Wat kan ik het beste doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnet50

Berichten: 141
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Gelderland

Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:02

Wat zou ik het beste kunnen doen? Met of zonder spoor?
Zonder spoor reageert mijn paard niet duidelijk op mijn been, en is ze ook niet voorwaarts.
Nu zit ik te denken aan van die knopsporen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Big_Appie
Berichten: 113
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:06

Sporen kunnen geen kwaad als je ze op de juiste manier gebruikt, als verkleining van je hulp. Ik zou het gewoon proberen als je paard en beenhulp min of meer negeert. Je merkt snel genoeg of sporen de juiste oplossing is

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:12

Als ze niet duidelijk reageert op het been is ze niet aan het been. Dan kun je wel knopspoortjes aandoen, maar dat is dan niet om de hulp te verfijnen, lijkt me. Eerst maar wat meer reactie op het been, daarna kun je verder werken. Ik zou eerder denken aan een tikje met een zweepje, direct achter het been, om de beenhulp te versterken. Duidelijker maken dat er toch echt reactie moet zijn op het been.

Tereno

Berichten: 126
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: 't Zuiden

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:19

Kun je je benen goed stilhouden? Er is in principe niets mis met sporen, mits deze op de juiste manier gebruikt worden

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:23

Als je sporen gaat gebruiken om je paard voorwaarts te houden, dat helpt maar eventjes.
Daar raakt je paard ook weer aan gewend en moet je weer scherpere sporen gaan kopen en daarna weer scherpere.
Het is beter als je paard goed aan het been komt zonder sporen.
Dan kun je je benen ook stiller houden en pas dan kun je een spoortje gaan gebruiken (maar niet om hem voorwaarts te prikken).

Je kunt wel proberen een zweepje te gebruiken nu.
Been geven en geen reactie: tikje met zweep
Maar het beste is om hierbij lessen te nemen omdat je dan beter geholpen wordt.

_Loekie

Berichten: 871
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:24

2 keer been geven geen reactie een tikje met de zweep

zonnet50

Berichten: 141
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:41

in iedergeval bedankt voor jullie reacties, ik volg ook les, en ik ga het met de instructie er over hebben wat het beste is.
Ik rij ook met zweep, alleen als je dus zeg maar 2 keer been geeft dan gaat ze niet harder stappen maar dan wordt het gelijk draven.
Mijn been kan ik in principe goed stil houden, maar heb met het gebruik van spoortjes sowieso nog begeleiding nodig.
Vraag me af of dat mogelijk is.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:49

zonnet50 schreef:
alleen als je dus zeg maar 2 keer been geeft dan gaat ze niet harder stappen maar dan wordt het gelijk draven.

Wat denk je dat er gebeurt als je spoor geeft?

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:53

zonnet50 schreef:
Ik rij ook met zweep, alleen als je dus zeg maar 2 keer been geeft dan gaat ze niet harder stappen maar dan wordt het gelijk draven.


Je wilt toch dat ze dan voorwaarts gaat na een beenhulp, dus dan is dat toch een gewenste reactie? Neem haar gewoon weer rustig terug naar stap.
Ik denk dat het een kwestie is van je beenhulp beter doseren.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:55

Vraag je instructeur eens hoe je precies moet aandrijven; op welk moment in de gang van het paard, met de kuit op de juiste plaats.
Nogal wat ruiters 'doen maar wat met hun been'.
Als je de hulpen onlogisch geeft, d.w.z. tegen de beweging van het paard in, kán deze niet eens goed reageren. Ook moet je ophouden met beenhulpen en het paard ruimte geven om te bewegen, zodra je paard wel reageert.
Dat een paard aandraaft op je hulp zul je in eerste instantie moeten belonen en toelaten. Als je gelijk weer terug gaat naar stap, snapt het paard er helemaal niets meer van.

mooimike
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-12-13

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:07

Je kunt het best proberen.
Een beetje extra hulp kan nooit kwaad.
Zolang je ze maar op de juiste manier gebruikt

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:11

zonnet50 schreef:
in iedergeval bedankt voor jullie reacties, ik volg ook les, en ik ga het met de instructie er over hebben wat het beste is.
Ik rij ook met zweep, alleen als je dus zeg maar 2 keer been geeft dan gaat ze niet harder stappen maar dan wordt het gelijk draven.
Mijn been kan ik in principe goed stil houden, maar heb met het gebruik van spoortjes sowieso nog begeleiding nodig.
Vraag me af of dat mogelijk is.


dat heet doseren. meer gevoel krijgen. en je weet dat als je naar middenstap oid wil dat je niet met 2 benen tegelijk moet drijven maar ling recht met je been.
als je paard genoeg op je been reageerd maar dit niet doet kan een spoor geen kwaat wel rustig houden en afwiselen met af en toe geen spoortje. vraag dan in het paardenwinkeltje wel om de meest vriendelijke spoor die ze hebben. suc6 met rijden

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:30

De oplossing voor geenbeenreactie is consequent zijn, geen reactie=tik. Ik raad het gebruik van een spoor af, zoals mika11 al zegt.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:35

Als je paard naar 2x aansporen naar draf gaat luisterd ze dus wel naar je been en heb je zeker geen sporen nodig. Ik denk dat het probleem dan meer ligt in het in niet goed doseren of niet duidelijk zijn. Zou daar 1st aan werken voordat ik naar de sporen zou grijpen.

xemmyxx
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-12-13

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:11

beginnen met kleine spoortjes om hem te laten wennen

lanaxxxx
Berichten: 28
Geregistreerd: 30-12-13

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:57

Ik denk dat je het beste hulp aan je instructeur kunt vragen?

Louisexvosje

Berichten: 40
Geregistreerd: 25-06-13
Woonplaats: de lier

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:20

probeer veel overgangen te rijden op je paard.
ik had zelf ook een traag paard.
ik ben les gaat nemen en zei heeft gezegd veel overgangen rijden en met sporen (kleine sporen).
veel succes nog.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:25

Ik denk dat het ook wel kan zonder al die poes pas. En probeer vanuit je kuit naar je been te werken. En dan niet wat die kleine schopjes, maar gewoon 1 x schop die hij voelt. Als je steeds kleine schopjes geeft en er gebeurd niks raakt hij er aan gewend.

Springs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-12-13
Woonplaats: NL - Brabant

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:38

Zolang je een stille beenligging hebt en de sporen op de juiste manier gebruikt, kan het geen kwaad. Ik zou met een klein, stomp knopje beginnen, even kijken hoe je paard daarop reageert. Daarna eventueel opbouwen als dat nodig is.
Een zweep is ook een oplossing, ik heb wel eens paarden gehad die goed voorwaarts liepen als je de zweep behad, maar hem niet eens hoefde te gebruiken. Zonder zweep werden ze weer sloom. Als je paard alleen al maar weet dat er een zweep is, kan dat al werken.

DanonePower
Berichten: 505
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:18

Met sporen, je kan ze altijd zo houden dat het paard er niks van voelt.?

Anoniem

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:22

Citaat:
Ik rij ook met zweep, alleen als je dus zeg maar 2 keer been geeft dan gaat ze niet harder stappen maar dan wordt het gelijk draven.

Dan is het aan jou om te leren begrenzen (op tijd!) zodat het doorstappen ipv een overgang naar draf wordt.
Citaat:
Mijn been kan ik in principe goed stil houden, maar heb met het gebruik van spoortjes sowieso nog begeleiding nodig.
Vraag me af of dat mogelijk is.

Als je je been goed stil kunt houden en je paard reageert dus duidelijk wel op het been, is het aan jou om dit juist op te vangen met je instructrice, want met spoor zal het je hoogst waarschijnlijk 2x schoppen schelen maar gaat ie alsnog in draf. Wat wordt dan de tegenreactie, spoor en slof omdat ie anders gaat draven ipv stappen?

Ik zou gewoon met juiste begeleiding werken aan het juist opvangen van je paard op het moment dat jij de hulp geeft. Ik weet niet of je ook longeert? Maar daar kan je ook veel schijnovergangen maken en je stem veel gebruiken om het tempo aan te geven, wat je ook weer als ondersteuning onder het zadel kunt gebruiken. :)

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:30

Eerst je paard goed voor elkaar hebben zonder die hulpmiddelen. Sporen zijn voor verfijning en niet om je paard vooruit te laten gaan.

Als ze met 2 keer aansporen gaat draven, is ze dus wel aan het been maar is zij of jij daarin verkeerd opgeleid.
Als je wilt dat je paard harder gaat stappen (veruiming oid), been geven en voor iets tegen houden. Een beetje proberen, dan kom je er vanzelf achter wat bij jouw paard het beste werkt.
Oefenen!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:28

RUI --> YRT

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:33

Zonder sporen met zweep.

Been = reactie.
Geen reactie? Been met tikje op de kuit.
Mijn Draver had het ook, heb hem in het begin met 2 zwepen gereden, en heel consequent wezen rijden.
Het werkt, want ik kan m nu perfect op mn been rijden.