de rem is weg bij het springen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:24

ik weet hele rare titel maar ik ben heel slecht in titels verzinnen :')
Maar hier mijn probleempje, in de normale lessen kan ik haar gewoon in de les houden iets aan de teugels en stem hulp en ze gaat weer zachter, ook in het bos is dit zo. Maar met de spring les de hindernissen worden neer gezet we gaan even gewoon galopperen en ze vliegt er van door ik kan haar nauwelijks stoppen als ze moe word dan pas. Het springen zelf gaat wel weer goed.
Wat kan ik hier aan doen?


P.S. als dit fout staat sorry

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Re: de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:26

Ik zou persoonlijk proberen op mijn zit terug te rijden en wanneer dat niet lukt het paard op een kleine volte sturen. Is het je eigen paard? Dan kun je haar de one-rein-stop aanleren, is genoeg over te vinden op google

Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

Re: de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:29

oke heel erg bedankt ja het is mijn eigen pony

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:36

Je hebt haar dus wel helemaal onder controle in galop als je niet gaat springen? Wat ik zou doen tijdens de springles is eerst zorgen dat je rustig rondom de hindernissen kan galopperen, als ze er vandoor wil meteen een volte inzetten en terugrijden met je zit. Eerst dat goed voordat je begint met het echte springen. En dan rustig opbouwen, niet meteen de hoogte in willen. Je kan galopbalkjes doen, in-uitjes springen en dat soort dingetjes om haar te helpen met het inschatten en rustig te blijven. Maar ik neem aan dat daar ook wel aandacht aan wordt besteed tijdens de springles?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:38

Niet hoog gaan springen, maar je gaan focussen op de techniek en het rustig blijven.
Ik heb verder niet heel veel verstand meer van springen (ja, m'n manege ervaring van 3 jaar geleden :+), maar weet wel dat het heel verstandig is om je nu eerst te gaan focussen op de controle houden.
Misschien ook oefenen met galopbalken en de galopssprongen tellen. En dan proberen goed uit te komen, en de galopssprongen ertussen te veranderen (dus langzamer ertussen en versnellen en dan nog goed uitblijven komen). Dit kan je dan natuurlijk ook opbouwen met lijntjes.
Maar kan je instructrice je hier niet bij helpen?

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:43

Heb ook zo´n merrie, springgefokt trouwens. ;) Zodra er hindernissen staan gaat ze racen.
Achterover blijven zitten, voltes rijden om de hindernissen en zelf kalm blijven werkt bij mij het best. Vooral niet de kans geven om weg te rennen, maar blijf proberen om haar bij je te houden.

Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

Re: de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:49

De instructie zegt zelf rustig blijven en een volte bedankt voor de tips en met het galopperen rond de hindernissen gebeurd dit. In de dressuur les is er niks aan de hand en ook met de buitenrit is er niks aan de hand. We springen nu ook niet hoog het hoogst is 4 gaatjes maar ik wil zelf eerst goede controle en een goede zit voor ik verder ga.

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Re: de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:51

Of balkjes gaan galopperen. En dan tussen de balkjes halthouden en weer doorgaan. Dit kun je ook doen met een lijntje.

sandraax
Berichten: 107
Geregistreerd: 13-06-13

Re: de rem is weg bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:54

ik heb dit probleem ook, wat moet je doen als je paard dan echt alles negeert?

Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:57

oke heel bedankt. ik zat te denken 1 hindernis opzetten en dan gewoon gaan rijden maar niet gaan springen. Zou dat misschien ook helpen?