paard rukt zich los bij losgooien

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:54

Als je nu eerst eens begin om een langer touw te nemen bijvoorbeeld een longeerlijn of een leadrope dan heb je veel meer ruimte om wat te doen.
Trek vooral goede handschoenen aan, ik weet niet of je al wel eens echte brandblaren heb gehad van een touw, maar geloof mij maar die doen verschrikkelijk zeer.
Als het kan iemand mee vragen die voor jou de deur dicht kan doen en dat je dan zelf door kan lopen om eerst een rondje met haar te lopen zodat ze leert dat in de bak niet gelijk los is.
Maak haar vooral duidelijk dat ze echt pas los gaat als ze normaal doet je zal de 1e niet zijn die doodgeslagen word door een paard dat zich niet kan gedragen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:02

Bo_Cassey schreef:
Probeer eens met hoofdstel. Wellicht kan je haar dan wel houden. Wanneer ze stil staat, even belonen en loslaten. Dan went ze er iig aan dat ze niet weg kan rennen en kan je daarna proberen met halster.

Ik zal niets zeggen over je leeftijd, maar het is wel zo dat je daardoor wat lichamelijke kracht mist. We kunnen allemaal wel gaan lichaamstalen en horsemanshippen, maar het is ook vaak goed om zelf met wat meer kracht in te kunnen komen zodat het paard toch wat gaan twijfelen of het nu wel zo'n goed idee is om te lopen duwen/trekken/rennen.
Daarom ook dat ik het gebruik van een hoofdstel aanraad. Dan kun je je sterker maken.



Dit vind ik nou complete onzin sorry dat ik het zo zeg hoor, maar denk je nu echt dat je sterker ben als je een bit in doe als een paard echt weg wil dan maakt het geen ruk uit.
Kracht missen jaja daar heb je wat aan wat weegt de gemiddelde ruiter nou ik zal niemand beledigen en vrij hoog zeggen 75 kg als is het 100 kg wat doe je dan tegen een 600 kg vluchtdier?
Alles gaat om opvoeding en respect meer niet.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:12

Het heeft wel degelijk nut als er iemand bij is, maar zoek dan iemand die er verstand van heeft neem ipv een rijles eens een les op de grond kost wss net zoveel en het zal je zo enorm helpen.

Wbt een longeerlijn gebruiken ook daarmee moet je weten hoe je het moet doen, zij trekt jij laat wat vieren en trek dan terug daar haal je haar mee uit balans en niet met terug trekken dus geef haar niet gelijk alle lengte van de lijn maar een stukje.
Idem met steigeren, dat heeft voor een paard pas nut als hij reactie krijg krijgt hij dan niet dan is de lol er snel af, je paard steigert jij laat het touw vieren en trek vooral niet terug.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:19

Amiigo schreef:
Nou is toch simpel? Paard buiten zetten en het probleem is wss opgelost.


Dat is wel heel makkelijk gezegd, helaas niet overal mogelijk.
Als ik ze hier in het land zet staan ze ook tot hun knieƫn in de bagger lijkt me niet echt bevorderlijk voor spieren en pezen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:21

arinazazoe11 schreef:
Wat zij doet is steigeren, half omdraaien en trekken en wegrennen. longeerlijn is dus ook geen optie. hoofdstel ook niet. mijn ouders laten sws los, altijd, en overal als ze een paard vasthebben. Ik zal morgen de stalhouder eens vragen, als ik van mijn stalgenootjes al de bak in mag. ik zal iig proberen :)


Met 8 a 9 meter longeerlijn moet je toch heel wat kunnen het zit het hem in het op tijd geen tegendruk geven.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:31

opisop_shop schreef:
vaak doen en niet meteen losgooien. Verder: is het nodig om je paard om te draaien en de deur te sluiten? Ze wil immers toch weg, dus de deur direct weer uitrennen zal ze denk ik niet doen.
Is het niet een optie om gewoon de bak in te lopen, zonder de deur te sluiten en gewoon een paar rondjes met haar te wandelen, dan in het midden van de bak paard losklikken en zelf richting deur lopen om te sluiten?

Je probleem -of je paards probleem eigenlijk- zal een stuk minder worden vermoed ik als ze niet 23/7 op stal zal staan. Hoe stond ze bij de vorige eigenaar?



Ja ik vind het nodig dat mijn paard met mij mee omdraait zodat ik de deur/draad of wat dan ook dicht kan doen, dat hij/zij rustig blijft wachten tot ik zover ben dat ik klaar ben om het touw los te klikken en dan nog wil ik tot hij/zij wacht tot ik toestemming geef om te vertrekken.
Waarom, er zijn genoeg doden/gewonden gevallen door paarden die niet opgevoed zijn en als een achterlijke er vandoor gaan en ook in mijn nabije omgeving dat zal mij niet overkomen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:39

0000 schreef:
Extra tip: Het gebruiken van een longeerlijn kan ik je alleen maar afraden. Een paard dat snelheid maakt en van je wegrent is vele, vele malen sterker dan wanneer hij nog vlakbij je is. Je hebt hem daarmee misschien nog wel vast, maar de risico's voor jou en je paard worden er vele malen groter door! Je krijgt een enorme ruk als je paard je meetrekt aan de longeerlijn om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je hem dan alsnog los moet laten.


Het is ook niet de bedoeling dat ze het paard veel lengte geeft met de longeerlijn, je heb alleen zelf wat ruimte om er wat mee te doen dan met een halstertouw.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:42

opisop_shop schreef:
@ mnkortleve: oh, dat is ook zeker altijd ieders doel en ook dat van TS.
Maar in het huidige geval, kan het haar zeker helpen om van het ongewenste gedrag af te komen.
Met het ook nog moeten sluiten van de deur, gaat het haar neit lukken om dit gedrag eruit te krijgen denk ik. Daarom mijn vraag; is het nodig? zoniet, nu even achterwege laten en eerst het losrukken aanpakken.


Ik zou graag een deur dicht hebben en daarom is de hulp van een ander er bij erg handig en als die ander er niet is zou bij mij toch echt die deur dicht gaan, maar goed ik ben heel wat meer mans.
Heel veel grondwerk van te voren en het probleem is opgelost heel simpel.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:44

Cassidy schreef:
0000 schreef:
Extra tip: Het gebruiken van een longeerlijn kan ik je alleen maar afraden. Een paard dat snelheid maakt en van je wegrent is vele, vele malen sterker dan wanneer hij nog vlakbij je is. Je hebt hem daarmee misschien nog wel vast, maar de risico's voor jou en je paard worden er vele malen groter door! Je krijgt een enorme ruk als je paard je meetrekt aan de longeerlijn om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je hem dan alsnog los moet laten.


Eens. Maar er is een verschil tussen een halstertouw van 1m, een leadrope van 3m en een longeerlijn van 8m.

Een leadrope van 3m geeft je wat meer ruimte dan een halstertouw van 1m. Al is het maar bij problemen zoals een trekkend paard bij het vastzetten.


Ik neem zelf ook altijd een leadrope, maar kan me voorstellen dat die voor sommige ook niet te kort is vandaar dat ik het over een longeerlijn heb.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:46

arinazazoe11 schreef:
Longeren is hetzelfde probleem. Ik heb liever eerst dit probleem opgelost voordat we aan het longeren beginnen :)

Deur even loslaten is een goed idee! Dankjewel


Oke dit is dan wel een ander probleem, maar ga bijvoorbeeld eens freestylen werken puur op lichaamstaal, neem een lesje en laat al die touwen eens liggen.
Ook met het longeren later heb je er zo veel aan.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:51

Cassidy Dat zei ik ook al loop eerst een rondje door de bak en sluit daarna de deur het hoeft idd niet gelijk.

Grondwerk met je paard het doet zoveel goeds, het bewust worden van je eigen lichaamshouding tov je paard.
Ik heb hier zo vaak meisjes gehad die wilde longeren en dan maar klagen dat het paard niet wou lopen, mmm als je nu eens 30 cm naar opzij gaat dan sta je niet zo op de rem.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:52

Cassidy schreef:
Met freestylen los je dit probleem niet op, of je moet het dier los met je mee kunnen nemen naar die longeerkraal. Het gaat om het moment van losklikken, en dat patroon moet je doorbreken.


Dit probleem niet, maar ik doelde op het volgende probleem dat ze aan gaf.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:54

Cassidy schreef:
Dus? Ga grondwerk doen om het respect van het paard vanaf de grond te verkrijgen. Doorbreek de patronen en geef het paard op dat moment zijn zin niet. Al moet je 100 keer de locatie in en uitlopen voordat je het dier losgooit, dan moet je dat doen. Desnoods zet je hem in zijn achteruit die longeerkraal in. Loop je 10 rondjes over het erf en zet je hem daarna weer terug en herhaal je dat 20 keer voordat je hem echt loszet. Gebruik je fantasie! Doorbreek de patronen. Blijf je paard verrassen!



En als toevoeging hier op neem de tijd ga niet aan de gang als je geen tijd heb en bijvoorbeeld om 14.00 bij de kapper oid moet zijn.
Verder echt super tip van Cassidy.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: paard rukt zich los bij losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:10

Probeer datgeen wat je doet zelfverzekerd te doen geen aarzeling, je paard zal het direct merken.
Niet afwachten, maar strepen zetten en er voor gaan wat je doel is.
Ik ga haar buiten zetten en ik wil dat ze...
Nu ga ik naar links en ga er echt niet aan denken of ze dat wil, NEE ik ga naar links PUNT!!!
Zal ze meelopen NEE dit mag je niet denken ze gaat meelopen want jij wil dat ze mee loopt...PUNT!!
Ik ga naar links PUNT!!
Ik ga naar rechts PUNT!!
Ik ga .....PUNT!!
Geen discussie over mogelijk....PUNT...!!

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018 en 25 bezoekers