Paard vrijheidsdresuur leren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Demi_2003
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-11-16

Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 18:15

Hallo allemaal! Ik wil mijn paard vrijheids dressuur trucjes leren. Flemen kan hij al een beetje. Ik wil nu het voetje/chambette of hoe je het ook wil noemen leren alleen hij tilt zijn voet gewoon echt niet op. Ben er al een tijdje mee bezig maar als ik met de zweep tegen zijn benen aan tik begint hij te rennen en als ik zijn voet optil en dan beloon doet hij ook niet. Iemand tips? Ook wil ik het steigeren aanleren maar weet gewoon echt niet hoe! Ik had al wel filmpjes op YouTube geken maar die werken allemaal niet. Iemand tips? Of hoe hebben jullie je paard steigeren geleerd? Weten jullie ook nog andere leuke trucjes die ik aan kan leren? Alvast bedankt.

vikawiek

Berichten: 1486
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:39

ik zou eerst beginnen met wat kleinere oefeningen zoals kusje geven en flemen. Veel oefenen, ze leren het niet zomaar in 1 dag

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 07:32

Ik zou je echt, echt niet aanraden om het steigeren aan te leren. Zeker als het je nog niet eens lukt om de jambette aan te leren. Steigeren moet namelijk echt goed en professioneel aangeleerd worden, als je het al gaat doen. Zelf zou ik het helemaal niet doen, er is namelijk een hele grote kans dat je je paard zo verpest en dat hij het tegen je gaat gebruiken.

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:11

Misschien zijn er mensen in de buurt die je kunnen helpen hiermee? Doe het in ieder geval rustig aan, voor sommige paarden duurt het lang voordat ze een trucje kunnen dus geef je pony de tijd. Wat kan helpen is vrijheidsdressuur doen met een clicker, dan wordt het duidelijker voor je pony wanneer hij het goed doet. Begin in ieder geval nog lang niet met oefeningen als steigeren, dit kan heel gevaarlijk zijn als je het niet goed aanleert!

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:05

Ik zou je indd niet aanraden te beginnen met het aanleren van het steigeren. Begin eerst met voedsel weigeren (uitleg etc. is allemaal op YouTube te vinden :) ), zo kun je ook meteen de clicker gebruiken, en zodra hij/zij dit snapt, zal het ook makkelijker voor je zijn om een trucje aan te leren. Wil het nog niet lukken, zou ik iemand erbij halen die er veel en/of meer verstand van heeft, en ze je daarbij kan helpen. Onthoud alleen wel, dat je de pony tijd geeft, omdat ze dit niet zo 1,2,3 snappen :D . Succes! :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:07

Misschien is het handig even te zoeken op bokt- hier zijn in een heleboel topics al hele goede tips gegeven :)

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:10

Trucjes die je na het voedsel weigeren zou kunnen aanleren zijn:
Flemen
Kusje geven
Jambette
En dan zou je daar weer verder in kunnen gaan dus vanuit de Jambette de spagaat aanleren bijvoorbeeld.

En dat over de zweep: het kan ook zijn dat je pony het een beetje spannend vindt en daarom wegrent, probeer hem eens met een zweep aan te raken over zijn hele lijf (wel voorzichtig natuurlijk) en kijken hoe hij/zij er dan op reageert.

P.s. : ook is het belangrijk dat je pony de basis van grondwerk al kent/kan, dus achteruit lopen, niet in je ruimte etc.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:21

Ik had dat zelfde, ik ben heel veel andere kleine ( ook niet bekende zoals likken, gapen, zweep pakken, schamen, flesje drinken ) trucjes gaan aanleren. Hij kon heel veel, toen ben ik verder gegaan met op het blok staan. Toen ging hij ineens uit zichzelf de jambette doen. Daaruit heb ik het aangeleerd.
Je kan ZOVEEL anders dan stijgeren aanleren dus doe dat niet! Als je een groot kunstje erna wilt aanleren zou ik gaan voor compliment of buigen of zoiets

Ik zou alleen stijgeren aanleren met een shet vanwege zijn grootte.
TIP: leer eerst liggen aan voor stijgeren, want dan wordt het paard onderdanig en bij stijgeren juist eerder de baas, dus het is belangrijk dat jij de baas blijft voor de veilgheid :o <3

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door sannexponys op 12-12-17 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard vrijheidsdresuur leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:30

Liggen is onderdanig? Tip: het is geen hond! Bij paarden werkt dat niet zo.

Tip voor TS: Les nemen en het steigeren nog even uitstellen, daar zijn jullie nog lang niet aan toe!

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:48

Captain schreef:
Liggen is onderdanig? Tip: het is geen hond! Bij paarden werkt dat niet zo.

Tip voor TS: Les nemen en het steigeren nog even uitstellen, daar zijn jullie nog lang niet aan toe!

Ja, ik weet niet echt hoe je dat zegt :D ik bedoel meer van dat een paard in het wild niet zomaar kan gaan liggen, ze liggen alleen als ze de kudde vertrouwen. Daarom zal een gemiddeld paard ( uitzondering zijn er ook ) niet zomaar gaan liggen OP COMMANDO als er een mens bij is die ze niet vertrouwen.
Dan zijn ze in een hele zwakke positie wat juist het tegenovergestelde is van het stijgeren.

Zo bedoel ik het :o