Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:23

Hallo!

Ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ik een nogal dringende vraag heb. Mijn 13 jarige vriendin heeft een half jaar geleden een paard gekocht en hem bij haar in de tuin gezet met 2 geiten (wat ik overigens zielig vind).., maarja. Dat paard was 5 jaar en ze wilde hem zo groot mogelijk, dus het werd een merrie, Welsh Cob, 1.55 groot. Al met al, de grootste miskoop van de eeuw. Het was een enorm lief beest maar je kon er helemaal niets mee en m'n vriendin is ook nog eens hartstikke onzeker en met dit paard was het gewoon zielig voor die pony. Ze heeft er in een half jaar nooit op gereden en longeren was nog een grotere ramp. Ik vond het zo zielig want dat paard was natuurlijk helemaal niet opgevoed. Het was gewoon zielig voor die pony. Ze denkt ook wel een beetje dat ze er heel veel vanaf weet maar dat valt nogal tegen.. Bij dit paard hebben ze ook spullen gekregen zoals een zadel en deken enzo maar dit paste allemaal voor geen meter..

Maar goed, dit paard was niets dus na een half jaar (ook nooit naar de hoefsmid ofzo geweest, laat staan een wormkuur) weer terug gebracht naar de HANDELAAR, (ja ze heeft een paard gekocht van een handelaar). Hij wilde een 2e kans en heeft nu dus een nieuw paard mee gegeven. Hartstikke leuk beest maar ze heeft hem pas 2 dagen en het gaat nu al mis. Hij begint raar te doen enzo en hij kan er niet tegen als je bij de benen zit ofzo volgens haar (terwijl het mij wel lukt...?), ze hebben bij het kijken naar het paard dus niet eens aan de benen gezeten, dus ook niet de hoeven bekeken of de benen gevoeld, ook niet gepoetst op de benen en de hoeven niet uitgekrabd. Maar het gaat dus nu al een beetje fout en ik wil haar zo graag helpen maar het dringt gewoon niet tot haar door dat het zo echt niet moet.

Die pony heeft ook een tijdje in de trailer gestaan en z'n hele staart wortel is open geschuurd... het is echt heel ernstig en er zaten allemaal vliegen in enzo. Dus ik zei dat ze echt naar de dierenarts moet want dit is echt niet goed. Nou haar vader gaat er morgen heen dus dat is goed. Maar die vliegen zitten er nogsteeds in maar ze mag van dr vader geen vliegenspray kopen...? Het is allemaal zo vaag en daar komt ook nog eens bij dat dit paard nu op een hoefijzer loopt want die ander is er al een paar dagen af, en nu zei ze tegen me:"Ja ik wacht tot m'n vader de hoefsmid belt want hij moet het doen want hij is m'n vader." Ligt het aan mij of is dat echt heel raar?

Ze is met alles zo kalm ook met zo'n wond (het is echt ernstig die wond ik overdrijf niet) dan is het zo van 'ja ik ben morgen wel'. Zo kan het echt niet langer doorgaan.. ze rijd nu op een weiland en soms in de bak op de manege en ik adviseerde kaar om kalkoenen te gebruiken op het gras. Maar ze had geen idee waar ik het over had. Dit soort momenten heb ik heel vaak van 'dit zou je toch moeten weten als je een eigen paard heb??' :\

Ik kan zo nog wel uren doorpraten maar daar schiet ik ook niet zoveel mee op. Maar ik weet dus echt niet wat ik hiermee moet doen want het is nogal iets.. ik heb haar al zo vaak gezegd dat ze echt verantwoordelijker mort worden enzo maar het dringt niet tot haar door.. Het spijt me als ik arrogant over kom ofzo maar dit is gewoon hoe het zit en ik dacht ik vertel het jullie maar gewoon want dit is de beste manier om een oplossing te vinden denk ik..

Hebben jullie misschien tips want zo kan het echt niet langer door.. :(


PS. Sorry dat alles zo door elkaar zit maar het is lastig om het zo allemaal op een rijtje te krijgen...

Ik wist terouwens ook niet waar ik dit topic moest plaatsen :)

<3 Happy at the stables <3


Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:38

Goof schreef:
Nou ja. Zo lang jij wil adviseren om vliegenspray op/in een wond te spuiten zodat de vliegen wegblijven denk ik persoonlijk dat je ook niet zo heel veel van paarden weet.


Nee doe normaal! Niet in de wond!

We hebben de wond goed bedekt en er omheen gespoten met wat vliegenspray zodat de vliegen weg zouden blijven van de wond. Maarja, die hebben we ff geleend van iemand, je kan die niet elke dag lenen natuurlijk

We hebben het absoluut niet in de wond gespoten. Sorry als het zo overkwam

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:40

maximuss schreef:
144 bellen?


Zo erg is het nou ook weer niet en het is wel gewoon een goede vriendin van me. De pony wordt niet verwaarloosd maar ze zouden er wel beter voor moeten zorgen maar de pony is echt niet in levensgevaar ;)

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:42

Melewel94 schreef:
Misschien een 'ervaren' persoon langs laten komen zoals een goede lesgeefster, vaak gaan mensen 'kritiek' wel serieus nemen van zulke personen. Bij bekende mensen, zoals jij in dit geval, kunnen ze zoiets hebben van 'ja zal best wel, komt goed'

Misschien kan je een les inplannen in samenspraak met haar natuurlijk en dat je dan misschien met die lesgever vantevoren kan afspreken van let hier of daar eens op?

Anders weet ik het ook niet zo direct...


Dit is een super goed idee maar dit is ook al eerder gebeurd bij dr andere pony (de oude) en toen was die pony de dagen erna vreselijk bang omdat ze haar best hard heeft aangepakt (wat wel nodig is omdat dat paard totaal niet was opgevoed) dus Mn vriendin was zo van 'je moet hem met liefde opvoeden'. Dit is wel waar maar ze vat het een beetje verkeerd op..

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:46

Rocamor schreef:
Ze hebben het beest net twee dagen. En ja. Een meiske van 13 zal eea aan haar ouders moeten overlaten


Wat bedoel je precies?

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:48

vevina schreef:
Heb je al met de ouders gepraat? Misschien kun je hun uitleggen dat privéles erg handig is, niet alleen met rijden maar ook voor in de omgang.


Ja Ehm, ze heeft dit gedrag juist best wel van haar ouders gekopieerd. Ik ben bang dat als ik dat voorstel dat ik dan niet meer welkom ben. Het is wel een heel goed idee. We zitten met z'n 4en in een vriendinnen groep en ik zou zal het wel aan een van de andere voorstellen.

Ze zijn het wel heel erg met me eens dat dit zo niet echt de beste manier is dus ik zal het met hun overleggen

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:59

maximuss schreef:
Dierenwelzijn gaat voor op vriendinnen en ik vind dit wel op het randje van verwaarlozing...


De pony staat wel gewoon op een mooie stal en hij krijgt goed te eten, staat op een groot weiland. Het is waarschijnlijk heel moeilijk om er een beeld bij te krijgen maar misschien lijkt het iets erger dan het is..

Sorry als het zo overkomt maar zo erg is het nou ook weer niet. Mijn vriendin zorgt gewoon goed voor de pony maar haar verantwoordelijkheid is echt heel laag

<3 Happy at the stables <3


Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:00

darkadia schreef:
En als ze ook soms op de manege rijdt, is er daar niemand die haar aan kan spreken?


Ja dat gebeurt soms ook wel maar ze ziet het een beetje als een overdreven zaak

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:08

tamary schreef:
Die 1e pony zal bij de handelaar beter af zijn, daar wordt ze in elk geval correct verzorgd.

Nieuwe pony, staartwond + vliegen = infectie en dat is zo dicht bij het ruggemerg zeer riskant (staart deels of geheel er af moeten bv). 2x daags opnieuw in de groene leem zetten is zo nog je beste keuze, trekt troep er uit en de vliegen kunnen er niet bij (vliegenspray werkt niet zo lang).

De situatie is inderdaad geheel ongeschikt voor een pony (of de geiten trouwens), maar of/hoeveel 144 hier mee kan is twijfelachtig.


Precies! Maar dat snapt ze super goed maar ik denk dat ze haar vader niet wil 'lastig vallen' met de geldbedragen voor de dierenarts

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:11

maximuss schreef:
Nu geef je er ineens wel een hele draai aan...
Waarover klaag je dan? Gebrek aan kalkoenen, die heeft ze echt niet nodig (zelfs ijzers zijn overbodig). Vliegenspray in een wonde, dat klopt ook niet. En ja, ik vind het logisch dat een kind niet zelf de hoefsmid belt.

Wat is dan eigenlijk het probleem,TS?


Ten eerste, ik heb nooit gezegd dat ze kalkoenen nodig heeft, ik zei dat het handig was omdat ze altijd op gras moet rijden en haar pony nog wel eens rare bochten wil maken etc. Ten tweede, we hebben ABSOLUUT niet vliegenspray gespoten in een wond. En ten derde, ze is al 13. Ze is geen kind meer de de hoefsmid is de eigenaar van de stal en die kent ze gewoon en hij kent haar ook

Het hele probleem is dat ze echt geen verantwoordelijkheids gevoel heeft en dat dat niet zo door moet gaan..

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:22

Memories schreef:
Eigenlijk is zo'n beetje alles wel gezegd maar... ik vind het echt niet aan jou om je vriendin (die maar net iets jonger is dan jij) verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen := daar heeft ze ook gewoon ouders en andere volwassen personen, stalgenoten etc voor. Hartstikke lief dat je haar adviezen geeft, vooral doen, maar verder heb jij er nou eenmaal weinig over te zeggen.
Als ik heeeeeel eerlijk ben proef ik uit het verhaal vooral een stukje afgunst en niet zozeer oprechte zorg :o


Sorry dat het zo overkomt zo bedoel ik het niet maar ik maak me wel zorgen, het meest om die wond want ik vind het gewoon echt best wel zielig voor dat beesie. Maar als het dus allemaal niet zo erg is dan moet ik me er maar bij neerleggen denk ik.

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:23

finnens schreef:
Jammer maar helaas, het is geen ideale situatie, maar ik ben bang dat je er weinig aan kan doen. Je kunt haar helpen en tips geven, maar verder vind ik/is dit niet jouw verantwoordelijkheid. Tenzij het welzijn van het paard mega slecht is, dan kun je 114 bellen. Dat is alleen nog niet het geval, wat ik uit je verhaal opmaak.


Bedankt <3

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:29

BlackShadowZ schreef:
Ook absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ouders niet zitten te wachten op een 15jarige die zich zo komt...bemoeien, met de nieuwe pony van hun dochter.

Begrijp me niet verkeerd TS, tips en hulp zijn altijd welkom en dat moet je zeker blijven doen. Maar accepteer ook dat zij misschien dingen anders doen. Zolang het geen verwaarlozing of mishandeling van de pony is...

En tja in 6 maanden geen hoefsmid gezien is geen ideaalplaatje, maar rampzalig... ik ken veel mensen die het standaard zo weinig doen. Hangt er maar net vanaf hoe je je paard houdt, zelfde geldt voor de wormenkuur. Nogmaals ben er zelf geen voorstander van, maar 'zielug' is anders.


Ik ben niet de enige die zich ermee komt bemoeien om eerlijk te zijn. Onze instructrice heeft er ook al een aantal keer wat over gezegd.

Ik weet dat het opzich wel kan een half jaar niet naar de hoefsmid maar aangezien dat paard totaal geen beweging kreeg en pas 5 jaar was, dat vind ok een beetje zielig


Maar wel bedankt voor de reactie :)

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:32

ual_95 schreef:
Ik vind het juist de taak van jou als beste vriendin haar te wijzen op haar verantwoordelijkheidsplicht. Ik denk dat als jij daar eens serieus met haar voor gaat zitten, dat ze best naar je luistert.

Wij kunnen de situatie verder niet van achter een beeldscherm beoordelen. Bovendien zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar doen en laten en is het dus niet meer dan logisch dat zij de hoefsmid en veearts bellen.


Ja zo dacht ik er dus ook over maar de anderen blijkbaar niet

Maar dat over de hoefsmid ben ik het niet helemaal eens. Ik snap het wel dat ze niet perse belt maar ze kan het makkelijk doen omdat we die man gewoon heel goed kennen maar het hoeft natuurlijk niet weetje. Maar jk dacht: misschien wat gied voor dr zelfvertrouwen en voor haar verantwoordelijkheidsgevoel snap je? Veearts is een ander verhaal omdat we die mensen helemaal niet goed kennen

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:39

Het is nu wel een heel druk topic geworden en ik ben blij met alle antwoorden al waren sommige wel een beetje van dat ik dacht 'huu dat bedoel ik niet' maar dat zal wel aan mij liggen omdat het allemaal zo ingewikkeld enzo is. Ik ga wel verder met tips geven en ik ga met haar praten over haar onzekerheid omdat Ine dat voor haar wel een groot punt lijkt en ik wil gewoon het beste voor haar. (En natuurlijk voor het paard maar dat komt dan vanzelf) :)

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:44

speurneusc schreef:
hoefsmid is eigenaar van de stal? en er is een instructrice... terwijl eerste verhaal ging over paard bij haar in de tuin gezet... allemaal heel errug warrig


De hoefsmid en de instructrice zijn samen een stel en ze zijn bevriend met de ouders van Mn vriendin. Het paard staat aan huis maar ze gaat naar de manege (50 m verder) om te rijden in de bak

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:44

maximuss schreef:
Zo ingewikkeld lijkt het me nochtans niet... ;-)


Oh sorry

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:51

BlackShadowZ schreef:
Ik heb een beetje het idee dat je het topic nu wilt afkappen omdat je niet de reacties kreeg die je hoopte... en je geeft geen verdere toelichting op het feit dat mensen aangeven dat er steeds meer dingen niet kloopen aan het verhaal.

Niet aanvallend hoor ts! Maar als wij geen duidelijk beeld hebben kunnen we je ook slecht adviseren.


Nee zobedoel ik het niet
Ik weet nu wat ik wil gaan doen en ik probeer op iedereen te antwoorden maar soms wil een reactie niet plaatsen (?). En ik snap dat het lastig is zo maar het is voor mij ook lastig om een duidelijk beeld te creeeren omdat het echt moeilijk is om uit te leggen.. :/

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:56

Ik schrik best wel van jullie reacties als ik heel eerlijk mag zijn. Ik maak me gewoon zorgen om mijn vriendin en heb geen kwade bedoelingen. Ik probeer gewoon haar te helpen en als iedereen dan ineens allemaal rare conclusies hieruit gaat trekken maakt me verdrietig.

Als het altijd zo is hier op bokt dan is dit niks voor mij

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:02

maximuss schreef:
Praat er eens over met jullie instructrice en vraag of zij er wat van wil zeggen.


Ik heb even goed nagedacht maar ditbleek me wel een goed idee maar aangezien haar zelfverzekerdheid daarmee waarschijnlijk helemaal kapot gaat kan ik dit beter niet doen. Ik denk dat we er wel uitkomen en dat het wel goed komt, <3

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:10

Lieshorses schreef:
Sommige hier komen best lomp uit de hoek ben ik met je eens, maar bokt kan goed hard zijn ja, helaas.. :)
Misschien kun je je OP iets verhelderen omdat sommige mensen het niet helemaal snappen, verder snap ik dat je je vriendin wilt helpen, maar lees mijn eerdere post eens. Want ik vroeg me dat af :)





Pleunvdb schreef:
Ik schrik best wel van jullie reacties als ik heel eerlijk mag zijn. Ik maak me gewoon zorgen om mijn vriendin en heb geen kwade bedoelingen. Ik probeer gewoon haar te helpen en als iedereen dan ineens allemaal rare conclusies hieruit gaat trekken maakt me verdrietig.

Als het altijd zo is hier op bokt dan is dit niks voor mij



Nee het is zeker niet zo dat ze een klein budget hebben. Ze wonen in een enorm huis in de polder en ze heeft een superluxe stal aan huis. Ik snap ook niet waarom ze niet eens simpel vliegenspray mag kopen terwijl ze dat wel echt nodig heeft voor om die wond heen.. maarja ik heb het al supervaak tegen haar gezegd maar ze staat erop dat het niet mag dus jk weet dan ook verder niet wat ik daarmee moet..

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:12

ElineR schreef:
Het verschilt inderdaad per persoon maar ik heb mijn paard sinds mijn 13e en heb altijd zelf de hoefsmid, wormenkuren, entingen en tandarts geregeld. Oke, in het begin ging het niet helemaal goed. Pony was het slachtoffer van mijn belfobie maar doordat mensen mij vertelden 'en nu ga je bellen' kwam het wel goed.
Tuurlijk moet je op die leeftijd nog een verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen maar als niemand het je vertelt gaat het ook niet gebeuren. Leeftijd en gebrek aan verantwoordelijkheid is geen excuus voor alles, zeker niet als het om een levend wezen gaat. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ze moet afsnauwen maar ga gewoon in gesprek. Als ze het niet van jou willen aannemen, dan moet ze dat maar van iemand anders doen. Instructrice is een prima oplossing indd.

Waarom zou haar zelfvertrouwen er dan aangaan? Als iemand wil helpen is dat toch alleen maar goed.
Advies geven is toch iets anders dan kritiek geven :).

Het verhaal is inderdaad wat onhandig neergeschreven maar zo moeilijk is het nou ook weer niet en TS bedoelt het goed.


Ik ben het helemaal eens met je reactie

Ze kan echt NIET tegen kritiek. Ze heeft best wel faalangst en ze zei tegen me dat toen ze bij die stal van het paard loest rijden en dat de verkoper haar een tip gaf, dat ze bijna moest huilen. Daarom wil ik niet dat zij zich er ook nog helemaal mee gaat bemoeien omdat ze ook best hard kan zijn (de instructrice)

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:15

Lieshorses schreef:
Tsja.. Vliegenspray rond een wond is toch echt niet mijn prioriteit als ik eerlijk ben, veel groene leem erop is makkelijker en een stuk beter denk ik toch.
Maar wat zijn je punten waardoor je het gevoel hebt dat de pony een beetje zielig is en ze het niet helemaal goed doet? (Behalve van de vliegenspray en de geiten dan)


Ja ik weet het niet ze is heel onzeker en die pony word daar ook een beetje raar van snap je. En straks is het net als die vorige dat ze er niet meer op durft en ze hem op een end niet eens meer naar stal kan brengen (zoals die vorige). Maar ze heeft bijvoorbeeld ook nog NOOIT de hoeven van haar oude pony uitgekrabd en ze heeft hem een half jaar gehad. Dan maak je je toch wel een beetje zorgen..

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:17

Lieshorses schreef:
Tsja.. Vliegenspray rond een wond is toch echt niet mijn prioriteit als ik eerlijk ben, veel groene leem erop is makkelijker en een stuk beter denk ik toch.
Maar wat zijn je punten waardoor je het gevoel hebt dat de pony een beetje zielig is en ze het niet helemaal goed doet? (Behalve van de vliegenspray en de geiten dan)


Met rond de wond bedoel ik btw niet echt ernaast maar gewoon met een doekje een beetje op de kont aangebracht zodat de vliegen weg bleven, anders zouden ze eitjes leggen in de wond. Dit was voor nu ff de beste oplossing maar ze moet gewoon naar de veearts (gaat ze morgen) :)

<3 Happy at the stables <3

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:24

Lieshorses schreef:
Als dat meisje echt zo onzeker is kan ze serieus beter een eigen pony voor later bewaren en eerst op een goede manege lessen nemen en het liefst een die de ruiter ook veel zelfstandigheid bied. Als jij onzeker bent geef je dat aan je pony door zowel met rijden als met omgang. Weet niet of ze hiervoor al op een manege heeft gezeten?


Ja ze rijd al heel lang en ik vind ook dat je gelijk hebt. Ze is nog niet klaar voor een eigen pony (denk ik). Maar nu heeft ze hem nou eenmaal en misschien draait het wel helemaal de andere kant oo en krijgt ze juist meer zelfvertrouwen. Maar we moeten het gewoon maar afwachten en ondertussen haar ondersteunen

<3 Happy at the stables <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers