Welke zweep?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:57

Hee!
Op een ander topic vroeg ik dit ook, alleen daar staat het niet echt goed ;)
Ik wil bij mijn haflinger een zweep gaan gebruiken, ze luistert best goed, alleen heeft soms geen zin om te gaan draven/galopperen... Ik wil dit oplossen met een zweep :) Maar welke zweep moet ik gaan gebruiken? Graag lengte, materiaal, waar ik op moet letten bij het gebruik van de zweep en eventueel ervaring :)
Btw: Ik doe niet mee aan wedstrijden, alleen buitenritjes en in de bak :) Dus de lengte van de zweep maakt niet uit :)
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mirjam1202 op 20-12-13 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:02

Ligt eraan of je dressuurt/springt/recreatief Waar ik erg last van had met een zweep rijden was dat ik mijn paard bij zijn kont wou aantikken waardoor ik ongemerkt continu 'piano handjes' kreeg

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:03

Caelum schreef:
Ligt eraan of je dressuurt/springt/recreatief Waar ik erg last van had met een zweep rijden was dat ik mijn paard bij zijn kont wou aantikken waardoor ik ongemerkt continu 'piano handjes' kreeg


Alleen recreatief :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:04

Gewoon even in de winkel kijken welke fijn in je hand ligt, welke je mooi vind en welke lang genoeg is :)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:14

Als beginner begon ik echt met zo'n klein springzweepje, dan leerde je eerst de zweep gebruiken op de hals van het paard. Naar mate ik verder kwam had ik toch wat verfijnders nodig ;) Ik ben toen overgestapt op een mooie lange dressuurzweep, zonder handvat (vrij link, mocht je vallen). Die gebruikte ik overal voor, zowel bij springen, dressuur, als lange buitenritten.

Weet je wel hoe je een zweep dient te gebruiken?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:15

Ik heb al jaren een dressuurzweep; niet alleen ter correctie van het paard, maar ook om vliegjes mee weg te jagen die op de benen zitten. Kan zo als ik erop zit een behoorlijk eind komen :D

Ik heb er 1 van 1.10 m en van 1 meter
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-12-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:17

Haha ja ook daar is ie ideaal voor! In het bos had ik (naja, de paarden en daardoor ik ook) veel last van dazen/horzels en met de zweep kon ik ze echt overal wegjagen :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:19

joyce2 schreef:
Haha ja ook daar is ie ideaal voor! In het bos had ik (naja, de paarden en daardoor ik ook) veel last van dazen/horzels en met de zweep kon ik ze echt overal wegjagen :D

Kun je ze in 1 keer wegvegen :))

Echt perfect!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:12

Ik heb een keer de zweep van een vriendin geleend bij mijn eigen pony, een lange dressuurzweep voor op dr kont :) En ik heb ook op de pony van een vriendin gereden met een korte zweep voor op zijn hals, bij mijn eigen pony heb ik dit nog niet geprobeerd. :) Maar maakt het nog uit of het voor op dr kont of voor in dr hals is?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:48

Ik tik zelf altijd bij achter mijn hak. Enkele keer druk ik de zweep tegen de hals aan om te begrenzen (maar geen tik, gewoon zo in de lengte even wat druk geven).

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:51

Recreatief (in jou geval) -> een middelmaat :)

Mijn zweep is hiervoor handig..... Ik kan hem zogezegd op maat maken :) door het lange handvat :) zal foto even opzoeken voor je :)
Laatst bijgewerkt door verwijderd13 op 20-12-13 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:55


joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:05

Een zweepje op de hals wordt vaak gebruikt voor wat extra aanmoediging. De dressuurzweep gebruikte ik hoofdzakelijk om net even wat meer actie van achter te creëren.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:54

Omdat dit geen specifieke vraag over haflingers is verplaats ik het topic naar ruiterzaken, hier kunnen
ze je wellicht nog beter helpen.

HA ---> RUI

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:05

Persoonlijk zou ik dan voor een wat stuggere dressuurzweep gaan van circa een meter lang. Slappe zwepen vind ik niets, dan tik je aan en komt de reactie pas veel later door.
Ik zweer bij de zwepen van döbert. Wel wat duurder maar zijn jarenlang fijn in gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:06

Wat een waardeloze site zeg, van decathlon, mobiel tript 'm helemaal.
Ik heb een dressuurzweep voor fjordlief, ik gebruik hem om hem te laten ondertreden, als hij echt een keer niet luistert of om hem net wat extra steun te geven bij een wending. Ik weet niet precies welke ik heb, maar hij is fijn! Hij is volgens mij zo rond de meter lang. Ik zoek hem zo eens op voor je. :D

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:18

Oké :) Ik zit erg te twijfelen voor een zweep voor op dr kont of voor in dr hals.. :) Iid ga ik denkik voor een iets stuggere :)

NinaTeugels
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:12

Een zweep voor op de hals vind ik nogal raar? :P
Je wilt toch reactie hebben dan gebruik je hem toch voor op de hals of heb je een andere reden dat je um voor de hals wilt gebruiken?

melanie0906

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:19

ik zou dan gewoon voor een dressuurzweep van 1m gaan heb ik op mijn haf ook altijd gebruikt

biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:20

NinaTeugels schreef:
Een zweep voor op de hals vind ik nogal raar? :P
Je wilt toch reactie hebben dan gebruik je hem toch voor op de hals of heb je een andere reden dat je um voor de hals wilt gebruiken?



Precies. Je wilt dat het paard ''vooruit'' gaat!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:21

Hoezo is het gebruik van de zweep op de hals raar? Het kan dienen als een aanmoediging, of bijvoorbeeld om een onervaren paard makkelijker in de juiste galop aan te laten springen. Beginners die nog nooit eerder met een zweep hebben gereden beginnen ook vaak met een kort zweepje voor op de hals, om gevoel te krijgen met het geven van deze extra hulp, zonder dat het paard gelijk een mega reactie geeft.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:22

Ik zou een stuggere zweep pakken een dressuurzweep van rond de een meter zo een heb ik ook en poownielief wil weleens gek doen em dan heb ik niet genoeg aan mijn benen dus gebruik ik zon dressuurzweep voor even iets extra reactie en deze zweep vind ik ideaal is gwn zwart niks geen frutsels dr aan , maar je kunt ook gewoon een leuk kleurtje kiezen vgm hebben ze bij de welkoop ook aardig wat keus! Daar hebik ook een felroze gekocht (die werkt ook erg goed tegen insectjes haha)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 21:07

joyce2 schreef:
Hoezo is het gebruik van de zweep op de hals raar? Het kan dienen als een aanmoediging, of bijvoorbeeld om een onervaren paard makkelijker in de juiste galop aan te laten springen. Beginners die nog nooit eerder met een zweep hebben gereden beginnen ook vaak met een kort zweepje voor op de hals, om gevoel te krijgen met het geven van deze extra hulp, zonder dat het paard gelijk een mega reactie geeft.


Iid drm zat ik te twijfelen :) Het is nml echt alleen om er eventjes extra duidelijk te maken dat ik wil gaan draven :) En ik heb niet veel ervaring met een zweep ;)

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:19

Ik zou een zweep van 120 cm gebruiken.
kan je makkelijk bij de kont.

MathildeMoes

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Welke zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:59

Ik zou een zweep van 1m gebruiken