Te zware bak

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:28

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem; nu de zomer er aan komt heb ik last van hele zware rijbak. Het lijkt net op een zandbak. Ik merk ook dat mijn paard er ook niet lekker in rijdt. Hij moet er echt door heen ploegen en hij is ook veel slomer. Wat natuurlijk door het zware zand komt. Bij mijn rij instructeur is hij veel vlotter en scherper op de hulpen. Jammer genoeg kan ik van haar bak maar 2 keer gebruik maken. Ik sproei de bak ook altijd al voordat ik ga rijden, maar de bak blijft erg zwaar ook als je de bak doorhaalt met de tractor. Wat is volgens jullie nu de oplossing? In het weiland rijden? Want een fijne ondergrond is wel erg belangrijk omdat ik ook nu op dit moment wedstrijden rijdt.
Alvast bedankt voor jullie tips.
:)

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re: Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:37

een keer de bak goed blank zetten

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:42

moniquebosch schreef:
een keer de bak goed blank zetten


Hoe dan? Als ik vragen mag. :o Goed sproeien?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:43

Elke dag sproeien en niet alleen voordat je gaat rijden.
Dan hou je het een beetje bij

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:43

Eerst vlak trekken en dan helemaal blank zetten en pas inrijden als je er niet meer in wegzakt

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:47

Rivjenn schreef:
Elke dag sproeien en niet alleen voordat je gaat rijden.
Dan hou je het een beetje bij


Oh ja zo ik snap het! Ik weet alleen niet of we dat kunnen volhouden. Mijn ouders werken beide erg veel en ik heb nu ook bijbaantje waardoor ik ook niet elke dag thuis ben. ;(

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:48

Of er iets doorheen wat de bodem steviger maakt, of idd sproeien wat best kostbaar is. Of idd op de wei gaan rijden. Deed ik zomers ook altijd. Mijn bak is zomers ook net zwaar strandzand, sproeien is dwijlen met de kraan open (6 kastanjes aan 1 kant, 5 eiken aan de andere kant :+ ) dus week ik altijd uit naar de wei. Ik ben er wel eens mee bezig geweest voor iets van snippers er doorheen, maar hout verrot op den duur, en tapijtsnippers zijn heel snel chemisch afval waardoor je de bodem als die eruit moet speciaal af moet laten voeren. Er zijn tapijtsnippers te krijgen die niet chemisch afval zijn, maar die zijn nou weer heel erg duur. Er zijn ook al mensen hier op bokt die katoensnippers erdoor hebben, maar ik weet niet hoe dat zich houdt in jaren. En voor een bak van 20x40 ben je met snippers in welke vorm dan ook best wel een centje kwijt. Reken maar op zeker een paar duizend euro.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:54

-
Laatst bijgewerkt door LunaZara op 02-06-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:57

LunaZara schreef:
Kan je op de wei ook prima rijden? Ik heb nog nooit eerder op de wei gereden. Het is ook niet belastend voor de pezen?



??
Waar denk je dat buitenwedstrijden op wordt gereden? Of waar mensen buiten op rijden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:08

Hier is de bak in de zomer ook vrij zwaar. En sproeien is gewoon bijna niet bij te houden.
Dus ik rij nu gewoon in het weiland. Stuk afgezet en gaan met die banaan. Als het straks gaat regenen en weer goed nat is kan je weer terug naar de bak. Pak wel een stuk wat gelijk ligt.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 23:14

Tigra_ schreef:
Hier is de bak in de zomer ook vrij zwaar. En sproeien is gewoon bijna niet bij te houden.
Dus ik rij nu gewoon in het weiland. Stuk afgezet en gaan met die banaan. Als het straks gaat regenen en weer goed nat is kan je weer terug naar de bak. Pak wel een stuk wat gelijk ligt.



Klopt haha! Bedankt voor de tip. :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:24

Grinnik wat dus al gezegd is, ja hoor zonder probleem. Een zware bak is juist belastender voor de pezen. Recht stukje kwa ondergrond uitzoeken en gewoon lekker gaan rijden ;)

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:16

Hier ook al jaren een hele zware bak. Heeft onder meer gezorgd voor peesblessures bij jonge paarden die nooit meer overgaan en meerdere keren overbelasting.
Dus pas alsjeblieft op! :))

Ik zou zeggen: buiten kan je ook veel oefenen, op brede bospaden, weiland, polder...
zelf rij ik ook max 2x in de week in de bak om het paard niet als te erg rondjes laten lopen voor zn gevoel ;)

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:23

Ik rij in de zomerdagen ook in het weiland, en kan aan mijn pony merken dat hij er dan ook veel meer plezier in heeft. Lekker voorwaarts etc. :j

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Te zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:25

Bedankt voor jullie reacties! :) Ik ga ook gewoon lekker op het land rijden. Dat is fijner dan in een veel te zware bak.