paard gekocht

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xhaflingerz
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-12-16

paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 12:32

Hallo allemaal, ik zit hier met een probleempje.
Ik heb sinds 5 maanden een eigen pony. Toen we naar haar gingen kijken was ze rustig, wel voorwaarts, maar ze luisterde naar mij en ik vond haar heel leuk. Toen ze thuis bij ons arriveerde ging het goed, maar nu sinds een tijdje is ze veel drukker. Als ik op haar rijd gooit ze haar hoofd omhoog, ze kan niet meer normaal draven, gaat heel hard, en als ik galoppeer bokt ze. Ze heeft een goed passend zadel, en heeft totaal geen last van haar rug ofzo. Ze word gereden met een martinggaal, maar ook dat helpt niet echt.

Wij zijn bijna zover dat we haar gaan verkopen, maar ik wil haar nog een laatste kans geven.

Alstublieft help me.

Groetjes

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:33

Wat krijgt ze te eten en hoe en hoeveel komt ze buiten?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:34

(prive) les nemen van een goede instructeur..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:37

Het beste is om bij het begin te beginnen. Dus wat is er veranderd sinds het paard van jouw is?
Stalling is zo te lezen veranderd en het voer is daardoor wellicht ook veranderd.
Als je daar wat meer over kan vertellen en heb je verder al over gehad met je instructeur of eventueel iemand van stal die veel ervaring heeft?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:39

Oh dat is balen zeg. ben je zo blij met je eigen pony en dan verloopt de communicatie niet zoals je zou willen.
Heb je les? Misschien goed les nemen en ook wat gaan grond werken/ vrijheidsdressuur om het leuk te houden samen. Want het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jullie lol hebben.

Let er ook op dat ze niet teveel brokken en dat soort dingen krijgt. Aan je naam te zien is het een haflinger? Die heeft genoeg aan hooi op dit moment.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:39

Hoeveel kwam ze voor je haar kocht buiten en hoeveel komt ze nu buiten? Kwam ze toen in groepsverband buiten en komt ze nu in groepsverband buiten? Wat krijgt ze te eten aan kracht en ruwvoer? En zoek inderdaad een instructeur die je goed kan begeleiden..

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:40

5 maanden geleden was het zomer. Hij/zij stond toen misschien veel buiten, kreeg alleen gras en geen of weinig krachtvoeder. Was veel gereden voor de verkoop..... Wat doe je er nu mee? Wat krijgt hij/zij van eten? Komt hij/zij veel buiten? Wat ras is het? Het hangt van zo veel factoren af dat je met de weinige informatie die je geeft er geen zinnig antwoord kan gegeven worden.... Steek het dus niet direct op de pony maar zie eerst wat er veranderd is sinds jullie hem/haar kochten....

xhaflingerz
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-12-16

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 12:44

Ik zal even een lijstje maken.

Ras: kruising, iets met arabier
Leeftijd: 11
stond vroeger redelijk veel buiten, werd ook wetstrijden mee gereden.
komt nu 3 uur buiten, en dan rij of longeer ik haar.
krijgt geen krachtvoer meer, soms een snoepje, appel, wortel ect

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:46

Dan denk ik dat je de oorzaak (deels) mag zoeken bij het minder buitenkomen. Arabieren zijn vaak zelf ook al heter, dus dan is het zeker mogelijk dat ze gewoon teveel energie heeft.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:48

Heb je les van een goede instructeur? Wat zegt die er van?

Het is vaak vrij normaal dat paarden in de winter wat frisser worden.
Daarbij is 3 uur per dag buiten maar héel, héel erg weinig.

De rest staat ze dus op stal opgesloten, en kan ze haar energie niet kwijt.
Dan vind ik het niet zo heel gek dat als ze dan gereden wordt, ze daarin al haar energie probeert kwijt te raken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:49

Zet dat dier langer buiten, liefst minimaal 8 uur, samen met paardenvriendjes.
Het is nu ook winter dus logisch dat ze wat drukker zijn zeker als ze maar 3 uur per dag buiten komen.

Ts volgens je profiel ben je 45, maar je openingspost lijkt geschreven door iemand van 12-14 jaar.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:53

xhaflingerz @ [YRT] pony vaccinatie
Citaat:
Mijn ouders weten er weinig van dus daarom vraag ik het hier...


Als je 45 bent hebben je ouders toch niks met je pony te maken? :o Volgens mij ben je geen 45 TS..


Verder inderdaad pony meer buiten zetten, met soortgenootjes. Denk dat ze dan al veel rustiger is.

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:54

Longeer je voor je gaat rijden? Kan ook al helpen hoor. Lijkt mij ook dat hij/zij gewoon te weinig beweging heeft tijdens de winter. In de winter zijn de meeste paarden al wat heter omdat ze meer binnen staan en minder rijden.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:05

Op m'n profiel staat ook dat ik 23 ben, maar misschien ben ik wel 80 :+.
In de winter zijn paarden sowieso wat frisser, en ik denk dat ze wat te weinig buiten komt. staat ze alleen of met vrienden?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:09

Es_ther schreef:
Op m'n profiel staat ook dat ik 23 ben, maar misschien ben ik wel 80 :+.
In de winter zijn paarden sowieso wat frisser, en ik denk dat ze wat te weinig buiten komt. staat ze alleen of met vrienden?


Ja, maar 't is niet zo vreemd dat mensen daarover vragen stellen in 't geval van TS.
bovendien snap ik ook niet waarom men niet hun correcte leeftijd zou aangeven; juist bij een jong meisje van 10-16 jaar houd men doorgaans wat meer rekening in hun reacties.

plus dat het nou niet echt geloofwaardig overkomt als TS op YRT plaatst en uit eerdere reacties blijkt dat ze echt geen 45 zal zijn.....

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:10

Es_ther schreef:
Op m'n profiel staat ook dat ik 23 ben, maar misschien ben ik wel 80 :+.
In de winter zijn paarden sowieso wat frisser, en ik denk dat ze wat te weinig buiten komt. staat ze alleen of met vrienden?

Verschil alleen is dat een kind met ouders te maken heeft die bepalen waar het paard staat en alles betalen. Of ze nu wel of geen verstand hebben van paarden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:14

Het is nu heel koud weer en de pony is plek veranderd, beide maken een pony onrustiger en drukker.
Ik zou het krachtvoer laag houden, veel hooi geven en wanneer het lukt zoveel mogelijk laten bewegen en veel mee bezig zijn om vertrouwen in elkaar te krijgen.
Een pony heeft een aantal weken nodig om weer ergens goed te wennen.

Anoniem

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:16

Ik vind het niet zo raar dat een paard druk wordt als hij maar 3 uur buiten komt, dat is echt veelste weinig.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:18

[***] schreef:
Ik vind het niet zo raar dat een paard druk wordt als hij maar 3 uur buiten komt, dat is echt veelste weinig.

Ik denk dat vrijwel alle paarden daar wel vervelend van worden. Ze staan dan immers 20 uur naar een paar muren te staren..

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:18

Hoe weet je dat je zadel perfect past en ze geen last heeft van haar lijf ?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:20

tarek schreef:
Hoe weet je dat je zadel perfect past en ze geen last heeft van haar lijf ?

dat vroeg ik mij eigenlijk ook af.

of van haar gebit, kan natuurlijk ook.

Maar afgezien daarvan; sluit mijn 24/7 buitenpony's met schuilstal zo lang op, dan worden ze ook enorm heet, fris en vervelend.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:28

JoyCiej007 schreef:
Es_ther schreef:
Op m'n profiel staat ook dat ik 23 ben, maar misschien ben ik wel 80 :+.
In de winter zijn paarden sowieso wat frisser, en ik denk dat ze wat te weinig buiten komt. staat ze alleen of met vrienden?


Ja, maar 't is niet zo vreemd dat mensen daarover vragen stellen in 't geval van TS.
bovendien snap ik ook niet waarom men niet hun correcte leeftijd zou aangeven; juist bij een jong meisje van 10-16 jaar houd men doorgaans wat meer rekening in hun reacties.

plus dat het nou niet echt geloofwaardig overkomt als TS op YRT plaatst en uit eerdere reacties blijkt dat ze echt geen 45 zal zijn.....


Ja daarom bedoel ik het ook zo.
Misschien wou ze ouder overkomen om serieuzer genomen te worden, maar klopt het niet qua schrijfstijl en topics enzo.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:29

Vraag jezelf ook af of je niet teveel in een keer wilt. Verhuizen voor een paard is erg ingrijpend en het is dan niet raar dat dit tijd kost. Mijn advies, de tijd nemen om een band op te bouwen, en dan misschien wel ernaast. Toen ik mijn tweede paard kreeg had ik aanvankelijk geen zadel voor hem, dus de eerste 2,5 mnd vooral gepoetst, gewandeld gelongeerd, grondwerk etc. Achteraf denk ik dat het alleen maar goed is geweest. Een situatie waarbij je paard lekker elke dag met vrienden de wei op kan is voor mij persoonlijk een must en draagt denk ik ook bij aan het settlen op zijn nieuwe plek. Geef het niet te snel op, het is echt niet raar dat een paard een paar maanden alles wat spannend is. Het is niet niks voor een kuddedier.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:29

Al eens een tandarts en osteopaat laten langskomen TS?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:31

Mijn paard veranderde naar zo'n stalling als de jouwe, kwam ook van veel buiten af en werd op de stal zadelmak gemaakt en is in pension tijdje gebleven.
In het begin ging het met de mijne ook goed maar daarna ook niet meer.
Het werd gewoon ronduit gevaarlijk op Den duur en in de winter mocht hij niet eens meer buiten.
Dus had ook geen contact met soortgenoten.
Andere stalling gezocht, verhuist en overdag urenlang buiten en ik heb mijn paard weer terug. Het kan dus de oplossing zijn ;)