pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:05

Hallo beste bokkers !

ik wil een shetlander, moet mn vader nog even overhalen, maar stel het zou mogen,
is het dan verstandig om onze veekoopman te vragen om te kijken om een shetlander ?

wat zijn de voor en na delen ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:46

Wat wil je voor de shet uitgeven? Wat zijn je eisen qua opleidingsniveau? Je kunt ze tegenwoordig gratis krijgen, kijk maar even op Marktplaats. En waar ga je hem stallen? Een paard of pony kan niet alleen. En wie gaat voor de verzorging betalen? Een shet kan ook ziek worden, moet naar de smid, tandarts. Een dierenarts gaat echt geen shetprijzen betalen als hij koliek krijgt. Hij eet dan wat minder en kan misschien op een landje, maar dan weer: niet alleen. En ga jij daar dagelijks naartoe?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:46

Nee. Ik zou zelf bij een aantal dieren gaan kijken. En kijken welke je bevalt, waar je en klik mee hebt, hoe het dier bij jou is in de omgang. Niet bij een veekoopman die niet de eigenaar wordt. je kunt wel deze man meenemen als hij genoeg verstand van pony's heeft zodat deze kan kijken of het dier gezond eruit ziet etc. maar altijd als je voor een dier wilt gaan zelf kijken.

Een voorbeeld: Shets zijn best eigenwijs en sterk. een veekoopman heeft elke dag meerdere dieren in handen, is groter en sterker dan jij bent (zie dat je 14 bent namelijk). Dus als hij zo'n eigenwijs mormel met fluffy vacht in handen heeft zal deze niet ver komen als hij links een grasveld ziet. Maar als jij deze in handen hebt kun je ineens ongewild linksaf slaan. Bij de veekoopman kan het dus een brave shet lijken (zo'n man kan bijv al genoeg dominant overkomen dat de shet zich wel gedeisd houd) terwijl eht dan bij jou ineens een draak blijkt te zijn. Dus daarom o.a. zelf kijken, voelen, lopen, borstelen etc.

_Loekie

Berichten: 871
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:46

Ik heb geen idee, overhalen helpt niet want geen geld is geen geld
en ik zie in je profiel dat je al een paard hebt en een verzorgpaard, dus ik vraag me af waarom wil je er nog 1?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:48

Ts heeft volgens profiel al een pony, dus denk dat deze shet niet alleen zou komen te staan.
Verder vraagt TS geen tips om paps over te halen en gaat het niet om stalling etc. Ze vraagt of het verstandig is om iemand anders een pony voor haar te laten kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:50

En mijn antwoord is dan: nee. Want de veekoopman wil er dan ook wat aan verdienen. Dus je bent per definitie al meer kwijt. En ongezien een pony kopen zou ik ook niet doen. Ik wil er zelf bijzijn, en niet een ander eentje voor me laten uitkiezen en het er dan maar mee doen.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:13

voor de mensen die dat niet zien/lezen ik ben een jongen.

ik ben dus 14. thuis heb ik een welshje, waar mn zusje op rijd, en wil er een shet bij hebben. mn budget ligt rond de 250.-

@cassidy de huisvestiging hebben wij wel ; weiland stalling enz.

ik rijd 2 friezen, maar die staan niet thuis.
ik wil de shet voor gezelschap hebben en misschien vrijheidsdresuur en mennen, we wonen voor het bos dus kan zo het bos in om met hem/haar te wandelen.

en op marktplaats staat niks in de buurt. wil het liefst de leeftijd 0.5 maand tot 3 jaar. en ik heb ook wel verstand van paarden, misschien dat mensen dat ik zon jongen ben die het in een keer leuk vind om een pony aan te schaffen terwijl ik dr niks van af weet.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:32

Aangezien je thuis een welshje hebt staan en deze alleen staat? Ben ik sowieso al voor het kopen van een andere pony voor bij de pony van je zusje. Ik zou gewoon wat meer opties open houden en ook zeker marktplaats in de gaten houden en dergelijke. Een leuke shetlander hoeft niet duur te zijn, zeker niet in deze tijd.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:49

Urion schreef:
Aangezien je thuis een welshje hebt staan en deze alleen staat? Ben ik sowieso al voor het kopen van een andere pony voor bij de pony van je zusje. Ik zou gewoon wat meer opties open houden en ook zeker marktplaats in de gaten houden en dergelijke. Een leuke shetlander hoeft niet duur te zijn, zeker niet in deze tijd.

helemaal met je eens !

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:50

Weten jullie nog sites waar paarden/ponys te koop op staan ?
k houd bokt, speurders en marktplaats al in de gaten !

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:55

hielkebro schreef:
Weten jullie nog sites waar paarden/ponys te koop op staan ?
k houd bokt, speurders en marktplaats al in de gaten !

Vertel ook in het rond dat je een shet zoekt, via via hoor je soms leuke ponies.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:03

ED --> YRT

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:47

er zijn veel mensen die hun shet niet op markplaats willen zetten omdat dat ook geld kost, Denk ik.

dus weet iemand nog een site waar pony's te koop staan ? behalve speurders marktplaats en bokt.

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:21

Marktplaza is ook nog een site die paarden en pony's verkoopt :j

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: pony kopen van veekoopman ?! verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:23

Je kan ook zelf een advertentie plaatsen dat je een shetlander zoekt. Vermeld er bij wat voor karakter je zoekt, je budget, wat je ermee wilt doen en wat je hem kan bieden. Succes! :)