Vrijheidsdressuur! Nee...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Vrijheidsdressuur! Nee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:08

Hallo!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vraag. Ik heb een Shetlandertje van 9 jaar. Bij zijn oude eigenaren werd niks met hem gedaan, waarna ik hem teveel heb verwend. Als ik niet doe wat hij wilt krijg ik een gerichte trap of beet. Veel mensen vragen of ik vrijheidsdressuur doe met mijn Shetlander. Helaas ben ik genoodzaakt nee te antwoorden, want het lukt gewoon niet :\ . Als ik hem iets probeer 'uit te leggen' of 'te leren', bijt hij meteen en of geeft hij een trap toe. Ik vind dit heel vervelend. Helaas doet hij dit altijd bij voer (hij heeft voernijd) maar ook als ik geen voer bij me heb.

Natuurlijk; Iedere Shetlander is wel eens eigenwijs en doet wat zijn baasje juist niet wil, daarvoor is het natuurlijk een Shetlander. ;) Maar als ik naar hem toe buk om zijn halster om te doen, hem een aai te geven etc. dan bijt hij. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven om goed om te gaan met dit soort dingen. Ik wil mijn pony namelijk niet 'verprutsen'. En met welk 'trucje' ik dan het beste zou kunnen beginnen. En hoe kan ik het beste mijn beloning opbergen, of geen beloning gebruiken. En is een zweepje handig? Bedankt!

Groetjes

Dit zijn mijn strafregels:
De eerste keer; Een harde 'EH!' en ik hef mijn hand op.
De tweede keer; Een tik op zijn neus en weer 'EH!'
De derde keer; Doe ik hetzelfde maar dan een hardere keer
Helaas gaat dit de hele dag door...

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:12

Eerst maar eens grondwerken, tot je pony respect voor je heeft. En bijten is direct tik, is hij nou helemaal gek geworden?

En verder raad ik je aan om straks bij vrijheidsdressuur met een clicker te werken, maar pas als dat bijten over is en de basis erin zit.

En met een ervaren volwassene erbij werken, grondwerk- en eventueel vrijheidsdressuurles raad ik je ook aan.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-12-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:13

EskeGirl schreef:
Eerst maar eens grondwerken, tot je pony respect voor je heeft. En bijten is direct tik, is hij nou helemaal gek geworden?

En verder raad ik je aan om straks bij vrijheidsdressuur met een clicker te werken, maar pas als dat bijten over is en de basis erin zit.


Bedankt! Waarmee met grondwerk kan ik beginnen? Ik heb ook al aan zo'n clicker zitten denken

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:14


Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:14

Viktor238 schreef:
EskeGirl schreef:
Eerst maar eens grondwerken, tot je pony respect voor je heeft. En bijten is direct tik, is hij nou helemaal gek geworden?

En verder raad ik je aan om straks bij vrijheidsdressuur met een clicker te werken, maar pas als dat bijten over is en de basis erin zit.


Bedankt! Waarmee met grondwerk kan ik beginnen? Ik heb ook al aan zo'n clicker zitten denken


Meestappen en draven, halthouden, opzijwijken en achteruit is ook een goede oefening.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:16

SachemLover schreef:
stuur dit meisje even pb :) zij heeft er zeer veel ervaring mee ;)
memberlist.php?mode=viewprofile&u=229680


Bedankt! Ik zal haar zodirect een PB sturen!

@EskeGirl; Hoe zorg ik ervoor dat mijn pony meeloopt, zonder dat ik hem met snoepjes moet lokken...

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:17

Ik denk dat je veel strenger moet zijn.
Als hij je bijt, geen waarschuwing. Meteen een tik/ trap. Klinkt hard, maar jij bent de leider. Kijk maar eens hoe het er aan toe gaat in een kudde, daar gaat t nog echt een stuk harder.
Bijten/ slaan oid moet je niet waarschuwen. Dat is iets wat écht niet mag, is ook echt gevaarlijk.
Als ik het zo hoor is hij namelijk de leider over jou ipv jij over hem.

Ook zeker niet aan VD gaan beginnen als je nog niet de leiding over je pony hebt. Daar gaat hij sowieso misbruik van maken. Begin eerst maar eens helemaal bij het begin. Helemaal opnieuw opvoeden dus.
Denk dat wat grondwerklesjes ook niet verkeerd is :)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:17

Met druk. Druk op halstertouw=meestappen, doet ze dat: druk laten vallen, dat is de beloning. Halthouden is direct: doet ze dat niet, een paar stappen achteruit.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:18

Eileen_ schreef:
Ik denk dat je veel strenger moet zijn.
Als hij je bijt, geen waarschuwing. Meteen een tik/ trap. Klinkt hard, maar jij bent de leider. Kijk maar eens hoe het er aan toe gaat in een kudde, daar gaat t nog echt een stuk harder.
Bijten/ slaan oid moet je niet waarschuwen. Dat is iets wat écht niet mag, is ook echt gevaarlijk.
Als ik het zo hoor is hij namelijk de leider over jou ipv jij over hem.

Ook zeker niet aan VD gaan beginnen als je nog niet de leiding over je pony hebt. Daar gaat hij sowieso misbruik van maken. Begin eerst maar eens helemaal bij het begin. Helemaal opnieuw opvoeden dus.
Denk dat wat grondwerklesjes ook niet verkeerd is :)


Dankjewel, dus als hij bijt meteen een trap of klap? Klinkt inderdaad hard, maar ook wel erg logisch..

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:19

EskeGirl schreef:
Met druk. Druk op halstertouw=meestappen, doet ze dat: druk laten vallen, dat is de beloning. Halthouden is direct: doet ze dat niet, een paar stappen achteruit.


Dankjewel! En belonen waarmee?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:19

En ik zou niet snel op z'n neus slaan hoor. Je wilt toch niet dat hij kop-schuw word?
Heeft hem dan een krap/trap op z'n lijf

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:20

Ik heb m'n verzorgshet (dominant krengetje) een keer een trap terug verkocht, heeft nooit meer getrapt. Grenzen stellen is heel belangrijk, moet ook direct gebeuren.
Druk loslaten=de beloning.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:21

Dispar_Vulgo schreef:
En ik zou niet snel op z'n neus slaan hoor. Je wilt toch niet dat hij kop-schuw word?
Heeft hem dan een krap/trap op z'n lijf


Dankje, goede tip!

EskeGirl schreef:
Ik heb m'n verzorgshet (dominant krengetje) een keer een trap terug verkocht, heeft nooit meer getrapt. Grenzen stellen is heel belangrijk, moet ook direct gebeuren.
Druk loslaten=de beloning.


Ik geef hem vaker een harde knal. Helaas schrikt hij ervan en gaat hij 5 seconden weer met hetzelfde verder. En waarmee moet ik hem belonen?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Vrijheidsdressuur! Nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:22

Ik raad je echt wat grondwerklessen aan, dan leer je het igg goed :j.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:23

EskeGirl schreef:
Ik raad je echt wat grondwerklessen aan, dan leer je het igg goed :j.


Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt ben ik er inderdaad niet erg goed in.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:24

belonen met druk eraf. voer gewoon weg... komt alleen maar nijd van.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:25

Het klinkt best hard maar zodra hij jou bijt en schopt doet hij iets wat hij absoluut niet mag. Gelijk een harde tik als een waarschuwing niet helpt.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:26

unihorses schreef:
belonen met druk eraf. voer gewoon weg... komt alleen maar nijd van.


Oké, maar ik ken mijn pony... Zou hij er niet mee stoppen te doen wat ik wil als hij toch geen 'beloning' krijgt?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:28

Viktor238 schreef:
unihorses schreef:
belonen met druk eraf. voer gewoon weg... komt alleen maar nijd van.


Oké, maar ik ken mijn pony... Zou hij er niet mee stoppen te doen wat ik wil als hij toch geen 'beloning' krijgt?

De druk eraf ís de beloning, dat werkt bij bijna ieder paard zo. Gewoon basis is dat. Je kan ook met een touwhalster gaan werken (nooit mee vastzetten of op wei/stal!)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:29

Viktor238 schreef:
unihorses schreef:
belonen met druk eraf. voer gewoon weg... komt alleen maar nijd van.


Oké, maar ik ken mijn pony... Zou hij er niet mee stoppen te doen wat ik wil als hij toch geen 'beloning' krijgt?


jou beloning is juist het grootste probleem van al...

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:30

[/quote]

Oké, maar ik ken mijn pony... Zou hij er niet mee stoppen te doen wat ik wil als hij toch geen 'beloning' krijgt?[/quote]
De druk eraf ís de beloning, dat werkt bij bijna ieder paard zo. Gewoon basis is dat. Je kan ook met een touwhalster gaan werken (nooit mee vastzetten of op wei/stal!)[/quote]

Oké, de basis :)*

[/quote]

Oké, maar ik ken mijn pony... Zou hij er niet mee stoppen te doen wat ik wil als hij toch geen 'beloning' krijgt?[/quote]

jou beloning is juist het grootste probleem van al...[/quote]

wat bedoel je precies als ik mag vragen?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Vrijheidsdressuur! Nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:32

Dat jij voer geeft is het probleem, daar krijgt hij nijdt van. Bij VD, oke met klikker, bij de basis niet.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Vrijheidsdressuur! Nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:33

het beestje is veel te gefixeerd op voer...
het gaat om belonen en afstraffen, niet alsmaar voeren.Vooral met voernijd moet je niet aan het werk meot voer eerst. eerst de basis, dan het voernijd eruit , en dan pas weer beloneen met voer.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:34

EskeGirl schreef:
Dat jij voer geeft is het probleem, daar krijgt hij nijdt van. Bij VD, oke met klikker, bij de basis niet.


O, dat bedoelde ik dus met 'verprutsen' ;(

Dus de druk wordt dan zijn beloning. En als hij bij mij moet gaan lopen. Moet ik dan beginnen voor hem te lope, of naast hem. Als hij bijt, moet ik hem dan een trap geven?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Vrijheidsdressuur! Nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:35

Nee, wat ik doe met bijten; tik op neus en UH! Na een keer of 3 was bij mij UH! Genoeg.