Proberen te rijden. Tips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:48

Hey ik heb een verzorgpony en ik ben er al een lange tijd mee bezig om haar zadelmak te maken. Het is nu eindelijk gelukt want ik kan er nu helemaal op en ik ben daar ook best wel blij mee natuurlijk maar ik ben er vandaag dus ook achter gekomen dat ze niet vooruit wil. Ik kon er al een weekje op maar toen ging ik er alleen opzitten. Vandaag wilde in een klein stukje rijden maar als ik haar aanspoor gaat ze niet vooruit maar meestal achteruit. Ik geef haar dan al langere teugels maar ze luistert dan ook niet. Als ze niet achteruit gaat gaat ze bokken. Hebben jullie tips ik hoop van wel want ik wil het echt heel graag weten.
Laatst bijgewerkt door Fatna1234 op 23-12-16 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:49

Les nemen en niet zelf gaan klooien...

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:50

Wegbrengen naar een stal die haar verder inrijden of les gaan nemen.
Niet zelf gaan prutsen als je er geen verstand van hebt.. :\

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:50

Goede begeleiding nemen. Dat je op je paard kunt zitten betekend niet dat je paard begrijpt wat beenhulpen zijn.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:52

Ik denk dat je misschien iemand nodig hebt die je pony vast kan houden. Dan kan ze niet weg rennen en dan gaat het misschien ook beter met rijden!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:54

De pony snapt niet automatisch dat been geven voorwaarts betekend.

Neem les, want zonder begeleiding en hulp gaat dit niet lukken.

Zelfs ervaren mensen maken niet in hin eentje de paarden zadelmak, simpelweg omdat dat niet kan en niet veilig is.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:54

Je hebt 't de hele tijd over 'ik'. Hopelijk heb je alles wel met z'n tweeën gedaan? Het Ruitermak maken van een paard kan erg gevaarlijk zijn en dat moet je nooit alleen doen.
Het inrijden dus ook niet. Hier kan je inderdaad het beste begeleiding bij zoeken. Het liefst een volwassen persoon met instructeurs diploma en ervaring met jonge paarden.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:55

Ik heb ook een pony ingereden, maar zij is nog niet helemaal klaar. Vandaag was ze ook een beetje irritant. Je moet het gewoon blijven proberen, want dat kan je wel als je al op die pony kan zitten!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:55

@ Marijesonja: wat wil je daarmee bereiken?
Dit paard snapt niet dat er gevraagd wordt en ts is niet kundig genoeg om dit aan te leren. Vergelijk het met als iemand hou iets vraagt in het chinees, ga jij dan verstaan wat die persoon zegt?

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:55

Ze begrijpt de hulpen wel want die heb ik al geleerd met een andere vriendin.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:56

maximuss schreef:
@ Marijesonja: wat wil je daarmee bereiken?
Dit paard snapt niet dat er gevraagd wordt en ts is niet kundig genoeg om dit aan te leren. Vergelijk het met als iemand hou iets vraagt in het chinees, ga jij dan verstaan wat die persoon zegt?


Ik snap het, maar ik probeer haar wat moed te geven. Natuurlijk heeft ze hulp nodig, dan moet ze dat inderdaad met iemand anders samen doen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:57

Hoe dan ook: het probleem ligt bij jou en niet bij het paard... Neem dus les van een goede instructeur!

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:58

Bedankt marije Sonja met jou tips kan ik wat mee

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 00:01

Zijn er nog tips waarvoor ik niet naar een manege moet ofzo

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:01

kirsten251 schreef:
Ze begrijpt de hulpen wel want die heb ik al geleerd met een andere vriendin.


Je kan er nog maar net op zitten toch? Dat paard kent nog geen hulpen. Zoek alsjeblieft hulp bij iemand die er enig verstand van heeft

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:02

Nee Kirsten..
Je moet gewoon les gaan nemen bij een goede instructeur die je helpt. OF je pony wegbrengen naar een goede stal.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:03

Ik heb nog een tip: zoek een andere hobby als je geen les wil nemen want op deze manier verpruts je deze pony...

Ik hoop zo dat dit weer typisch "vakantie" is...

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 00:04

xPearl schreef:
Nee Kirsten..
Je moet gewoon les gaan nemen bij een goede instructeur die je helpt. OF je pony wegbrengen naar een goede stal.
Ik kan niet zomaar bepalen wat ik er mee doe want het is mijn verzorgpony en niet mijn eigen pony

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:06

Of zorgen voor begeleiding, of stoppen met dit paard te rijden.
Elke andere keuze is simpelweg niet eerlijk voor dit dier.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:07

kirsten251 schreef:
xPearl schreef:
Nee Kirsten..
Je moet gewoon les gaan nemen bij een goede instructeur die je helpt. OF je pony wegbrengen naar een goede stal.
Ik kan niet zomaar bepalen wat ik er mee doe want het is mijn verzorgpony en niet mijn eigen pony


Dan overleg je met de eigenaar/eigenaren van de pony.
Ik ga er van uit dat die het best met hun pony voor hebben. Dit gaat je niet alleen lukken, en moet je ook niet willen.
Overleg met de eigenaar dat je wilt gaan lessen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:11

kirsten251 schreef:
Ze begrijpt de hulpen wel want die heb ik al geleerd met een andere vriendin.

Dat ze bv aan de hand iets snapt maakt niet dat pony dat doorvertaald naar wat iemand er op doet, het achterwaarts gaan en bokken toont dat aan. Er zit in elk geval een mega gat in haar basis opleiding en dat kan jij niet zelf oplossen aangezien ik heel sterk vermoed dat die kennis bij jouw ontbreekt. Ophouden en er lekker naast gaan wandelen of pony maandje (of 2) naar een goede trainingsstal brengen om basis er goed op te laten zetten. Bokken is niet iets wat je een paard wil aanleren. Ze komt nu in verzet omdat ze niet snapt wat jij wil/bedoeld en geen andere antwoorden weet/zo gestrest raakt dat nadenken onmogelijk wordt. Dat maakt communicatie en dus training onmogelijk.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:13

Kirsten, je denkt waarschijnlijk dat je al heel veel weet van paarden en dat je goed kan rijden. Wellicht is dat ook maar dat is niets vergeleken met een groen paard opleiden. Jij gaat dit paard verpesten als je zo doorgaat. Ookal wil je dat nu misschien niet geloven.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:14

ik ben momenteel zelf bezig met twee jongen paarden en ik kan je zeggen dat je dit niet kunt zonder hulp..

ook vindt ik het het raar dat de eigenaar jou dan het paard laat 'inrijden' terwijl je duidenlijk toch niet helemaal weet wat je doet..

edit: ik zie nu ook net staan dat je 12 jaar oud ben.. zoek alsjeblieft hulp bij het inrijden als je het fout doet kan het paard daar later heel veel last van krijgen..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:33

kirsten251 schreef:
Zijn er nog tips waarvoor ik niet naar een manege moet ofzo


Zorgen dat er iemand bij jouw op stal/wei komt. Blijkbaar snapt het paard toch niet helemaal de hulpen. Voor het paard is het ook allemaal nieuw.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:15

kirsten251 schreef:
Zijn er nog tips waarvoor ik niet naar een manege moet ofzo

Instructeurs komen ook aan huis...

En als je geen geld wilt uitgeven dan kan je net zo goed meteen stoppen. Paarden kosten geld. Hier op stal lessen de bijrijdsters en verzorgsters ook op eigen kosten.

Waar is de eigenaar in dit verhaal? Ik had je als eigenaar nooit zelfstandig een pony zadel- en ruitermak laten maken zonder er elke keer zelf bij te willen zijn. Met waarschijnlijk ook nog een instructeur erbij.