Halster om / af ?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:20

Mijn pony's gaan tijdelijk naar een ander land..
Het is groter dan hun eigen land en die mensen gaan hun binnen en buiten brengen..
Ik weet niet of ik ze wel te pakken krijg .. Wat is verstandig halster om of af ?

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:22

Buiten halster om. Je weet nooit of ze uitbreken.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:24

Zou het halster altijd omlaten als ze in het land staan ;)

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:24

Nynkex: Om laten als je het niet zeker weet:) Mijne deed hem vaak ergens in de weide alsnog zelf af;) Gelukkig laat die zich wel vangen. En wat uitbreken betreft;) Daar kan een halster ook nog een gevaar in zijn! Je hebt speciale halsters met soort rek erin voor als ze vast zouden haken ergens en die zacht zijn voor 24 uur om houden. Ik zou het niet fijn vinden hoor! Mijne dragen nooit een halster in de weide..maar komen ook gewoon thuis staan tegenwoordig en vanaf die tijd geen halsters buiten om.

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:25

Zonnetje81 schreef:
Buiten halster om. Je weet nooit of ze uitbreken.


Oke maar een vriendin van mij had ook het halster omgelaten en die pony had zich de volgende dag een soort van opgehangen.. Die had toen een gebroken kaak..

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:27

Als je een veilig stuk land hebt, wat ook hoort, kun je gewoon zijn halster aan laten

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:28

Kostolany schreef:
Nynkex: Om laten als je het niet zeker weet:) Mijne deed hem vaak ergens in de weide alsnog zelf af;) Gelukkig laat die zich wel vangen. En wat uitbreken betreft;) Daar kan een halster ook nog een gevaar in zijn! Je hebt speciale halsters met soort rek erin voor als ze vast zouden haken ergens en die zacht zijn voor 24 uur om houden. Ik zou het niet fijn vinden hoor! Mijne dragen nooit een halster in de weide..maar komen ook gewoon thuis staan tegenwoordig en vanaf die tijd geen halsters buiten om.


Dankjeh die mensen waar het land is brengen ze binnen en buiten.. Ik weet niet of ze dan wel komen..

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:29

Nynkex schreef:
Zonnetje81 schreef:
Buiten halster om. Je weet nooit of ze uitbreken.


Oke maar een vriendin van mij had ook het halster omgelaten en die pony had zich de volgende dag een soort van opgehangen.. Die had toen een gebroken kaak..


In wat voor soort wei stond die? In een goede veilige weide moet het niet kunnen...

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:30

Opzich maak ik me ook niet druk om uitbreken maar meer om het binnen brengen

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:31

Buiten halster om. Je weet nooit of ze uitbreken.
[/quote]

Oke maar een vriendin van mij had ook het halster omgelaten en die pony had zich de volgende dag een soort van opgehangen.. Die had toen een gebroken kaak..[/quote]

In wat voor soort wei stond die? In een goede veilige weide moet het niet kunnen...[/quote]

Dat weet ik niet precies ze hebben verschillende stukken land..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:33

Als de paarden hier 24/7 buiten staan dan staan ze zonder halster. Maar als ze 's nachts naar binnen gaan dan met halster. Heeft in al die jaren geen probleem opgeleverd nou ja op kapotte halster na dan. Meestal breekt de haak vanzelf. Dat is 1 van de redenen dat ik voor een halster kies met haak die breken eerder als het nodig is.

H_M_UP

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-07-11

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:37

Ik zou gewoon halster omlaten, mijn shet heeft het ook altijd en is nog nooit mis gegaan

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:56

Ik ehb een break-away halster. Hij ziet er uit als een normaal halster, maar heeft klittenband aan de zijkanten die breken als het paard in paniekt raakt en dus los komt. Misschien is dat iets? Of je kan Safety stretch nemen. Dat uitrekt en het paard ruimte geeft om uit het halster te komen. Allebei van Barefoot: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Halsters-Leadropes/

Je moet er wel wat geld voor over hebben. Maar in mijn mening gaat veiligheid voor alles, dan maar een paar euro extra!

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:59

voor tijdelijk om laten. mijn paarden staan altijd zonder halster, in de stal, in de bak, maar ook in het land.

ik ken een paard die heeft een tak tussen het halster en zn hoofd gekregen. deel vanhet tak in zn oog. nu half blind... dus ik ben nog al huiverig. :)

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 22:04

Ik denk dat ik de eerste week het om laat vanwege oud en nieuw en om te kijken hoe het gaat. Als het goed gaat doe ik het gewoon weer af. Verstandig ?

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:26

Ik zou het gewoon overleggen met de mensen die ze binnen en buiten zetten en vragen wat zij het handigst vinden :)

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:28

ik heb ook een keer een verhaal gehoord in de Epplejeck dat iemand een paard had en een halster om had gedaan en in de wei laten staan, en toen ging die met zijn achterbeen krabben op zijn wang, toen bleef zijn hoef achter het halster haken en viel die om en zo hebben ze hem aangetroffen..
voortaan blijft het halster wel om bij mijn haf, voor het geval dat ze uitbreekt, en haar halster is niet zo stevig dus dan knapt hij wel.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:31

Vraag het aan die mensen wat ze willen.
Dan zou je in de gewenningsperiode eventueel het halster om kunnen laten.

Als je het halster niet te ruim om doet is de kans sowieso kleiner dat ze er zelf in kunnen komen.

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:32

Ik zou inderdaad het halster in eerste aan laten om te kijken of ze zich goed laten vangen, daarna zou ik ze afdoen.
Mijn paarden hebben nooit een halster aan, niet op stal en niet in de wei. Vind dat toch een veiliger idee.

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:35

eerst had mijn haflinger het wel altijd, omdat ik bang was haar niet meer te kunnen vangen toen ik haar nog maar net had, maar nu heeft ze hem altijd af maar dat vind mijn vader niet meer goed.

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:42

Halster af. Heb ook altijd halster om gelaten in het land en in de bak als ik ze daar los liet. Vanaf vandaag gaan de halsters dus af.

De pony van mijn jongste dochter heeft doordat ze waarschijnlijk aan het stoeien was met een andere pony die aan de halster trok een zenuw beschadigd. Hierdoor is ze aan een kant van haar hooft verlamd geraakt. Haar lip hangt aan de linkerkant haar linker oor hangt nu ook. Met haar linker oog ziet ze minder nu en hierdoor loopt ze met haar hoofd scheef waardoor ze haar evenwicht af en toe kwijt is. Herstel duurt een jaar. Dus vanaf vandaag gaan hier geen halsters meer om in het land en in de bak.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:46

Altijd af. Mocht hij gaan rollen of zich gaan krabben en met zijn been blijven haken heb je een zeer groot probleem.

Daarnaast kunnen ook andere paarden er achter blijven hangen, dan maar wat meer moeite doen om hem te pakken te krijgen.

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 01:16

Nu ik dit allemaal hoor laat ik het halster af.. Het lijkt me sws veiliger bedankt voor de reactie's

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Halster om / af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:23

Vraag het die mensen, als ze het geen probleem vinden zou ik persoonlijk het halster af laten. Teveel ongelukken kunnen daarmee gebeuren. Of je moet echt een krakkemikkig zo stuk getrokken goedkoop kreng ophalen.

Ramona2001
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:33

Ik zou ze in de wei omlaten en als ze binnen staan gewoon afdoen