Stelling 2.0

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:47

Oké stel je voor,

Je hebt een pony ,Haflinger, 1.45. Ze kan nog wel eens een beetje dramatisch doen...
Ook wil ze nog wel eens happen en bokt ze veel. Op een dag als je haar aan het opzadelen bent, bijt ze je in je arm.
Wat doe je?
Ik vraag dit omdat ik dit zelf heb meegemaakt. Toen gaf bij haar een klap. Ze begon te steigeren en te hinniken

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:48

Vervelend doen met opzadelen + bokken = zadelmaker/fysio/ostheo erbij.

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:52

Celiien schreef:
Vervelend doen met opzadelen + bokken = zadelmaker/fysio/ostheo erbij.



Oké! Bedankt voor je mening en tegelijkertijd voor mijn pony

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:53

Ik zou er helemaal niet vrolijk van worden en in eerste instantie erg pissig.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:54

Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:54

BulletjeBeer schreef:
Ik zou er helemaal niet vrolijk van worden en in eerste instantie erg pissig.


Begrijpelijk! :j

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:55

FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.


Daar heb je dan ook wel weer gelijk in

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:55

FabianHorse schreef:
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.


:') :') :') :') :')

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:56

/3 1
Goof schreef:
FabianHorse schreef:
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.


:') :') :') :') :')


:j :j :j

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:00

Goof schreef:
FabianHorse schreef:
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.


:') :') :') :') :')


Zo is het gewoon.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:01

Celiien schreef:
Vervelend doen met opzadelen + bokken = zadelmaker/fysio/ostheo erbij.

Helemaal mee eens, met een beetje pech probeert ze te vertellen dat ze pijn heeft.

Als dat in orde is kan je op gaan treden, maar ik heb altijd juist graag dat mijn paarden het melden als er iets mis is.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:09

Hoe is ze verder in de omgang? De mijne was een draak toen ik haar kreeg, maar is na intensief grondwerk etc het braafste en liefste paard dat je je kan voorstellen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:15

FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Dat was eerder inderdaad de techniek die voor mijn paard gebruikt werd voordat ik haar kreeg. Gevolg: een gevaarlijk paard die met ruiter en al achterover is geklapt.

Ik heb heb niet passende zadel weggegooid, zonder zadel opgestapt en ze steigerde niet. Dat zadel deed gewoon zeer.

Ze werd naar de wei gebracht aan een hengstenketting terwijl iemand met een stok voor haar neus zwaaide omdat ze er anders alsnog vandoor vloog.
Ik heb de ketting eraf gehaald, haar in een veilige omgeving geleerd respect te hebben voor mijn ruimte, netjes om me heen te buigen en niet te douwen.

Ze sloeg als je achter haar langs liep en steigerde als ze haar zin niet kreeg.

Nu lopen we lekker aan een stalhalstertje buiten, gaan op pad met de trailer naar clinics en ze is altijd onwijs braaf. Als ik maanden niet gereden heb, pak ik haar erbij en doet ze wat ze altijd doet. Netjes luisteren, respect hebben voor mij, mijn ruimte etc.
Ze is bevestigd in het feit dat ik de eigen regel en rekening houd met haar behoeften. Wat je dan krijgt is een meewerkend paard die voor je door het vuur gaat.

Als je interesse hebt in goede begeleiding, we geven ook les :)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:24

eilleen333 schreef:
FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Dat was eerder inderdaad de techniek die voor mijn paard gebruikt werd voordat ik haar kreeg. Gevolg: een gevaarlijk paard die met ruiter en al achterover is geklapt.

Ik heb heb niet passende zadel weggegooid, zonder zadel opgestapt en ze steigerde niet. Dat zadel deed gewoon zeer.

Ze werd naar de wei gebracht aan een hengstenketting terwijl iemand met een stok voor haar neus zwaaide omdat ze er anders alsnog vandoor vloog.
Ik heb de ketting eraf gehaald, haar in een veilige omgeving geleerd respect te hebben voor mijn ruimte, netjes om me heen te buigen en niet te douwen.

Ze sloeg als je achter haar langs liep en steigerde als ze haar zin niet kreeg.

Nu lopen we lekker aan een stalhalstertje buiten, gaan op pad met de trailer naar clinics en ze is altijd onwijs braaf. Als ik maanden niet gereden heb, pak ik haar erbij en doet ze wat ze altijd doet. Netjes luisteren, respect hebben voor mij, mijn ruimte etc.
Ze is bevestigd in het feit dat ik de eigen regel en rekening houd met haar behoeften. Wat je dan krijgt is een meewerkend paard die voor je door het vuur gaat.

Als je interesse hebt in goede begeleiding, we geven ook les :)

Het is hier ten eerste geen marktplaats, advertenties plak je maar lekker op de Bokt markt. Iedereen heeft hier zijn eigen methodes voor.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:30

Nou nou, als ik tegen iemand hier "koest" zou willen zeggen....

Eerst naar het zadel kijken. Wie weet is het niet een klein beetje verkeerd maar past het echt slecht.

Ten tweede naar de opvoeding kijken. En het zou me niet verbazen als op beide terreinen flink winst te halen is.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:35

FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Top +:)+
Draag jij dan voortaan schoenen die je niet goed zitten en je zeer doen? En niet gaan klagen natuurlijk want dan krijg je een mep voor je kop ~~}>

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:51

lizy29 schreef:
FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Top +:)+
Draag jij dan voortaan schoenen die je niet goed zitten en je zeer doen? En niet gaan klagen natuurlijk want dan krijg je een mep voor je kop ~~}>

En fysio krijg je ook.niet. dat is alleen voor braaf werkende paardjes.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:55

Bijten is bij mij een hele flinke klap. En een hele boze baas.
Maar ik zou daarna toch echt opzoek gaan naar de afkomst van dit gedrag. Het lijkt me geen kwaadheid, maar bijten is not done. Ook niet omdat je zelf pijn hebt. Overigens vind ik dat je hiermee al te laat bent. Paard heeft genoeg tekenen gegeven lijkt me?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:04

Ik zou: Beter opletten wat je paard je aan het vertellen is,
Bij ongelukjes onmiddellijk reageren met een mep
Daarna weer normaal doen, paard snapt anders toch niet meer waarom jij zo doet en dan leert niks meer. Dus als je niet onmiddelijk reageert hoef je niet meer te reageren. Zonder eten naar bed helpt niet bij paarden.

Doet ze dit bijvoorbeeld als je aansingelt? Dan moet je nadenken over de singel, vind ze dat een rot ding, is een singel met elastiek een oplossing, ben jij te ruw.. Ik weet niet hoor, ik roep maar wat. Maar er gebeurt iets tussen jou en dat paard wat jij moet leren verstaan. Paarden bijten namelijk niet voor de grap.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:13

Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.


Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:22

madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.


Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Het is een paard....

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 19:27

madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.


Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.


Als mijn vriendin mij bijt krijgt ze een mep terug! en nog geen zachte ook! Dat doe je toch niet?

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:33

Ik zou inderdaad ook gelijk terug meppen als iemand mij bijt.
Net zo goed als een paard bijt. Gevaarlijk gedrag straf ik af. Of het nu veroorzaakt wordt door pijn, wangedrag of blijheid. Dat straf ik op het moment af. Maar probeer er wel achter te komen waar het vandaan komt.
Als je hond iemand bijt omdat hij pijn heeft, wordt hij hoogstwaarschijnlijk afgemaakt. Dan kom je er echt niet met en 'ja maar hij heeft pijn, en hij leeft dus ik corrigeer hem niet'
Maar goed, nee gewoon een mep. Vriendin, paard, kind.. whatever:)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:33

Bijten en schoppen straf ik hard af. Maar heb je al eens onderzocht of je paard pijn heeft?

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:44

1) Ik zou ook de route dierenarts/ zadelmaker /fysiotherapie/ osteopaath volgen.

2)...maar wat is nou de stelling?