discussieforum zonder zadel

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 14:53

Spoiler:
Sorry als het fout staat.


Hoi allemaal!
Ik hoor veel over mensen die tegen een zadel zijn, of mensen die veel zonder zadel juist slecht vinden. Mensen die het zielig vinden, mensen die het goed vinden, mensen die het normaal vinden. Zonder zadel rijden.

Mij leek het interessant hier een discussie forum over te maken.
Alvast wat vraagjes die je kunt beantwoorden:

-Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...)
-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht.
-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden?

^^ Maar ik hoop dat het topic vanzelf wel op gang komt.

:wave:

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 14:54

Zelf beantwoord ik ze trouwens ook wel even:

- Ik rijd meestal wel 1x per week zonder zadel, maar dit wisselt af, soms een week niet, soms 2x in een week etc.
-Eerder goed.
-Eigen keuze.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:59

Ik ben voorstander van een GOED passend zadel of een goede kwaliteit barebackpad. De reden is dat ik het nodig vind dat de rug van mijn paard beschermd wordt

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:02

Ik rij vaker met bbp dan met zadel.
Maar ik rij gemiddeld maar 1 a 2 keer in de week.
Ligt ook aan hoe mijn pony is en wat we gaan doen. Zoals springen doe ik altijd met zadel.

En ja die discussie wel of niet goed. Ik vind het moeilijk daar wat op te zeggen. de een zal goed zeggen de ander weer slecht.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 15:06

Maar denken jullie dat zonder zadel rijden iets kwaad kan doen bij het paard?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:08

Een (goed passend) zadel zorgt voor optimale drukverdeling op de paardenrug. Onze billen kunnen dit helaas zelf niet nadoen. Ik zie daarom ook geen reden waarom je regelmatig zonder zadel zou rijden. Een keer zonder zadel als evenwichtsoefening of voor de leuk lijkt me prima en niet schadelijk, maar ik zou het zoveel mogelijk proberen te vermijden.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:14

Ik denk dat als je het elke dag zou doen dat het dan inderdaad wel schadelijk kan zijn.

Maar goed, wat is dan af en toe? hoevaak in het jaar kun je dan zonder zadel rijden dat het niet schadelijk is?

Ik vind het een interessante discussie omdat ieder zijn eigen mening er over heeft maar wat is nou correct

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 15:20

Is het schadelijk dat ik wel 1x in de 2 weken zonder zadel rijd? of soms 1x.
Ja het is inderdaad interessant...

Deze week had mijn verzorgpony ontstoken schouderbladen toen heb ik 3x zonder zadel gereden (niet achter elkaar natuurlijk, met dagen ertussen).

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:25

Ik rijd onze pony ongeveer 5 keer per week zonder zadel, maar wel met barebackpad (met een dik zadeldekje eronder). Van die 5 keer rijd ik bijna altijd in het bos, op de weg of op de renbaan. Eén keer per week longeer ik haar.

Ik vind het zelf heerlijk rijden zonder zadel en het is zeer goed voor mijn buikspieren en mijn balans. Het is bij mij zo erg dat ik met een zadel rijden niet meer fijn vind.

De pony heeft er geen last van en ik houd altijd de rug goed in de gaten, maar ze is nergens gevoelig. De druk is volgens mij niet alleen op je zitbeenknobbels maar wordt ook verdeeld over de rest van je billen en je bovenbenen. Ik doe dit bij deze pony nu al zo'n 9 jaar, zonder klachten.

Dit was (tot en met deze zomer) de springpony van mijn dochter, waar ze mee in de Z heeft gesprongen. Ook tijdens de periode dat mijn dochter ermee in de Z sprong, reed ik haar altijd zonder zadel (wel met bbp) in het bos, meerdere keren per week. Mijn dochter reed alleen de springlessen en de wedstrijden met springzadel (ongeveer 2x per week).

Mijn ervaring is dus dat het totaal geen problemen geeft voor je pony en dat het voor je houding zeer goed is. Ik heb vroeger veel buikspieroefeningen gedaan zonder resultaat en nu krijg ik ze vanzelf dankzij het zadelloos rijden.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:28

madhatter schreef:
Maar denken jullie dat zonder zadel rijden iets kwaad kan doen bij het paard?


2 jaar geleden heeft er iemand 1 maand op mijn super brave pony gereden en die liet ik helemaal vrij met wat ze met hem wilde doen. Ze wilde graag zonder zadel rijden wat ik in eerste instantie toe stond tot dat ik toevallig een artikel tegen kwam waarin uitgelegd stond dat zonder zadel rijden niet goed is omdat de ruiter met de zitbeenbotjes inwerkt op de rug van het dier. Ik heb toen aangegeven dat ik dus liever niet meer had dat er zonder zadel gereden werd, uitstappen zonder zadel vond ik geen probleem.
De dame was toen al snel vertrokken en ik ben zelf weer gaan rijden. Ik heb gelijk de conseqenties mee gemaakt van het zonder zadel rijden. De eerste 2 keer dat ik zelf weer reed kon ik flinke bokken incasseren bij het aanspringen in galop. Het was daarna gelukkig wel weer goed, maar het was mij wel duidelijk waar dat van kwam.... Dus ja, ik denk dat zonder zadel rijden kwaad kan.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:31

Op een andere paardensite genaamd Howrse ( :') ) staat een heel mooi topic erover. Ik heb het niet geschreven dus credits gaan naar LaNoya @Howrse.


Zonder zadel rijden is heel leuk en "je leert er beter van zitten", maar het is niet goed voor de rug van je lieveling. Je lieveling kan er tijdelijke en permanente blokkades aan over houden. Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.

Om dit te verduidelijken:
Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.


Afbeelding
Dit is het zitbeentje waar ik het over heb:
Afbeelding
Dit is hoe het eruit ziet zonder zadel:
Afbeelding

Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Voor een keertje uitstappen kan het niet zoveel kwaad aangezien het bij een kleine tien minuten redelijk snel hersteld, maar doe dit iedere dag een half uur lang dan wordt het er niet fijner op.
Ik hoop dat jullie het verhaal kunnen begrijpen.

Veel gestelde vragen:
Q: Is met dekje rijden dan wel goed?
A: Nee, ook daarmee hou je drukpunten

Q: Als ik het 1x in de week doe, is het dan schadelijk?
A: 1x per week kan net wat té zijn, 1x in de maand is prima te doen

Q: Heeft iedereen die drukpunten?
A: Ja, iedereen heeft ze.

Q: Maakt gewicht uit?
A: Nee, want zoals ik bij de eerdere vraag al zei; iedereen heeft de drukpunten!

Q: Wat als het zadel niet goed past?
A: Een slecht passend zadel is vaak schadelijker dan zonder zadel rijden. Het gaat dan echter om een heel ander soort probleem. In dit topic gaat het dan ook om een goed passend zadel. Daar kan een paard namelijk nooit last van hebben.

Q: Maar de indianen reden ook zonder zadel!
A: De indianen waar je het over hebt leefden jaren geleden, toen er nog geen drukmeters waren, ze nog weinig van anatomie afwisten en ook internet bestond nog niet. Ongeacht of indianen wel of niet om het welzijn van hun paarden gaven was deze informatie er gewoon niet. Verder kennen we de indianen op die manier alleen vanuit films, er is genoeg informatie te vinden over dat indianen wel degelijk op een soort zadel reden. Berichten waarin de indianen opgeroepen worden zullen worden verwijdert, ongeacht of er ook relevante informatie in het zelfde bericht staat.

Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:35

Wel mooi uitgelegd. maar geld dat ook voor bbp?
bbp is dikker dan een dekje, lijkt me hetook minder schadelijk

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:38

AmyJamess schreef:
Wel mooi uitgelegd. maar geld dat ook voor bbp?
bbp is dikker dan een dekje, lijkt me hetook minder schadelijk

BBP is idd ook schadelijk, maar minder erg omdat de drukpunten verminderd worden :j

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:44

Ik rijd mijn beide paarden regelmatig zonder zadel, wel met bbp. Ik wissel het af, het ene paard rij ik eigenlijk alleen maar stap ritjes mee met de bbp of heel soms (komt niet vaak voor) in de bak dressuurmatig. Voor lange ritten en bijv. springen etc heb ik er gewoon een zadel op. Wissel het erg veel af. Mijn andere paard past haar zadel momenteel niet dus die rijd ik nu 3x per week met bbp al 3 maanden lang. Veel stap ritjes maar ook regelmatig gewoon dressuurmatig in de bak. Normaal rijd ik haar wel met zadel voor zowel springen/dressuur als buiten rijden.

Overigens worden beide paarden regelmatig behandelt en gecontroleerd door de osteopaat en de ruggen van beide paarden zijn tip top in orde.

Ik denk ook vooral dat het nogal een verschil maakt qua ruiter. Niet zo zeer of je met of zonder zadel rijd, de ene ruiter heeft een super nette stille zit zonder zadel en de ander stuitert er op los. Daar kan ik me dan best bij bedenken dat dit niet bepaald bevordelijk is voor de rug van je paard en dat je in dat geval ook niet teveel zonder zadel moet rijden. Een zadel die vangt gestuiter toch wat beter op dan een blote rug of bbp. Ook denk ik dat het met het ene paard beter kan dan met het andere paard. Een paard met een weke/ingezakte, hoge ruggengraat/schoft of arm bespierde rug zou ik niet zo gauw zonder zadel op gaan zitten.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 15:58

Ik rijd zelf regelmatig zonder zadel, dan ook zonder dekje, pony zit ook heerlijk zonder zadel. Doe dit 1x in de 2 weken, soms 1x per week.
Ze heeft er geen last van zo te zien, of verbergt ze dit?
Eigenaresse heeft haar ook altijd al zonder zadel gereden (niet bij zadelmak maken maar voor de rest..)

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:59

madhatter schreef:
Ik rijd zelf regelmatig zonder zadel, dan ook zonder dekje, pony zit ook heerlijk zonder zadel. Doe dit 1x in de 2 weken, soms 1x per week.
Ze heeft er geen last van zo te zien, of verbergt ze dit?
Eigenaresse heeft haar ook altijd al zonder zadel gereden (niet bij zadelmak maken maar voor de rest..)

Pijn laten ze naar mijn weten pas zien als het al te laat is, als ie echt niet meer uit te houden is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:03

Ik heb 1 klant gehad (zadelpasser) die mij belde voor drukkingen.
Ik heb het zadel aan alle kanten bekeken maar begreep niets van de drukkingen omdat het perfect paste.
Ik heb doorgevraagd of ze ook voor de wagen liep of dat ze misschien nog een 2e zadel had.
Ineens merkte ze op dat ze 2-3x per week stapritjes maakte met een BBP.
Ruiter op haar paard gezet en jawel, de drukkingen (incl witte haren) zaten precies onder haar zitbeenknobbels -O-

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:20

xxShetLover schreef:
madhatter schreef:
Ik rijd zelf regelmatig zonder zadel, dan ook zonder dekje, pony zit ook heerlijk zonder zadel. Doe dit 1x in de 2 weken, soms 1x per week.
Ze heeft er geen last van zo te zien, of verbergt ze dit?
Eigenaresse heeft haar ook altijd al zonder zadel gereden (niet bij zadelmak maken maar voor de rest..)

Pijn laten ze naar mijn weten pas zien als het al te laat is, als ie echt niet meer uit te houden is.

Klopt, als een paard pijn laat zien betekend dat in de natuur doodgaan, want dan zijn ze zwak. En dat willen ze natuurlijk niet dus tonen ze geen pijn.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:35

Ik heb een jaar lang zonder zadel en met barebackpad gereden ongeveer 4-5-6x in de week. Hij heeft er geen last van gehad :). IK rijd nu vaak met zadel maar ik merk dat hij vee ontspannerder enzo is als ik zonder rijd

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 16:59

stoerebanaan schreef:
Ik heb een jaar lang zonder zadel en met barebackpad gereden ongeveer 4-5-6x in de week. Hij heeft er geen last van gehad :). IK rijd nu vaak met zadel maar ik merk dat hij vee ontspannerder enzo is als ik zonder rijd


Dat heb ik ook

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:17

Ladyson schreef:
Een (goed passend) zadel zorgt voor optimale drukverdeling op de paardenrug. Onze billen kunnen dit helaas zelf niet nadoen. Ik zie daarom ook geen reden waarom je regelmatig zonder zadel zou rijden. Een keer zonder zadel als evenwichtsoefening of voor de leuk lijkt me prima en niet schadelijk, maar ik zou het zoveel mogelijk proberen te vermijden.


Hier ga ik volledig in mee. :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:41

-Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...)
Nooit eigenlijk. Toen ik jonger was wel regelmatig maar dat is al lang geleden. Op mijn paard heeft buiten een kind van een jaar of 6 nog nooit iemand zonder zadel op gezeten.

-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht.
Goed voor de ruiter in die zin dat je er beter van leert zitten en voelen.
Maar voor het paard geloof ik niet dat het beter is.

-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden?
Moeten ze helemaal zelf weten. Maar op mijn paard gaat dat niet gebeuren. En het liefst helemaal niet.
Zoals je leest ben ik er niet echt een voorstander van. Geef mij maar een goed passend zadel voor paard en ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:59

Ik rij ik nooit zonder, vooral omdat mijn paard aangeeft dit niet erg fijn te vinden.
Ik ben van mening dat af en toe zonder zadel echt geen schade aan zal richten hoor ;) Maar ik zie zeker liever een goed passend zadel dan gemiddelde ruiter die op de rug zit te stuiteren als ze het zadel eraf halen...

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:21

Ik ben van mening als je goed zonder zadel op je paard zit de druk verdeeld word over je bips en bovenbenen. Zal wel ook altijd aanraden voor een goede BBP te gaan. Ik heb veel intensief met een barebackpad gereden op mijn paard, ook de periode toen ik hem net had en hij slecht in zijn rug was en ik nog geen (boonloos) zadel had reed ik alleen maar op barebackpad. Paard is super opgeknapt die periode, spieren kwamen er op en de gevoeligheid in de rug trekte weg. Ik zou dus zo niet durven zeggen dat zonder zadel rijden slecht is.
Je ziet ook te vaak gevallen dat zadels helemaal niet passen! Die drukpunten zijn dan misschien nog wel schadelijker naar mijn idee. Ik ben dan zelf voorstander van een echt goede barebackpad of een goede boomloos zadel.

Rijdt zelfs soms gemiddeld 2 a 3 keer per week op mijn barebackpad. Springen, dressuur etc.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 18:32

Ik rijd echt niet intensief zonder zadel, zonder zadel is voor mij en verzorgpony juist ontspanning.