Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:05

Hoi bokkers!

Sinds een week sta ik op een nieuwe pensionstal met mijn paard. In de stal is het hier s'winters niet onder nul, dus is een overdreven dikke deken niet nodig. Wel ga in januari wedstrijd starten, dus wil ik hem niet te dik in zijn vacht, maar ook liever niet scheren. Dus mijn oplossing was een 300 grams deken. Vorige winter heeft hij het hier prima mee gedaan, maar van de week betrapte ik hem zwetend in zijn stal. Omdat het natuurlijk niet onder nul is heeft hij die deken dus nog niet nodig. Ik heb hem daarna onder zijn 0 grams regendeken gezet, en dat gaat een stuk beter. Wel gaat hij overdag een aantal uurtjes naar buiten, dus als het straks wel onder 0 is moet hij een dikkere deken op. Mijn vraag is dus, watvoor deken het meest geschikt zal zijn zodra straks de winter begint?

Groetjes *\o/*

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:08

Ja tussen 0 en 300 gram zit natuurlijk nog wel een heel stuk aan dekens..

Het beste is natuurlijk de deken wisselen met binnen en buiten staan maar ik vrees dat dat geen optie is?
Dan zul je moeten kijken naar een warmte regelende deken (zoals bucas heeft).

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:14

smurffie schreef:
Ja tussen 0 en 300 gram zit natuurlijk nog wel een heel stuk aan dekens..

Het beste is natuurlijk de deken wisselen met binnen en buiten staan maar ik vrees dat dat geen optie is?
Dan zul je moeten kijken naar een warmte regelende deken (zoals bucas heeft).


Ja dat klopt, deken wisselen gaan heel moeilijk worden, maar bedankt voor je reactie!

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:15

Wanneer ben je begonnen met een deken opleggen? Veel mensen denken dat ze moeten wachten tot het koud is om een paard onder een dikker deken te zetten. Het probleem is alleen dat als je zolang wacht, je paard allang vacht heeft aangemaakt en die deken dus niet meer nodig heeft (en eronder zal gaan zweten).
Als je op wilt bouwen tot 300 gram in de winter zonder te scheren je echt op tijd moet beginnen. Dus eind september als de dagen korter worden en de temperatuur overdag net onder de 20 graden blijft ligt er hier al een zomerdeken op. Naarmate de temperatuur daalt worden de dekens dikker met als resultaat paarden die ik niet hoef te scheren, met nauwelijks wintervacht die niet zweten onder hun dikke dekens.

Verder is het aan te raden als het verschil in temperatuur tussen buiten en op stal meer dan een paar graden is, binnen een ademend staldeken te gebruiken en hier buiten even een ongevoerd regendeken overheen te leggen. Dan vang je het temperatuurverschil op en is het binnen niet te warm voor je paard.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:17

Ehm, de vacht wordt oa aangemaakt onder invloed van het licht dus dekens hebben hier geen invloed op. (Leeftijd paard, gezondheid, genen hebben ook invloed)
Dus of je nou wel of geen deken op doet; de wintervacht wordt er niet anders door aangemaakt. Het lijkt hooguit anders.

Maar dekens dus niet. Je kan prima 0 grams ophouden, als je paard een goede vacht heeft zal die zich ook warm kunnen houden als de temperatuur onder de 0 graden komt. Dus ik zou het aankijken :)

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:20

vuurneon schreef:
Ehm, de vacht wordt oa aangemaakt onder invloed van het licht dus dekens hebben hier geen invloed op. (Leeftijd paard, gezondheid, genen hebben ook invloed)
Dus of je nou wel of geen deken op doet; de wintervacht wordt er niet anders van. Het lijkt hooguit anders.

Maar dekens dus niet. Je kan prima 0 grams ophouden, als je paard een goede vacht heeft zal die zich ook warm kunnen houden als de temperatuur onder de 0 graden komt. Dus ik zou het aankijken :)


Natuurlijk wel. Anders zou ieder paard onder deken alsnog een dikke wintervacht aanmaken. Ik zeg toch specifiek dat je moet beginnen als de dagen korter worden (= als het eerder donker wordt) en niet pas als het koud is. Dan gaan paarden wintervacht aanmaken. Hoeveel is echt wel afhankelijk van of je er al dan niet een deken op legt, zou mooie boel worden anders als je alle paarden onder deken zou moeten scheren omdat ze alsnog vacht aanmaken.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:27

Hier gaat in het najaar een amigo regendeken op. Als het kouder wordt gaat er een 100 grams horseware liner onder. Als de eerste nachtvorst komt gaat er een 200 grams horseware deken op. Als het echt koud wordt gaat de 100 grams liner er ook onder en is het samen 300 gram.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:34

0000 schreef:
vuurneon schreef:
Ehm, de vacht wordt oa aangemaakt onder invloed van het licht dus dekens hebben hier geen invloed op. (Leeftijd paard, gezondheid, genen hebben ook invloed)
Dus of je nou wel of geen deken op doet; de wintervacht wordt er niet anders van. Het lijkt hooguit anders.

Maar dekens dus niet. Je kan prima 0 grams ophouden, als je paard een goede vacht heeft zal die zich ook warm kunnen houden als de temperatuur onder de 0 graden komt. Dus ik zou het aankijken :)


Natuurlijk wel. Anders zou ieder paard onder deken alsnog een dikke wintervacht aanmaken. Ik zeg toch specifiek dat je moet beginnen als de dagen korter worden (= als het eerder donker wordt) en niet pas als het koud is. Dan gaan paarden wintervacht aanmaken. Hoeveel is echt wel afhankelijk van of je er al dan niet een deken op legt, zou mooie boel worden anders als je alle paarden onder deken zou moeten scheren omdat ze alsnog vacht aanmaken.


Nee is dus niet zo :)
Het is niet de deken die er invloed op heeft. Het lijkt alleen alsof er minder haren zijn, maar in werkelijkheid heeft het geen invloed. Wat wel invloed heeft is verlichting; (felle) stallamp bv kan er prima voor zorgen dat de wintervacht minder wordt aangemaakt.
Paarden maken geen wintervacht aan omdat het kouder wordt, gebrek aan licht doordat de dagen korter worden is oa de trigger.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-11-13 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:38

Van de week wat het ook wel weer in ene een stuk warmer, ik wissel deze periode echt vaak.

Van 0 tot 200 tot 300 en 400 gram heb ik liggen. Naar gelang de temperatuur gooi ik een deken op.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:41

vuurneon schreef:
0000 schreef:
Natuurlijk wel. Anders zou ieder paard onder deken alsnog een dikke wintervacht aanmaken. Ik zeg toch specifiek dat je moet beginnen als de dagen korter worden (= als het eerder donker wordt) en niet pas als het koud is. Dan gaan paarden wintervacht aanmaken. Hoeveel is echt wel afhankelijk van of je er al dan niet een deken op legt, zou mooie boel worden anders als je alle paarden onder deken zou moeten scheren omdat ze alsnog vacht aanmaken.


Nee is dus niet zo :)
Het is niet de deken die er invloed op heeft. Het lijkt alleen alsof er minder haren zijn, maar in werkelijkheid heeft het geen invloed. Wat wel invloed heeft is verlichting; (felle) stallamp bv kan er prima voor zorgen dat de wintervacht minder wordt aangemaakt.
Paarden maken geen wintervacht aan omdat het kouder wordt, gebrek aan licht doordat de dagen korter worden is oa de trigger.


Toch laat ervaring andere dingen zien, hierdoor zijn de meningen erover ook erg verdeeld.
Mijn geschoren paard is overal even lang en staat met halsdeken, haar vriendje staat zonder halsdeken en heeft een harige nek (ondanks scheren) en heeft daar dus sneller vacht aangemaakt.

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:49

Er is een deken die geschikt schijnt te zijn voor temperaturen tussen -20 en +10 graden.
De smartex Turnout extra (even googlen of opzoeken op www.bucaspaardendekens.nl) is er volgens mij zo-een.
Ik vind bucas dekens over het algemeen prima, dus misschien is dit een uitkomst voor je?

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:54

Ik heb mijn paarden ook onder smartex Turnhout extra staan, al een week of 6. Heb ze nog niet 1x nat of warm gezien, terwijl het allebei paarden zijn die het gauw warm hebben. Als het echt onder de -5 wordt doe ik er een wollen deken onder.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:55

vuurneon schreef:
0000 schreef:

Natuurlijk wel. Anders zou ieder paard onder deken alsnog een dikke wintervacht aanmaken. Ik zeg toch specifiek dat je moet beginnen als de dagen korter worden (= als het eerder donker wordt) en niet pas als het koud is. Dan gaan paarden wintervacht aanmaken. Hoeveel is echt wel afhankelijk van of je er al dan niet een deken op legt, zou mooie boel worden anders als je alle paarden onder deken zou moeten scheren omdat ze alsnog vacht aanmaken.


Nee is dus niet zo :)
Het is niet de deken die er invloed op heeft. Het lijkt alleen alsof er minder haren zijn, maar in werkelijkheid heeft het geen invloed. Wat wel invloed heeft is verlichting; (felle) stallamp bv kan er prima voor zorgen dat de wintervacht minder wordt aangemaakt.
Paarden maken geen wintervacht aan omdat het kouder wordt, gebrek aan licht doordat de dagen korter worden is oa de trigger.


Je hebt gelijk wat betreft licht: toen mijn paard op stal stond toen had zij een veel kortere vacht dan dat zij nu 24/7 buiten staat. Maar een deken heeft er wel degelijk invloed op. 1 winter (toen ze nog op stal stond) was ik later begonnen met dekens en toen had ze een veel dikkere vacht dan toen ik het jaar erop op tijd begon met dekens. Dus mijn ervaring is dat dekens er wel degelijk invloed op hebben.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Wat is in deze situatie de meest geschikte deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:03

een deken heeft maar een kleine invloed!! Het zit deels in de genen en de grootste factor is indd wat vuurneon zegt licht!!!

Als je het geluk hebt op een pensionstal te staan waar het licht lang aan is savonds en je doet een dun dekentje op dat de vacht mooi glad blijft dan blijft de vacht gewoon mooi dun.

Mijn eigen paard als voorbeeld. vorig jaar stond hij op een stal waar vroeg het licht uit ging en had hij een aardig dike vacht. Nu sta ik op een stal waar het licht pas om elf uur uit gaat en hij zit super strak in zn velletje. Ik heb precies dezelfde deken op als vorig jaar.

Er zijn zoals ik al eerder zei meerder factoren die meespelen maar licht is de grootste

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:24

smurffie schreef:
Toch laat ervaring andere dingen zien, hierdoor zijn de meningen erover ook erg verdeeld.
Mijn geschoren paard is overal even lang en staat met halsdeken, haar vriendje staat zonder halsdeken en heeft een harige nek (ondanks scheren) en heeft daar dus sneller vacht aangemaakt.


Is het opgemeten of lijkt het hariger omdat de haren daar meer ruimte krijgen? Want het is en voelt vaak anders, dus onze perceptie is anders maar wat zeggen de metingen?
Ik kan het zo opmeten; heb een paard ongeschoren onder de deken staan, die geen kunstlicht heeft. Ben benieuwd of de haren onder de deken korter zijn bv. Want het zit 'em echt in de genen, leeftijd, licht en ook gezondheid.
Met name licht is doorslaggevend wat dat betreft.

Maar hoe dan ook, in het geval van de Ts zal een dikkere deken nu niet meer uitmaken bij de aanmaak van de wintervacht. Daar is het al te laat voor.