Ontwormen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:02

Wij ontwormen in het voorjaar & net voor de winter, dus zeg maar om het half jaar. Anders heb je namelijk kans dat ze resistent worden voor de wormen & in de winter hebben ze sowieso minder last van wormen omdat het dan kouder is & ze dus (sneller) dood gaan/zijn.
Hoe vaak je wilt ontwormen hangt dus van de stal/eigenaar af. De een ontwormt 4 keer per jaar waar de ander 2 keer ontwormt.

Het ontwormingsmiddel kan je krijgen via de DA. Daar staat je paard geregistreerd in het systeem & daar kan je voordat je gaat ontwormen een mestonderzoek laten doen. Dan kijken ze welke wormen er in de mest van je paard zitten & dan krijg je een spuitje tegen dat soort wormen die je paard heeft. Je kan ook een spuitje tegen alle soorten wormen geven, die kost vaak wat meer omdat hij tegen meer dingen ontwormt. Eigen keuze dus weer.

Het is een spuit met een soort glibberig goedje erin die je in de hoek van je paard zijn mond steekt nadat je hem hebt afgesteld op het gewicht van je paard. Dan druk je hem leeg & het is inderdaad verstandig om even een minuutje zijn hoofd omhoog te houden zodat hij het echt doorslikt en niet de helft weer uitspuugt. Ook handig: geen snoepjes o.i.d. na het spuiten geven, dan heb je kans dat samen met het snoepje de helft van je ontwormingsspul weer naar buiten komt. :+

Sommige paarden vinden de ontwormingsspulletjes niet zo lekker, mijn paard ook niet & daarom geef ik haar om de zoveel tijd een klein beetje appelmoes in zo'n zelfde spuit, maar dan een schone van het ziekenhuis. Ik ken toevallig iemand die daar werkt. :)

Heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan. :)

Not your line.



NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:21

ayjassie schreef:
Oke thanks! Doe je het om het half jaar?

Wacht, is dit een goede verdeling?

Om het half jaar ontwormen (om de beurt dus ;))
En dan een keer in de maand ofzo de mest GOED chekken?

Ik heb een hele uitleg hierboven gegeven?! Misschien kan je dat ook lezen.

Not your line.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:32

ayjassie schreef:
Ik heb het gelezen?! XD

Oké, leek van niet, omdat je vragen stelde die ik al had beantwoord. :P Maar oké. :')

Not your line.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:40

ayjassie schreef:
Haha sorry :) af en toe ben ik echt blond

Maakt niet uit, ben zelf ook blond. :D :Y)

Not your line.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers