Wat moet ik doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:26

Hallo iedereen,

Ik heb speciaal een account aangemaakt omdat ik niet meer zo goed weet wat ik moet doen.
Het zit zo: sinds een lange tijd heb ik een nieuw paard. Het is een merrie van 6 jaar. Ik heb haar aangekocht omdat ik graag verder wou komen in de dressuursport.

Het ging een lange tijd erg goed, ze gedroeg zich voorbeeldig onder het zadel en in de omgang. Maar sinds een tijdje is ze erg onrustig. Ook onder het zadel gaat ze erg uit proberen. In het begin kon ik dat prima eruit rijden, daarna was ze ook gewoon weer braaf. Maar de laatste tijd durf ik niet meer verder met rijden. Ik vind het eigenlijk eng om op haar te stappen.

Het begint mij eigenlijk ook erg op te breken omdat ze de hele tijd pittig is. Het begint al op de poetplaats. Ik rij nu ook niet meer thuis, alleen nog maar in de bak bij mijn lesgeefster. Voor de rest longeer ik haar.

Ze komt elke dag wel minstens 5 uur buiten. Haar zadel is gecontroleerd door een zadelmaker en bijgevuld. Ze heeft laatst nog haar wormenkuur gekregen. De tandarts paar weken geleden ook nog geweest. Dus ik weet niet meer goed hoe ik het moet aanpakken. De fysiotherapeut had ook geconcludeerd dat ze geen blokkades in haar lichaam had.

Wat zouden jullie aanraden? Ik sta open voor alle suggesties.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:28

Waarom vraag je het je instructrice niet? Zij kent immers jou en jouw paard.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:31

Zij zegt dat ik gewoon even moet doorzetten tijdens het rijden. Alleen ben ik een beetje bang geworden dus ik durf niet meer zo goed om verder te rijden.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:32

Wat is het voor paard en hoeveel voer krijgt ze?

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:33

Is er niet iemand anders die haar een paar weken voor jou door kan rijden?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:34

Ik ken jou en je paard niet, maar je heeft aan dat je niet rijd thuis, alleen met je lesgeefster. Dit kan overschakelen dat jou angst ervoor zorgt dat je paard de leider wilt worden, of zelf ook bang wordt.
Ik zou aanraden om iemand te zoeken die jou kan helpen, op de grond en in het zadel om het vertrouwen in elkaar terug te krijgen, en zo over je angst heen kan stappen.
Dit hoeft geen instructeur te zijn, een goede vriendin met verstand van paarden kan ook een oplossing zijn! Probeer met kleine stapjes te werken, als het goed gaat stoppen en belonen!
Ook voor jezelf, als is het maar iets kleins zoals galopperen zonder problemen. Wees trots op die momenten!
Succes topicstarter.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:35

Vjestagirl schreef:
Is er niet iemand anders die haar een paar weken voor jou door kan rijden?



We zijn nu opzoek naar iemand die haar kan gaan rijden.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:36

Storm schreef:
Wat is het voor paard en hoeveel voer krijgt ze?



Het is een KWPN merrie. Haar vader is de hengst Weltino. Ze krijgt nu een halve schep sportbrok.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:37

Is het geen idee om je instructeur er een paar keer op te laten rijden.
En wellicht een idee om je instructeur bij jouw aan huis te laten komen zodat ze ook eens kan kijken hoe jullie thuis met elkaar omgaan en jullie vanaf daar al kan gaan helpen. Als je al problemen hebt op de grond is het niet zo vreemd dat het onder het zadel ook niet zo lekker gaat.

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:38

Kun je niet een tijdje wat vaker lessen, bv drie keer per week? En dan kijken of het beter gaat? En waarom gaat het op de poetsplaats al niet? Dat zou juist een ontspannen moment voor beide moeten zijn. Wil je het paard nog wel houden? Of is er mogelijk toch niet de klik waar je op hoopte?

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:44

Sabri schreef:
Kun je niet een tijdje wat vaker lessen, bv drie keer per week? En dan kijken of het beter gaat? En waarom gaat het op de poetsplaats al niet? Dat zou juist een ontspannen moment voor beide moeten zijn. Wil je het paard nog wel houden? Of is er mogelijk toch niet de klik waar je op hoopte?


Dat zou ook een optie kunnen zijn. Nu les ik twee keer per week. Ik wil het wel graag proberen, maar om eerlijk te zijn snak ik soms ook naar een oudere 'leermeester'. Ik vind het ook zo zonde als het zo eindigt tussen mijn paard en ik.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 14:44

Tigra_ schreef:
Is het geen idee om je instructeur er een paar keer op te laten rijden.
En wellicht een idee om je instructeur bij jouw aan huis te laten komen zodat ze ook eens kan kijken hoe jullie thuis met elkaar omgaan en jullie vanaf daar al kan gaan helpen. Als je al problemen hebt op de grond is het niet zo vreemd dat het onder het zadel ook niet zo lekker gaat.



Daar heb je gelijk in! Ik zou met mijn instructeur overleggen of ze ook bij mij thuis kan komen. :)

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:11

Mijn moeder heeft er nu over om mijn paard gewoon maar op stal te zadelen.Omdat ze op de poetsplaats onrustig is. Maar is dat handig? Want dat betekent dan dat we de poetsplaats gaan vermijden. Dat lijkt mij ook niet goed om te doen. :(

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:23

Waarom krijgt ze sportbrok?
En waarom 18uur per dag op stal? Is er geen mogelijkheid om haar meer naar buiten te doen en wat minder rijk voer te geven?

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:33

verootjoo schreef:
Waarom krijgt ze sportbrok?
En waarom 18uur per dag op stal? Is er geen mogelijkheid om haar meer naar buiten te doen en wat minder rijk voer te geven?


Mijn rij instructeur heeft dat aangeraden. In het begin was ze juist erg duf en startte ze moeilijk op, ze kreeg toen 'normale' brok. Ik eigenlijk wel dat ze meer dan vijf uur naar buiten gaat. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten hoeveel uur.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:03

LunaZara schreef:
Mijn moeder heeft er nu over om mijn paard gewoon maar op stal te zadelen.Omdat ze op de poetsplaats onrustig is. Maar is dat handig? Want dat betekent dan dat we de poetsplaats gaan vermijden. Dat lijkt mij ook niet goed om te doen. :(

Het ligt eraan, als jullie allebei gestresst worden van het opzadelen op de poetsplaats dan kan het handig zijn om eerst op stal op te zadelen om daar rustig mee aan de slag te gaan.
Als jij er echter niet nerveus oid van word zou ik het op de poetsplaats blijven doen.

MillieB
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-02-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:30

Het hevige gedrag kan altijd leeftijdgerelateerd zijn natuurlijk, zie je wel vaker bij paarden die tijdens het inrijden en doorrijden aan de brave kant zijn. Puberaal gedrag komt dan wat later. Maar daar is jou angst natuurlijk niet mee weg.

Enkele tips die mij tot nu toe enorm hebben geholpen:
- Probeer de tijd met je paard zo aangenaam mogelijk te maken, al is het enkel poetsen op de stal. Voor jou moeten het succeservaringen zijn en de rust die je dan hebt, zal je paard ook voelen. Probeer wel steeds iets verder te gaan (vb. aan de hand wandelen of aan de longe rijden).
- Laat je lesgeefster op je paard rijden en wissel mettertijd een keertje af. Laat haar het eerste half uurtje rijden en kruip er nadien zelf op. Al stap je in het begin alleen uit, maar ook weer hier: succeservaringen.
- Als je paard rustiger is in stal, zadel gerust daar op. Dit zorgt bij jou voor meer rust, dus je paardje zal het voelen. Mettertijd kan je altijd terug naar de poetsplaats, als je jezelf zekerder voelt met een extra persoon dan vraag je gewoon hulp.

Het allerbelangrijkste is dat je hulp vraagt wanneer je die kan gebruiken. Heb je hier al geweldig knap gedaan! Angst is een vervelend beestje in de paardensport, en wordt vaak nog te snel onder tafel gezwierd of benoemd als flauw. Kom ervoor uit. Als jij jezelf voorlopig het beste voelt door thuis enkel te longeren en te rijden bij je lesgeefster, dan is het voorlopig zo. Zolang je maar je best blijft doen om vooruit te gaan, ook al voelt het nu alsof je geen stap verder komt.

Misschien nog een laatste tip, die al dan niet haalbaar is. Er zijn genoeg instructeurs die aan huis komen en met jou werken aan vertrouwen. Ze werken dan minder aan het rijtechnische gedeelte maar gaan samen met jou kijken waarop jij en/of je paardje blokkeert.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 19:48

Hoi! Ik wou even een korte update geven.
Na dit topic had ik weer mijn zelfvertrouwen terug en toen ging het weer goed. We zadelen haar eerst op in haar stal en na het longeren zadelen we haar af op de poetsplaats, dat gaat tot nu goed. :) Alleen na die fijne les is het weer bergafwaarts gegaan. Ze bleek weer erg vast te zitten waardoor we weer naar de fysio moesten. Dat hebben we gedaan alleen afgelopen dinsdag toen ik les had zakte ze door haar achterbenen heen. :( Ik ben er gelijk van afgestapt en mijn rij instructrice dacht dat mijn paard last kon hebben van hevige hengstigheid. Omdat ze erg rillerig was de rug en bij elke aanraking in elkaar zakte. De dierenarts is toen langs geweest en het bleek dat er een eitje op de eierstok zat, dus dat betekende dat ze snel hengstig zou worden. Ook bleek dat ze een hoefzweer had die zijn we nu aan het behandelen. Dit is trouwens haar tweede hoefzweer. :( Nu moeten we het even aankijken of ze erg hengstig blijft als dat zo is moet ze volgens de dierenarts aan de hormonen. Daar baal ik wel flink van, ik vind het niet zo fijn idee dat mijn paard vanaf maart tot september aan de hormonen zit. Ik begin nu ook erg te twijfelen of we niet beter een ouder leerpaard konden aanschaffen. Omdat ik ook met lichamelijke klachten zit en mijn onzekerheid die soms opspeelt. Ik weet niet wat jullie zouden aanraden?

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 20:42

Heeft iemand suggesties?

Anoniem

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:52

Als ik je post zo lees, dan denk ik dat je diep in je hart al weet wat je te doen staat. Je hebt alleen nog een zetje in de rug nodig om actie te ondernemen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:55

Als het dier voorheen zo braaf was en je nu zoveel ellende hebt: verkopen.
Jullie zijn geen match.
Goede kans dat ze bij een andere ruiter helemaal niet zo op de hengstigheid reageerd en gewoon de rust vind.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:37

Jullie hebben gelijk ja! :( Het is waar dat ik dat ene zetje nodig heb. Ik vind het altijd lastig om op te geven en het is ook gewoon zonde. Ik had gehoopt dat ik veel van haar kon genieten.

LunaZara
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:50

Het is ook maar de vraag of mijn ouders haar willen verkopen.

MillieB
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-02-17

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:58

TS, heb je ondertussen deze gedachten al eens besproken met je ouders? Misschien reageren ze heel begripvol.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:05

LunaZara schreef:
Het is ook maar de vraag of mijn ouders haar willen verkopen.


Die snap ik niet helemaal. Ze willen toch neem ik aan dat jij met plezier en vertrouwen je paard rijdt en lest.

Voor jouzelf zou ik goed nadenken wat je wilt en zoekt in een paard. Je hebt een paar keer geschreven over oude leermeesters. Niks is er mis mee om daar mee te rijden en van te genieten.
Niet iedereen heeft de zin of kunde om een paard verder door te rijden.