Is ze verwaarloosd ?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Is ze verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:33

Ik heb echt geen idee waar dit staan moet maar,

De titel zegt het al.. Een pony in m'n dorp lijkt verwaarloosd maar ze is niet super mager ofzo ze staat in een land met prikkeldraad erom heen, geen schuilstal of schaduw.. Ik zie af en toe wat hooi liggen.. Ze staat er helemaal alleen zonder een ander dier. De eigenaar kijkt niet meer naar d'r om. Is ze verwaarloosd ? Zo ja moet ik er wat aan doen ?

Anoniem

Re: Is ze verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:34

Verwaarloosd als er van tijd tot tijd hooi ligt, zou ik niet zeggen. Staan heel veel paarden gewoon buiten hoor en schaduw is in dit seizoen niet echt nodig :+ Ook als ie niet super mager is zal het wel meevallen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Is ze verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:36

Hoe weet je dat de eigenaar er niet naar om kijkt? Wellicht komt hij/zij wel als jij op school zit. Pikkeldraad is niet geschikt voor een wei, maar het wil niet zeggen dat ze dan verwaarloosd wordt. Kan het dier wel schuilen voor de wind en de regen en droog liggen? Alleen staan is ook slecht, maar helaas is er geen wet die verplicht dat je ze met minimaal 2 moet houden.

Als er resten hooi liggen en ze heeft water en een droge plek dan denk ik niet dat ze verwaarloosd wordt.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:36

Bel anders dierenasiel ofzoiets. dan komen ze kijken of ze verwaarloosd is

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:39

capopjekop schreef:
Hoe weet je dat de eigenaar er niet naar om kijkt? Wellicht komt hij/zij wel als jij op school zit. Pikkeldraad is niet geschikt voor een wei, maar het wil niet zeggen dat ze dan verwaarloosd wordt. Kan het dier wel schuilen voor de wind en de regen en droog liggen? Alleen staan is ook slecht, maar helaas is er geen wet die verplicht dat je ze met minimaal 2 moet houden.

Als er resten hooi liggen en ze heeft water en een droge plek dan denk ik niet dat ze verwaarloosd wordt.


De eigenaar ken ik.. Het dier vies uit met kale plekjes ( wrs van het prikkeldraad ) het staat altijd buiten kan nergens schuilen, ik hebook geen waterbak gezien..

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:39

Of er een paardenmaatje bijkomt of niet, dat beslist de eigenaar. Laat dat dus maar los (al begrijp ik je, ik vind het zelf ook niet kunnen zo alleen altijd).

Als ze schoon eten en drinken heeft is dat iig in orde.

Al je wil, kun je kijken of ze wonden heeft en of haar hoeven gekapt zijn. Is dat allemaal in orde, dan is er weinig aan de hand.

Mocht je bijvoorbeeld verwondingen zien, bel dan eerst de eigenaar. Het kan zijn dat hij het niet heeft gezien omdat hij niet intensief met haar bezig is.

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:40

Bo_Cassey schreef:
Of er een paardenmaatje bijkomt of niet, dat beslist de eigenaar. Laat dat dus maar los (al begrijp ik je, ik vind het zelf ook niet kunnen zo alleen altijd).

Als ze schoon eten en drinken heeft is dat iig in orde.

Al je wil, kun je kijken of ze wonden heeft en of haar hoeven gekapt zijn. Is dat allemaal in orde, dan is er weinig aan de hand.

Mocht je bijvoorbeeld verwondingen zien, bel dan eerst de eigenaar. Het kan zijn dat hij het niet heeft gezien omdat hij niet intensief met haar bezig is.


Oke dankje :)

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:41

We typten tegelijk....
Ze raakt dus gewond aan het prikkeldraad. Als dat zo is, is het toch redelijk ernstig. De eigenaar zal dat moeten vervangen door schrikdraad.

Over het water: ze zal toch ergens moeten drinken, anders was ze al dood geweest. Wij hadden ook geen waterbak, maar wel een heel goed verstopte weidepomp.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:41

Dat de eigenaar niet veel met de pony doet betekent niet dat die verwaarloosd is. Misschien kom jij net op de momenten dat die zijn hooi al bijna op heeft.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:43

Ik zou het dier gewoon met rust laten.
Begint er toch iets te kriebelen, bel dan eens aan en vraag beleefd of ze misschien open zouden staan voor een verzorgster of er al een hebben. Begin niet meteen te zeggen dat het dier verwaarloosd is etc, maar geef aan dat je het leuk zou vinden om er iets mee te doen.

Succes :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:45

Op de momenten dat jij kijkt zijn het moment opnames, dat er soms of heen hooi ligt betekent niet dat hij verwaarloosd is. Ik zou er dus niks verder aandoen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Is ze verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:47

Goh dan zijn die van mij ook verwaarloosd, die zien er ook niet uit. In de winter poets ik zelden, dus ze zitten onder de blubber en als je vroeg komt kan het ook net zijn dat het hooi op is terwijl ze wel de hele nacht hebben staan eten. En ik doe ook weinig met ze, enkel wanneer ik zin heb zet ik ze aan het werk. Verder is het gewoon de verzorging en that's it.

Als je de eigenaar kent kun je mss zeggen dat het je opviel dat ze wondjes heeft en of het geen idee is om een stroomdraadje voor het pikkeldraad te zetten. Dan kan ze zich iig niet verwonden.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:48

Ik vind het best goed hoor, dat ze oplettend is. Je hebt mensen die erin doorslaan en op hoge poten aan je voordeur staan te schreeuwen dat je je paard verwaarloost, maar helaas gebeurt het wel.

Ook prima dat ze hier om raad vraagt.

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: Is ze verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:13

Ik zou gewoon dierenambulance bellen. Heb ik toen ook een keer gedaan voor een fries bij mij in de buurt. Ze hebben met de eigenaar gepraat en afspraken gemaakt en hij ziet er nu stukken beter uit :)

Misher

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 20:58

Bo_Cassey schreef:
Ik vind het best goed hoor, dat ze oplettend is. Je hebt mensen die erin doorslaan en op hoge poten aan je voordeur staan te schreeuwen dat je je paard verwaarloost, maar helaas gebeurt het wel.

Ook prima dat ze hier om raad vraagt.

Dankje :)