Ervaringen met bijrijdpaarden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 21:43

Wat zijn jullie ervaringen met bijrijdpaarden?

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:53

Ik rijd al bijna 11 jaar een paard van een ander. Omdat ik de enige ben die iets met dit paard doet voelt ze als van mezelf. Heel fijn contact met de eigenaren, heb er zelfs mijn eigen paarden gestald. Heel veel geluk gehad met dit paard en de situatie.

Compri

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-14

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:09

Super leuk zolang je maar goed contact hebt met de eigenaar :)

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:10

Heb er inmiddels wel een aantal gehad. Voordeel is dat je er wel veel van leert want je mag meer dagen dan op een manege, kan ook meer dingen doen zoals longeren, grondwerk, buitenrijden en een band opbouwen. Nadeel is dat de eigenaar de beslissingen neemt dus als de eigenaar verhuist of het paard verkoopt, blijf je met lege handen achter. Het afscheid nemen van een bijrijdpaard terwijl je net iets aan het opbouwen was vind ik tot nu toe het lastigste.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:24

https://www.bitmagazine.nl/fun/bijrijdp ... len/75080/
Dit is wel een leuk en interessant artikel om te lezen :)

Mijn ervaring met bijrijpaard is vrijwel alleen paar positief. Heb meerdere bijrijpaarden gehad, ik ben bij 2 gestopt vanwege te groot worden voor de pony, en 1 omdat hij verkocht werd. Onder tussen rij ik 7 jaar lang als enige ruiter op een ijslander stal bij mij in de buurt. Heb het daar enorm naar mijn zin en mag steeds meer.

Eerst begon het met veel klusjes op stal en daarna lekker een stukje rijden. Inmiddels is het al een paar jaar zo dat ik de paarden echt vanaf 0 opleid en dit jaar begonnen ben met wedstrijd rijden en mag enorm veel met de paarden. Voor mij als student is het zo'n groot voordeel dat ik paarden van een ander rij, het kost mij geen geld zoals dierenarts, hoefsmid ect. Wel doe ik op eigen kosten de wedstrijden.

Bij mijn vorige bijrijpaarden was het vaak ook zo dat er andere mensen op reden en ik dus niet volledig het paard zelf kon trainen. En tja als er iemand anders al op had gereden, kon ik niet rijden. Ook onverwachte verkoop stond voor de deur. Er zijn enorm veel voordelen aan een bijrijpaard maar heb je ook nadelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:26

Ik heb altijd positieve ervaringen gehad met mijn bijrijdpaarden. Het contact met de eigenaren was altijd prima. Ik ben helaas recentelijk gestopt met mijn huidige bijrijdpaard ivm lichamelijke problemen.

Maar goed contact met de eigenaren is wel heel belangrijk...

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:01

Het leuke vind ik dat je een band met een paard op kan bouwen. Je kan zelf beslissen wat je doet en je mag ook veel meer. Alleen zoals inderdaad al gezegd is, afscheid nemen is het moeilijkst vind ik..

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Ervaringen met bijrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:17

Zeer positief, ben van eigen paard naar bijrijdpaarden gegaan en het bevalt super. Alleen de lusten en niet de lasten