mexicaanse neusriem

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 14:12

heey allemaal :wave:

vanlaatst kwam ik ergens op internet een verhaal tegen over Mexicaanse neusriemen. er stond in dat ze erg slecht waren voor je paard? maar er stond dus niet waarom. Is dit waar? en waarom? er zijn vast wel bokkers die dit weten.

bedankt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:41

Slecht, slecht het is hoe je hem gebruikt. Als je paard regelmatig zijn mond opent tijdens het rijden en je gebruikt deze neusriem, dan wordt veel druk rondom zijn hoofd overgebracht om die mond weer dicht te zetten. M.a.w. primair is het symptoombestrijding om die mond dicht te houden terwijl het daadwerkelijke probleem zich vaak ergens anders bevindt.

Als je paard zijn mond niet opent en een gezonde aanleuning heeft, dan zou je deze neusriem best voor de mooi kunnen gebruiken. Uiteraard mits hij goed past.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:00

HAR --> YRT

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:48

okee dankjewel voor de informatie :)

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:30

Mijn paard opent zijn mond niet ofzo, maar ik gebruik de Mexicaanse neusriem in de cross omdat ze naar het schijnt makkelijker kunnen ademen. Ik heb me ooit laten wijsmaken ( ;) ) dat ze dan gemakkelijker hun neusgaten kunnen openen.
Uiteraard heeft een Mexicaanse neusriem zijn voor en nadelen, en is het zeker belangrijk om ze juist aan te doen. Maar dat is zo met alle neusriemen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:36

Als jij de neusriem, welke dan ook, dusdanig aanlegt dat je rondom de neus met gemak twee vingers tussen huid en riem kunt leggen, belemmerd het ze dat niet in de ademhaling. Je moet een neusriem, welke dan ook, wel absurd strak aanleggen wil je ze daarin belemmeren. De hoofdhouding van het paard is vele malen belangrijker bij het ademhalen.

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:26

Het gaat trouwens over de sperriem van de gecombineerde neusriem. De neusriem zelf heb je altijd twee vingers tussen, dat is waar, de sperriem is gewoon rond de neus (zonder dat ze hangt te bengelen anders komt het paard ook met z'n onderlip in de problemen). Een te losse sperriem is ook niet handig.

Daarnaast is er nog een verschil bij het openene van de neusgaten als ze een dressuur proef lopen en een X aantal km goed door galoperen. De neusgaten zijn tijdens een cross duidelijk veel meer geopend dan in een dressuur proef.

Uiteraard spant een sperriem nooit zodanig hard dat het de ademhaling 'belemmerd' zoals jij het noemt (ik zei nooit dat een gecombineerde neusriem de ademhaling belemmerd), ik zei dat het de ademhaling/het openen van de neusgaten (wat dus héél wijd kan zijn) vergemakkelijkt met een Mexicaanse neusriem.