Ik twijfel..

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rosalievdm
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-11-12

Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:09

Hoi,
Sinds een paar maandjes ben ik opzoek naar mijn eerste eigen paard, ik ben natuurlijk super blij, maar ik twijfel..
Ik twijfel of het niet te veel verantwoordelijkheid is (ben namelijk 13) en of ik het niet mooier maak dan het is?

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt :)

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:10

Kun je niet naar een verzorgpaard of pony zoeken.
Dan kun je voelen hoe het is.


Een eigen paard kost heel veel tijd en geld.
En het zijn niet alleen maar de leuke dingen.

rosalievdm
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:13

Papegara schreef:
Kun je niet naar een verzorgpaard of pony zoeken.
Dan kun je voelen hoe het is.


Een eigen paard kost heel veel tijd en geld.
En het zijn niet alleen maar de leuke dingen.


Ik had ook een verzorgpaard en toen zagen mn ouders ook wel dat ik het aankon maar ik ben gewoon niet zeker, maar bedankt.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:13

Wat voor soort paard zoek je?

Een paard dat goed in dressuur/springen is of een paard die je lekker voor de recreatie houdt?

Wat is je richtprijs voor een paard?

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:15

Het feit dat je hier zelf al mee komt vind ik knap! +:)+

Een paard is net als een kind (tenminste bij mij), iedere dag erheen om ervoor te zorgen en te rijden oid, waar je veel leuke momenten van hebt, maar zeker ook mindere momenten.
Daarnaast kan het naast werk/school erg druk zijn, dus je moet het ervoor over hebben.

In jou geval ga ik mee met papegara, zoek een verzorgpaard of bijrijdpaard. Dan is het voor een paar dagen per week al net alsof je een eigen paard hebt.
Met school wat waarschijnlijk binnenkort ook een stuk drukker gaat worden denk ik niet dat het heel handig is om een paard te kopen.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:17

Ik ga ervan uit dat je ouders je gaan ondersteunen. Dus dat ze je aanmoedigen, maar ook bijspringen op het moment dat jij bv ziek bent.
Als jij elke dag tijd kan maken om een uurtje of langer aan je paard te besteden is dat voldoende.

En ja, welk paard of grote pony dat dan moet worden, is een kwestie van gaan kijken, voelen met rijden en dan beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:18

Wat wellicht ook een optie is, is een leasepaard?
Dan heb je vaak (met een contractje) ook een volledig eigen paard, alleen als dan blijkt dat het tóch te zwaar is in combinatie met school (kan altijd!) zit je niet met de rompslomp van het weer moeten verkopen van het dier en de nasleep daarvan. Dat is ook vaak een fijne manier om erachter te komen of het te combineren is!
Sommige maneges hebben wel eens leasepaarden, maar er zijn ook wel eens eigenaren die hun paard voor lease aanbieden :) Dan heb je toch volledige verantwoording, maar gaat het niet, dan is het ook zo weer teruggedraaid.

rosalievdm
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:20

@xRiiannex gewoon lekker recreatief rijden en af en toe een sprongetje doen en voornamelijk veel naar het bos, prijs tussen 1000 en 3000

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:22

Heel eerlijk? Ik vond het wel tegenvallen.

Maar dat komt omdat ik de zorg voor het paard ook volledig deed en bijna elke dag voor school aan al naar het paard moest, viel mij vies tegen :o
(Wordt er voor je gevoerd, maakt dat het wel makkelijker :) )

Vooral in de winter; donker, modderig of de sloot hartstikke bevroren.

Bij de verzorgpony kon ik nog terug vallen op de eigenaar. Bij een eigen paard niet.

Maar in de lente en zomer vond ik het geweldig :D
(Al zou ik nu niet weer een eigen paard nemen, maar paardje mag lekker oud worden bij mij hoor :D )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-11-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:27

rosalievdm schreef:
en of ik het niet mooier maak dan het is?


Dat vind ik al een erg verstandige uitspraak! :j Een eigen paard is inderdaad veel verantwoordelijkheid, het is ook niet gratis. Maar die kosten beslis je voor een deel ook zelf. Hoefsmid, tandarts, stalling, verzorging en dierenarts zijn vaste kosten. Maar of je honderden dekjes en peesjes wil is je eigen keuze. Als je de basiskosten op gaat tellen kan dat al een heel bedrag zijn, maar de 'accessoires' zijn eigen keuze. Ook niet enkel denken aan de zomer, lekker op de wei, rijden,... Ook in de winter en herfst is dat paard er, als je misschien liever voor de TV zit met een dekentje dan dat je door wind en regen je paard gaat verzorgen.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:29

als ik jou was zou ik een lease paard nemen om te kijken hoe het is , het is een hele verandwoordelijkheid vooral omdat je 13 bent oke ik ben ook 16 met eigen paard maar het is niet niks .
er komt heel veel bij kijken en bij twijfel zou ik het al niet doen ,

succes

Henrike5

Berichten: 771
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:55

ik heb zelf nu ook sinds kort een eigen pony en het kost veel werk ik ben zelf ook 13 en omdat wij op school iets hebben waar we ons huiswerk op kunnen maken hoef ik thuis geen huiswerk te maken. Hier bij moet je kijken of je paardje in de stal of wei komt te staan want een stal moet je wel elke dag de poep er uit halen met een wei hoeft dat weer iets minder. Misschien kun je een paar weken een lease pony krijgen om te kijken hoe dat is

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:59

Goed dat je hier over nadenkt. Heel eerlijk gezegd, het vreet erg veel van je vrije tijd op. Wil je ook nog andere sporten doen? Uitgaan? Veel met vriendinnen op stap? Want dat kun je grotendeels wel vergeten als je ook voor een eigen paard moet zorgen. Ik kan me heel goed voorstel,en dat je dat er totaal niet voor over hebt. Er zullen ook maar weinig niet paardenmensen zijn die begrip hebben voor je als je nooit kan en aan je hoofd gaan zeuren..

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:02

Hiernstaan geweldige brave paarden te koop die buitenritten zijn gewent en de onder het zadel paarden zo goed als bomproof zijn
Springen doen ze in hun eigen springbos maar ze hebben geen bak ervaring dus dat moeten ze wel leren
Zijn geweldige paarden ik ga er vaak naar toe zie de links in mijn onderschrift

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:03

Ik heb sinds zaterdag mn eigen pony (ben 14) en ben er super blij mee! Maar mn pony staat wel 24/7 buiten dus hoef je niet sochtends heen om te voeren enzo. Ik heb eerst 3 jaar lang 2 paardjes gereden die allebei op een andere plek stonden dus was er zoiezo al elke dag ook in de winter! Weet nu of jij ook verzorgpaardjes heb ofzo maar dat is wel mooi om op te starten :) zelf wou ik toch liever een eigen omdat je dan alles zelf mag beslissen! Maar mijn moeder rijd ook en mn broertje en vader afentoe dus hebben er allemaal ook verstand van zodat ze wel elke dag aandacht krijgen mocht ik niet kunnen! Weet ook niet welk niveau je op school doe? Doe zelf havo, mocht naar vwo maar wilde dat niet omdat ik ook naar de paardjes wou. Dus voor mij is het op school niet echt moeilijk ofzo! Succes!

essteeg

Berichten: 183
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:07

Ik ben zelf 13 en heb nu anderhalf jaar een eigen paard :) Het is erg pittig met school. Als je alles goed inplant lukt het meestal om het te combineren. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wil met een eigen paard. Gewoon recreatie of 12 keer per jaar bijv. wedstrijd. Het is een grote verantwoordelijkheid , maar je krijgt er een nieuw lief vrienddinetje of vriendje bij :)

tips:

1. plan alles goed in.
2. denk na welke stal je kiest bij de een moet je alles zelf doen en bij de ander niet.
3. geniet en heb veel plezier van je paard en gun je dat plezier ook aan jezelf !

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:20

Dat moet wel lukken denk ik. :j Ik had van mijn tiende een eigen paard, heb ik ook altijd voor gezorgd, nu heb ik nog steeds een eigen paard en om eerlijk te zijn vind ik het niet zoveel verantwoordelijkheid hebben.:') Zorg gewoon dat je genoeg tijd hebt, je moet denken dat je zeker vier keer per week moet rijden (dat vind ik toch) en alle andere dingen die er bij komen kijken, en dat ga je volgend jaar, het jaar daarna en hopelijk nog heel lang moeten doen.:)

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:02

Zelf ben ik ook 13 jaar en heb ook eigen paardjes.
Al van mijn 8 jaar. Soms is het wat moeilijk met school maar in de weekends haal ik dat op.
Als het echt niet meer gaat kan je altijd een verzorgster zoeken of halve stal

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:03

Ik had altijd leasepony's gehad, dan lijkt het net je eigen paard,
Ik kreeg mijn eigen paard toen ik 11 was :))

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:08

Misschien moet je gewoon een lijstje gaan maken van alles wat er dan moet gebeuren en kosten enz. en een lijstje wat voor paard je wil en als je het dan nog ziet zitten tadaaa... hoop dat je eruit komt en geloof in jezelf anders gaat het nooit lukken

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:10

En als je het iets drukker krijgt, neem dan een bijrijdster voor 2/3 keer doordeweeks.

bobo2000

Berichten: 361
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:28

ik denk dat het aan de stal ligt en wel paard je hebt, wordt ervoor je gevoerd en gemest hoef je dat al niet meer te doen. Het ene paard heeft nou eenmaal meer beweging nodig dan het andere. Helpen je ouders als je een keer niet heen kan of ziek bent? En des noods kan je altijd een bijrijder nemen :)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:59

Dit ligt echt aan stal tot stal (een waar alles gedaan word voor je of een waar je alles zelf moet doen/aan huis)
Hoe zwaar is je opleiding?
Hoeveel ervaring heb je (een verzorg paard is ook minder verantwoordelijkheden dan een eigen paard)?

Ik heb op mijn 8 jaar een eigen paard gehad (op een stal waar alles voor mij gedaan werd, en een moeder met heel haar leven ervaring.) En eerlijk? Ik heb alle dagen spijt dat ik dit paard geen 8 jaar later heb gekregen. Totzelfs met een moeder die me strak in lijn hield en wetend dat het niet alleen rijden was...

Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een leasepaard voor een 6-tal maanden. Als dit allemaal gaat, en je bent het dan nog niet beu dan kan je met de eigenaars nog altijd overleggen om hem/haar over te kopen... Maar eenmaal gekocht en het lijkt dan minder mooi te zijn als je denkt is je paard/pony uiteindelijk ook de dupe

Vind het wel eerlijk van jezelf uit dat je het plezante in twijfel trekt. En hier mee duidelijk maakt dat je beseft dat het waarschijnlijk niet alleen maar plezier gaat zijn...

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:21

Ik ben nu 14 en kreeg op mijn 12e mijn eerste paard. Ik wilde er helemaal voor gaan inclusief wedstrijdsport etc, en dat wil ik nu nog steeds. Zou echt niet anders willen. Ik rijd 6 x in de week en zomers ben ik er 7 x per week. Daarnaast zit ik nu in de 2e havo/vwo (doe het om speciale redenen nog een keertje over, komt niet door paard ;) ) en sta gewoon op vwo niveau.

Ik heb er nooit écht nooit spijt van gehad dat ik een paard heb gekregen. Nu ben ik wel een doorzettertje want ik fiets met sneeuw en al door regen en wind naar de manege inclusief een vrolijk humeur. Het voordeel bij mij is wel dat voeren, mesten, binnen/buitenzetten, etc. allemaal gedaan wordt. Ik sta in een volpension en realiseer mij wel dat ik het zonder een volpension echt niet zou redden, maar nu red ik het eigenlijk best makkelijk.

Dus ik raad je aan, als je het écht wilt, een doorzetter bent, zelfstandig genoeg bent om zelf dierenarts/tandarts/hoefsmid op te bellen en afspraken te maken en ongelofelijke liefde voor paarden hebt. Deze kans niet te laten schieten, en heel blij zijn met de mogelijkheden die je hebt.

Edit: Ik wil erbij vermelden dat mijn ouders niks van paarden wisten/weten, en dat ik alles heb geleerd van mijn instructrice en oude eigenaar van mijn paard (vriend). Ik regel zelf de hoefsmid, tandarts, dierenarts, etc. En dat als je het echt wilt het dus écht degelijk kan. :)

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Ik twijfel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:22

als jij denkt dat je er fijn bij voelt zeg ik doen!
anders probeer je toch een verzorgpaard?

mocht je het toch doen, zou ik gaan voor een koudbloedje :)
dan is het niet zo heel erg als hij een keer extra vrij is, het is geen bloedpaard.

maar denk ook na dat het niet alleen poetsen en rijden is he!
ook het mesten, kosten, en noem maar op is ;)

succes!