Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 11:57

Heyhoi bokkers :Y)
Ik zit dus al een tijdje met wat gekke plannen om misschien van stal te veranderen met mijn pony. Tiska (pony *\o/* ) staat nu al een paar maandjes bij een boer hier in de buurt, klein schuurtje met stalletjes en een paddockje om in te "rijden". Er is niks mis mee hoor alleen met een pony die behoorlijk grote sprongen maakt en maar al te graag lekker de benen strekt na de hele dag in stal is dat natuurlijk niet echt ideaal :Y) Daarnaast sta ik helaas alleen daar op stal, Tiska staat uiteraard niet alleen, alleen er zijn geen leeftijdsgenootjes of andere "pensionklanten". Het is geen officiele stal of iets dergelijks.
Nu zit het dus zo, ik heb twee hele leuke baantjes waarmee ik voor mijn leeftijd best wat verdien zonder enorm veel uren te maken. Bij de Jumbo en bij een chinees restaurant. In ieder geval genoeg (alleen als ik er 100% zeker van ben) om mijn pony op een luxer verblijf te stallen. Uiteraard zit er geen spoed of een echte noodzaak achter, maar toch wil ik het wel te overwegen.
Ik heb zelf ook wat zitten rekenen en daarbij ben ik uitgekomen op minimaal 130 euro per maand wat ik OVER houd, zowel in de zomer als de winter. Niet dat ik graag met geld strooi maar het is dus wel mogelijk. Uiteraard speelt geld wel de grootste rol, maar ik kan het zelfstandig financieren en mijn baantjes blijven voor de komende 2/3 jaar. Dus daar hoeft geen rekening mee te houden geworden. Volgensmij klopt die zin niet, oeps

De grootste reden is dus luxe. :') Maar ik werk veel en mijn doel is daarmee ook echt om volop van de laatste jaartjes van mijn pony te kunnen genieten.
Wat denken de verstandige bokkers van mij ideeen? Hopelijk krijg ik wat tips of advies waarom ik he wel/niet zou doen, zodat ik het plan binnenkort aan mijn ouders kan voorleggen.

groetjes Anne

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:59

Ik begrijp dat ze de hele dag op stal staat?
Dan hoe dan ook verhuizen.

Wat jij zelf wil kunnen wij niet weten, maar als je het kan betalen kan ik me voorstellen dat een buitenbak wel lekker zou zijn.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:03

Azmay schreef:
Ik begrijp dat ze de hele dag op stal staat?
Dan hoe dan ook verhuizen.

Wat jij zelf wil kunnen wij niet weten, maar als je het kan betalen kan ik me voorstellen dat een buitenbak wel lekker zou zijn.


Klopt, ze staat nu helaas de hele dag binnen tot begin/midden mei. Wat ik vooral "wil' is wat meer mensen om me heen, en faciliteiten waar ik tevreden gebruik van kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:07

Als ze de hele dag op stal staat zou ik zeker verhuizen. Maar dan hoop ik wel dat je met "meer luxe" bedoelt dat het er vooral luxe voor de paarden is. Dus dat betekent voldoende weidegang en contact met soortgenoten.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:07

Ik denk dat het belangrijkste is dat je eerst om het welzijn van je pony denkt. Het is echt not done om je oony de hele dag op stal te houden. Ze zijn er niet voor gemaakt en het is hartstikke ongezond :(

Ik zou zo snel mogelijk naar een andere stal kijken waar jouw pony lekker de dag buiten kan staan enals er dan nog luxe is zoals een mooie accomodatie en bak en andere luxe bijkomstigheden :)
Ik hoop dat je wat gaat vinden!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:07

Als ze tot half mei op stal staat vind ik dat ook geen goede stal. Maar ik weetniet in welk deel van het land ts woont,want er zijn gebieden waar dat niet anders kan vanwege de toestand van de bodem.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:10

safina schreef:
Als ze de hele dag op stal staat zou ik zeker verhuizen. Maar dan hoop ik wel dat je met "meer luxe" bedoelt dat het er vooral luxe voor de paarden is. Dus dat betekent voldoende weidegang en contact met soortgenoten.

Precies, dat bedoel ik. het feit dat ze een stuk vaker, en meer buiten komt in de pensionstallen waar ik ben geweest is vooral voor mijn pony al een enorm fijne verbetering. Ze heeft op dit moment wel contact met soortgenoten, alleen dat is enkel de pony die in de stal naast haar staat. Al mogen ze mekaar niet echt :Y)

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:14

Maureen95 schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je eerst om het welzijn van je pony denkt. Het is echt not done om je oony de hele dag op stal te houden. Ze zijn er niet voor gemaakt en het is hartstikke ongezond :(

Ik zou zo snel mogelijk naar een andere stal kijken waar jouw pony lekker de dag buiten kan staan enals er dan nog luxe is zoals een mooie accomodatie en bak en andere luxe bijkomstigheden :)
Ik hoop dat je wat gaat vinden!

Ik heb in mijn eerdere zoektocht naar stallen al op bijna alles gekeken wat er hier in de buurt te vinden is, dus in principe heb ik al een stal in mijn gedachten die ideaal lijkt. Daarnaast ben ik het zelf ook enorm over oneens dat mijn pony 24/7 binnen staat. Een paar andere paarden hier staan al enkele weken buiten. Tiska zelf is ook niet gewend om zolang op stal te staan, wat ook echt behoorlijk is te merken aan haar humeur. Bedankt voor je reactie (:

@anjali : Ik woon in groningen (provincie) er is mij verteld dat de bodem hier erg slecht is, maar over dat ze daarom tot half mei binnen moeten staan weet ik niks van.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:21

Ah waarom mogen de andere paarden dan wel buiten staan en jouw pony niet ? :(

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:36

Maureen95 schreef:
Ah waarom mogen de andere paarden dan wel buiten staan en jouw pony niet ? :(

Ik heb werkelijk geen flauw idee, misschien omdat dat de ponys zijn van de eigeneraren? Zou het niet weten. Maar ik kan natuurlijk wel even vragen.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:44

Lekker een andere stal waar je pony naar buiten kan.
Is altijd beter en dan het liefst met andere pony s of paarden .

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:46

Fluttershy schreef:
Maureen95 schreef:
Ah waarom mogen de andere paarden dan wel buiten staan en jouw pony niet ? :(

Ik heb werkelijk geen flauw idee, misschien omdat dat de ponys zijn van de eigeneraren? Zou het niet weten. Maar ik kan natuurlijk wel even vragen.

Op zo'n stal heb ik ook eens gestaan,waar mijn pony in het voorjaar niet naar buiten mocht omdat hij dan het opkomende gras zou vertrappen,maar waar de zoon van de eigenaar wel in de wei ging springen en rijden waardoor er helemaal niets van het gras overbleef. Mijn pony werd ook erg humeurig van het binnen staan met prachtig weer,dus ik heb ook een andere stalling gezocht toen.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:59

Ik zou zeggen waarom niet? Als je in goed overleg en op vriendelijke manier op deze stal afscheid kan nemen, dan kan je deze stal misschien nog als vangnet houden voor jezelf. Want 'als' je ooit minder zou gaan verdienen, om wat voor reden ook, en je kan de wat meer luxe stal niet meer betalen, dan zul je misschien toch terug moeten. De dingen die je hier al noemt vind ik ook heel goede redenen om te willen verhuizen, leuk dat je nu ook financieel die mogelijkheid hebt.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:00

Ik denk dat het zeker verstandig zou zijn. Zeker voor Tiska zou het goed zijn om buiten te komen. Maar ook voor jou lijkt het me leuker om op een stal met leeftijdgenoten te staan. Kwa kosten moet het lukken zo te horen en ik denk dat je ouders in geval van nood ook zouden kunnen bijschieten, of niet? Als ik jou was zou ik de stap gewoon nemen!

Anoniem

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:08

Wat goed dat je op zoek gaat naar een andere plek.

Een pony altijd op stal is eigenlijk gelijk aan bio industrie maar dan voor paarden.
Goed eten, veel knuffels , maar 0 ruimte om te bewegen.
Ik verwacht dat je pony compleet verandert als ze meer naar buiten mag.

Groningen is inderdaad lastige grond ( ik heb er gestudeerd met paard ), maar dat is het in Amsterdam waar ik woon ook.
Bij ons is dat opgelost zodat ze in de winter op een paddock van 100 bij 30 meter staan ( s nachts op stal).
Ze staan nu al weer een paar uur per dag op de weide ( rest van de dag op de paddock) . En over 3 weken gaan ze weer 24/7 de wei op.

Ik heb ook ooit die overstap gemaakt van , een paar uur per dag ( 4 uur ) naar buiten naar hele dagen buiten. Ze is er zo vrolijk en relaxed van geworden.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:30

@PimxBotje
bedankt voor je advies, ik denk inmiddels ook wel dat vakere weidegang echt een pré moet worden.



Maureen95 schreef:
Ah waarom mogen de andere paarden dan wel buiten staan en jouw pony niet ? :(

Ik heb werkelijk geen flauw idee, misschien omdat dat de ponys zijn van de eigeneraren? Zou het niet weten. Maar ik kan natuurlijk wel even vragen.[/quote]
Op zo'n stal heb ik ook eens gestaan,waar mijn pony in het voorjaar niet naar buiten mocht omdat hij dan het opkomende gras zou vertrappen,maar waar de zoon van de eigenaar wel in de wei ging springen en rijden waardoor er helemaal niets van het gras overbleef. Mijn pony werd ook erg humeurig van het binnen staan met prachtig weer,dus ik heb ook een andere stalling gezocht toen.[/quote]

dat idee heb ik nu ook, de weide waar Tiska en een ander paard volgende maand als het goed is in komen te staan zit vol met gras. Maar de eigenaar blijft stellig over dat het gras nog niet goed genoeg is etc.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:38

Wat zeggen je ouders hierover ts? Want ik neem aan dat als je bijv voor langere tijd ziek bent je ook geen salaris krijgt. En enkel voor je gewerkte uren betaald krijgt. Bieden zij dan de mogelijkheid om dit voor je op te vangen?

Maar uiteraard vind ook ik een plek waar ze naar buiten kan heel belangrijk. En als de mogelijkheid er is zou ik ook zeker verhuizen van stal. Maar hou dat wel in je gedachten bij het maken van je keuze.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:44

Telpeva schreef:
Ik zou zeggen waarom niet? Als je in goed overleg en op vriendelijke manier op deze stal afscheid kan nemen, dan kan je deze stal misschien nog als vangnet houden voor jezelf. Want 'als' je ooit minder zou gaan verdienen, om wat voor reden ook, en je kan de wat meer luxe stal niet meer betalen, dan zul je misschien toch terug moeten. De dingen die je hier al noemt vind ik ook heel goede redenen om te willen verhuizen, leuk dat je nu ook financieel die mogelijkheid hebt.

bedankt voor je advies, het bevriend blijven met de eigenaren leek mij inderdaad ook een verstandig idee om ook voor te leggen aan mijn ouders. Dan zouden zij waarschijnlijk ook veel eerder meestemmen om het te doen.


Myrthe64 schreef:
Ik denk dat het zeker verstandig zou zijn. Zeker voor Tiska zou het goed zijn om buiten te komen. Maar ook voor jou lijkt het me leuker om op een stal met leeftijdgenoten te staan. Kwa kosten moet het lukken zo te horen en ik denk dat je ouders in geval van nood ook zouden kunnen bijschieten, of niet? Als ik jou was zou ik de stap gewoon nemen!

Er is echt een max. met het bedrag voor stalling+overige kosten en bijschieten doen mijn ouders niet bij dingn waar ik zelf de keuze voor heb gemaakt. maar ik verwacht in de toekomst meer uren te gaan maken en daarbij ook wat geld opzij zetten voor het geval dat. Leeftijdsgenoten is om eerlijk te zijn vooral omdat ik 0 vrienden hier heb, en een beetje sociaal contact zou ik best fijn vinden :') _/-\o_


MariekeB schreef:
Wat goed dat je op zoek gaat naar een andere plek.

Een pony altijd op stal is eigenlijk gelijk aan bio industrie maar dan voor paarden.
Goed eten, veel knuffels , maar 0 ruimte om te bewegen.
Ik verwacht dat je pony compleet verandert als ze meer naar buiten mag.

Groningen is inderdaad lastige grond ( ik heb er gestudeerd met paard ), maar dat is het in Amsterdam waar ik woon ook.
Bij ons is dat opgelost zodat ze in de winter op een paddock van 100 bij 30 meter staan ( s nachts op stal).
Ze staan nu al weer een paar uur per dag op de weide ( rest van de dag op de paddock) . En over 3 weken gaan ze weer 24/7 de wei op.

Ik heb ook ooit die overstap gemaakt van , een paar uur per dag ( 4 uur ) naar buiten naar hele dagen buiten. Ze is er zo vrolijk en relaxed van geworden.

Klopt, Tiska is op dit moment bijterig en enorm vervelend en ik denk ook echt dat dit het gevolg is van het lange binnen staan.Ze staat wel in een redelijk grote staal van iets van 5 bij 4 meter? Ik heb totaal geen gevoel voor afstand maar hij is in ieder geval groot. :') Op de stal die ik op het oog heb gaan de paarden ook in de winter periode naar buiten in paddocks.


_coquette_ schreef:
Wat zeggen je ouders hierover ts? Want ik neem aan dat als je bijv voor langere tijd ziek bent je ook geen salaris krijgt. En enkel voor je gewerkte uren betaald krijgt. Bieden zij dan de mogelijkheid om dit voor je op te vangen?

Maar uiteraard vind ook ik een plek waar ze naar buiten kan heel belangrijk. En als de mogelijkheid er is zou ik ook zeker verhuizen van stal. Maar hou dat wel in je gedachten bij het maken van je keuze.

Ik heb het mijn ouders nog niet voorgelegd, ze weten wel dat ik het niet mee eens ben dat Tiska nog steeds binnen staat en dat de bak struggle ook echt tegenwerkt, maar ik ga het idee eerst helemaal uitwerken tot in de details met voor- en tegenargumenten anders denken ze dat ik niet serieus zou nemen :') Ik werk ook als ik ziek ben, gewoon even doorbijten en dat gaat meestal gewoon goed.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:29

Mag je paard dan in Mei wel gewoon naar buiten? Als het nog maar over een paar weken gaat dan kun je die periode wel overbruggen door vaak naar haar toe te gaan en zelf beweging te geven.

Anoniem

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:21

Slim om het eerst uit te werken. Misschien kan je je ouders wel alvast het probleem voorleggen dat je paard zoveel op stal staat. En vragen of zij eens mee willen denken over een oplossing. Dan komt je plannetje niet helemaal rauw op hun dak vallen.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:51

Ik snap helemaal dat je wilt verhuizen, maar als ik het goed begrijp gaat ze volgende maand wel naar buiten toch? Want dan zou ik namelijk wachten met het verhuizen en eerst wat sparen, zodat je een reserve hebt. Ik neem aan dat je in de (zomer/mei)vakantie's meer werkt? En dan zou ik haar verhuizen rond de periode dat ze niet meer op de wei mag, vanaf wanneer is dat ong?

schuttertje

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-03-14
Woonplaats: brabant

Re: Een hele gekke vraag, is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:05

Ik vind het een mooi en nobel idee dat je je pony wilt verhuizen. En inderdaad misschien beter voor je pony, maar of ik als ouder het goed zou vinden dat je daar 130 euro van je zeur verdiende centen aan gaat uit geven. Sparen is ook belangrijk ook voor in de toekomst. En ja hobby mag geld kosten maar er zijn ook grenzen.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:11

Waar in Groningen woon je? Misschien kan ik je wat tips geven voor (goedkopere) pensionstallingen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:40

anjali schreef:
Als ze tot half mei op stal staat vind ik dat ook geen goede stal. Maar ik weetniet in welk deel van het land ts woont,want er zijn gebieden waar dat niet anders kan vanwege de toestand van de bodem.


Dat vind ik altijd zo'n onzin. Dat ze niet overal heel de dag de wei op kunnen snap ik, maar door het hele land is het mogelijk om een goede ruime paddock aan te leggen waar ze overdag lekker in kunnen lopen.

TS, ik vind het een goed idee om dat geld nu opzij te zetten en te gaan sparen. Wel zou ik Tiska voorlopig nog laten staan op het oude plek (zal nu niet lang meer duren voordat ze overdag buiten mag) tot het moment dat ze weer heel de dag op stal zou moeten. Dat geeft jou tijd om te sparen en een nieuwe stal te zoeken.

Heb je al eens aan de stalhouder gevraagd waarom Tiska overdag niet in de paddock/rijbak mag staan? Je zou kunnen aanbieden zelf dagelijks de mest eruit te halen.

Als je gaat kijken voor andere stalling zou ik het belang van je pony voorop zetten. Een 60x20 bak of binnenbak is natuurlijk erg fijn, maar belangrijkste lijkt mij dat Tiska jaarrond overdag naar buiten kan. Ook zijn er stallen waar je iets minder betaald, omdat je bijv. zelf meehelpt met uitmesten. Ik zou gewoon diverse stallen gaan bekijken en een selectie maken van stallen waarbij je pony met (een) maatje(s) overdag buiten kan staan, ook in de winter. Dan kun je verder kijken waarin het stalgeld van elkaar verschilt, welke andere faciliteiten de diverse stallen aanbieden.

Als je er een paar op het oog hebt, zou je het gesprek met je ouders aan kunnen gaan. Sowieso is het voor je pony erg belangrijk dat ze overdag buiten kan dus dat is al een prima argument om van stal te wisselen. Maar ook het feit dat je aangeeft dat je geen vrienden in de buurt hebt vind ik een goed argument. Voor je sociale contacten is het natuurlijk ook goed.