Pony niet te houden met springen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:30

Zodra ik ga springen met puthzy is ze niet meer te houden, stuur is weg en rem ook. Ik kan alleen nog sturen als ik idioot hard trek aan de teugels, en ze gaat veels te hard op de hindernis af en zet veels te vroeg af waardoor ze bij he3t landen met haar achterbenen de balk er aftik, of ze springt veels te hoog over een sprongetje van 20 a 30 cm heen. ook heb ik er al een grondbalk voor gelegd en dan zet ze af voor de grondbalk en komt ze na het sprongetje weer neer.
Ik wil nog les nemen met haar (1 keer per maand ofzo)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Pony niette houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:31

Je hebt duidelijk geen controle over je paard dus ik zou eerst eens goede dressuurlessen gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:35

@naomi_g1998, dat hoeft niet altijd zo te zijn. met mijn vorige verzorgpony ging het dressuur prima en had ik gewoon de controle, maar met springen ging er een knop om en was hij niet meer te houden... ben er behoorlijk hard afgevallen en had een hersenschudding.. raad je dus ten eerste aan om les te nemen en niet zelf zo door te gaan. maar zo te lezen was je dat al van plan :) dus ik zou inderdaad goede dressuurles maar ook zeker goede springles nemen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:36

euhmm tijdens dressuur en buitenritten heb ik wel gewoon controle en luistert ze perfect

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:37

Zelfs als je paard over enthausiast is moet je hem onder controle kunnen houden, anders heb je gewoon geen controle over je paard en is je paard jou de baas. Om dat op te lossen moet je weer terug naar de basis en dat is dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:37

hoor vaak dat het minder moet worden als je vaker springt, maar ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:39

ik snap je punt ook wel @naomi_g1998, en ben het volledig met je eens dat je terug moet naar de basis en dat is inderdaad dressuur. Maar als je pony enthausiast wordt en je de controle niet meer hebt, betekent het niet dat dat altijd zo is, dat bedoelde ik :o

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:40

LiannePuthzy schreef:
euhmm tijdens dressuur en buitenritten heb ik wel gewoon controle en luistert ze perfect

Blijkbaar niet, anders had je haar ook onder controle tijdens het springen.

Ik zou niet weten waarom vaker gaan springen zou helpen @dreamer? Wat zou de 'werking' van dat dan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:40

naomi_g1998 schreef:
LiannePuthzy schreef:
euhmm tijdens dressuur en buitenritten heb ik wel gewoon controle en luistert ze perfect

Blijkbaar niet, anders had je haar ook onder controle tijdens het springen.

Ik zou niet weten waarom vaker gaan springen zou helpen @dreamer? Wat zou de 'werking' van dat dan zijn?


nee dat snap ik dus ook niet, maar heb dit al een paar keer mensen horen zeggen...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:41

Anoniem schreef:
ik snap je punt ook wel @naomi_g1998, en ben het volledig met je eens dat je terug moet naar de basis en dat is inderdaad dressuur. Maar als je pony enthausiast wordt en je de controle niet meer hebt, betekent het niet dat dat altijd zo is, dat bedoelde ik :o

Nou, toch wel :Y) je pony mag uiteraard het springen leuk vinden, maar het lijkt me niet de bedoeling dat de pony bepaalt waar je heen gaat en hoe hard die gaat. Als je dat niet kan bepalen heb je dus geen controle, wat bij ts het geval is.

Ts, heb je misschien een filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:43

naomi_g1998 schreef:
Anoniem schreef:
ik snap je punt ook wel @naomi_g1998, en ben het volledig met je eens dat je terug moet naar de basis en dat is inderdaad dressuur. Maar als je pony enthausiast wordt en je de controle niet meer hebt, betekent het niet dat dat altijd zo is, dat bedoelde ik :o

Nou, toch wel :Y) je pony mag uiteraard het springen leuk vinden, maar het lijkt me niet de bedoeling dat de pony bepaalt waar je heen gaat en hoe hard die gaat. Als je dat niet kan bepalen heb je dus geen controle, wat bij ts het geval is.

Ts, heb je misschien een filmpje?


volgens mij snap je niet wat ik bedoel haha ;) maar goed maakt opzich niet uit, het punt is dat je pony inderdaad niet de leiding moet nemen, maar heb je een filmpje? zou handig zijn :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony niet te houden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:45

heb geen filmpje, ga ik nog maken
maar bijv, bij dressuur als ik wil dat ze wil draven gaat ze draven als ik gallopeer met springen en ik wil (en zeg )dat ze moet draven gaat ze alleen maar harder

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:45

Wat bedoel je dan? :) op mij kwam de laatste zin een beetje over alsof 'bij het springen raced mijn paard op de hindernissen af etc maar dat betekend niet dat ik geen controle heb'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:47

wat misschien wil helpen, is overgangen rijden, waardoor jij de tempocontrole hebt ?

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 23:47

nou als ik bij dresuur bijv. wil dat ze naar draf moet gaat ze draven als ik dat bij springen doe gaat ze harder en dat gaat ze uit eigen wil op de hindernis af

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:47

naomi_g1998 schreef:
Je hebt duidelijk geen controle over je paard dus ik zou eerst eens goede dressuurlessen gaan nemen.


Dit zou je wat beter moeten nuanceren. Of anders eens op die van mij komen rijden, dan leer je de nuance vanzelf kennen. Er zijn paarden die heel enthousiast worden van een sprong. Je kunt ze heerlijk de bak rond sturen, zet een hindernis neer en het feest begint. Is tot in zekere mate gebrek controle, maar er komt ook een hele hoop gewenning bij kijken. Die van mij is dressuurmatig prima te rijden, in de bak, buiten, alleen of met anderen. Maar hij word heel heftig bij het zien van een hindernis. Spring ik vaker met hem, gaat het al veel beter, het scherpe randje is er van af, gewenning maakt hem weer fijner te rijden. Ik vind je post dus erg zwart wit en zeker niet toepasbaar op iedere combinatie.

Kortom TS, gewoon veel met haar springen! Ga niet te hoog, een rij lage in-uitjes in het midden van de bak. Of zet eens gewoon een hindernis op waar je haar traint, maar spring deze niet direct. Wacht tot ze gekalmeerd is en je haar fijn gereden hebt en in de laatste vijf minuten laat je haar 'opeens' even springen. De volgende training leg je eens wat balkjes neer op de lange zijde. Kortom leer haar dat het niet 'speciaal' is. Je zult zien dat het heftige dan al snel weg gaat en weer plaats maakt voor controle.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:47

LiannePuthzy schreef:
heb geen filmpje, ga ik nog maken
maar bijv, bij dressuur als ik wil dat ze wil draven gaat ze draven als ik gallopeer met springen en ik wil (en zeg )dat ze moet draven gaat ze alleen maar harder

dan ben jij dus niet de baas maar je paard. De ruiter is degene die lichaamshouding en tempo bepaald, ala dat niet zo is heb je simpelweg geen controle. Zou toch eerst goede dressuurinstructeur zoeken en dan pas aandacht besteden aan het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:48

naomi_g1998 schreef:
Wat bedoel je dan? :) op mij kwam de laatste zin een beetje over alsof 'bij het springen raced mijn paard op de hindernissen af etc maar dat betekend niet dat ik geen controle heb'


okee ik ga het even anders proberen te verwoorden haha :o ik bedoel, dat als TS bij het springen gen controle heeft, het niet betekend dat ze bij de andere dingen (zoals dressuur, buitenrijden) ook geen controle heeft, snap je? zo kwam jou eerste reactie namelijk op mij over, dat jij zei dat ze nooit controle had ;)

EDIT: dus Lara, bij jou heeft vaker springen geholpen? (om even terug te komen op mijn eerdere reactie)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:50

Lara_Silver schreef:
naomi_g1998 schreef:
Je hebt duidelijk geen controle over je paard dus ik zou eerst eens goede dressuurlessen gaan nemen.


Dit zou je wat beter moeten nuanceren. Of anders eens op die van mij komen rijden, dan leer je de nuance vanzelf kennen. Er zijn paarden die heel enthousiast worden van een sprong. Je kunt ze heerlijk de bak rond sturen, zet een hindernis neer en het feest begint. Is tot in zekere mate gebrek controle, maar er komt ook een hele hoop gewenning bij kijken. Die van mij is dressuurmatig prima te rijden, in de bak, buiten, alleen of met anderen. Maar hij word heel heftig bij het zien van een hindernis. Spring ik vaker met hem, gaat het al veel beter, het scherpe randje is er van af, gewenning maakt hem weer fijner te rijden. Ik vind je post dus erg zwart wit en zeker niet toepasbaar op iedere combinatie.

Kortom TS, gewoon veel met haar springen! Ga niet te hoog, een rij lage in-uitjes in het midden van de bak. Of zet eens gewoon een hindernis op waar je haar traint, maar spring deze niet direct. Wacht tot ze gekalmeerd is en je haar fijn gereden hebt en in de laatste vijf minuten laat je haar 'opeens' even springen. De volgende training leg je eens wat balkjes neer op de lange zijde. Kortom leer haar dat het niet 'speciaal' is. Je zult zien dat het heftige dan al snel weg gaat en weer plaats maakt voor controle.
ik heb zelf twee jaar alleen maar gesprongen en heb dus ook over enthausiaste paarden meegemaakt. Die zijn inderdaad lastig te houden maar dan alsnog wachtte ik met springen totdat ik zelf de controle had. Vind de manier van vaker gaan springen dan ook persoonlijk erg gevaarlijk, maar dat komt uit mijn ervaring en hoeft niet bij iedereen zo te zijn.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:52

Anoniem schreef:
naomi_g1998 schreef:
Wat bedoel je dan? :) op mij kwam de laatste zin een beetje over alsof 'bij het springen raced mijn paard op de hindernissen af etc maar dat betekend niet dat ik geen controle heb'


okee ik ga het even anders proberen te verwoorden haha :o ik bedoel, dat als TS bij het springen gen controle heeft, het niet betekend dat ze bij de andere dingen (zoals dressuur, buitenrijden) ook geen controle heeft, snap je? zo kwam jou eerste reactie namelijk op mij over, dat jij zei dat ze nooit controle had ;)

EDIT: dus Lara, bij jou heeft vaker springen geholpen? (om even terug te komen op mijn eerdere reactie)
aah, oké duidelijk! Ik geloof best dat ts gewoon controle heeft bij dressuur etc, alleen als dat bij springen niet zo is is er toch hoogstwaarschijnlijk nog een addertje bij dressuur. Een goede instructeur ziet dat zo en kan haar daar ook bij helpen. Als dat eenmaal goed gaat zou ik als ik ts was lekker af en toe dressuren met een hindernis in de bak en op die manier gaan opbouwen.

isapedro_651

Berichten: 5
Geregistreerd: 28-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:53

ik zou zeggen, laag beginnen, begin maar gewoon met veel balkjes galopperen, dan wat kleine sprongetjes, en heel lang oefenen hiermee, mijn pony had hier ook last van en het gaat nu al steeds beter :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:54

naomi_g1998 schreef:
ik heb zelf twee jaar alleen maar gesprongen en heb dus ook over enthausiaste paarden meegemaakt. Die zijn inderdaad lastig te houden maar dan alsnog wachtte ik met springen totdat ik zelf de controle had. Vind de manier van vaker gaan springen dan ook persoonlijk erg gevaarlijk, maar dat komt uit mijn ervaring en hoeft niet bij iedereen zo te zijn.


Je uitleg is logisch, maar zoals ik al zei ik mis die nuance. Je kan paarden hebben die dressuurmatig gewoon prima onder controle zijn, zet een sprong neer en het is voorbij. Dan kun je nog duizend dressuurlessen nemen, het paard zal op een gegeven moment toch moeten wennen aan een sprong.

Dat kan niet als je hem hier nooit mee confronteert. Dit doe je door het element 'sprong' toe te voegen aan een dressuurtraining. En nooit hoog, al is kan ie er overheen stappen, als het maar een sprong is. Als je je paard dressuurmatig nog niet eens onder controle hebt dan moet je inderdaad niet gaan springen, is dit wel zo dan staat niets het in de weg.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:54

Ik zou zeggen zie ook het positieve er van in. Ik heb ook jaren gesprongen en had een paard dat ontzettend heet kon worden voor de sprong. Echter zag ik het ook als positief omdat ik veel liever had dat het paard naar de hindernis trok dan dat het paard er twijfelachtig naar toe zou draven om vervolgens te weigeren. Die van mij sprong dan ook echt alles. Wel is het inderdaad belangrijk dat het niet te wordt. Je moet het paard natuurlijk wel kunnen blijven sturen en kunnen terug halen na de sprong.

Als de pony zo snel is probeer dan is simpelweg met een drafje op de hindernis af te gaan en de pony na de hindernis zo snel mogelijk weer stil te laten staan. Draai ook voltes voor de hindernis...zodat inderdaad vlak langs de hindernis gaan niet betekent dat hij ook mag gaan springen.

Die van mij was met dressuur en buitenritten ook prima onder controle, maar het was wel een sensibele merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:54

dat geloof ik ook ja, dus de voornaamste tip TS; zoek een goede springinstructeur die jullie samen kan begeleiden! en zet gewoon een hindernis in de bak, maar ga niet springen, vind ik ook een goede tip :j succes ermee!

danique998

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-01-10
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:55

2 balkjes op een rechte lijn op een afstand van bv 19 m en dan proberen er rustig overheen te gaan. Gaat ze heel hard probeer haar dan halt te laten houden tussen de balkjes en als ze rustig stil staat draaf/galopeer je aan. Gaat ze weer hard zet haar dan halt. Kan ook al voor het eerste balkje. En probeer streng te zijn. Stil is stil. Succes