is 1 keer in de maand te weinig

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseminion
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-15

is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:11

ik rij 1 keer in de maand paard ik heb het best druk met school enzo
maar is 1 keer in de maand rijden te weinig (ik ben wel vaker op de manege te vinden maar dan borstelen of helpen met andere dingen

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:12

Alleen jij kan uitmaken of je dat te weinig vindt voor jezelf.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:13

Dat ligt eraan wat je doel is en of je ambitie hebt.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:18

Ligt eraan wat je zelf wil, en waar je zelf tevreden mee bent. Er is niet een bepaald aantal dat je "genoeg" rijdt.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:18

Geniet jij van die een x per maand?
Of wil jijzelf meer?

Heb al 7 maanden niet intensief geredrn en lig er ook niet wakker van..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:25

1 keer in de maand te weinig voor wat? Om van jezelf binnen een paar maanden een top ruiter te maken, dan zeg ik ja. Maar als jij gewoon lol hebt is dat toch prima?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:40

Paardrijden moet vooral leuk zijn, of het nu 1x per week of per maand is ;)

Voor mij is het te weinig, maar ik zit met medische problemen waardoor ik veel pijn krijg als ik een week niet rij.
Als jij het voldoende vindt is het voldoende :)

xLeonietje

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-01-13
Woonplaats: Hilversum

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:43

Er is niet echt een te weinig.
Kijk als je een eigen paardje hebt die beweging moet krijgen dan is het wel te weinig maar als je dat niet hebt is het maar net hoevaak jij zou willen rijden! :)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:44

Het is binnenkort zomervakantie toch?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:56

HAR -> YRT

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:03

Je bent niet de enige hoor. Ik probeer wekelijks op vrijdag avond te rijden (western manege les). Maar doordat ik doordeweeks als student in Utrecht woon, lukt het mij niet altijd om optijd thuis te zijn voor de les en dan moet ik ook afzeggen. Soms moet ik een weekend blijven en dan kan het ook niet.

Gelukkig is mijn instructrice heel relaxed en vind dit geen probleem. Ik zou zelf wel vaker willen rijden maar daar heb ik 'geen tijd' voor nu. Ook het geld niet bovendien. :p

Als je het echt belangrijk vind, dan zul je zelf tijd moeten maken. Vaak is dat het ook. Het is maar net waar je prioriteiten uiteindelijk liggen. :) Ik vind het zelf nu wel prima zo. Misschien als ik klaar ben met studeren dat ik er wat meer tijd aan wil spenderen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:17

Zo lang je geen eigen paard hebt, is 1 keer per maand naar de manege prima. Zo lang jij het maar leuk vind toch?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:46

antje_vip schreef:
Zo lang je geen eigen paard hebt, is 1 keer per maand naar de manege prima. Zo lang jij het maar leuk vind toch?


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:52

maralyn schreef:
antje_vip schreef:
Zo lang je geen eigen paard hebt, is 1 keer per maand naar de manege prima. Zo lang jij het maar leuk vind toch?


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?


Als je paard hele dagen buiten staat, wordt ie zeker te dik als je hem maar 1x in de maand rijd. Ook wordt ie dan heel druk als je er dan op wil stappen.

xIrisV
Berichten: 43
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:53

Als je geen eigen paard hebt dan is 1x per maand rijden in de manege prima. Wat jij leuk vindt.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:53

Binkie_Eline schreef:
maralyn schreef:


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?


Als je paard hele dagen buiten staat, wordt ie zeker te dik als je hem maar 1x in de maand rijd. Ook wordt ie dan heel druk als je er dan op wil stappen.


Ook heeft het rijden dan niet zoveel nut meer. ;)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:27

Daar ben ik dus niet mee eens.
Over te dik worden al niet en ook over het geen nut hebben niet.
De woorden dan wordt hij druk slaat de plank al helemaal mis.

Nee. Als jij je paard nauwlettend in de gaten houd op gewicht. En op 24/7 buiten staat met maar 6 uur weidegang en de rest kaal grond en hooi hoeft je paard helemaalniet te dik te worden.

Conditie is niet ok...

En moet rijden persee nut hebben?

Lekker een uurtje naar buiten. Veel stap. Beetje draf. Zonder galop?

Waarom zou dat niet kunnen?
Er zijn zat paarden die dit prima vinden hoor! Helemaal de wat oudere paardjes.

Ik rijd al n halfjaar niet op onze fries. Eb te dik is ze niet.
Wel doen we grondwerk. Als in longeren. Vrij springen en lange stukken wandelen.
Ik zit er ook niet op??

En ze is er niet drukker op geworden hoor..

Ik snap dat nooit zoo... direct vanuitgaan dat mensen die maar eens in de week of maand rijden. Dat ze verder niksmet het paard zouden doen.

Direct n stempel er op drukken met niet onderbouwde gedachtegangen...

horseminion
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-15

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:35

thx allemaal :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:36

antje_vip schreef:
Zo lang je geen eigen paard hebt, is 1 keer per maand naar de manege prima. Zo lang jij het maar leuk vind toch?


Binkie_Eline schreef:
maralyn schreef:


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?


Als je paard hele dagen buiten staat, wordt ie zeker te dik als je hem maar 1x in de maand rijd. Ook wordt ie dan heel druk als je er dan op wil stappen.


Tja wij rijden momenteel misschien twee tot drie keer per jaar op onze paarden. Als we rijden is het dus heel veel stap en een klein stukje draf en galop.
Onze paarden staan 24/7 op de wei en zijn heerlijk relaxed en gezien het seizoen best aardig in vorm. Nee ze zijn niet in sportconditie maar dat is momenteel ook niet ons doel. Dat komt wel weer als we ze weer serieuzer op gaan pakken. Voor nu kunnen we ze gewoon na een maand of 8 uit de wei vissen, zadelen en wegrijden zonder enige spanning of druk gedrag.

Voor TS: zolang jou verwachtingen reƫel zijn en je lol hebt in je 1x per maand rijden is dat toch helemaal prima.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:45

Binkie_Eline schreef:
maralyn schreef:

Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?


Als je paard hele dagen buiten staat, wordt ie zeker te dik als je hem maar 1x in de maand rijd. Ook wordt ie dan heel druk als je er dan op wil stappen.


Ik rijd zelf ook weinig, misschien 2 keer per maand. Doe wel andere dingen met hem, wandelen, grondwerk, longeren. Maar allemaal niet extreem vaak. Hij is verre van te dik, staat 24/7 op het land en druk? Nee, dat is ie nooit, alleen met veel wind en regen.

Verder vind ik als jij 1x in de maand rijdt ts, en als jij je daar goed bij voelt, is er toch niks mis mee! :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:10

maralyn schreef:
Daar ben ik dus niet mee eens.
Over te dik worden al niet en ook over het geen nut hebben niet.
De woorden dan wordt hij druk slaat de plank al helemaal mis.

Nee. Als jij je paard nauwlettend in de gaten houd op gewicht. En op 24/7 buiten staat met maar 6 uur weidegang en de rest kaal grond en hooi hoeft je paard helemaalniet te dik te worden.

Conditie is niet ok...

En moet rijden persee nut hebben?

Lekker een uurtje naar buiten. Veel stap. Beetje draf. Zonder galop?

Waarom zou dat niet kunnen?
Er zijn zat paarden die dit prima vinden hoor! Helemaal de wat oudere paardjes.

Ik rijd al n halfjaar niet op onze fries. Eb te dik is ze niet.
Wel doen we grondwerk. Als in longeren. Vrij springen en lange stukken wandelen.
Ik zit er ook niet op??

En ze is er niet drukker op geworden hoor..

Ik snap dat nooit zoo... direct vanuitgaan dat mensen die maar eens in de week of maand rijden. Dat ze verder niksmet het paard zouden doen.

Direct n stempel er op drukken met niet onderbouwde gedachtegangen...


Er zijn inderdaad genoeg mensen die dit doen, helemaal prima. +:)+ Maar wat ik me kan voorstellen is dat als je 1x in de maand rijdt dat je dan ook niet veel kan beginnen met je paard, qua conditie enzo.
(Nu neem ik het "1x in de maand" ook letterlijk omdat dat is wat TS vraagt, fijn dat jij nog vanalles met je paarden doet.)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:12

maralyn schreef:
antje_vip schreef:
Zo lang je geen eigen paard hebt, is 1 keer per maand naar de manege prima. Zo lang jij het maar leuk vind toch?


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?



Ik bedoelde eigenlijk meer dat je paard iets vaker aandacht nodig heeft dan 1x per maand ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:02

Binkie_Eline schreef:
maralyn schreef:


Wat is er mis met zo weinih rijden dan?
Als je paard hele dagen buiten staat?


Als je paard hele dagen buiten staat, wordt ie zeker te dik als je hem maar 1x in de maand rijd. Ook wordt ie dan heel druk als je er dan op wil stappen.


Zeepsop schreef:
Ook heeft het rijden dan niet zoveel nut meer. ;)


beidde onzin. Mijn shetlander en haflinger staan 24/7 buiten in de wei, op beidde rijdt ik niet, de haflinger is nog niet beleerd, de shet te klein. De shet loopt wel voor een wagen, maar soms is dat maar 1 keer in de maand. Hij is absoluut niet (extra) druk. Een paard dat misschien veel of altijd op stal staat en dan 1 keer per maand (of zelfs 1 keer per week) naar buiten wordt genomen zal wellicht inderdaad drukker zijn. Maar zal sowieso per paard verschillen.

Wat betreft het ''nut'', wat het nut van paardrijden is, zal voor iedereen verschillend zijn. Is het nut dat je wedstrijden gaat rijden en echt op een hoger niveau komt en wint? Dan zal 1 keer in de maand wellicht niet zo nuttig zijn nee. Maar gaat het er om dat je (1 keer in de maand) plezier hebt met je paard? Dan kan 1 keer in de maand paardrijden net zo nuttig zijn als 10 keer (misschien zelfs wel meer omdat je er meer plezier aan beleeft omdat je het minder doet).

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: is 1 keer in de maand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:10

1x per maand rijden zit geen kwaad in, 1x per maand aandacht geven wel :)
Als jij regelmatig gaat om te voeren, poetsen, wandelen, longeren, grondwerk etc dan maakt het geen reet uit of je wel of niet rijdt als zowel jij en paard dat prima vinden. Maar TS rijdt volgens mij op een manege, dus dan maakt het voor de manege niet uit of je 1x per maand komt, dan is het alleen belangrijk of de ruiter dat genoeg vindt.

debjehorses
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:05

dat ligt aan jouw zelf en je pony. als je doel een goeie springruiter is dan wel. als jouw paard veel beweging nodig heeft ook. misschien kun je proberen vaker te rijden, maar als je als doel gewoon een gezellige lieve pony wilt, dan is het denk ik geen probleem. /3