Veulen kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:42

Hallo allemaal, super fijn dat jullie dit lange verhaal willen lezen.

Ik ben afgelopen zomer op vakantie gegaan naar Wit-Rusland. Daar was ik 4 weken en reed ik ook een geweldige merrie. Na de eerste keer op jaar rijden vroeg de eigenaresse meteen wanneer ik weer kwam en vertekde mij dat de Hannoveraan merrie drachtig is van een Akhal-Teke hengst. En vertelde zij mij er ook bij dat zij het veulen graag aan mij wilde verkopen, super leuk maar ik heb het van mij af gelachen en zei dat ik er wel over na ging denken tegen die tijd.

Een paar dagen geleden belde mijn oma mij op, Anna(eigenaresse) heeft je opa gebeld en het veulen is er, een merrie. Nu ga ik over 2 maanden weer daar naartoe en wil ik wat dingen op een rijtje hebben. Want ik zou het veulen dolgraag willen en ik ben er ook super hard voor aan het werken, want ik wil afspreken dat ze tussen haar 1e en 2e naar Nederland komt dan. Dat zij in de tussentijd daar staat en ik wel de stallingskosten etc betaal, de reden waarom ik haar zo laat hiernaartoe wil brengen is omdat ik niet zeker weet of ik in Nederland wil blijven of naar Witrusland wil verhuizen na mijn diploma. Ik heb het er over gehad met beide ouders, zij zeggen als je het wil moet je het doen. Dit is ook de eerste keer dat zij er zo positief in staan, ik denk dat het komt doordat ik nu bereid ben heel veel voor dat veulen te doen en over te hebben?


Nogmaals bedankt voor het lezen ;)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:57

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:58

Ik zou goed je financieën bekijken. Hoeveel ervaring heb je verder met (jonge) paarden?

Ik heb afgelopen jaar een veulen gekocht in Tsjechië. Merk nu na een jaar wel dat soms de afstand me 'opbreekt' mijn inmiddels jaarling is enorm mens gericht, ga er minimaal 1x per 2 maanden heen en merk dat ze steeds meer achter me aan gaat en er echt een klik komt. Soms moeilijk om ver bij haar vandaan te zijn.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:20

EliseXJoelle schreef:
Ik zou goed je financieën bekijken. Hoeveel ervaring heb je verder met (jonge) paarden?

Ik heb afgelopen jaar een veulen gekocht in Tsjechië. Merk nu na een jaar wel dat soms de afstand me 'opbreekt' mijn inmiddels jaarling is enorm mens gericht, ga er minimaal 1x per 2 maanden heen en merk dat ze steeds meer achter me aan gaat en er echt een klik komt. Soms moeilijk om ver bij haar vandaan te zijn.


Bedankt voor je reactie en leuk dat er meerdere mensen zijn met hetzelfde idee! Ja.. Wat versta je onder ervaring? Ik heb vanaf kleins af aan jonge paarden gereden,doorgereden, het proces v beleren voor de wagem meegemaakt. Maar ook de weg naar beleren toe heb ik al vaker gedaan, ik weet wat je ongeveer kan verwachten van een jong paard zodat je haar niet overvraagt. Dus ik denk dat het qua kennis zou moeten lukken, financiën denk ik wel. Ik ben nu nog 15 maar tegen de tijd dat ik haar stalkosten etc ook zal dragen (vanaf dat zij 6 maanden is) duurt het nog 1 maand voor mijn 16e verjaardag. Dus kan ik haar kosten dragen en heb ik ook een spaarpotje die een koliekoperatie zou kunnen betalen. Maar hoe heb jij het gedaan? Heb je een contact met de stal waar zij staat, sturen zij jou foto's/op de hoogte houden van haar gedrag?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:25

Ik heb afgelopen december mijn veulen gekocht in Engeland en waar ik het meeste tegen op loop zijn de extra kosten. Niet dat het een probleem is, ik voorzie altijd een grote spaarpot, maar ik heb 2 jaar geleden mijn (toen 6-jarige) ruin uit Schotland gehaald en die heeft in 2 jaar nooit wat gehad. Ik heb het veulen nu een half jaar en die heeft altijd wat :+ Kun je nooit voorzien natuurlijk, maar bij mij wel een groot verschil, terwijl hij hetzelfde ras is als mijn ruin.
Ik heb met mijn eerste gewacht tot ik afgestudeerd was en een eigen (vast) inkomen had, daar ben ik wel altijd heel blij om geweest. Is toch een soort stok achter de deur.
Die van mij was wel al gespeend toen ik hem ging bekijken, dus heb geen stalling moeten betalen daar. Heb wel altijd goed contact gehad met de verkoper (hij verkocht me ook mijn ruin uit Schotland) en hij heeft foto's gestuurd sinds de geboorte, heel fijn :)

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:30

Dat is voor mij ook nog een vraagteken, ik wil na de havo tolkopleiding doen (denk ik). Ik weet dat ik het red tot vwo 6, zeker. Daar heb ik alles voor over, en het veulen is nu ongeveer 2 weken oud. Ik wil daar gaan afspreken dat ze daar nog blijft nadat ze 6 maanden geworden is omdat het in de winter is (gevaarlijk) en omdat ik de transportkosten nog niet gehoord heb. Nou wilde de eigenaresse bij het brengen er meteen een vakantke van maken maar veulenlief moet wel ingeent zijn. Zijn er nog speciale entingen die ze moet hebbem daarvoor?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 00:12

kesha1 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zou goed je financieën bekijken. Hoeveel ervaring heb je verder met (jonge) paarden?

Ik heb afgelopen jaar een veulen gekocht in Tsjechië. Merk nu na een jaar wel dat soms de afstand me 'opbreekt' mijn inmiddels jaarling is enorm mens gericht, ga er minimaal 1x per 2 maanden heen en merk dat ze steeds meer achter me aan gaat en er echt een klik komt. Soms moeilijk om ver bij haar vandaan te zijn.


Bedankt voor je reactie en leuk dat er meerdere mensen zijn met hetzelfde idee! Ja.. Wat versta je onder ervaring? Ik heb vanaf kleins af aan jonge paarden gereden,doorgereden, het proces v beleren voor de wagem meegemaakt. Maar ook de weg naar beleren toe heb ik al vaker gedaan, ik weet wat je ongeveer kan verwachten van een jong paard zodat je haar niet overvraagt. Dus ik denk dat het qua kennis zou moeten lukken, financiën denk ik wel. Ik ben nu nog 15 maar tegen de tijd dat ik haar stalkosten etc ook zal dragen (vanaf dat zij 6 maanden is) duurt het nog 1 maand voor mijn 16e verjaardag. Dus kan ik haar kosten dragen en heb ik ook een spaarpotje die een koliekoperatie zou kunnen betalen. Maar hoe heb jij het gedaan? Heb je een contact met de stal waar zij staat, sturen zij jou foto's/op de hoogte houden van haar gedrag?


Ik heb een verkoop contract gekregen. Ik krijg af en toe updates en ga er geregeld heen. Ze staat nog bij de fokker in de veulenopfok (VeulenVrij in Tsjechië) om in de bergen op te groeien.
Ik heb nog 2 paarden en mijn jaarling mag tot 3 of 4 lekker jong zijn en komt dan naar Nederland.

Ik ken bijna de hele famillie van haar incl pa en ma. Wat karakter betreft een geweldig paard <3
Ze volgt me nogsteeds in galop door de weide, komt je echt stalken en om aandacht vragen.
Maar dat is puur de manier van opgroeien en omgang met de mens en ook karakter afhankelijk

Als veulen, de zwarte is haar moeder en de bruine haar vader.
Afbeelding

Nu met 1 jaar oud
Afbeelding
Afbeelding

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 04:12

In mijn geval niet een veulen gekocht, maar zelf gefokt, en zit nu op 9000 km afstand. Onze emigratie naar Canada ging een jaar sneller dan verwacht, waardoor ik nu alleen op afstand kan 'genieten' van mijn zelfgefokte veulen. Meenemen was nog geen optie toen we gingen. HAd ik geweten dat we ze snel hierheen zouden gaan, had ik mijn merrie niet laten dekken.

Het valt mij erg zwaar dat ik niet regelmatig kan gaan kijken bij mijn paardenkind. Ik moet het doen met foto's die ik af en toe krijg van de opfok, en als vrienden eens in de zoveel tijd kunnen gaan kijken. Een echte band met het dier heb ik dus niet. En dat vind ik erg jammer.

Vraag aan jou is waarom je per se nu dit veulen wil? Is het niet een verstandiger idee om eerst school af te maken en dan te kijken of je tijd en geld hebt voor een paardje? En dan een dier aan te schaffen waar je gelijk lekker mee aan de gang kan en een band op kan bouwen?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 06:42

@kleinvosje bedankt voor de reactie, ik hoef geen paard waar je meteen mee aan de slag kan gaan. Ik merk ook dat de paarden daar een stuk sterker zijn maar ook een leuker karakter hebben over het algemeen. Oh en ik ben verzot geraakt op Hannoveraans :+ dat zijn al een paar redenen waarom ik haar daar vandaan wil hebben en ook nog een periode wil houden daar. Verder had ik inderdaad vraagtekens want het is wel een dier voor de aankomende 20/30 jaar, opzich geen probleem. Maar je weet niet wat de toekomst brengt, dan denk ik tegerlijketijd ook "ja maar dat weet je nooit". Ik heb nog een poosje terug met een oud boer gepraat, waarvan ik zijn Belgse merrie ohz heb beleerd. Die vindt het een leuk en goed plan maar dan moeten de vraagtekens die er nu nog zijn a.s. zomer beantwoordt worden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:17

Als het hannoveraan gedeelte je zo aanspreekt zou ik je aanraden om je wel even te verdiepen in de akhal teke. Dat ras zit toch wel wat anders in elkaar dan het gemiddelde sportpaard dus als het dan de mindset van paps meekrijgt kan dat tegenvallen.
Josav hier op bokt kan je daar zeker meer over vertellen, die heeft veel kennis. Is verzot op het ras, maar heeft geen roze bril op.

Hannoveranen zijn ook niet belachelijk zeldzaam, heb je dan niet liever een volle?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 08:09

Bedankt voor de adviezen, ik hoef niet perse een volle. Dit veulen heeft voor mij ook nog emotionele waarde en om die reden wil ik het zo graag, alleen weet ik nog niet hoe

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:36

Wat vinden je ouders daar van. Zag in je profiel dat ke 15 bent?

Nikass

Berichten: 16684
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:49

Het lijkt mij heel jammer om de eerste periode van je veulen niet of nauwelijks mee te kunnen maken. Je kunt de dingen niet op jouw manier doen en moet er op vertrouwen dat je veulen een goede basis krijgt.

Daarbij kun je idd niet voorspellen wat de toekomst gaat brengen en zou ik toch wat meer zekerheid daarin willen hebben (afgestudeerd/vaste baan).
Het is goed dat je al een spaarpot hebt maar er komen ook andere dingen op je pad (carrière/relatie) die je leven behoorlijk kunnen beïnvloeden.

Ik snap je wens/droom, maar ik zou het uitstellen.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 09:05

Mijn moeder die zegt leuk, doen, en vader die heeft niks met paarden die heeft zoiets van zoek het zelf uit je weet wat voorn verantwoordelijkheid het is. En ik ben nog aan het twijfelen wanneer ik dan het transport zou willen regelen, naar tot die tijd is zij bij haar fokker. En daarvan weet ik dat zij in goede handen is, ook kijkend naar haar andere paarden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:15

Ik heb ook de eerste 6 maanden van mijn veulen niet mee gekregen maar merk daar nu niks van. Hij is gewoon even knuffelig en aanhankelijk als veulens hier op stal die ik vanaf de eerste seconde heb meegemaakt. Heel eerlijk gezegd zelfs meer, dat is grotendeels ook karakter denk ik. Sowieso ben ik van mening dat een veulen een hele tijd gewoon baby moet zijn, dus aan het karakter van het dier zou dit niet mogen afdoen denk ik. Het is maar net voor jezelf, als jij denkt dat je ook nadat hij/zij een jaar is kunt beginnen met een band opbouwen dan kan dat. Met mijn ruin heb ik net zo'n goede band als met mijn veulen en daar heb ik de eerste 6 jaar gemist

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 15:40

Maar wie moet er een contract opstellen? De fokker of ik? Want zij blijft nog wel een poosje daar en ik wil wel de prijzen vast hebben staan

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:38

De fokker met je ouder. Jij mag dit soort dingen nog niet zelf doen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:45

Je moet een verkoop contract hebben met de naam/afstammeling geboorte datum etc van je veulen. Verdere omschrijving en foto.
Waarin staat wat je betaald hebt. En evt de afspraken rondomstalling maar daar kan ook een apart contract voor

De verkoper moet dit opstellen

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 20:40

EliseXJoelle,bedankt voor de duidelijke uitleg. Zo kan ik deze zomer ook er op letten of er iets mist.