niet te doen!

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:41

Ik heb een lieve verzorgpony namelijk Safari.
er is eeeeeen probleempje
ik kan niet opstappen!
als ik naast haar zadel kom staan begint ze te draaien en probeert mij te trappen.
ik kan dan met geen enkele mogelijkheid opstappen want zodra ik mijn voet toch in de beugel krijg probeert ze mij te trappen en begint ze te bokken.
zodra ik erop zit is ze ook (altijd al geweest ) ongedurig.
daarmee bedoel ik dat ze elk moment kan wegschieten, bokt en gister heeft ze een andere verzorger gelanceerd, ook ik val er regelmatig af
het heeft verder niks met medische problemen/ haar zadel te maken.
iemand tips??


PS. Safari is een manege pony waar heeel weinig op word gereden en daarom mag ik haar bij verzorgen en twee tot vier keer in de week op haar rijden, zodat ze in conditie blijft, een schoon stalletje behoud en niet te dik word
Laatst bijgewerkt door Safjelove op 21-11-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mere, voor altijd in mijn hart


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:42

Hoe weet je dat het daar niks mee te maken heeft? Dit is ronduit gevaarlijk en ik geloof niet dat een paard dit uit joligheid doet.

Heeft ze een traumatisch verleden?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:44

AlwaysH schreef:
Hoe weet je dat het daar niks mee te maken heeft? Dit is ronduit gevaarlijk en ik geloof niet dat een paard dit uit joligheid doet.

Heeft ze een traumatisch verleden?


ze heeft meerder zadels gekregen en is ook meerdere keren onderzocht, haar buien wisselen.
ze is de ene keer zoals hier boven beschreven en de andere keer is ze als een lammetje.
zodra ik afstap is ze een super liefe betrouwbare pony, ik kan dan zelfs bij haar is stal zitten!

Mere, voor altijd in mijn hart

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:48

Dan heeft het waarschijnlijk wel met tuig te maken oid.
Hoe is haar gebit? En hoe oud is ze?
Wat voor hoofdstel en bit heb je er in zitten?

Ze kan wel meerder zadels hebben gehad maar als zij een blokkade oid in haar rug/wervels/lendenen heeft zitten doet dit pijn.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:49

Zou even een goede instructrice zoeken en zorgen dat er altijd iemand bij je is die de pony vast kan houden zodat hij in ieder geval niet meer kan trappen als je op probeert te stappen. Daarnaast als het mijn pony zou zijn had ik hem al lang een trap onder zn reet verkocht.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:51

Tuurlijk, je moet het niet goedkeuren, maar ts is de verzorgster en het is niet haar eigen pony.
Weet de eigenaar/esse niet waar dit gedrag vandaan komt? Ik neem aan dat die het wel weet?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:53

Hoi, hoe is ze bij haar eigenaar? Rijdt hij/zij ook op Safari? En wat vindt hij/zij hiervan? Het kan natuurlijk van alles zijn. Safari kan gewoon ondeugend of ongehoorzaam zijn of misschien toch wel ergens last van hebben.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:54

Hoe weet je of er niks medisch is...?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:54

AlwaysH schreef:
Dan heeft het waarschijnlijk wel met tuig te maken oid.
Hoe is haar gebit? En hoe oud is ze?
Wat voor hoofdstel en bit heb je er in zitten?

Ze kan wel meerder zadels hebben gehad maar als zij een blokkade oid in haar rug/wervels/lendenen heeft zitten doet dit pijn.



Safari is een manegepony die vanwege haar problemen niet door veel ruiters word gereden, omdat ze bang zijn. ga nu aub niet zeggen dat ze niet geschikt is als manege pony, hier ga ik niet over en ik kan er ook weinig aan doen.
ik weet dus ook niet hoe haar gebit is, ze eet verder wel goed en is zelfs een beetje dik.
verder heegt ze zo'n rubber bit en ze is 10 jaar

Mere, voor altijd in mijn hart

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:56

AlwaysH schreef:
Tuurlijk, je moet het niet goedkeuren, maar ts is de verzorgster en het is niet haar eigen pony.
Weet de eigenaar/esse niet waar dit gedrag vandaan komt? Ik neem aan dat die het wel weet?


Safari is een manege pony waar ik twee tot vier keer in de week oprijd. omdat ze niet zoveel word bereden vanwege haar koppig heid
meestal geef ik haar een tik op haar kont als ze mij probeert te trappen maar dat hindert haar niet om het nogmaals te proberen, erg lastig dus.
Laatst bijgewerkt door Safjelove op 21-11-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mere, voor altijd in mijn hart

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 11:57

maralyn schreef:
Hoe weet je of er niks medisch is...?

ze is meerder keren onderzocht

Mere, voor altijd in mijn hart

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:59

Nou op een manege verwacht ik meerdere gediplomeerde mensen met veel ervaring met paarden... dus vraag hulp... want dit zijn geen leuke geintjes... dit is gevaarlijk en als jij het beste voor Safari wil vraag je er hulp bij. Iemand die de pony even vasthoudt... etc.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:59

Komt de tandarts wel eens? Hoe staat ze op haar hoeven?

Manege, dan denk ik toch aan een slecht passend zadel en misschien niet goed gereden waardoor ze nu misschien last van haar lichaam heeft? En nee, ik ben geen dierenarts, maar als het een manegepony is kan je hooguit naar je instructrice oid en hopen dat ze kunnen helpen. :)

Onderzocht? Door wie dan? Een tandarts doet wat anders dan een zadelmaker bijvoorbeeld.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 12:02

AlwaysH schreef:
Komt de tandarts wel eens? Hoe staat ze op haar hoeven?

Manege, dan denk ik toch aan een slecht passend zadel en misschien niet goed gereden waardoor ze nu misschien last van haar lichaam heeft? En nee, ik ben geen dierenarts, maar als het een manegepony is kan je hooguit naar je instructrice oid en hopen dat ze kunnen helpen. :)

Onderzocht? Door wie dan? Een tandarts doet wat anders dan een zadelmaker bijvoorbeeld.





door een dierenarts, door een hoefsmid en de tandarts komt drie keer in het jaar

Mere, voor altijd in mijn hart

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 12:04

Evelijn schreef:
Nou op een manege verwacht ik meerdere gediplomeerde mensen met veel ervaring met paarden... dus vraag hulp... want dit zijn geen leuke geintjes... dit is gevaarlijk en als jij het beste voor Safari wil vraag je er hulp bij. Iemand die de pony even vasthoudt... etc.



Ik heb vandaag les, ik probeer meestal eerst zelf op te stappen en als mij dit niet lukt houd de instructrice Safari vast, verder krijg ik geen tips van haar, dit zal ik vandaag even vragen om te kijken hoe dat beter word

Mere, voor altijd in mijn hart

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:04

Mag ik dan vragen waarom jij niet wordt geholpen met opstappen en dergelijke.
Er zit duidelijk iets niet goed, of dit nu pijn is of misschien haar verleden.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 12:12

AlwaysH schreef:
Mag ik dan vragen waarom jij niet wordt geholpen met opstappen en dergelijke.
Er zit duidelijk iets niet goed, of dit nu pijn is of misschien haar verleden.



Dat is een goeie vraag, maar ik weet er jammer genoeg geen antwoord op

Mere, voor altijd in mijn hart

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:24

Is bitloos of zonder zadel geen idee? Dan kan je erachter komen of het aan het tuig ligt of dat hij een trauma heeft.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 12:46

yarkayunda schreef:
Is bitloos of zonder zadel geen idee? Dan kan je erachter komen of het aan het tuig ligt of dat hij een trauma heeft.


dat is wel een idee, maar met het risico dat ik misschien er af word gegooid, maar ik zal kijken of ik dat een keer kan proberen

Mere, voor altijd in mijn hart

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:26

Als de pony dit vaker doet... niet eerst zelf proberen. Meteen naar de instructrice en hulp vragen!

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:47

Als je eenmaal aan het rijden bent is ze braaf?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:15

Doet ze zo moeilijk met opstappen alleen bij jou, of ook bij andere ruiters?

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:31

Doet ze dit ook als je haar bijv longeerd. Het gbedrag wat jij opnoemt doet mij denken aan een reactie op pijn. Niet goed liggend zadel of pijn in de mond. Misschien spieren die klem zitten. Noem maar op. Hoe en door wie is ze na gekeken. Door een da fysio of noem maar op. Heb je wat meer info. Een paard doet dit niet zonder reden namelijk. Een paard doet sit om iets duidelijk te maken en dan is de taak aan jou of in dit geval de manege om uit te zoeken wat het is gezien een paard niet praten kan.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts


lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:49

Safjelove schreef:
yarkayunda schreef:
Is bitloos of zonder zadel geen idee? Dan kan je erachter komen of het aan het tuig ligt of dat hij een trauma heeft.


dat is wel een idee, maar met het risico dat ik misschien er af word gegooid, maar ik zal kijken of ik dat een keer kan proberen



Het risico dat je eraf wordt gegooit heb je natuurlijk altijd. Ik ben wel voor wat yarkayunda zegt. Het is gewoon een goeie manier om dingen uit te sluiten.
Verder zal ik serieus iemand er bij halen! En als ze zich dan als een lammetje gedraagt doet ze misschien gewoon vervelend.
Verder heb ik er geen verstand van natuurlijk, maar misschien heeft ze ook gewoon iemand nodig die niet bang is en zich niet laat gebruiken. Ik ken dit paard niet, maar is het misschien een idee om bij het begin te beginnen? Met grondwerk bedoel ik. Misschien heeft ze wel een trauma overgehouden aan verkeerd zadelmak gemaakt zijn ofzo.

Ik hoop dat je een oplossing vind!

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:51

Zou er mee stoppen. Levensgevaarlijk. Snap niet dat een manegehouder dit goedkeurt als het iedere keer zo'n strijd is om op te stappen en dat het paard ook nog gaat bokken/wegschieten. Wat doet zo'n pony nog op de manege?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers