Andere ruiter?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:02

Hallo bokkers !

Ik heb een leuke shetXmini die zeker mooi kan lopen maar het onder het zadel nog niet erg laat zien. Ze is 5 en sinds haar vierde begonnen met longeren en alles. Zadelmak gemaakt, er voor t eerst op. Ging allemaal super. Alleen in de draf stuurde ze in de bak niet.. Na meerdere ruiters is het toch gelukt ! Ik was erg trots op mijn vriendin en pony. Een aantal slecht liggende zadels gehad dus steeds weer andere gehad en nu eindelijk een passende. Mijn bijrijdster had niet zoveel rijervaring dus die moest van mij stoppen. Ik voelde me schuldig maar het leek mij het beste voor de pony. Ik had laatst een meisje die waarschijnlijk de nieuwe verzorgen wordt. Maar laatst ging mij ene vriendin erop en ze ging steeds de hoeken in, naar t midden. En een paar dagen later ging de vriendin die heeft geholpen met doorrijden en inrijden enz. erop en ze was nog irritanter, nu ook bokken ! Dat had ze nog nooit gedaan ! We hebben tien minuten geprobeerd haar normaal te laten doen maar ze bleef doorgaan ! Ik heb haar toen maar ff gelongeerd en op de harde volte gelopen en alles om te kijken of er niks was. Helemaal niks kunnen vinden. Maar dit meisje die haar verzorger misschien wordt kan niet lessen omdat dat te duur is (ze rijdt al op een manege). Maar, ik denk dat het wel slimmer is als ik iemand heb die kan lessen op haar. Maar degene moet klein en licht zijn en geld hebben om te lessen.. Ik heb zelf namelijk ook geen geld om lessen te betalen..

Dus ik weet nu echt niet wat ik moet.. Wat het slimste is..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen .

Groetjes Lonneke!
P.S. Fijne feestdagen!

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:05

Wil je de pony perse onder het zadel hebben? Uit je verhaal maak ik op dat je er zelf niet op kan rijden. Je zou ook kunnen overwegen haar te beleren voor de wagen.
Als je haar onder het zadel wil, zou je ook eens bij de plaatselijke manege langs kunnen gaan en kunnen kijken bij de lessen. Misschien vind je dan een leuk ruitertje :)

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:06

Ja, slim idee. Maar ik denk dat die van de ouders ook niet dubbel mag lessen dan :o en, ze staat al voor de kar. Idd, ik ben 1.75 ongeveer en de pony 1.05 dus dat wordt het niet :P

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:15

En, ja ik wil haar het liefst wel onder het zadel hebben. Want ze kan echt heel mooi lopen en ze vind het superleuk. Tot een tijdje geleden dus.. :(

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:49

Ik heb beetje hetzelfde probleem met mijn merrietje, ook rennen bokken onder het zadel. Ik help mijn verzorgster zelf en af en toe neemt ze een lesje. Dit gaat prima zo.

Heel belangerijk is wel, wees consuquent en blijf rustig. Blijf doorgaan totdat ze braaf is. Als ze braaf is dan rustig een einde eraan maken. En wat ik altijd tegen me verzorgster zeg los het voorwaarts op, als ze er vandoor schiet niet aan de mond gaan trekken maar uitzitten en desnoods geef je nog maar wat extra been. Dit helpt heel goed bij Toliene, ze vindt het namelijk al gauw geen leuk spelletje meer. Als je gaat trekken gaat ze echt idioot doen, krijg je nog een gemene bok erachteraan.. Of ze staat stil en komt omhoog.

Dus misschien kan je met je nieuwe verzorgster erover hebben, dat ze misschien 1x in de 2 weken mag lessen, of dat je Jetske meeneemt naar haar manege.

Maar denk er ook aan om zelf een beetje te gaan helpen, jij kent immers je pony het beste.. Ik voel het bijvoorbeeld al aan dat mijn pony er vandoor gaat.. Dan maak ik dit ook duidelijk aan mijn verzorgster door te zeggen hou haar goed bezig.

Wat misschien ook nog kan helpen is niet steeds hetzelfde rondje te lopen. Vooral bezig houden zodat ze de kans niet krijgt om na te denken of rennen en bokken en dat soort gekke dingen. Dus veel figuren rijden. En niet steeds saai het zelfde rondje op de hoefslag.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!! :D

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:52

Dankje voor de tip !
Alleen ze gaat er niet vandoor alleen zodra je aandraaft gaat ze niet, naar t midden, bokken. En dat blijft maar doorgaan. Maar ze mag nooit lessen ofzo, dat had ik ook al voorgesteld maar dat kan niet.. :( En ook help ik zelf al maar al mijn tips helpen niet..

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:55

_Gummybear schreef:
Dankje voor de tip !
Alleen ze gaat er niet vandoor alleen zodra je aandraaft gaat ze niet, naar t midden, bokken. En dat blijft maar doorgaan. Maar ze mag nooit lessen ofzo, dat had ik ook al voorgesteld maar dat kan niet.. :( En ook help ik zelf al maar al mijn tips helpen niet..

En voorlopig aan de longe? Of als jij in het midden gaat staan met een longeerzweep?

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:56

In de roundpen doet ze het altijd wel braaf alleen duwt ze je been in het hek..

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:56

Ooh vervelend!! Dan zou ik inderdaad verder zoeken naar een ander meisje want lessen is heel belangerijk!!

Aan de longe en dan zo rijden lijkt me inderdaad een goede oplossing!

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 00:00

Ja, dat is volgensmij het slimste ja. Ik denk namelijk dat jetske het met een goede ruiter en les ver kan schoppen :) Maar, ik voel me wel enorm schuldig naar dat andere meisje toe.. Op (tweede)kerstdag nogwel.. Want, ik ga het haar morgen uitleggen.. ;( Sorry, ik vind dat altijd erg moelijk om te doen..

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 00:47

zijn er nogmeer tips? :)

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:09

Ik heb een welsh B pony, vroeger toen ik haar zelf nog kon rijden heb ik haar alles geleerd. Ik had 2 keer per week prive les, en ze kan dus ook met een goede ruiter een nette L/M proef neerzetten.
Ze kan ook gigantisch goed springen, ik sprong vroeger met haar met gemak een meter.
Voor mij is het dus ook een eis om minstens 1 keer per 2 weken bij mijn instructrice waarbij ik op haar altijd les had (20 euro voor 3 kwartier) les te nemen.
Je mag alles, en ik ben erg flexibel ik vraag dan ook geen bijdrage mits je, je aan je afspraken houd, en les neemt.
Want ik vind les zo belangrijk! Of je nou een shetlander hebt, of een paard van 1,80 lessen is altijd goed!
En als je liever op je manege blijft rijden, en daardoor geen geld hebt om met mijn pony te lessen, jammer dan. Dan rijd je maar niet hier, en ga ik opzoek naar iemand die of wilt stoppen met de manege, of iemand die het wel kan betalen.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 11:33

Ja dat is waar.. bedankt :) ik zal het haar uitleggen en een advertentie plaatsen.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:48

Ja of inderdaad een klein meisje van de manege, die miss wel een x in de les kan rijden met jou pony.
Het blijft altijd lastig om geschikte ruiters te vinden..

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:54

Ja idd. ik heb het aan het meisje uitgelegd en een advertentie geplaatst. ik hoop dat ik een leuk meisje vind. :)

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:30

Ik was 7 toen ik begon met rijden op een shet X welsh. De keren dat ik er af gevallen ben zijn ontelbaar. Maar toch heb ik uiteindelijk goed leren rijden en kon ik toen ik 9 was eindelijk het paardje aan! Wat ik zou doen is een leuk klein pittig ruitertje zoeken met een goede cap en bodyprotector en haar gewoon laten proberen. Shetten zijn nou eenmaal eigenwijs.... maar ook zij leren uiteindelijk! Wees vooral zeeeer consequent! Ze is 5 dus wat dacht je van de pubertijd? Wat wij doen met ingereden pony's die dit gedrag vertonen is: een jaartje stil laten staan. Meestal laten we ze dan dekken.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:57

Dankje voor de tip :)

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 17:50

En nu twijfel ik ook weer. Er is iemand die gereageerd heeft maar die is al 1.45-1.50 en 40 kilo. Dus dan past ze er al heel snel niet meer op toch ? Zal ik verder zoeken ? Of een keertje laten komen ?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:29

Ik zou haar een keertje langs laten komen, je kan het altijd eventjes aankijken.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 18:32

ja dat is waar maar ze oogt wel groot.. en ik heb het idee dat ze een beetje aan t liegen is over hoe goed en lang ze al rijdt..

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:26

Ik heb even gekeken op haar profiel ze schrijft dat ze al 7/8 jaar rijd maar dan zou ze vanaf haar 4e rijden dat vind ik een beetje raar want op je 4e kan je nog niet echt rijden

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:28

Nee dat dacht ik dus ook! En ze zei dat ze al heel veel pony's had ingereden enz, en dat ze t ook best zonder les kon en alles.. . niet echt mijn type..

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:29

Mega penny wss :')

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:29

hahaha idd. :P

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Andere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:33

ik zou iemand vragen haar door te rijden met veel ervaring en een zachte hand of op de manege ofzo :)