Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:17

merelxsuri schreef:
Goed, eerst maar eens zoeken naar dat slotje hehe

Dat kan alleen een mod :)


Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:52

merelxsuri schreef:
Dank jullie wel voor al deze antwoorden en tips! Ik denk na over alles wat jullie gezegd hebben en weet hierdoor denk ik genoeg. Als je eerder voor hetzelfde punt als ik stond en toch doorgezet hebt, vind ik het altijd leuk om je verhalen te horen! Maar omdat ik nu genoeg informatie heb, zet ik hier een slotje op. Nogmaals bedankt!


Ja! Ik! Ik was ook op zoek naar een ervaren Welsh a pony om mee te mennen omdat ik dat zelf nog niet kon.. Uiteindelijk ben ik met een bijna vierjarige pony thuis gekomen die het tuig kende en geen angst had van groot verkeer, maar daar was verder alles mee gezegd. Heb de mencursus voor het menbewijs gedaan met een ervaren paard en daarna goed materiaal aangeschaft om te mennen met mijn eigen pony. Inmiddels ben ik nu 1,5 jaar verder en heb een hele brave en fijn te rijden pony voor de wagen staan!
Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om eens een ritje te komen maken


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:12

Ik had het gewoon gedaan, bokt zeikt altijd om dit onderwerp, maar 9 vd 10 keer houden mensen er juist liefdes van hun leven aan over.
Ik was 16 toen ik een 2,5 jarige pony kocht cq kreeg, als bange manege ruiter. En dat is echt alleen maar prachtig en leerzaam geweest. Jonge mensen en jonge pony's gaan juist vaak goed mits ze juiste begeleiding krijgen.

Moet eerlijk zeggen dat ik daarna (dit was een rijpony) over ben gegaan op welshjes, 2x een Atje gehad (1tje van 8 maanden en 1tje van 2 jaar), en nu een Welsh C van 2,5 (ook te klein voor mij om te rijden met mijn 1.75). En ik betaal er ook gewoon volle stalling voor hoor haha. Mennen is veel leuker dan rijden, altijd zo jammer dat mensen alleen maar aan erop zitten denken bij een paard/pony. Het leven is zoveel meer dan dat.

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:30

sneeuwpop schreef:
Phoe, dat verandert de zaak. De kosten van een pony op stal waar je in princiepe nog niks mee kan...
Leren om te mennen kost al veel geld en tijd, dit moet je niet met een onervaren pony leren. Dat is echt vragen om ongelukken.
Ik ging er vanuit dat je thuis wou staan...dat de kosten en de tijd te overzien waren.
Je zult eerst moeten leren mennen voor je een pony gaat aanschaffen waar je mee wil mennen. Een pony in pension en dan nog zoveel geld nodig voor je opleiding én je bent 13 dus moet het geld van je ouders krijgen...


Oneens.. Met de juiste persoon om je te begeleiden is dit gewoon goed mogelijk.. Er moet wel een goede basiskennis over paarden, het gedrag en karakter van je paard aanwezig zijn, maar ik ben van ohz naar een groene pony gegaan, en we hebben samen alles geleerd.. (en zijn nog lerende :)) ) vanaf t optuigen tot het daadwerkelijk voor de wagen lopen..

Moet wel toegeven dat degene die ons beleerd heeft, wel heel veel tijd en geduld heeft moeten hebben.. :')

Edit: de pony die ik destijds kocht, was toen ook 2.5..

En nu is ze vijf, zijn we twee veulens verder en hebben we nog steeds veel lol voor de wagen..

Afbeelding


Afbeelding

<3 Sneakers <3

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:19

Dat het een x goed is gegaan, wil niet zeggen dat het bij een ander ook goed gaat.
En was hij toen ook 13 jaar??
Daarbij is het gewoon de moeilijkste weg met veel risico's.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:36

:D ik denk dat al onze argumenten niet tellen, volgens mij heb je toch al je hart verloren aan deze pony.
En dan werken realistische argumenten toch niet.
Het kan goed gaan, maar ook heel fout. Dat hangt af van jouw karakter, zijn karakter, jouw wil om veel te leren, jouw mogelijkheden om goede hulp te krijgen van ervaren paardenmensen en vooral of jouw toekomstige pony past in jouw droombeeld.
Kortom afhankelijk van heel veel dingen of dit een succes wordt.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anoniem

Re: Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:50

Het hangt ook af van je mogelijkheden. Mennen is een verdomd dure hobby. Degelijk en veilig tuig, een goede menwagen, eventueel een trailer, beslag (als je niet een heel netwerk van zandpaden in je buurt hebt), instructie etc. Ik denk het als 13jarige dan wel handig is om ouders te hebben die die investering sponsoren. Dat red je echt niet van je krantenwijk of oppasbaantje. :D

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:37

Heel simpel.. Het valt of staat met de begeleiding die dit stel krijgt..

<3 Sneakers <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:26

Ik denk juist dat je het wel moet doen. Je kan juist heel veel leren hiervan :) Iedereen is toch begonnen met vallen en opstaan? En kom je ergens niet uit, zoek hulp! Ik ken je niet dus kan verder niet inschatten of je er klaar voor bent :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:43

Ik zou het niet doen... Ik vind 13 te jong, dan ben je echt afhankelijk van hulp van anderen. En begeleiding klinkt wel mooi, maar kost natuurlijk wel geld, zeker omdat je aangeeft dat je ouders te weinig of geen ervaring hebben.
Ben je volwassen en verdien je zelf, dan kun je zoveel mogelijk beleiding/hulp aanschaffen als je zelf wilt. Maar je bent nu afhankelijk van je ouders, en als zij de geldkraan dichtdraaien zit je straks met een pony waar je niets mee kunt.

strooigoed

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:14

antje_vip schreef:
Ik denk juist dat je het wel moet doen. Je kan juist heel veel leren hiervan :) Iedereen is toch begonnen met vallen en opstaan? En kom je ergens niet uit, zoek hulp! Ik ken je niet dus kan verder niet inschatten of je er klaar voor bent :)


Deels ben ik het wel met je eens.
Iedereen leert met vallen en opstaan. Maar je moet wel een uitdaging hebben waarbij je weer op kunt staan.

En als de pony thuis had gestaan, had ik ook de andere kant gezien van het leren met de omgang met de jonge pony.
Verwacht dat ouders hierbij betrokken waren en dierengedrag begrepen.
Dat is dus niet het geval. Ts is ook nog zo jong dat ze ook met haar uitdaging veel financiele hulp van haar ouders nodig heeft. Te weinig hulp zal echt een probleem zijn.
Sommige uitdagingen moet je stap voor stap nemen en bij niet gelijk de hoogste en moeilijkste berg willen beklimmen zonder enige ervaring.

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 14:16

[quote="Eilatan" Mennen is veel leuker dan rijden, altijd zo jammer dat mensen alleen maar aan erop zitten denken bij een paard/pony. Het leven is zoveel meer dan dat.[/quote]

Dankjewel, klopt, of nou, dat er zo veel meer is!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:44

Ik zou het doen! Mits je goede begeleiding hebt. :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers