nog meer mensen die sirieus rijden met een shetlander?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 14:44

Larissajulia schreef:
Erg leuke shet!

Je zegt dat je blij mag zijn dat je nog kan rijden, maar ik vraag me af of je pony er ook zo over denkt. Ik weet hoe vervelend het is om te groot te worden voor een pony,dit heb ik zelf ook gehad. Het best kun je dan toch eerlijk blijven voor de pony en wat anders leuks gaan verzinnen om met m te doen :) toen ik te groot werd, ben ik zelf begonnen met vrijheidsdressuur, dit vonden we beiden echt geweldig!

Veel plezier nog met je leuke shet!


ik doe al alles met hem, vd, mennen, joggen, wandelen, echt alles. maar rijden vind hij super leuk en dat merk ik ook aan hem. dus waarom niet gewoon 1 keer in de 2 weken nog een half uurtje in de bak hobbelen''?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:44

Afbeelding

Je bent echt te groot voor deze pony.
Heel jammer dat het jouw enige manier is om te kunnen rijden, maar dat mag niet ten koste gaan van de pony.

Laura12

Berichten: 674
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:45

Ik snap dat je rijden leuk vind maar je bent echt te groot en zo krijgt je shet alleen maar last van zijn rug en dat wil je toch ook niet?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:45

isawessels00 schreef:
hij hinnikt en komt naar me toe rennen zodra hij het zadel ziet, ik merk aan hem dat hij het super leuk vind dusseh


Dusseh... ik hoop dat je verstandig genoeg bent en wens je nog veel plezier met je pony. Al dan niet er naast.. ;)

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 14:46

Brainless schreef:
[ Afbeelding ]

Je bent echt te groot voor deze pony.
Heel jammer dat het jouw enige manier is om te kunnen rijden, maar dat mag niet ten koste gaan van de pony.


zonder zadel is half bokt te groot voor hun paard.

_Lou

Berichten: 143
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:46

Dan moet je tot die tijd denk ik beter iets anders met m doen totdat je de sulky hebt. Zoals vrijheidsdressuur wat al genoemd is :P Ook heel leuk! De ponyziet er wel heel leuk uit! :j
Maar jouw grootte is niet fijn meer voor de pony :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:46

Ik ga mee met de reacties hierboven :-)

Paarden geven niet snel aan dat ze iets ongemakkelijk vinden. Dat zit nl in hun natuur. Het zijn prooidieren, en ze mogen zichzelf niet te snel zwak opstellen om te overleven. Wie weet heeft je pony er geen last van nu, maar op lange termijn kan het funest zijn voor hem. Dat wil je toch niet?

Ik snap best dat je rijden leuk vindt, maar wie weet is dressuur aan de lange lijnen iets voor je? :)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:46

Ik sluit me bij de rest aan. Je kunt ook andere leuke dingen met je shet doen zonder erop te hoeven stappen. Mijn achternichtje reed op mijn shet, maar die is onlangs ook gestopt met rijden omdat ze te lang werd (en die was in verhouding nog een stukje kleiner dan jij op jouw pony). Je gaat op een gegeven moment de pony toch hinderen, ondanks dat je mss niet te zwaar bent. Lengte speelt ook mee namelijk. Als je te lang bent zal de pony meer moeite moeten doen om in balans te blijven lopen.

Zelf train ik die van mij graag aan de dubbele longe, dan kun je ze toch dressuurmatig trainen en hij heeft er ook baat bij voor bij het mennen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:47

isawessels00 schreef:
Brainless schreef:
[ Afbeelding ]

Je bent echt te groot voor deze pony.
Heel jammer dat het jouw enige manier is om te kunnen rijden, maar dat mag niet ten koste gaan van de pony.


zonder zadel is half bokt te groot voor hun paard.

Hier met zadel en nog steeds te groot:
Afbeelding

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 14:47

oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:48

isawessels00 schreef:
Brainless schreef:
[ Afbeelding ]

Je bent echt te groot voor deze pony.
Heel jammer dat het jouw enige manier is om te kunnen rijden, maar dat mag niet ten koste gaan van de pony.


zonder zadel is half bokt te groot voor hun paard.

Neuh hoor... Dussehhhh....
Nee.

Zelfs al zou het zo zijn is dit geen excuus voor jou om op een Shetlander te stappen

Komop. Paarden worden niet depressief :') niet als je gewoon nog lekker met hem ment, wandeld, knuffelt en poetst. Het zijn paarden, die worden niet met een mens op de rug geboren, niks er aan is natuurlijk. Dit overleefd die wel :j
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-07-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lou

Berichten: 143
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

Kun je dan niet een andere (heel) kleine ruiter erop laten rijden? Kan jij evt nog meelopen aan de hand als dat nodig is :)

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

isawessels00 schreef:
Brainless schreef:
[ Afbeelding ]

Je bent echt te groot voor deze pony.
Heel jammer dat het jouw enige manier is om te kunnen rijden, maar dat mag niet ten koste gaan van de pony.


zonder zadel is half bokt te groot voor hun paard.


Dus omdat de helft van bokt dan te groot is mag jij het ook zijn? :n

MissFloorx

Berichten: 767
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


Niemand boort jou de grond in? We geven je alleen duidelijk aan dat je beter kunt stoppen met rijden, om blijvende schade aan je pony te voorkomen. Je zoekt alleen maar excuses en legt de schuld bij anderen. Maar goed, het is jouw pony en jouw keuze hoe je deze behandeld dussehh :')
Laatst bijgewerkt door MissFloorx op 06-07-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

Wat een leuke shetlander! Ik vind dat je er netjes op rijdt. Superleuk dat je er ook mee ment, heel veel plezier met Saffier! Ben zelf eigenlijk ook nog wel erg benieuwd naar het filmpje van de buitenrit.

Qua lengte en gewicht is er al genoeg gezegd, dus het heeft niet heel veel zin als ik dat nog ga herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

sommige reacties vind ik wel heftig hier. TS is wel groot, maar als zij een keer in twee weken op deze pony rijd is dat volgens mij geen probleem. het is niet ideaal nee, maar om het nou te overdrijven met rugproblemen.. een pony kan wel wat hebben ze is geen 60 kilo!!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


Rijden is geen basisbehoeften voor een paard. Als hij met vriendjes voldoende buiten komt dan zal hij echt niet depressief worden. En je kunt ook andere dingen doen ipv rijden. Je kunt bijvoorbeeld les nemen in de dubbele longe. Dan kun je hem bijna net zo trainen als onder het zadel, zonder er zelf op te gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 06-07-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


Ik geef toe dat er wat minder subtiele reacties tussen staan, maar ....jeetje, jij leest echt over de goed bedoelde tips en adviezen heen hè?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:50

isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


Meid, kan je één reactie aangeven waar iemand je de grond in boort?
Ik zie namelijk alleen maar mensen die je op een redelijke manier met de neus op de feiten drukken...

En er is zoveel meer te doen dan alleen wandelen en VD! dressuur aan de lange lijnen (omdat je dressuur heel leuk vond, toch?), horse agility, longeren, mennen zijn maar enkele mogelijkheden :-)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:51

Wat een leuke shet, en echt zo'n geconcentreerd koppie!!
Ik zie dat je schrijft dat het op eigen benen lopen nog best een moeilijk punt is voor je pony.
Dat snap ik heel goed, want ondanks dat je zeker niet te zwaar bent, ben je wel vrij lang. Hierdoor is de gewichtsverdeling best lastig (hoe hoger een stok is hoe moeilijker je die in balans kan houden, als je begrijpt wat ik bedoel )en hierdoor zal hij veel steun zoeken en moeite hebben met het op eigen benen lopen.
Soms zou je willen dat je even kan stoppen met groeien of juist je shet een beetje pokon kan geven zodat die met je meegroeit.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe die het doet voor de wagen want het lijkt me wel een echte werker

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:51

Ik denk dat ze het nu onderhand wel weet hoor. Lekker kuddegedrag door met z'n allen te roepen dat ze te groot is. Ja, je bent aan de lange kant, het is kiele kiele op de foto in je openingspost, maar op de foto hierboven met zadel vind ik het nog wel gaan hoor, zoveel te groot ben je nu ook weer niet.

Ik ken Saffier nog van vroeger, toen reden er wel kleine kinderen op. Lukt dat nu niet meer dan?
Leuk om hem weer eens tegen te komen!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:51

je geeft zelf aan dat hij het enorm moeilijk vind om op eigen benen te lopen..

hoe makkelijk vind jij het om in balans te lopen als je een 5 meter lange ladder draagt?
of is het makkelijker om rechtuit en in balans te lopen als je een keukentrapje draagt?

je zit te kort met je beugels, omdat je benen anders in de weg zwieren van de benen van de pony ongeveer. daarnaast ben je lang ook in het bovenlichaam.. Zo is het voor hem vreselijk moeilijk om in evenwicht te lopen, laat staan dan ook nog eens een fijne aanleuning op te zoeken en zijn lichaam lekker in te buigen..


je vraagt wie er ook 'serieus rijdt' met een shetlander.. Het antwoord zal zijn: niemand.. want tegen de tijd dat je echt serieus gaat rijden onder het zadel ben je gewoon te groot voor een shetlander..

ik zou mij gaan richten op mennen en eventueel grondwerk/lange lijnen.. daarmee zal hij veel fijner in balans raken dan onder het zadel...

je bent nu nog van redelijk gewicht voor hem, je lengte is te lang.. maar je pubertijd zorgt ervoor dat je lichaam zich gaat uitvullen.. je wordt dus sowieso nog zwaarder de komende jaren. ga aub niet zorgen dat je op gewicht bent, je bent nu al tamelijk licht voor je lengte, zo niet een beetje te licht.

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:51

isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


dan heb je altijd nog mennen over :j
Maar bokt bedoelt het echt niet om jou de grond in te boren hoor, echt niet. Bokt wil wel laten weten dat je echt te groot bent voor je pony. Doordat heel veel mensen dit denken komen er meer reacties waardoor het voor jou misschien dreigend overkomt, maar zo bedoelt niemand het :j
Verder:
Toch zou ik als ik jou was een klein ruitertje zoeken. Eerste gewoon aan de hand beginnen, dat had ik met mijn shet ook gedaan. Die bokte namelijk ook in het begin met een klein iemand erop. Maar zoals ik al zei: Eerst aan de hand beginnen, en dan langzaam een beetje afbouwen bijvoorbeeld naar de longeerlijn enz.
Veel plezier nog met je shetje! :D

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 14:52

Chasey schreef:
isawessels00 schreef:
oke ik ga wel stoppen met rijden. flauw dat bokt even alles verpest en me zo de grond in boord. ik zal jullie het wel laten weten als saffier depresief ofzo word doordat hij nu amper meer wat doet. want wandelen en vd vind hij zo saai als de pestt


Ik geef toe dat er wat minder subtiele reacties tussen staan, maar ....jeetje, jij leest echt over de goed bedoelde tips en adviezen heen hè?



nee helemaal niet. ik had het na 1 reactie ook al door maar als dan iedereen tegen me gaat kan ik er ook niks meer aan doen hoor.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:52

LidyK97 schreef:
sommige reacties vind ik wel heftig hier. TS is wel groot, maar als zij een keer in twee weken op deze pony rijd is dat volgens mij geen probleem. het is niet ideaal nee, maar om het nou te overdrijven met rugproblemen.. een pony kan wel wat hebben ze is geen 60 kilo!!


De vraag is alleen of ze wel echt 1x in de 2 weken even hobbelt aangezien ze zo "sirieus" is met rijden ;)