Paard masseren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Paard masseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:55

Hey
Ik wil mijn vp graag masseren maar weet iemand hoe je dit het beste kunt doen ? Ik wil vooral een band kweken :) hij heeft niets lichamelijks ofzo :p
Bedankt als je reageert :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard masseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:58

Ik verplaats dit topic naar YRT aangezien het daar beter past.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard masseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:01

Zoek op YT naar TTOUCH (linda tellington jones). zachte methode die geen kracht kost en waarmee je geen schade kan doen. er zijn in het verlengde hiervan ook grondoefeningen te vinden om paard beter met lijf/benen te leren omgaan.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:09

Ok dankje :D ik heb idd al een beetje opzoekwerk gedaan over haar :)

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:52

Schopje :(
Niemand anders die iets weet ?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Paard masseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:41

Ik zou niet zomaar gaan masseren. Maar stretchen bijvoorbeeld is wel heel leuk om te doen met je paard! Worden ze lekker los en soepel van. Ik doe het ook nog wel eens, om je paard te lokken voor het strekken raad ik stukjes wortel of een horselyx aan. Kleine brokjes en snoepjes zijn minder handig.

Allereerst, bij het stretchen moet je paard warm zijn.. je kan het dus het beste doen na het rijden, of eerst je paard even aan de longe nemen. Koude spieren overstretch je namelijk snel. Als je paard lichamelijke problemen heeft, altijd eerst de VA raadplegen.

Stretchen zorgt voor een betere bloedcirculatie, voor ontspanning, het zorgt ervoor dat de spieren niet verkrampen na een intensieve training en het paard zal flexibeler worden. Stretch nooit te ver door, dit zorgt juist voor problemen aangezien de spier terug gaat trekken en dan just verkrampt.

De eerste keer dat je strecht, doe het voorzichtig en rustig. Het paard moet er aan wennen. Als je een been stretcht, zorgt ervoor dat je de hoef dan voorzichtig terugzet op de grond en laat het paard niet zelf de hoef terugtrekken.. dit kan de pezen beschadigen.

Begin met de makkelijke stretch.. hierbij stretch je ongeveer 75% van de stretchcapaciteit en houd je het 10 tot 15 seconden vast. Als je paard hieraan gewend is kan je overgaan op de Developement stretch, hierbij houd je 30 seconden vast; je begint met de makkelijke stretch en als je de spier volet ontspannen zoek je de spanning weer op en houd je dit weer 15 seconden vast.. dit herhaal je totdat je de maximale stretch hebt.

Let erop dat je zelf in een makkelijke positie staat en je rug niet overbelast!!

Citaat:
1. De nek stretch naar de zijkant
Hierbij gebruik je een snoepje of worteltje. Je gaan aan de zijkant van je paard staan en laat hem inbuigen om het snoepje te pakken. Houd het snoepje dichtbij het lichaam. Geef het niet onmiddelijk maar aat het paard even die buiging vasthouden. Deze stretch kan je moeilijker maken door verder weg te gaan staan. Doe dit links en rechts.
Wanneer je paard zijn kont bijdraait om het snoepje te pakken, betekent dat dat ie stijf is en het moeilijk vindt. Begrens dit door hem tegen de muur te zetten.
Afbeelding
2. De nek stretch omlaag
Leidt je paard met een worteltje naar beneden. houd het worteltje tussen de voorbenen. Vraag hem zo laag mogelijk, als het lukt kan je hem ook vragen om tussen zijn voorbenen door te gaan. Je kan varieren door het hoofd in deze stretch ook nog naar links of rechts te brengen. Afbeelding

3. De nekstretch omhoog
Hierbij leidt je het hoofd omhoog, zo hoog mogelijk. Dit kan ook met een worteltje oid. Forceer het niet.
Afbeelding
4. De voorbeen naar voren stretch
Pak de hoef op alsof je hem uit wil krabben. Pak de hoef met een hand en leg de ander achter de knie. Neem het been naar voren en omhoog mee. Als deze stretch goed gaat kan je de hoef naar voren strekken met je ene hand zodat de stretch dieper wordt.
AfbeeldingAfbeelding

5. De voorbeen naar achter stretch
Pak de hoef en de knie weer zoals hierboven, breng het been nu naar achteren zodat het in 90graden hoek komt met de grond. Dit is een goede stretch voor de borst en het bovenbeen.

6. De voorbeen rotatie stretch
Houd de knie (weer gebogen) vast met de ene hand, met de andere pak je de kogel. Draai de knie met de klok mee, eerst naar binnen, dan naar voren, dan naar buiten en terug. Herhaal dit 3-5 keer en dan tegen de klok in. Let op dat je de knie niet teveel naar buiten trekt (onnatuurlijke beweging) Deze stretch ontspant diepliggende spieren.

7. De achterbeen naar voren stretch
Pak het achterbeen op bij de kogel, beweeg het naar voren en let ero dat je het been onder het lichaam houdt (niet naar buiten!) Dit is een goede stretch voor de spieren van de heup en de rug. Let op dat het paard niet terugtrekt of vooruit trapt!!
Afbeelding
8. De achterbeen naar achter stretch
Pak het been op en houd een hand boven en onder de kogel. Breng het been voorzichtig en langzaam naar achteren. Houd deze stretch vast en breng het been terug naar de grond.

9. De achterbeen inwaarts stretch
Wanneer je aan de linkerkant van het paard staat pak je het rechterbeen onder de buik door richting het linkervoorbeen. Trek niet te hard, wees voorzichtig.
Afbeelding

10. De rug stretch
Door op de buik te kriebelen of op het aanhechtinspunt te duwen, duwt het paard de rug naar boven en stretcht zo zelf zijn spieren. Je kan ook druk met je duimen uitoefenen aan beide kanten van de kont , ongeveer 3 inches(?) van deruggewervel vandaan. Hierbij heb ik het juiste punt nog niet gevonden Lachen

11. De staart stretch
Deze stretch zorgt voor grote ontspanning. Pak de staart voorzichtig op met je rechterhand, Houd je linker op de kont. Pak de staart enkele cm van de aanzet vast, en draai hem langzaam in een rondje. eerst met de klok mee 3/4 keer, dan tegen de klok in. Pak dan de staart vast en gebruik je lichaamsgewicht om aan de staart te gaan hangen. Houd deze stretcg ongeveer 2/3 minuten vol. Problemen in het draaien duiden op rugproblemen, en wanneer je aan de staart trekt/hangt en deze geeft mee, ho0ud dan op en waarschuw de VA; het paard hoort nl terug te trekken en anders is er iets mis in de rug. Aai langzaam over de staartwortel, en klaar is je stretchroutine!