tinker is bang voor koeien

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:46

Zoals de titel het al zegt mijn tinker is nogal bang voor koeien.
Ik weet niet waar het vandaan komt.
Het probleem aan die beesten is ook dat ze mee lopen/rennen.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips?
Alvast bedankt

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:46

Haha, ik herken het, mijn tinker is er een keer flink voor op de loop gegaan!

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:47

Lekker laten. Hij went er wel aan :)
Als je merkt dat hij het echt heel naar vind zou ik hem in een andere wei zetten of de koeien.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:49

Ja veel langs koeien lopen , miss ernaast een optie ,
Ik heb er ook een di eer vroeger voor op de loop ging, maar veel doen en vooral geen drama er van maken , belonen als ze naar je luistert en het bange gedrag zoveel mogelijk negeren, neem er de tijd voor komt het vast goed

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:49

hahaha, bijna alle paarden op onze manege zijn bang van koeien.. ook al hebben we een stuk of 8 koeien. Wacht maar rustig af.. Het heeft alleen maar tijd nodig ;) zolang je maar niet gespannen gaat rijden als je langs een koe loopt, en hem/haar laat weten dat het niet nodig is om bang te zijn. Wij lopen nu steeds calmer langs de koeien. Nog even, en dan zijn ze niet 'eng' meer. Succes! ;)

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:50

Ik ken het helaas ook. Heb er 3x een gevaarlijke situatie door gehad (paard sloeg op hol, wierp ruiter af en rende naar autoweg en vloog dwars door een hek heen/paard belande met ruiter in sloot/paard trapte alle andere paarden achter zich weg om een vluchtweg te creëren.) Het zat bij mijn paard te diep en heb er daarom uiteindelijk voor gekozen om de koeien voor de rest van zijn leven te mijden.

Wat je zou kunnen doen is vragen aan een boer in de buurt of je een koe kan lenen, maar dan moet je paard niet als een kip zonder kop door hekken gaan racen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:52

Keer een cowclinic volgen. Die van mij was ook bang, sprong weg of wilde er gewoon niet langsop. Tijdens de clinic leerde ze al snel dat koeien voor haar weg gaan en toen werd ze enthousiast en wilde ze de hele tijd naar de koeien toe.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:59

Bij Sylvano ging het over toen onze buurman de koeien erbij in zette... Waren "dikbillen"...

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:03

Ik heb t met een bonte warmbloed ooit gehad.. Maar het probleem was al snel verholpen als de koeien gewoon rustig liepen en niet renden, mijn oplossing was dus de koeien in stap passeren..

Als dat niet werkt op rustige momenten/rustige punten op de weg vooral blijven proberen en oefenen..

Anoniem

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:22

Ten eerste bedankt voor de tips.
Ten tweede
Ik zit in een schuur bij een boer.
Hier zijm twee best drukke kalveren maar wil toch graag daar mee oefenen hoe kan ik dat het beste doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:23

Trouwens ik heb wel een lieve pony dus tenzij ze echt bang is mij niks wil doen ofzo

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:25

Wat apart, mijn Tinker ziet ze juist als soortgenoten en hinnikt ernaar :+ Inderdaad oefenen. Die beesten sporen voor geen meter en presteren het zelfs om gek te worden als je er in stap langsgaat, dus dat werkt ook niet altijd helaas.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:28

Wat raar, ene tinker is toch zelf half koe? _O-
Nee hoor grapje, dat komt bekend voor. Kesha, de paard van mijn rijinstructeur is ook heel bang voor koeien. Maar ze stoppen gewoon bij een pad waar de koeien staan/rondlopen en draaien om en nemen meestal gewoon een andere richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:30

VragenKop schreef:
Wat raar, ene tinker is toch zelf half koe? _O-
Nee hoor grapje, dat komt bekend voor. Kesha, de paard van mijn rijinstructeur is ook heel bang voor koeien. Maar ze stoppen gewoon bij een pad waar de koeien staan/rondlopen en draaien om en nemen meestal gewoon een andere richting.

Mijn vriendin en ik maken hier ook altijd grapjes over en het is niet mogelijk bij mij om ergens anders langs te gaan.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:20

Hahah dit is echt het leukste wat ik heb gehooord

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:24

Hoe krijgt jouw 'koe' contact met de echte koeien? staan die in een weiland naast de bak? Zo ja, dan kun je misschien met je 'koe' aan de hand door de bak. Vaak helpt het negeren ook wel, lekker doorrijden dan. Laten zien dat het helemaal niet eng is doormiddel jouw vertrouwen te geven. :)

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:26

Ik ken dit, mijn kwpn ruin vind ze ook maar raar/eng.
Als ik langs een weiland loop, en laat die hier nou net veel zijn, en daar staan koeien in, ziet hij ze al in de verte en gaan de oortjes niet meer naar beneden. Zodra ik er in de buurt ben versnelt hij zijn tempo en wil er zo snel mogelijk langs.
Heb wel eens op gezocht op internet wat dit is, maar werd daar niks wijzer van.
Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en zodra je er langs bent belonen als hij braaf is geweest.

Anoniem

Re: tinker is bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:30

Hier staan ze gelukkig naast de koeien en trekken ze zich er weinig van aan. Naast de rijbak staat het jonge grut. Dan laat ik hem eerst even in de bak, dan komt de kudde aangerend, maar dan doet ie nog niks :D
We hebben wel eens gehad dat de koeien de sloot door kwamen. Paarden in ppaniek, maar goed, dekoeien waren ook in paniek :D

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:31

Heel herkenbaar, heb ook een tinker gehad die het op een rennen zette als hij koeien zag. Mijn tip, hardop liedjes zingen en of een dagje gaan koe knuffelen op een boerderij met je paard. Succes !

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:54

lovebelle schreef:
Ten eerste bedankt voor de tips.
Ten tweede
Ik zit in een schuur bij een boer.
Hier zijm twee best drukke kalveren maar wil toch graag daar mee oefenen hoe kan ik dat het beste doen


Als je niet weet hoe je het het beste kunt aanpakken kan ik helemaal zo'n clinic adviezen. Wordt heel goed en geduldig uitgelegd :j

[WN-ITP] Amber bang voor koeien? Tuurlijk niet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:08

:')
esmeerambo schreef:
Hoe krijgt jouw 'koe' contact met de echte koeien? staan die in een weiland naast de bak? Zo ja, dan kun je misschien met je 'koe' aan de hand door de bak. Vaak helpt het negeren ook wel, lekker doorrijden dan. Laten zien dat het helemaal niet eng is doormiddel jouw vertrouwen te geven. :)

Ze staan aan het einde van een schuur ik kan daar niet langs maar moet er dan naartroe en weer terug

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:22

Een koeien clinic doen met je paard. Je paard leert dan dat koeien voor hem weglopen, angst gaat dan heel snel weg, al vele malen zien gebeuren. Je kunt in het zuiden of noorden van het land met koeien werken. Is een onderdeel van het westernrijden maar heb zelf ook veel koeienclinics georganiseerd en ook niet western ruiters zijn van harte welkom om met een basis clinic mee te doen. Het is ook door andere gepost en het is echt een goede manier om het probleem aan te pakken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:26