag mijn paard zelf te gaan verzorgen, dus is hij sinds dit jaar ook op volpension. Ik start binnen een half jaartje ook aan de unief, ik hoop dan wel terug mijn eigen paard te kunnen verzorgen, want dat vond ik altijd heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:29

Ik betaal ook zo veel mogelijk zelf. Paarden staan aan huis, dus de gehele verzorging en alle extra klusjes als onderhoud doe ik zelf. Ik betaal alle spullen, lessen, dierenartskosten, etc. Mijn ouders betalen het hooi dat we van eigen land halen en springen spontaan wel eens bij wanneer er een flinke rekening komt, daar ben ik echt heel blij mee <3 Ik werk naast mijn voltijdstudie circa 20-30 uur per week om paarden te kunnen houden, het is soms aanpoten en keuzes maken, maar ik zou niet zonder ze willen.

Ik ben overigens 20, mijn pony kreeg ik toen ik 12 was, toen betaalde ik ook alles al zelf. Op mijn 13e kwam er een paard bij, daar hebben mijn ouders me geholpen met aanschaf en aankoop van het zadel, dat was in ruil voor helpen in huis/in het bedrijf van mijn ouders.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:50

Altijd de aanschaf van mijn paarden zelf betaald. Mijn moeder heeft eenmaal bijgeschoten na het inslapen van mijn pony bij aankoop van een nieuw paard.

Eerste jaar stal als verjaardag en kerstcadeau gehad op mijn 15e verjaardag.

Stallingskosten verder altijd zelf betaald net zoals materiaal en dierenarts kosten. Voorschieten was nooit een probleem.

Wie wat wilt moet er wat voor over hebben. :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:59

Ik betaal zelf alles zelf, alleen omdat ik een jaar geleden van stal ben gewisseld en we naar een duurdere stal gingen betaalt mijn moeder het verschil.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 14:05

Balou_k schreef:
Wie wat wilt moet er wat voor over hebben. :)


Zo is dat. Vind het wel erg lastig dat het toch vaak door vrienden van mij een 'onbegrepen' stuk is en af en toe wel met heel zure opmerkingen te maken krijg van leeftijdsgenoten.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:56

Ja, of wanneer ze niet snappen dat ik het geld uitgeef aan mijn pony i.p.v een vakantie of winkelen bijv. Je kan geld nou eenmaal maar een keer uitgeven...

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:05

Mijn ouders betalen zo goed als niks.
Ze hebben mijn eerste paard vorig jaar gekocht (toen was k 16, bijna 17). Daar heb ik toen alles zelf voor moeten betalen. Van borstel tot zadel tot stalgeld.
Die heb ik dit jaar verkocht & een ander paard terug gekocht (zelf betaald). Mijn vader betaald nu de zakken voer (2 zakken subli per maand), maar verder betaal ik alles zelf :).

Nu werk ik al wel sinds half 2015 fulltime (tussendoor studie afgerond). Heb niet een hele grote buffer, maar mn ouders springen wel bij als t echt nodig is :)

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:09

Ik kreeg tot mijn 18e een maandelijkse sponsoring van mijn ouders, ik moest dan wel elke maand een deel van mijn eigen geld gebruiken want anders kwam ik er niet.
Nu betalen mijn ouders de huur van de weide en ik betaal alles van de paarden zelf :) wat niet wil zeggen dat ze mij af en toe eens iets toe stoppen of eens om te zoveel keer het voer betalen ;)
Mijn grootouders geven soms ook wel iets omdat ze zelf ook heel graag paarden zien en ze weten dat het een dure bezigheid is! :D

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:48

Ik mocht beginnen met paardrijden toen ik 10 was. Samen met mn zusje. Onze ouders betaalde toen nog de lessen.
Toen ik 12 was moest ik zelf dingen betalen zoals een nieuwe cap of jodphurs en nam ik een krantenwijk om een pony te kunnen leasen.
Dit deed ik samen met mn zusje maar mijn ouders betaalde haar deel.

Toen ik 15-16 was kochten onze ouders een paard voor ons, van het geld dat in principe voor onze studie bedoelt was voor een deel...
Daarvoor betaalde mn zusje en ik alles.
Helaas kreeg dat paard na een jaar een blessure en heb ik hem naar een revalidatiestal verplaatst waar ik alles alleen betaalde.
Sindsdien betaal ik alles zelf, ik ben wedstrijden gaan rijden met iemand anders paard waarvoor ik van alles betaalde (hoefsmid, voer, vervoer, wedstrijdgeld) mij n moeder ging wel altijd mee maar ik regelde alles.

Nu ben ik 23 en heb ik een ander paard. Mijn moeder heeft de aanschafprijs voorgeschoten maar dit betaal ik haar terug. Verder ben ik nu natuurlijk gewoon volwassen en betaal ik alles zelf maar eigenlijk deed ik dat al heel lang.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:04

Mijn ouders betaalde de aanschaf en helft stalling. Verder ook helft dierenartsrekeningen. Al snel had mijn moeder zoveel lol aan ons paard dat ze er vaker is dan ik, ze betaald de tandarts, bekapper, osteopaat, inmiddels 80% van de stalling, voer, supplementen.. Ik betaal de rijspullen (zadel, hoofdstel etc) de gewone dierenarts, een deel van de stalling en eventueel mijn lessen. Ik ben 24, maar we zorgen dus ook echt samen voor het paard. :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:09

Hier betaalde mijn stiefvader het. Hij wilde mij niet meer op de manege hebben vanwege gigantische pesterijen. Toen hij plots overleed bleven we achter met een paard + stalling. Een poos heeft mijn moeder dit zelf kunnen betalen maar uiteindelijk was dit niet meer te doen en gezien ik langzaamaan een baan kreeg kon ik het zelf gaan betalen.
Ook toen er een tweede bij kwam. En ook nu ik er gewoon weer één heb.

Iedere cent betaal ik zelf. Maar ik werk dan nu ook al vijf jaar fulltime en daarvoor ook gewoon fulltime gewerkt met opleiding erbij.

Had geen andere keuze want naast het paard moet ik ook gewoon flink mijn steentje bijdragen hier thuis.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:21

Op mijn 14e een pony gekregen voor mij en mijn moeder. Tot mijn 16e betaalde mijn ouders alles voor de pony en ik nodige spullen, daarna is mijn moeder gestopt met rijden.
De pony mocht blijven maar is naar een goedkopere stalling gegaan waarvan mijn ouders tot mijn 18e enkel stalgeld hebben betaald. Ik zette in die tijd maandelijkse het bedrag van het stalgeld op een aparte rekening zodat ik op mijn een 18e een spaarpotje had en alles zelf ging betalen. Er zijn altijd duidelijke afspraken geweest over wat mijn ouders wel en niet wouden dragen aan dierenarts kosten en ik betaalde altijd mee of zette hetzelfde bedrag op de aparte rekening.
Meebetalen moest ook wand anders had er ook geen pony kunnen zijn.
Ik heb altijd 1 of 2 dagen per week naast mijn studie gewerkt voor de kosten. Ideaal was het niet maar dubbel en dwars waard!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:26

Tsja.. hier heel ander verhaal. Dochter heeft pony van ons gekregen toen ze bijna 6 was. En is nu bijna 13. Wij hebben altijd alles betaald. Nu heeft ze sinds een half jaartje een soort van bij-baantje en is uit zichzelf begonnen een deel van haar verdiensten af te staan voor haar pony. En dat wil ze ook blijven doen en hoopt als ze wat ouder is een beter bij-baantje te krijgen zodat ze meer kan betalen. Is uit een soort dankbaarheid uit zichzelf zo gegroeid en uit het feit dat ze gewoon graag mee wilt betalen aan HAAR pony. Want ze beseft dat het gewoon veel geld kost. De eerste keer dat ze de helft van haar zuur verdiende centen bij me af kwam geven was wel even brok-in-mijn-keel momentje. En ik mocht het absoluut niet afslaan...

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 12:15

BrittS schreef:
Mijn ouders betaalde de aanschaf en helft stalling. Verder ook helft dierenartsrekeningen. Al snel had mijn moeder zoveel lol aan ons paard dat ze er vaker is dan ik, ze betaald de tandarts, bekapper, osteopaat, inmiddels 80% van de stalling, voer, supplementen.. Ik betaal de rijspullen (zadel, hoofdstel etc) de gewone dierenarts, een deel van de stalling en eventueel mijn lessen. Ik ben 24, maar we zorgen dus ook echt samen voor het paard. :D

Ja haha heel gelijkaardig als bij mij. Mijn moeder had niks met paarden tot we er een hadden. Ze vond mijn verzorgpony ook wel altijd heel leuk, maar dat was een pony en geen groot springpaard }> Nu is ze er ook altijd heel graag bij, en eigenlijk weet ze ondertussen soms wel meer dan mij of de meeste mensen met paarden <3